TOSFOS DH Im Ba'al v'Asah Ma'amar Peshita d'Ha Kanya b'Bi'ah
תוספות ד"ה אם בעל ועשה מאמר פשיטא דהא קניה בביאה
(SUMMARY: Tosfos explains what was obvious.)
הא לא פריך פשיטא דקניה בביאה לחודה
Suggestion: We ask that obviously, he acquired through Bi'ah alone.
דמהא לא הוה משני מידי
Rejection: If so, the Gemara did not answer the question at all!
אלא הכי פריך פשיטא שמאמר אחר ביאה אינו מגרע ואם בביאה לחוד קנה בשביל מאמר שאחריו לא גרע
Explanation: Rather, the Gemara asks that obviously, a Ma'amar after Bi'ah does not detract. If Bi'ah alone acquires, it is no worse due to the Ma'amar afterwards!
ומשני אימא אם בעל בלא מאמר קנה
It answers that if he had Bi'ah without a Ma'amar, he acquired her;
דס"ד לא קני אלא אם כן עושה כמצותה מקדש ואחר כך בועלה
One might have thought that he acquires only if he did like the Mitzvah, i.e. he was Mekadesh and afterwards did Bi'ah.
וממתניתין דתנן בריש קידושין (דף ב.) היבמה נקנית בביאה לא שמעינן ליה
Implied question: This should be clear from the Mishnah (Kidushin 2a) "a Yevamah is acquired through Bi'ah"!
דדלמא היינו מדאורייתא
Answer: Perhaps that is mid'Oraisa (but mid'Rabanan, one acquires only after a Ma'amar).
וכן הא דתנן הכא במתני' (לעיל נ:) הבעילה בזמן שהיא בתחילה אין אחריה כלום
Implied question: We can learn from our Mishnah (50b) "when Bi'ah is at the beginning, nothing takes effect after it"!
דלמא נמי היינו משום דמדאורייתא קני
Answer: Perhaps also that is because mid'Oraisa it acquires (Chachamim did not enact anything after it, even though mid'Rabanan it does not acquire - Rashash. R. Akiva Eiger understood Tosfos to answer that the Mishnah teaches the Torah law, but he refuted this from the rest of the Mishnah.)
ופריך והתניא לוקה וידע שפיר דמדרבנן לוקה אלא דס"ד דלוקה מדרבנן משום דעשאוהו חכמים כפוגע באשת אח שלא במקום מצוה
Explanation (cont.): The Gemara asks "a Beraisa says that he is lashed!" It knew that this is mid'Rabanan, but it thought that he is lashed mid'Rabanan because Chachamim consider it as if he had Bi'ah with Eshes Ach not b'Mekom Mitzvah.
וא"כ מדרבנן לא קני לה בלא מאמר
If so, [this shows that] mid'Rabanan he does not acquire her without a Ma'amar.
ומשני מכת מרדות מדרבנן ומשום פריצותא בעלמא כדרב.
It answers that he is lashed mid'Rabanan for mere lewdness, like Rav taught.
TOSFOS DH d'Mevatel Gita
תוספות ד"ה דמבטל גיטא
(SUMMARY: Tosfos explains that Rav holds that even so, the Get is valid.)
אע"ג דרב משמע דסבירא ליה בריש השולח (גיטין דף לג:) דביטלו אינו מבוטל כר"ג גבי הא דאמר רב יוסף ניחזי אנן
Implied question: It seems that Rav holds (Gitin 33b) that if he was Mevatel [a Get not in front of the Shali'ach or his wife], it is not Batel, like R. Gamliel, regarding Rav Yosef's words "let us see..." (If so, his wife really is divorced, and no ruin will result!)
מ"מ קאמר הכא דלקי משום דמוציא לעז על הגט.
Answer: In any case, Rav says here that he is lashed, for he slanders the Get.
TOSFOS DH d'Masar Moda'a a'Gita
תוספות ד"ה דמסר מודעא אגיטא
(SUMMARY: Tosfos explains that this is even if he was Mevatel any Moda'ah.)
אפילו היה מבטל כל מודעי מ"מ היה מלקה אותו משום דמוציא לעז על הגט
Explanation: Even if he was Mevatel any Moda'ah (claim that he was coerced, and did not willingly divorce her), Rav lashes him, for he slanders the Get;
דאיכא דשמע במודעא ולא שמע בביטול.
Some people hear the Moda'ah, but did not hear the Bitul of the Moda'ah.
TOSFOS DH d'Mispaker b'Shali'ach d'Bei Dina
תוספות ד"ה דמתפקר בשליח דבי דינא
(SUMMARY: Tosfos brings that this applies to any Shali'ach of Rabanan.)
כך גירס' הקונטרס
The text: This is Rashi's text.
ויש ספרים שכתוב בהן מאן דמצער שליחא דרבנן וכן כתוב בכל הספרים בפ"ק דקידושין (דף יב:)
Alternate text: In some Seforim it says "one who pains a Shali'ach of Rabanan." This is the text in all Seforim in Kidushin 12b;
ומיהו גם שם פי' בקונטרס שליחא דרבנן שליח ב"ד
However, also there Rashi explained that "Shali'ach of Rabanan" is a Shali'ach of Beis Din.
ונראה דבכל שליחא דרבנן יש ללקות אע"ג דלא הוי שליח ב"ד כדאשכחן בפ' עשרה יוחסין (קדושין ע.)
Assertion: It seems that one should be lashed for any Shali'ach of Rabanan, even if he is not a Shali'ach of Beis Din, like we find in Kidushin 70a;
דשמתיה רב יהודה לההוא טבחא דציער שלוחו
Rav Yehudah excommunicated a man who pained Rav Yehudah's Shali'ach.
ואע"ג דשמתא חמור מנגדא כדמוכח במקום שנהגו (פסחים דף נב.)
Implied question: Niduy is more stringent than lashes. This is clear from Pesachim 52a!
שמא החמיר עליו משום שביזה את רב יהודה עצמו.
Answer: Perhaps he was more stringent for him because he disgraced Rav Yehudah himself.
TOSFOS DH d'Mekadesh b'Vi'ah
תוספות ד"ה דמקדש בביאה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is even for a Yevamah.)
אר"ת דאפי' ביבמה דצריך ביאה דפריצותא הוא שעושה תחלת קנינו בביאה.
Explanation (R. Tam): Even with a Yevamah, who requires Bi'ah, it is lewd to make the initial Kinyan through Bi'ah.
TOSFOS DH ha'Dar b'Veis Chamav
תוספות ד"ה הדר בבית חמיו
(SUMMARY: Tosfos explains why nowadays we permit this.)
אנן סמכינן אנהרדעי דאמרי בכולהו לא מנגיד רב אלא אמאן דמקדש בביאה דבשל סופרים הלך אחר המיקל.
Our custom is: We rely on Neharde'ai, who say that Rav lashes only for one who is Mekadesh through Bi'ah. For mid'Rabanan laws, we follow the lenient opinion.
TOSFOS DH Al ha'Na'ar Oh Al ha'Cheres
תוספות ד"ה על הנייר או על החרס
(SUMMARY: Tosfos points out that only R. Elazar is Machshir a document on earthenware.)
אר"ת כר' אלעזר (הגהת הרש"ש) אתיא
Explanation (R. Tam): This is like R. Elazar [who holds that Edei Mesirah Karsei, i.e. the witnesses who see a document given empower it];
דלרבי מאיר דאמר עדי חתימה כרתי לא מהני דדבר שיכול להזדייף הוא
According to R. Meir, who holds that Edei Chasimah Karsei (the witnesses who sign a document empower it), this would not help, for it can be forged. (If words were erased from earthenware, it would not be evident. It is not proven that the witnesses signed on what we see written now.)
דבשטר קידושין נמי בעי ר' מאיר עדי חתימה כדמוכח בפ"ב דקידושין (דף מח.) ובפ"ק דקידושין (דף ט. ד"ה כתב) פירשתי.
R. Meir requires Edei Chasimah also on a Shtar Kidushin. This is clear from Kidushin 48a. I explained in Kidushin 9a.
TOSFOS DH she'Ein Bo Shavah Perutah
תוספות ד"ה שאין בו שוה פרוטה
(SUMMARY: Tosfos explains why it specifies that it is not worth a Perutah.)
פירוש ואינה מתקדשת משום כסף מקודשת מטעם שטר
Explanation: She is not Mekudeshes due to [Kidushei] Kesef; she is Mekudeshes [only] due to the document.
וגבי שדי מכורה לך בפרק קמא דקידושין (דף כו. ושם) שהמוכר נותן שטר תימה אמאי נקט אע"פ שאין בו שוה פרוטה
Question: Regarding "my field is sold to you" (Kidushin 26a), in which the seller gives the document, why does it say that the paper is not Shavah Perutah?
דאין בו שום רבותא דכך לי שוה פרוטה כמו אין שוה פרוטה
This is no bigger Chidush. It is no different if the paper is Shavah Perutah or if it is not!
ויש לומר דמשום דכתב ביה נתינה אחרי תתי (הגהת הרש"ש) את ספר המקנה ס"ד דליבעי שוה פרוטה.
Answer: Since the verse says "Acharei Titi Es Sefer ha'Miknah" (after I gave the sale document), one might have thought that it must be Shavah Perutah. (Titi is from the root Nesinah, which normally connotes a Perutah.)
TOSFOS DH licheshe'Echnesenah Agarshenah Harei Zeh Get
תוספות ד"ה לכשאכנסנה אגרשנה הרי זה גט
(SUMMARY: Tosfos explains why it is not a Get Yashan.)
תימה דבפרק כל הגט (גיטין דף כו:) אמרינן דאינו גט שלא יאמרו גטה קודם לבנה
Question: in Gitin (26b), we say that it is not a Get, lest people say that she was divorced before her son [was conceived]!
ובקונטרס פי' דהכא נמי לא קאמר דהוי גט אלא בדיעבד שכבר נתגרשה בו
Answer #1 (Rashi): We say that it is a Get only b'Di'eved, if she was already divorced with it.
ואין נראה דהתם דקאמר אין גט משמע דלא הוי גט כלל
Objection: There we say "it is not a Get." This connotes that it is not a Get at all!
ואר"ת דהכא כשכתב בו זמן שאחר נשואין שהוא זמן נתינה דאפילו גט ישן לא הוי שלא נתייחד עמה אחר זמן הכתוב
Answer (R. Tam): Here, he wrote the date after the Nisu'in, i.e. the day he gave it. It is not even a Get Yashan, for he was not secluded with her after the date written.
52b----------------------------------------52b
והרי זה גט [דקאמר היינו] לגרש בו לכתחלה
It says "this is a Get", i.e. one may divorce with it l'Chatchilah;
וההיא דכל הגט שכתב זמן דקודם נישואין וגרע טפי מגט ישן
In Gitin (26b), he wrote the date before the Nisu'in. It is worse than a Get Yashan.
דבגט ישן ליכא אלא ייחוד בעלמא לכך אם נתגרשה בו תנשא לכתחלה
In a Get Yashan, there was merely seclusion [after the date. Perhaps there was no Bi'ah.] Therefore, if she was divorced with it, she may marry l'Chatchilah;
אבל התם דכנסה ואיכא ודאי ביאה אינו גט כלל.
There (in Gitin), he had Nisu'in with her, and Vadai there was Bi'ah. It is not a Get at all.
TOSFOS DH ul'Ishah b'Alma Ein Get
תוספות ד"ה ולאשה בעלמא אין גט
(SUMMARY: Tosfos explains that this is according to the opinion that Ein Adam Makneh Davar she'Lo Ba l'Olam.)
ואפילו כתוב בו זמן דאחר נשואים כיון דאין בידו לגרשה בשעה שעשאו שליח
Explanation: Even if the date is written after Nisu'in, since he could not divorce her when he appointed the Shali'ach [it is not a Get].
ונראה לר"י דהיינו דוקא למ"ד אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם
Assertion (Ri): This is only according to the opinion that a person cannot be Makneh (transfer ownership of) Davar she'Lo Ba l'Olam (something not yet in the world);
אבל למאן דאמר אדם מקנה הוי גט דבידו לגרשה
According to the opinion that one can be Makneh [Davar she'Lo Ba l'Olam], it is a Get, since it is b'Yado (he is able) to divorce her.
כמו בשחרור דמהני לוקח עבד על מנת לשחררו וכתב לו לכשאקחך הרי עצמך קנוי לך מעכשיו כדאמר בהאשה רבה (לקמן דף צג:) ובקידושין בפרק האומר (דף סג.)
Support: This is like freedom. If one bought a slave on condition to free him, and wrote "when I buy you, you are acquired to yourself from now", it helps [according to this opinion], like it says below (93b) and in Kidushin (63a).
וגט שחרור וגט אשה שוים לכל דבר דהא ילפינן לה לה מאשה.
A Get Shichrur and Get Ishah are the same in every way, of we learn [a Get Shichrur] from [a Gezeirah Shavah] "Lah-Lah" from a [Get] Ishah.
TOSFOS DH l'Yevimto Mahu
תוספות ד"ה ליבמתו מהו
(SUMMARY: Tosfos discusses what the question was.)
אין לפרש דמיבעיא ליה אם גירשה בגט זה לאחר שיבמה יבומין גמורין אי הוי גט אי לא
Suggestion: He asks about one who divorced with this Get after he did full Yibum, whether or not it is a Get.
דפשיטא דאין ניתרת בגט זה לשוק דהא בההיא שעתא לא היה בידו לגרשה ולהתירה לשוק על ידי גט זה
Rejection #1: Surely it does not permit her l'Shuk! At the time he wrote it, it was not b'Yado to divorce her and permit her l'Shuk through this Get!
ומאי קאמר נמי או דלמא כיון דלא עבד בה מאמר לא
Rejection #2: The Gemara says "or, since he did not give a Ma'amar, he cannot";
אי בלא מאמר לא מהני עבד בה מאמר נמי לא מהני להתגרש אחר שתתייבם דמאמר לא הוי אלא מדרבנן
If without a Ma'amar it does not help, also with a Ma'amar it does not help to divorce after Yibum, for Ma'amar is only mid'Rabanan!
ואמר ר"י דלפוסלה מכהונה מיבעיא ליה אי חשיב ריח הגט דפסיל לכהונה אי לא
Explanation #1 (Ri): He asks whether or not it disqualifies to Kehunah, i.e. whether or not it is considered Rei'ach (a whiff of) ha'Get, which disqualifies to Kehunah.
וריב"ם הגיה בפירושיו דמיבעיא ליה אי כתבו קודם מאמר ועשה מאמר וגירש בו מהו שיפקיע את מאמר.
Explanation #2 (Rivam): The question was if he wrote [the Get] before the Ma'amar, than gave a Ma'amar, and divorced with the Get. Does it uproot the Ma'amar?
TOSFOS DH Oh Dilma Hai Lechudei Kai
תוספות ד"ה או דלמא האי לחודיה קאי כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses to whom she would be permitted.)
פירש בקונטרס ואי כתב גט למאמרו ולא לזיקתו אסורה לו ומותרת לאחיו דמאמר דעבד ליה שקליה ופשה ליה זיקה כמעיקרא
Explanation #1 (Rashi): If he wrote a Get for his Ma'amar, but not for his Zikah, she is forbidden to him and permitted to his brothers. He removed the Ma'amar that he gave, and the Zikah remains like initially.
ולר"י נראה דללישנא דאמר רבא הותרה אפילו היא ואם כן הכא נמי שריא לדידיה
Explanation #2 (Ri): According to the version that Rava said that even she is permitted, if so also here she is permitted to him;
וללישנא דהיא אסורה דמיחלפא בבעלת הגט הכא נמי אסורה אפי' לאחיו דהא בעלת הגט אסורה על כל האחין
According to the version that she is forbidden, for she is confused with one who received a [regular] Get, also here she is forbidden even to his brothers, for Ba'alas ha'Get is forbidden to all the brothers;
והא דשרי רבא צרתה בנתן גט למאמרו משום דבאות משני בתים הן ואפילו היה נותן גט גם לזיקתו היתה צרתה מותרת.
Rava permits her Tzarah when he gave a Get for his Ma'amar, because they come from two houses (fall from different brothers). Even if he gave a Get also for his Zikah, the Tzarah would be permitted.
TOSFOS DH k'Oder b'Nichsei ha'Ger
תוספות ד"ה כעודר בנכסי הגר
(SUMMARY: Tosfos explains what he said to her, according to Rav Yosef.)
אר"י דמיירי לרב יוסף כגון דאמר לה התקדשי לי סתם ולשם יבמות היינו דגלי אדעתיה שבתורת יבמין מקדשה
Explanation #1 (Ri): According to Rav Yosef, we discuss one who said to her "be Mekudeshes to me" Stam. "L'Shem (for the sake of) Yavmus" is when he revealed that he is Mekadesh her like the law of Yevamim;
דאי באמר לה בהדיא במאמר יבמין לא הוי פריך ליה אביי מי דמי דהא אביי קאמר בסמוך דהיכא דאמר לה במאמר יבמין דלא קני לרבי
If he explicitly said to her "Ma'amar Yevamim", Abaye would not ask "these are different!", for Abaye says below that when he said "b'Ma'amar Yevamim", he does not acquire according to Rebbi!
אלא בסתם איירי
Rather, he said Stam ["be Mekudeshes to me"].
א"נ באמר לה התקדשי לי לשם יבמות ולא משמע בתורת מאמר יבמין
Explanation #2: Alternatively, he said to her "be Mekudeshes to me l'Shem Yavmus." This does not connote like the law of Ma'amar Yevamim;
דבמאמר יבמין משמע בתורת מאמר ולא בתורת קידושין
Ma'amar Yevamim connotes like the law of Ma'amar, and not the law of Kidushin.
אבל לשם יבמות לא משמע בתורת יבמות אלא שסבור שעדיין היא זקוקתו.
L'Shem Yavmus does not connote like the law of Yavmus [rather, Kidushin. He said Yavmus because] he thinks that she is still his Yevamah.
TOSFOS DH Iy Amar Lah Hiskadshi Li b'Zikas Ma'amar Yevamin Mi Lo Mehani
תוספות ד"ה אי אמר לה התקדשי לי בזיקת מאמר יבמין מי לא מהני
(SUMMARY: Tosfos explains that this is even according to the opinion that Ein Zikah.)
דאפילו למ"ד אין זיקה היינו לענין אחות זקוקתו וכיוצא בה
Explanation: Even according to the opinion that Ein Zikah, that refers to Achos Zekukaso and similar matters;
אבל פשיטא דמהני לשון זיקה שהרי היא זקוקתו ועומדת בפניו.
However, obviously the expression "Zikah" helps, for she is his Zekukah and is in front of him [to do Chalitzah or Yibum]!