CURSES AFTER THE CHURBAN (Yerushalmi Perek 9 Halachah 14 Daf 46a)
[דף מו עמוד א] מתני' רבן שמעון בן גמליאל אומר משום ר' יהושע מיום שחרב בית המקדש אין יום שאין בו קללה ולא ירד טל לברכה וניטל טעם הפירות
(Mishnah - R. Shimon ben Gamliel citing R. Yehoshua): After the Mikdash was destroyed, every day has a curse, dew does not descend for a Berachah, and fruits lost their taste;
רבי יוסי אומר אף ניטל שומן הפירות
R. Yosi says, even the fat of fruits was lost.
רבי שמעון בן אלעזר אומר הטהרה נטלה את הריח המעשרות נטלו את שומן הדגן
R. Shimon ben Elazar says, Taharah [when it ceased] took away the smell [of Peros]. When Ma'asros ceased, the fat of grain was lost.
הזנות והכשפים כילו את הכל:
Zenus and witchcraft caused everything to perish.
גמ' כתיב [תהילים ז יב] ואל זועם בכל יום.
(Gemara): It says "v'Kel Zo'em b'Chol Yom" - [therefore every day has a curse. While the Mikdash stood, Korbanos removed the anger from Yisrael.]
אמר רבי זעירא ראשונה ראשונה מתקיימת.
(R. Ze'ira): The first curses endure.
מי מבטל.
Question: What cancels [these curses, and enables us to endure? We explained this like ALEI TAMAR.]
רבי אבין בשם ר' אחא ברכת כהנים מבטלת.
Answer (R. Avin citing R. Acha): Birkas Kohanim cancels [them].
אמר רבן שמעון בן גמליאל תדע לך שנתאררו הטללים. בראשונה עיר שטלליה מרובין פירותיה מרובין. אבל עכשיו עיר שטלליה מרובין פירות מועטין.
(R. Shimon ben Gamliel): You know that dew was cursed - initially, a city with much dew, its Peros were great. Nowadays, a city with much dew, its Peros are few!
בראשונה היה הטל יורד על הקש ועל התבן והן מלבינים. אבל עכשיו יורד על התבן והקש והן משחירין.
Initially dew would descend on straw, and it would whiten. Nowadays, it descends on straw, and it blackens!
תני רבי שמעון בן אלעזר אומר הטהרה נטלה את הטעם ואת הריח. מעשרות נטלו את שומן הדגן.
(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): Taharah took away the taste and smell [of Peros]. Ma'asros took the fat of grain.
וממי ניטל יותר.
Question: From which was it taken more (which was struck worse)?
א"ר לוי בר חיתא נישמעינה מן הדא [חגי ב טז] מהיותם בא אל ערימת עשרים והיתה עשרה. בא אל היקב לחשוף חמשים פורה והיתה עשרים וחמשה אין כתיב כאן אלא והיתה עשרים.
Answer (R. Levi bar Chisa): We learn from the following - "mi'Hyosam Ba El Aremas Esrim v'Haysah Asarah Ba El ha'Yekev Lachsof Chamishim Purah v'Haysah Esrim" - it does not say 'and it was 25', rather, 'and it was 20'! (This shows that Peros were struck worse than grain.)
וחכמים אומרים הזנות והכשפים כילו את הכל:
(Mishnah - Chachamim): Zenus and witchcraft caused everything to perish.
DECREES CLOSE TO AND AFTER THE CHURBAN (Yerushalmi Perek 9 Halachah 15 Daf 46a)
מתני' בפולמוס של אספסיינוס גזרו על עטרות חתנים ועל האירוס
(Mishnah): During the siege of Aspanyanus, Chachamim decreed against grooms' crowns and Eirus (this will be explained);
בפולמוס של טיטוס גזרו על עטרות כלות ושלא ילמד אדם את בנו יונית
During the siege of Titus, they decreed against brides' crowns and that a person should not teach his son Yevanis (Greek).
בפולמוס האחרון גזרו שלא תצא כלה באפיריון בתוך העיר
During the last siege, they decreed that bride not go out in a canopy in the city.
ורבותינו התירו שתצא כלה באפיריון בתוך העיר:
Rabboseinu permitted a bride to go out in a canopy in the city.
גמ' [איכה ה טז] נפלה עטרת ראשינו. אילו הן עטרות חתנים. זו זהורית המוזהבת.
(Gemara): "Naflah Ateres Rosheinu" - these were grooms' crowns. This is a [Talis] dyed red, with gold plates fixed in it.
רבי בא בשם רב של מלח ושל גפרית.
(R. Ba citing Rav): [The crowns] are made from salt crystals illustrated with sulfur.
רבי ירמיה בשם רב של מלח ושל זית.
(R. Yirmeyah citing Rav): They are from salt and olive leaves.
רב נחמן בר יעקב אמר אפילו דחילפי
(Rav Nachman bar Yakov): Even of sedge (a reed that grows in water, is forbidden).
ר' ירמיה שיבשב ולבש עטרה (של זית - גליוני הש"ס מוחקו) שמע שמואל ואמר נייח ליה אילו איתרים רישיה ולא עבד כן.
R. Yirmeyah cut twigs and wore a crown [of myrtle branches - GILYONEI HA'SHAS]. Shmuel heard, and said 'it would have been better that his head be lifted off him (he die), and he not do so!'
והוות כן כשגגה שיצא מלפני השליט.
This was like an error that came out from the [mouth of] the officer. (Shmuel did not intent that R. Yirmeyah die, but even so, his words were fulfilled.)
אילו הן חופות חתנים סדינים מצויירין וסהרוני זהב תלויין בהם.
(The Tosefta (15:9) says that Chachamim decreed against canopies of Chasanim.) These are Chupos Chasanim - illustrated sheets, and gold kerchiefs hang from them.
תני אבל עושה הוא אפיפיירות ותולה בהן כל מין שירצה.
(Beraisa): However, one may make a dome of wooden rings, and hang any species he wants from it.
מתניתא ועל האירוס רסיסה.
Our Mishnah [says that they decreed against] Eirus - this is a drum.
אלו הן עטרות כלות זו עיר של זהב.
Brides' crowns are Ir Shel Zahav (a gold head-plate with a picture of Yerushalayim on it).
ר' עקיבה עשה לאשתו עיר של זהב וקניאת בה איתתיה דרבן גמליאל.
R. Akiva made Ir Shel Zahav for his wife; R. Gamliel's wife was jealous of her [that her husband did not make for her].
אמר לה מה הוית עבדת היך מה דהוות עבדה דהוות מזבנה קליעתא דשערה ויהבה ליה והוא לעי באורייתא.
R. Gamliel (to his wife): Did you do what she did? She sold her hair and gave to him, in order that he could engage in Torah!
שאלו רבי יהושע מהו שילמד אדם את בנו יונית.
Question (to R. Yehoshua): May one teach his son Yevanis?
אמר להן ילמדנו בשעה שאינה לא יום ולא לילה דכתיב [יהושע א ח] והגית בו יומם ולילה.
Answer #1 (R. Yehoshua): He may teach him at a time that is not day and not night, for it says "v'Hagisa Bo Yomam va'Laylah" (day and night, one must learn Torah).
[דף מו עמוד ב] מעתה אסור לאדם ללמד את בנו אומנות בגין דכתיב והגית בו יומם ולילה. והתני רבי ישמעאל [דברים ל יט] ובחרת בחיים זו אומנות.
Objection: If so, one may not teach his son a trade, for it says "v'Hagisa Bo Yomam va'Laylah" - but R. Yishmael taught "u'Vacharta ba'Chayim" - this is a trade!
רבי בא בריה דרבי חייה בר בא בשם ר' יוחנן מפני המסורות.
Answer #2 (R. Ba brei d'R. Chiyah bar Rav citing R. Yochanan): [He may not teach his son Yevanis,] due to Mesoros (lest his son come to inform on Yisrael to the kingdom - PNEI MOSHE).
רבי אבהו בשם ר' יוחנן מותר לאדם ללמד את בתו יוונית מפני שהיא תכשיט לה.
(R. Avahu citing R. Yochanan): One may teach his daughter Yevanis, for it is an ornament for her.
שמע שמעון בר בא ואמר בגין דרבי אבהו בעי מילף ברתיה הוא תלי לה בר' יוחנן.
Shimon bar Ba heard this, and said 'because R. Avahu wants to teach his daughter [Yevanis], he attributes [a Heter for this] to R. Yochanan?!
יבוא עלי אם לא שמעתיה מר' יוחנן.
R. Avahu: [Punishments] should come upon me if I did not hear this from R. Yochanan!
מי מתיר את הראשונות.
Question: (Rabboseinu permitted a bride to go out in a canopy in the city, which was a latter decree.) Who permitted the first decrees (crowns of brides? The custom was that brides wore them.)
א"ר יוסי בי ר' בון מי שהוא מתיר את אלו הוא מתיר את אילו
Answer (R. Yosi bei R. Bun): The one (Rabboseinu) who permits these, he permits these;
כהדא ריש גלותא שלח שאל לר' חסדאי מהו הדין דכתיב [יחזקאל כא לא] כה אמר י"י הסיר המצנפת והרים העטרה.
This is like the Reish Galusa, who sent and asked Rav Chisdai, what is the meaning of "Ko Amar Hash-m [Elokim] Hasir ha'Mitznefes v'Harim ha'Atarah"?
א"ל הוסרה המצנפת הורמה העטרה.
Answer (Rav Chisdai): When the Mitznefes (Kohen Gadol's turban) is removed (i.e. after the Churban), the crown is lifted (removed from all people. This teaches only about men, similar to the Kohen Gadol. We explained this like YEFE MAR'EH.)
שמע ר' יוחנן ואמר הוא חסד ומילוי חסד:
R. Yochanan heard, and said 'his name is Chisdai, and his words are full of Chesed (pleasant)!
VIRTUES THAT CEASED (Yerushalmi Perek 9 Halachah 16 Daf 46b)
מתני' משמת רבן יוחנן בן זכיי בטל זיו החכמה
(Mishnah): After R. Yochanan ben Zakai died, the radiance of Chachmah ceased.
משמת רבן גמליאל הזקן בטל כבוד תורה ומתה טהרה ופרישות
After R. Gamliel ha'Zaken died, the honor of the Torah ceased, and Taharah and Perishus (distancing from sin) died.
משמת ישמעאל בן פאבי בטל זיו הכהונה
After R. Yishmael ben Pavi died, the radiance of Kehunah ceased;
משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא
After Rebbi died, humility and fear of sin ceased.
משמת ר' מאיר בטלו מושלי משלי'
After R. Meir died, there was no one who could give parables;
משמת ר' עקיבה פסקו הדרשנין
After R. Akiva died, the expounders ceased;
משמת בן עזאי פסקו השקדנים
After ben Azai died, there was no one who learned unceasingly;
משמת בן זומא פסקו התלמידים
After ben Zoma died, the Talmidim ceased;
משמת רבי יהושע פסקה טובה מן העולם
After R. Yehoshua died, good ceased from the world;
משמת ר' אלעזר בן עזריה פסק העושר מן החכמים
After R. Elazar ben Azaryah died, wealth ceased from Chachamim;
משמת רבן גמליאל בא גוביי ורבו צרות
After R. Gamliel died, locusts came and afflictions increased;
משמת רבי חנינא בן דוסא ויוסי בן קיטונתא פסקה החסידות
After R. Chanina ben Dosa and Yosi ben Kitunta died, Chasidus (saintliness) ceased;
ולמה נקרא שמו יוסי בן קיטונתא שהיה תמציתן של חסידים
Why was he called Yosi ben Kitunta? It is because he was the root of Chasidim (the root is small).
רבי פינחס בן יאיר אומר משחרב בית המקדש בושו חברים ובני חורין וחפו ראשם ונדלדלו אנשי מעשה וגברו בעלי זרוע ובעלי לשון
R. Pinchas ben Ya'ir says, after the Mikdash was destroyed, the pious and people of lineage were ashamed and their heads were covered. People of deeds were lowered, and the forceful people and talebearers overpowered;
ואין דורש ואין מבקש (ואין שואל - מלאכת שלמה על המשנה מוחקו) על מי לנו להשען על אבינו שבשמים
No one pursues [the return of Yisrael and no one requests [mercy for us]. On whom can we rely? On our Father in Heaven!
רבי אליעזר הגדול אומר מיום שחרב בית המקדש שרו חכימיא למיהוי כספריא וספריא כחזנא וחזנא כעמא דארעא ועמא דארעא אזלה ודלדלה
R. Eliezer says, after the Mikdash was destroyed, Chachamim started to descend to be like teachers of children. Teachers of children became like heads of the Beis ha'Keneses; heads of the Beis ha'Keneses became like commoners; and commoners keep descending.
ואין (שואל) [צ"ל דורש - מלאכת שלמה על המשנה] ואין מבקש על מי יש להשען על אבינו שבשמים.
And no one pursues [the return of Yisrael], and no one requests. On whom can we rely? On our Father in Heaven! (We explained this like MELECHES SHLOMO on the Mishnah.)
בעקבות משיחא חוצפא יסגא ויוקר יאמיר הגפן תתן פרייה והיין ביוקר [דף מז עמוד א] והמלכות העכומ"ז תהפך למינות ואין תוכחת
Before Mashi'ach comes, brazenness will be rampant. Everyone will pursue honor (PNEI MOSHE. Even though) the vine will yield grapes, wine will be expensive. The Nochri kingdom will transform to heresy, and there is no rebuke;
בית וועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן ישום ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו
The house of learning will be used for Zenus. The Galil will be destroyed, the Gavlan will be desolate, those who lived on the border will roam from city to city without rest;
וחכמות סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים
The Chachmah of Chachamim will spoil, and those who fear sin will be despised. Truth will be hidden, youths will embarrass elders, and elders will stand in front of the small;
בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו
A son will disgrace his father, a daughter will stand up against her mother, and a daughter-in-law against her mother-in-law. A man's enemies are his household;
פני הדור כפני הכלב הבן אינו מתבייש מאביו
The face (leaders) of the generation is like the face of a dog. A son is not ashamed of his father.
ועל מה יש לנו להשען על אבינו שבשמים:
On whom can we rely? On our Father in Heaven!
גמ' משמת רבי אליעזר נגנז ספר החכמה.
(Gemara): After R. Eliezer died, the Sefer of Chachmah was hidden;
משמת רבי יהושע פסקו עצות טובות ומחשבות טובות מישראל.
After R. Yehoshua died, good counsel and good thoughts ceased from Yisrael;
משמת רבי עקיבה פסקו מעיינות חכמה.
After R. Akiva died, the wellsprings of Chachmah ceased;
משמת רבי אלעזר בן עזריה פסק העושר מן החכמים.
After R. Elazar ben Azaryah died, wealth ceased from Chachamim;
משמת רבי יוסי פסקה הבינה.
After R. Yosi died, understanding ceased;
משמת בן עזאי פסקו השקדנים.
After ben Azai died, those who learned diligently ceased;
משמת בן זומא פסקו הדרשנין.
After ben Zoma died, the expounders ceased;
משמת רבי חנינא בן דוסא פסקו אנשי המעשה.
After R. Chanina ben Dosa died, people of [great] deeds ceased;
משמת רבי יוסי חסידא ורבי יוסי קטונתא פסקו אנשי חסידות
After R. Yosi Chasida and R. Yosi Kitunta died, men of Chasidus ceased;
ולמה נקרא קטונתא שהיה תמציתו של צדיקים ושל חסידים.
Why was he called Kitunta? It is because he was the root of Tzadikim and Chasidim.
משמת רשב"ג בא גוביי ורבו הצרות.
After R. Gamliel died, locusts came and afflictions increased;
משמת רבי הוכפלו הצרות.
After Rebbi died, afflictions multiplied.
CHACHAMIM HONORED THROUGH KINGS OR A BAS KOL (Yerushalmi Perek 9 Halachah 16 Daf 47a)
רבי יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי רבן יוחנן בן זכאי מי דמיך פקיד ואמר פנו חצר מפני הטומאה והתקינו כסא לחזקיה מלך יהודה.
(R. Yakov bar Idi citing R. Yehoshua ben Levi): When R. Yochanan ben Zakai was about to die, he commanded and said 'clear the Chatzer [from Kelim] due to Tum'ah (lest they become Tamei), and prepare a chair for Chizkiyah Melech Yehudah [who is coming to escort me].'
רבי ליעזר תלמידיה מי דמיך פקיד ואמר פנו חצר מפני הטומאה והתקינו כסא לרבן יוחנן בן זכאי.
R. Eliezer, the Talmid [of R. Yochanan ben Zakai], when he was about to die, he commanded and said 'clear the Chatzer due to Tum'ah, and prepare a chair for R. Yochanan ben Zakai;
ואית דאמרין מן דחמא רביה חמא.
Some say that the one (Chizkiyah Melech Yehudah) who saw [R. Eliezer's] Rebbi [when he died], he [came and] saw him (R. Eliezer, at his death).
חד מן אילין דבית פזי הוון בעי מחתנתיה לנסיותיה ולא הוה מקבל אמר דלא יהוון בהתון.
Someone from the house of Pazi, the Nasi's house wanted him to marry into their family, but he did not accept. He said, they should not be embarrassed due to him;
מי דמך פקיד ואמר פנו חצר מפני הטומאה והתקינו כסא ליהושפט מלך יהודה אמרו יבוא זה שרץ אחר הכבוד אחר זה שברח מן הכבוד.
When he was about to die, he commanded and said 'clear the Chatzer due to Tum'ah, and prepare a chair for Yehoshafat Melech Yehudah. They said, [it is proper that this one (Yehoshafat), who ran to honor [Chachamim], should come after (go to honor) this one, who fled from honor.
ר' יעקב בר אידי בשם ר' יהושע ב"ל מעשה שנכנסו זקנים לעלייה בית גדיא ביריחו ויצאת בת קול ואמרה להן יש ביניכם שנים ראוין לרוח הקודש והלל הזקן אחד מהן ונתנו עיניהן בשמואל הקטן.
(R. Yakov bar Idi citing R. Yehoshua ben Levi): A case occurred in which Chachamim entered the Aliyah Beis Gadya in Yericho, and a Bas Kol went out and told them 'there are among you two proper for Ru'ach ha'Kodesh, and Hillel ha'Zaken is one of them.' They looked at Shmuel ha'Katan.
ושוב נכנסו זקינים לעליה ביבנה ויצאה בת קול ואמרה להן יש ביניכם שנים ראויין לרוח הקודש ושמואל הקטן אחד מהן ונתנו עיניהן בר' אליעזר בן הורקנוס והיו שמחין שהסכימה דעתן לדעת המקום:
Another time, Chachamim entered an Aliyah (upper story) in Yavneh, and a Bas Kol went out and told them 'there are among you two proper for Ru'ach ha'Kodesh, and Shmuel ha'Katan is one of them.' They looked at R. Eliezer ben Hurkenus, and they were happy that they concurred with Hash-m's intent (the previous time, they knew that Shmuel ha'Katan was the other one).
בריך רחמנא דסייען מריש ועד כען
BARUCH RACHMANA D'SIYAN M'REISH V'AD KAN