סוכה דף מז. א
מה הדין בחו"ל ביום השמיני שהוא ספק יום שביעי, לענין ישיבת סוכה, ולענין ברכה?
לישיבת סוכה | לברך לישב בסוכה | הזכרה בתפלה וכו' | |
ללישנא קמא | יושבים [1] | לרב: מברכים [2] לר' יוחנן: לא מברכים |
מזכיר שמיני עצרת |
לאיכא דאמרי | לרב: יושבים לר' יוחנן: לא יושבים |
לא מברכים | ----- [3] |
האם אומרים זמן (-שהחיינו) בימים דלהלן?
בשמיני עצרת | בשביעי של פסח | |
לר' יוחנן, לרב נחמן | אומרים | אין אומרים |
לרב ששת | אין אומרים | אין אומרים |
סוכה דף מז: א
מתי היה מניף את הביכורים? [תוד"ה הביכורים].
בשעת הקריאה | בשעת ההשתחויה | |
למשמעות המשנה בבכורים | היה מניף | לא היה מניף |
למשמעות הספרי | היה מניף | לביאור א' בתוס': היה מניף לביאור ב' בתוס': לא היה מניף [4] |
לרבנן דסוגיין | לא היה מניף | לא היה מניף |
[1] וכתבו התוס' (ד"ה מיתב), דעכ"פ לענין לולב לא רצו לתקן כמו בסוכה שיטלו אותו מספק, דכיון שהוא יו"ט והלולב מוקצה, ואם יטלנו - הרי שנוהג בו מנהג חול (ויבואו לזלזל בו), משא"כ בסוכה שלא ניכר - כיון שפעמים שעריבה על אדם סוכתו ויושב בה גם שלא בחג.
[2] וזה מה שאמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב ש"שמיני ספק שביעי - שביעי לסוכה", והיינו שמברכים לישב בסוכה, וכ"ש שצריך לשבת בסוכה, (דבזה אפי' ר' יוחנן מודה - ללשון זו). ומה שאמר "שמיני לברכה" - היינו שבתפלה ובקידוש ובברכת המזון מזכיר שמיני עצרת ולא את סוכות.
[3] לפי האיכא דאמרי מה שאמר רב ש"שמיני ספק שביעי - שביעי לסוכה, ושמיני לברכה", ור' יוחנן אמר "שמיני לזה ולזה", פירוש סוכה הוא כפשוטו - לענין ישיבת סוכה, וכן פירוש ברכה הוא כפשוטו - לענין ברכת לישב בסוכה, וא"כ לא מיירי כאן לענין ההזכרה בתפלה.
[4] וב' תנופות שנזכרו בספרי לאו דוקא, אלא לפי שיש ביכורים שאין טעונים קריאה - כגון מן החג ועד חנוכה, קאמר דהם עכ"פ טעונים תנופה בשעת השתחויה, אולם אלו הטעונים קריאה (שבאו קודם החג), בהם עושה תנופה יחידה בשעת קריאה.