WHICH LIQUIDS CONNECT? (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 12a)
רבי יוסי בי רבי חנינה אמר דרבי אלעזר בן יהודה איש בירתותא היא
(R. Yosi bei R. Chaninah): (Our Mishnah said that a dough kneaded with fruit juice is obligated in Chalah). It is like R. Elazar ben Yehudah Ish Birsusa;
דתנינן תמן רבי לעזר בן יהודה איש בירתותא אומר משם רבי יהושע פסל את כולה.
(Mishnah - R. Elazar ben Yehudah Ish Birsusa citing R. Yehoshua): [If a dough was Huchshar to receive Tum'ah through a liquid, and it was kneaded with fruit juice, and a Tevul Yom touched it,] he disqualified all of it (fruit juice is a connection for Tum'ah);
ורבי עקיבה אומר משמו לא פסל אלא מקום מגעו.
(R. Akiva citing R. Yehoshua): He disqualified only the place he touched.
[דף כ עמוד א (עוז והדר)] רבי שמעון בן לקיש אמר מה פליגין כשהוכשרה ואחר כך נילושה שמי פירות (מחוורין להכשיר) [צ''ל מחוברין לטמא - הגר''א] אבל אם נילושה ואח''כ הוכשרה אין מי פירות מחוורין להכשיר.
(Reish Lakish): When do they argue? It is when it was Huchshar, and afterwards kneaded with fruit juice. It is a connection for Tum'ah. However, if it was kneaded and afterwards Huchshar, [all agree that] fruit juice is not a connection for Hechsher (i.e. Tum'ah. Seemingly, also here the text should say 'l'Tum'ah' - PF.)
רבי חייה בשם רבי יוחנן דברי הכל היא. אף על גב דרבי עקיבה אמר תמן אין מי פירות מחוורין לטומאה מודי הוא הכא שמי פירות מחוורין לחלה.
(R. Chiyah citing R. Yochanan): [Our Mishnah] is like everyone. Even though R. Akiva said there that fruit juice is not a connection for Tum'ah, he agrees here that fruit juice is a connection for Chalah.
רבי בא [דף יב עמוד ב] רבי חייה בשם רבי יהושע בן לוי אין לך מחוור אלא שבעת המשקין בלבד.
(R. Ba citing R. Chiyah citing R. Yehoshua ben Levi): The only matters that connect are the seven liquids (wine, blood, olive oil, milk, dew, bee's honey and water).
רבי יוסי בעי מה איתאמרת לחלה [צ''ל או - הגר''א] לטומאה.
Question (R. Yosi): Did he say so for Chalah, or for Tum'ah?
אין תימר לחלה כ''ש לטומאה. אין תימ' לטומאה הא לחלה לא.
If you will say that it is for Chalah, all the more so [nothing else is a connection] for Tum'ah (we find that R. Yochanan holds that fruit juice is a connection for Chalah, but not for Tum'ah). If you will say that it is for Tum'ah, for Chalah, no (other matters can be a connection, e.g. fruit juice according to R. Yochanan).
רבי יונה פשיטא ליה לחלה כל שכן לטומאה.
R. Yonah held that surely, it is for Chalah, and all the more so for Tum'ah.
רבי יונה כדעתיה דרבי יונה תני (דרבי שמעון בן יוחי רבי יהושע בן לוי תני דרבי שמעון בן יוחי דתני) [צ''ל בשם - רידב''ז, מהגר''א] רבי שמעון בן יוחי רבי טרפון אומר נאמר כאן חלה. ונאמר להלן [ויקרא ח כו] חלת לחם שמן. מה חלה שנאמר להלן עשויה בשמן. אף חלה שנאמר כאן עשויה בשמן. ושמן אחד משבעת המשקין הוא.
R. Yonah holds like he taught elsewhere, for R. Yonah taught in the name of R. Shimon ben Yochai, R. Tarfon says, it says here "Chalah'', and it says there "Chalas Lechem Shemen.'' Just like Chalah said there is made with [olive] oil, also Chalah said here is made with [a liquid] like oil, and [olive] oil is one of the seven liquids.
HOW MUCH ONE MUST EXERT FOR TAHARAH (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 12b)
רבי יוסי בשם רבי שבתי (רבי) [צ''ל ורבי - מהר''א פולדא, וכן בברכות ח:ב] חייא בשם רבי שמעון בן לקיש לחלה ולנטילת ידים אדם מהלך ארבעת מילין.
(R. Yosi citing R. Shabsi, and R. Chiya citing Reish Lakish): For Chalah (to be able to separate it b'Taharah), or to wash his hands [for a meal], one must go four Mil.
ר' אבהו בשם ר' יוסי בן חנינה הדא דתימר לפניו אבל לאחריו אין מטריחין עליו.
(R. Avahu citing R. Yosi ben Chaninah): This is only in front of him (the direction he is going), but in back, we do not exert him [so much].
[דף כ עמוד ב (עוז והדר)] שומרי גנות ופרדיסין מה את עבד לון כלפניהן כלאחריהן.
Question: People who guard gardens and vineyards (later, they will need to go to get water for the crops), do you consider that [the water is] in front of them (for later, they must go there) or in back of them (for now, they want to eat here)?
נישמעינה מן הדא האשה יושבת וקוצה חלתה ערומה
Answer (Mishnah): A woman may sit and separate Chalah [with a Brachah] while naked;
והדא אשה לא בתוך ביתה יושבת ותימר אין מטריחין עליה. והכא אין מטריחין עליו.
Inference: Is this woman not inside the house [and she could get clothes], and you say that we do not exert her? [Also] here, we do not exert [people who guard gardens and vineyards! We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.]
תני המים שלפני המזון רשות ושל אחר המזון חובה. אלא שבראשונים נוטל ומפסיק ובשניים נוטל ואינו מפסיק.
(Beraisa): Water (Netilas Yadayim) before a meal is Reshus. (Usually, this means optional; here it means Mitzvah. It is called Reshus in contrast to Mayim Acharonim, which is more obligatory.) After the meal, it is Chovah. However, the first water one washes and interrupts, but the latter water, one washes and does not interrupt (this will be explained).
Note: Our text of the Tosefta (5:1) says that one may interrupt in Mayim Rishonim if he wants, but not in Mayim Acharonim. It seems that the Yerushalmi's text was different, especially since below R. Shmuel asks that Mayim Rishonim is more stringent than Mayim Acharonim, and this is left difficult.
מהו מפסיק.
Question: What does it mean 'one washes and interrupts'?
ר' יעקב בר אחא אמר נוטל ושונה.
Answer (R. Yakov bar Acha): He washes and repeats (for the first washing is Metaher the hands, but the water on his hands is Tamei. He washes again to be Metaher the water.)
רבי יעקב בר רב יצחק בעי נוטל ושונה ואת אמרת רשות.
Version #1 - Objection (R. Yakov bar Rav Yitzchak): He must wash and repeat, and you say that it is Reshus?! (This is more stringent than Mayim Acharonim, which you call Chovah!)
(אין) [צ''ל ואית - ר''ש סיריליו] דבעי מימר ארבעת מילין ואת אמרת רשות
Version #2 - Objection: Some say, he must go four Mil [in order to wash], and you say that it is Reshus?!
אמר רבי יעקב בר אידי על הראשונים נאכל בשר חזיר. ועל השניים יצאת אשה מביתה. ויש אומרים שנהרגו עליה שלש נפשות.
(R. Yakov bar Idi): Due to [omission of] Mayim Rishonim, a man was [assumed to be a Nochri, and he was] fed pork. Due to [omission of] Mayim Acharonim, a woman was expelled from her house. (It enabled someone to see what her husband had eaten, and thereby trick her. Her husband was angry, and divorced her.) And some say that through this, three people were killed (R. SHLOMO SIRILIYO, based on RASHI Chulin 106a).
DISTANCING FROM ERVAH AND EXCREMENT (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 12b)
הדא אמרה עגבות אין בהן משום ערוה.
Inference: [Since a woman may sit and separate Chalah while naked,] this shows that buttocks are not considered Ervah.
הדא דאת אמר לברכה. אבל להביט אפילו כל שהוא אסור.
Limitation: This is regarding Brachah (she may bless when they are exposed), but [for a man] to look, even any amount is forbidden.
כהדא דתני המסתכל בעקיבה של אשה כמסתכל בבית הרחם. והמסתכל בבית הרחם כילו בא עליה.
This is like it was taught, one who gazes at the heel of a woman, it is as if he gazes at the womb, and one who gazes at the womb, it is as if he had Bi'ah with her.
שמואל אמר קול באשה ערוה
(Shmuel): A woman's [singing] voice is Ervah.
[דף כא עמוד א (עוז והדר)] מה טעם [ירמי' ג ט] והיה מקול זנותה ותחנף הארץ וגומר.
What is the source? "V'Hayah mi'Kol Zenusah va'Techenaf Es ha'Aretz...''
רב הונא אמר עומד הוא אדם על הצואה ומתפלל ובלבד שלא יהא בשרו נוגע בצואה.
(Rav Huna): One may stand over excrement and pray, as long as his flesh does not touch the excrement.
ישב ולא קינח (אסור) [צ''ל מהו - הגר''א]
Question: If one sat (defecated) and did not clean [his anus], what is the law (may he pray)?
א''ר מנא אף על גב דלא אמר (ר' יוסי) [צ''ל רב הונא - הגר''א] הדא מילתא אמר דכוותה
Answer (R. Mana): Even though Rav Huna did not say this, he said similar to it (and we can infer from what he said);
דרב הונא אמר עומד הוא אדם על גבי צואה ומתפלל ובלבד שלא יהא בשרו נוגע בצואה.
(Rav Huna): One may stand over excrement and pray, as long as his flesh does not touch the excrement.
ישב ולא קינח הרי בשרו נוגע בצואה:
If one sat and did not clean, his flesh touches the excrement (presumably, something remained on his anus).