תענית דף טו. א
כיצד יקבלו המלכים והשרים את ישראל לעתיד לבוא?
מלכים | שרים | |
לר' אלעזר | יקומו לכבודם | ישתחוו לישראל |
לר' זירא / לר' שמואל ב"נ | יקומו לכבודם | יקומו וישתחוו |
מה הסדר הששה ברכות (שהן שבע) שמוסיפים בתעניות?
נוסח הברכה | נוסח החתימה | |
א. | מאריך בענין התענית בברכת גאל ישראל |
מי שענה את אברהם בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י גואל ישראל |
ב. | לת"ק: עשרה פסוקי זכרונות לר' יהודה: רעב כי יהיה בארץ דבר כי יהיה |
מי שענה את אבותינו על ים סוף הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם היום הזה בא"י זוכר הנשכחות |
ג. | לת"ק: עשרה פסוקי שופרות לר' יהודה: אשר היה דבר ה' אל ירמיהו על דברי הבצרות |
מי שענה את יהושע בגלגל הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע תרועה |
ד. | אל ה' בצרתה לי קראתי ויענני [1] |
מי שענה את שמואל במצפה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע צעקה |
ה. | אשא עיני אל ההרים | מי שענה את אליהו בהר הכרמל הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע תפלה |
ו. | ממעמקים קראתיך ה' |
מי שענה את יונה ממעי הדגה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י העונה בעת צרה |
ז. | תפלה לעני כי יעטוף |
מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלים הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י המרחם על הארץ |
תענית דף טו: א
כיצד היו נוהגים אנשי בית אב ואנשי משמר בתעניות דלהלן?
שלש ראשונות | שלש אמצעיות | שבע אחרונות | ||
לרבי יהושע |
משמר | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים | מתענים ומשלימים |
בית אב | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים | |
לחכמים | משמר | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים |
בית אב | לא מתענים כלל | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים |
תענית דף טו: א
כשכתוב על חגים מסוימים במגילת תענית בלשונות דלהלן מה הדין?
דלא למספד (וכ"ש שלא להתענות בו) | דלא להתענאה (אבל להספיד מותר) | |
לתנא קמא |
יום לפניו אסור להספיד ולהתענות ויום שלאחריו מותר |
בו אסור וביום שלפניו ולאחריו מותר להתענות |
לר' יוסי |
יום לפניו ויום שלאחריו אסור [2] | יום לפניו אסור להתענות ויום שלאחריו מותר |
-------------------------------------------------
[1] וגומר ואומר את כל המזמור, וכן להלן.
[2] וע' לקמן (דף יח.) שסובר רב אשי שמה שאסר ר' יוסי לאחריו הוא רק בתענית אבל בהספד מותר. ולפי שאר האמוראים לא חילקו בזה.
-------------------------------------------------