THE SOURCE TO EXEMPT ARAYOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2b)
אין לי אלא אחות אשתו שאר כל העריות מנין
Question: I know only Achos Ishto. What is the source for other Arayos?
ר' זעירה בשם ר' יוסה בר חנינה קל וחומר מה אחות אשתו מיוחדת ערוה שיש לה היתר לאחר איסורה הרי היא אסורה להתייבם. שאר כל העריות שאין להן היתר לאחר איסורן לא כל שכן.
Answer #1 (R. Ze'irah citing R. Yosi ben Chaninah): Achos Ishto is Ervah with a Heter after her Isur (she is permitted after her sister dies). All other Arayos, which have no Heter after their Isur, all the more so Yibum is forbidden!
מה זו ערוה פוטרת צרתה אף שאר כל העריות פוטרות צרותיהן
Just like this Ervah exempts her Tzarah, so other Arayos exempt their Tzaros.
עד כדון כר' עקיבא כר' ישמעאל
Question: This is according to R. Akiva [who holds that Chayavei Lavim are exempt from Yibum or Chalitzah]. According to R. Yishmael [who obligates Chayavei Lavim to do Chalitzah, he must have another source!]
תני ר' ישמעאל קל וחומר מה אחות אשתו מיוחדת ערוה שחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת הרי הוא אסורה להתייבם אף כל ערוה שחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת תהא אסורה להתייבם.
Answer #2 (R. Yishmael): we learn from a Kal v'Chomer. Achos Ishto is Ervah for which one is liable Kares for Mezid and Chatas for Shogeg, and she is forbidden to do Yibum. Also all Arayos that have Kares for Mezid and Chatas for Shogeg, she is forbidden to do Yibum.
מה נפיק מן ביניהון
Question: What is the difference between them?
אלמנה לכהן גדול מאן דמר ערוה שיש לה היתר לאחר איסורה זו הואיל ואין לה היתר לאחר איסורה הרי היא אסורה להתייבם מאן דמר ערוה שחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת הרי זו אסורה להתייבם זו הואיל ואין חייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת תהא מותרת להתייבם.
Answer: They argue about a widow to a Kohen Gadol. The one who says Ervah with a Heter after her Isur, since she (a widow) has no Heter after her Isur, she is forbidden to do Yibum The one who says Ervah for which one is liable Kares for Mezid and Chatas for Shogeg, since she (a widow) is not liable Kares for Mezid and Chatas for Shogeg, she may do Yibum.
ר' אייבו בר נגרי קריספי בשם רשב"ל [דברים כה ה] לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר זו אשה שהיא זרה לו אמרה התורה לא תהיה לו לאשה אפי' מצוה.
(R. Eibo bar Nagri Krispi citing Reish Lakish): "Lo Sihyeh Eshes ha'Mes ha'Chutzah l'Ish Zar" - a woman who is foreign (forbidden to) him may not be a wife for him, even for a Mitzvah (Yibum).
מעתה לא תהא צריכה חליצה
Question: If so (the Parshah excludes her), she should not need Chalitzah! (A Mishnah below teaches that she needs Chalitzah!)
אמר ר' ירמיה יבמתו יבמתו התורה ריבתה בחליצה.
Answer (R. Yirmeyah): It says "Yevimto" twice [at the beginning of Parshas Chalitzah, and one of them is totally extra] - the Torah included [Chayavei Lavim].
אי יבמתו יבמתו התורה ריבתה בייבום.
Question: If the Torah included through Yevimto... Yevimto, she should do even Yibum!
תני רבי ישמעאל [שם ז] מאן יבמי זו שמיאן יבמי לא שמיאינו שמים.
Answer (R. Yishmael): "Me'en Yevami" (he does not want to do Yibum), and not that Shamayim does not want.
מעתה לא תהא צריכה חליצה.
Question: If so, she should not need Chalitzah!
הווי צורכה להון דאמר רבי ירמיה יבמתו יבמתו [דף ג עמוד א] התורה ריבתה בחליצה.
Answer: For this we need R. Yirmeyah's Drashah "Yevimto... Yevimto" [in Parshas Chalitzah] - the Torah included [Chayavei Lavim] for Chalitzah.