1)

ZIKAH (cont.)

אלא אי אמר הכי (דף יח,א) הוה אמינא מחיים אבל לאחר מיתה פקעה לה זיקה
(a)

Answer #2: Rather, if so, one might have thought that is only when she is alive, but that Zikah ends after she dies;

קמ"ל דזיקה בכדי לא פקעה
1.

Therefore, he taught that Zikah does not vanish.

לימא מסייע ליה יבמתו שמתה מותר באחותה
(b)

Support (for Rav Yehudah - Mishnah): If a Yevamah died, the Yavam may marry her sister.

באחותה אין באמה לא
1.

Her sister is permitted, but not her mother!

ה"ה דאפי' באמה ואיידי דתנא רישא אשתו שמתה מותר באחותה דוקא באחותה אבל באמה לא דהויא לה איסורא דאורייתא תנא נמי סיפא מותר באחותה
(c)

Rejection: No, he may even marry her mother. Since the Reisha permits Achos Ishto after the wife dies, the Seifa also discusses her sister.

מתיב רב הונא בר חייא עשה בה מאמר ומת שניה חולצת ולא מתייבמת
(d)

Question (Rav Huna bar Chiya - Mishnah): If he gave her a Ma'amar and died, the second widow does Chalitzah but not Yibum.

טעמא דעבד בה מאמר הא לא עבד בה מאמר שניה נמי יבומי מייבמה
1.

Inference: Had he not given a Ma'amar, the second widow could do even Yibum.

ואי אמרת יש זיקה הויא לה צרת אשת אחיו שלא היה בעולמו בזיקה
2.

If Yesh Zikah, she should be like the Tzarah of Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo (which is forbidden)!

אמר רבה הוא הדין דאע"ג דלא עבד בה מאמר שניה מחלץ חלצה יבומי לא מייבמה
(e)

Answer (Rabah): No, even if no Ma'amar was given, she may not do Yibum.

והא דקתני מאמר לאפוקי מב"ש דאמרי מאמר קונה קנין גמור קמ"ל
1.

The Mishnah discusses a Ma'amar to oppose Beis Shamai, who say that a Ma'amar fully acquires a Yevamah.

איתיביה אביי שני אחין בעולם אחד ומת אחד מהן בלא ולד ועמד השני הזה לעשות מאמר ביבמתו ולא הספיק לעשות בה מאמר עד שנולד לו אח ומת הראשונה יוצאה משום אשת אחיו שלא היה בעולמו ושניה או חולצת או מתייבמת
(f)

Question (Abaye - Mishnah): If a man died without children, and before his brother Shimon was able to give a Ma'amar to the Yevamah, another brother was born, and then Shimon died, the first widow is exempt, for she is Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo. The second widow does Chalitzah or Yibum.

ואי אמרת יש זיקה הויא לה צרת אשת אחיו שלא היה בעולמו בזיקה
1.

If Yesh Zikah, through Zikah she is Tzaras Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo (and should be forbidden)!

הא מני ר"מ היא דאמר אין זיקה
(g)

Answer: The Mishnah is like R. Meir, who holds that Ein Zikah.

ומי סבירא ליה לרבי מאיר אין זיקה
(h)

Question: R. Meir does not hold that Ein Zikah! (The following Stam Mishnah is assumed to be like R. Meir.)

והתנן ארבעה אחים שנים מהן נשואים שתי אחיות ומתו הנשואין האחיות הרי אלו חולצות ולא מתייבמות
1.

(Mishnah): If two of four brothers were married to sisters, and these two died, the sisters do Chalitzah but not Yibum.

ואי ס"ד סבר ר"מ אין זיקה הני מתרי בתי קאתיין האי לייבם חדא והאי לייבם חדא
2.

If R. Meir holds that Ein Zikah, since they fall from different brothers, it should be permitted for each surviving brother to do Yibum with one sister!

לעולם אין זיקה משום דקסבר אסור לבטל מצות יבמין
(i)

Answer: Really, he holds that Ein Zikah. However, it is forbidden to uproot the Mitzvah of Yibum;

דדלמא אדמייבם חד מיית אידך וקא בטלת מצות יבמין
1.

If we wait for one Yavam to do Yibum, perhaps the other Yavam will die (and the other widow will be exempt without Yibum or Chalitzah).

ואי אין זיקה תיבטל דהא ר"ג אמר אין זיקה ומותר לבטל מצות יבמין
(j)

Question: If he holds that Ein Zikah, he should allow the Mitzvah to be uprooted, just like R. Gamliel!

דתנן ר"ג אומר אם מאנה מאנה ואם לא מאנה תמתין עד שתגדיל ותצא הלזו משום אחות אשה
1.

(Mishnah - R. Gamliel): (If Rachel (a minor) was married mid'Rabanan to Reuven, and her sister fell to him to Yibum,) if Rachel did Mi'un, fine (Leah may do Yibum). If not, Leah waits (Tosfos - Rachel waits to have Bi'ah with Reuven) until Rachel becomes an adult, and the marriage becomes mid'Oraisa (after they have Bi'ah), and Leah is exempt from Yibum or Chalitzah for she is Reuven's Achos Ishto.

אמר ליה דרבן גמליאל אדרבי מאיר קרמית
(k)

Objection: This is no question. Perhaps R. Meir disagrees with R. Gamliel!

לא הכי קאמרינן ר"מ חייש אפי' לספיקא ר"ג אפילו לודאי לא חייש
(l)

Answer: It is unreasonable that R. Meir is concerned perhaps the Mitzvah will be uprooted, and R. Gamliel is not concerned even when it is certainly uprooted!

דלמא מאן דלא חייש אפי' לודאי לא חייש ומאן דחייש אפי' לספיקא חייש
(m)

Rejection: This is not so! Perhaps one Tana is not concerned even when the Mitzvah is definitely uprooted, but the other is concerned even when it may be uprooted!

2)

RAV YEHUDAH'S SOURCE [line 42]

א"ל אביי לרב יוסף הא דרב יהודה דשמואל היא
(a)

(Abaye): Rav Yehudah learned (that Yesh Zikah) from Shmuel.

18b----------------------------------------18b
דתנן (דף יח,ב) שומרת יבם שקדש אחיו את אחותה משום ר' יהודה בן בתירה אמרו אומרים לו המתן עד שיעשה אחיך מעשה
1.

(Mishnah - R. Yehudah ben Beseirah): If a Yavam was Mekadesh the sister of his Yevamah, we tell him not to marry her until his brother does Yibum or Chalitzah.

ואמר שמואל הלכה כר' יהודה בן בתירה
2.

(Shmuel): The Halachah follows R. Yehudah ben Beseirah.

א"ל דאי דרב מאי <א"ל> קשיא דרב אדרב דלמא אמוראי נינהו ואליבא דרב
(b)

Question (Rav Yosef): Even if Rav Yehudah learned this from Rav (his other Rebbi), it would not be difficult (even though Rav Huna said that Rav holds that Ein Zikah). We could say that Amora'im disagree about Rav's opinion!

כיון דאיתמר משמיה דשמואל בהדיא ומשמיה דרב כאמוראי לא שבקינן משמיה דשמואל בהדיא ומוקמינן כאמוראי ואליבא דרב
(c)

Answer (Abaye): Since Shmuel explicitly said that Yesh Zikah, it is better to say that Rav Yehudah received this from Shmuel, rather than to say that Amora'im argue about Rav's opinion.

אמר רב כהנא אמריתה לשמעתא קמיה דרב זביד מנהרדעא אמר אתון הכי מתניתו לה אנן בהדיא מתנינן אמר רב יהודה אמר שמואל שומרת יבם שמתה אסור באמה
(d)

(Rav Zvid): Rav Yehudah explicitly said in the name of Shmuel that after the Yevamah dies, the Yavam may not marry her mother.

אלמא קסבר יש זיקה ואזדא שמואל לטעמיה דאמר שמואל הלכה כרבי יהודה בן בתירה
(e)

This is consistent with Shmuel's ruling that the Halachah follows R. Yehudah ben Beseirah. It was necessary to say both of these:

וצריכי דאי אשמעינן יש זיקה ה"א ה"מ בחד אבל בתרי לא קמ"ל
1.

Had he taught only that Yesh Zikah, one might have thought that this is only when there is only one brother. He ruled like R. Yehudah to teach that Yesh Zikah even when there are more brothers;

ואי אשמעינן הלכה כר' יהודה בן בתירה ה"א ה"מ מחיים אבל לאחר מיתה פקעה לה זיקה קמ"ל דזיקה בכדי לא פקעה:
2.

Had he taught only that the Halachah follows R. Yehudah, one might have thought that this is only while the Yevamah is alive, but after she dies, the Zikah vanishes (and the Yavam may marry her mother). Therefore he taught that Zikah does not go away by itself.

3)

WHO IS CONSIDERED ESHES ACHIV SHE'LO HAYAH B'OLAMO? [line 21]

(דף יח,ב משנה) שני אחים ומת אחד מהן ויבם השני את אשת אחיו ואח"כ נולד להן אח ומת הראשונה יוצאה משום אשת אחיו שלא היה בעולמו והשניה משום צרתה
(a)

(Mishnah): Reuven died, and Shimon did Yibum with Chanah. Levi (another brother) was born, and Shimon died. Chanah is exempt, for she is Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo. Leah (Shimon's other wife) is exempt, because she is Chanah's Tzarah.

עשה בה מאמר ומת השניה חולצת ולא מתייבמת
(b)

If Shimon gave a Ma'amar and died, Leah does Chalitzah but not Yibum;

ר"ש אומר מייבם לאיזו מהן שירצה או חולץ לאיזו מהן שירצה:
(c)

R. Shimon says, Levi may do Yibum or Chalitzah with either woman.

אמר רב אושעיא חלוק היה ר"ש אף בראשונה
(d)

(Gemara - Rav Oshaya): R. Shimon argues even in the previous Mishnah (when Levi was born before Yibum was done).

ממאי מדקתני משנה) יתירה בבא דרישא
(e)

He learns this from the Reisha (17a);

למאן קתני לה אילימא לרבנן השתא יבם ולבסוף נולד דכי אשכחה בהתירא אשכחה אסרי רבנן נולד ואח"כ יבם מיבעיא
1.

The Reisha is not needed to teach about Chachamim. They forbid even when Levi was born after Yibum and entered the world when Chanah was 'permitted' (to do Yibum with him if she will be widowed), all the more so if he was born before Yibum!

אלא לאו לר"ש איצטריך ותנא רישא להודיעך כחו דר"ש
2.

Rather, it teaches that R. Shimon argues even in such a case.

ותנא סיפא להודיעך כחן דרבנן
(f)

Our Mishnah teaches the extremity of Chachamim (they forbid even when Levi was born after Yibum).

ובדין הוא דנפלוג ר"ש ברישא אלא נטר להו לרבנן עד דמסיימי למילתייהו והדר פליג עלייהו
(g)

Really, R. Shimon should explicitly argue in the Reisha. He waited until Chachamim finished their laws before giving his opinion.

אלא אשת אחיו שלא היה בעולמו לר"ש היכי משכחת לה
(h)

Question: According to R. Shimon, when is Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo forbidden?

בחד אחא ומית ונולד לו אח
(i)

Answer #1: This is when a man dies without brothers, and then a brother is born.

אי נמי בתרי ולא יבם ולא מית
(j)

Answer #2: This is when there were two brothers, one died, a third brother was born and the surviving brother did not do Yibum or die. (However, if he did, it is as if she falls from the latter brother and R. Shimon permits.).

בשלמא יבם ואח"כ נולד כי אשכחה בהתירא אשכחה
(k)

Question: We understand why R. Shimon permits when Levi was born after Yibum. When he entered the world, Chanah was permitted;

אלא נולד ואח"כ יבם מאי טעמא
1.

However, when he was born before Yibum, why may he do Yibum?

קסבר יש זיקה וזיקה ככנוסה דמיא
(l)

Answer: R. Shimon holds that Yesh Zikah, so it is as if Shimon did Yibum.

מתקיף לה רב יוסף השתא זיקה ומאמר מספקא ליה לר"ש אי ככנוסה דמיא אי לאו ככנוסה דמיא זיקה לחודה מיבעיא מאי היא
(m)

Question (Rav Yosef): R. Shimon is unsure whether or not Zikah with a Ma'amar is like having done Yibum. Does he have a doubt about Zikah alone?

דתנן שלשה אחין נשואין שלש נשים נכריות ומת אחד מהם ועשה בה שני מאמר ומת הרי אלו חולצות ולא מתייבמות
1.

(Mishnah): If three brothers were married to three unrelated women and one man died, and a brother gave a Ma'amar and died, the widows do Chalitzah but not Yibum.

שנאמר (דברים כה) ומת אחד מהם יבמה יבא עליה מי שעליה זיקת יבם אחד ולא שעליה זיקת שני יבמין
i.

"And one of them died" - Yibum applies when there is Zikah from one Yavam, but not from two;

רבי שמעון אומר מייבם לאיזהו מהן שירצה וחולץ לשניה
2.

R. Shimon says, the remaining brother may do Yibum or Chalitzah with whichever woman he wants;

יבומי תרוייהו לא דדלמא יש זיקה והוו שני יבמות הבאות(דף יט,א) מבית אחד
3.

He cannot do Yibum with both. Perhaps Yesh Zikah, and it is as if both Yevamos fell from one brother.

יבומי חדא ואיפטור אידך לא דדלמא אין זיקה ככנוסה והוו להו שתי יבמות הבאות משני בתים
4.

He cannot do Yibum with one, and exempt the other. Perhaps Zikah is not like Yibum, and the two Yevamos fell from different brothers.

אלמא מספקא ליה
5.

This shows that R. Shimon is in doubt whether or not Zikah is like Yibum.