סוכה דף נו. א
אם הוזקק [1] לברך גם לברכת לישב בסוכה וגם לברכת שהחיינו יחד איזה יקדים?
מברך ראשון | מברך שני | |
לרב | לישב בסוכה - דהיא חובת היום | שהחיינו |
לרבה בר בר חנה | שהחיינו - תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם | לישב בסוכה |
איזה ברכה מקדים, ברכת הגפן או ברכת קדושת היום, ומדוע?
מה מקדים? | טעם א' | טעם ב' | |
לב"ש [2] | קידוש היום | היום גורם ליין שיבוא | היום התקדש כבר קודם |
לב"ה [3] | הגפן | היין גורם לקדושה שתאמר | תדיר ואינו תדיר - תדיר קודם |
[1] פירש"י שסוגיתנו מיירי בכה"ג שהיתה סוכתו עשויה ועומדת, שבכה"ג מבואר לעיל (דף מו.) שמברך את שתי הברכות כשנכנס לישב, דאם לא היתה עשויה ועומדת - הרי שכבר בירך שהחיינו בשעת עשיית הסוכה.
[2] רבה בר בר חנה מבאר שהוא אומר את דבריו גם כבית שמאי, ודוקא כאן אמרינן שחיובא דיומא עדיפא - משום שהיום גורם ליין שיבוא, אולם גבי סוכה גם אם היה פטור מהסוכה כגון שהוא מהולכי דרכים - צריך לומר זמן.
[3] ומבאר רב שהוא אומר את דבריו גם כבית הלל, ודוקא כאן אמרינן "תדיר ושאינו תדיר" וכו', משום שבלא יין אי אפשר לומר את קדושת היום - ולכן היין קודם, אולם גבי סוכה אין ברכת לישב בסוכה תלויה בברכת הזמן, הא גם בלא ברכת הזמן יש לברך על הסוכה.