יומא דף נד. א
התאריכים הנצרכים להבנת הסוגיא.
השנה לבריאה | הערות | |
תחילת מלכות בבל | 3320 | זו השנה שכיבש נבוכדנצר את נינוה |
כיבוש יהויקים | 3321 | שנה שניה כיבש יהויקים |
גלה יכניה | 3327 | היא שנה ז' לכיבוש יהויכין, וח' לנבוכדנצר |
גלות צדקיהו והחורבן | 3338 | היא שנה י"ח לכיבוש יהויכין, וי"ט לנבוכדנצר |
חמשים ושתים שנה שממה | 3338-3389 | כמנין בהמ"ה |
קיבלו רשות לבנות את המקדש | 3390 | והוא שבעים שנה לתחילת מלכות בבל |
יומא דף נד: א
מהיכן נברא העולם ומנין?
מהיכן נברא העולם? | ומנין? | |
לר' אליעזר | מאמצעו [1] | בְּצֶקֶת עָפָר לַמּוּצָק וּרְגָבִים יְדֻבָּקוּ (איוב לח:לח) |
ל' יהושע | העולם נברא מן הצדדים [2] | כִּי לַשֶּׁלֶג יֹאמַר הֱוֵא אָרֶץ, וְגֶשֶׁם, מָטָר, וְגֶשֶׁם, מִטְרוֹת עֻזּוֹ [3] (שם לז:ו) |
לר' יצחק | אבן ירה הקב"ה בים ומנו נשתת העולם | עַל מָה אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ אוֹ מִי יָרָה אֶבֶן פִּנָּתָהּ (שם לח:ו) |
לחכמים | מאבן השתיה - מציון [4] | מזמור לאסף וגו' (תהלים נ:א-ב) [5] |
[1] והיינו שהקב"ה ברא את אמצע העולם בראשונה ומשם נדבקו רגבים עד שנעשה כל העולם.
[2] דהיינו שברא הקב"ה ארבעה מוצקות מן הצדדים, ושוב מתחם לבפנים עד שנדבקו באמצעיתם.
[3] פי', הקב"ה אמר לשלג להעשות ארץ. ומהיכן היה תחילת עשיית הארץ, - מפרש הפסוק מד' דברים, שהם: א) גֶשֶׁם ב) מָטָר ג) וְגֶשֶׁם ד) מִטְרוֹת עֻזּוֹ. וע"י אלו הגשמים שהיו מוצקים בארבע צדדים, נעשה מהשלג שבאמצע הארץ.
[4] פי', "אבן השתיה" נקראת כן שממנה הושתת העולם, והיא נקראת ציון.
[5] כתיב: "מִזְמוֹר לְאָסָף אֵל אֶלֹהִים ה' דִּבֶּר וַיִּקְרָא אָרֶץ מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבֹאוֹ (והיינו שמדבר כיצד נברא העולם, ואומר:) מִצִּיּוֹן מִכְלַל יֹפִי אֱלֹהִים הוֹפִיעַ" - הרי שמציון נברא העולם. ודעת חכמים אלו דומה לדעת ר' אליעזר שהעולם נברא מאמצעו ושוב נדבקו רגבים וכו', אלא שמפרשים שהאמצע הוא אבן השתיה שהיא ציון.