יומא דף עה. א
כתיב (במדבר יא:ה) "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם" - ונחלקו רב ושמואל כדלהלן,
מה הנפ"מ המבוארות בסוגיא ממחלוקתם?
חד אמר - דגים | חד אמר - עריות | |
מה הוא "חנם" | שאכלו דגים חינם [1] | שהיו מותרות להן עריות |
מה פירוש "ונאכל" | כפשוטו שאכלו דגים | לישנא מעליא לתשמיש |
"גן נעול אחותי כלה" | שהיו זהירים בכל העריות | שהיו זהירים בעריות שנאסרו לבני נח |
"בוכה למשפחותיו" | גם בכו על שנאסרו בעריות | כפשוטו שנאסרו בעריות |
מה דרשו מהפסוק (שמות טז:לא) "והמן כזרע גד לבן"?
כזרע גד | לבן | |
לרב אסי | הוא היה עגול כזרע גד [2] | היה לבן כמרגלית פנינה |
לת"ק דברייתא | דומה לזרע פשתן בגבעול - שהוא עגול | ----- |
לאחרים | גד - דומה להגדה שמושכת לב האדם | ----- |
לתניא אידך | גד - שמגיד ואומר אם בן ט' לראשון או בן ז' לאחרון [3] |
שהיה מלבין עונותיהם של ישראל [4] |
לר' יוסי | גד - שמגיד להם עבד של מי הוא, וכן מגיד להם אם האיש סרח או אשתו |
----- |
מה היה החילוק במן בין הצדיקים לבינוניים והרשעים?
לצדיקים | לבינוניים | לרשעים | |
בחיפוש אחר המן |
היה בפתח ביתם - "על המחנה" [5] |
מחוץ למחנה אבל קרוב - "ויצא [6] העם ולקט" |
רחוק מהמחנה - "שטו העם ולקטו" |
כיצד היה יורד המן |
כלחם מוכן | כבצק עוגה שצריך הכנה | כגרעיני תבואה שצריכים טחינה בריחים |
בעונש על תלונת הבשר | ----- | מיד מתו שלא יצטערו - "הבשר עודנו בין שיניהם" [7] |
[1] ודרש, שכשהיו ישראל שואבים מים הקב"ה מזמין להם בתוך המים דגים קטנים.
[2] דבאמת לא היה המן זרע גד - שהוא צמח כוסבר, אלא הכוונה שצורתו עגולה כמין הצמח הזה. וכן לא היה צבעו כצבע הצמח הזה, אלא היה לבן.
[3] כפי איפה שהיה יורד המן, אם אצל הבעל הראשון סימן שהוא בן ט' לראשון, ואם אצל הבעל האחרון סימן שהוא בן ז' לאחרון.
[4] דכיון שהיו דואגים שלא יפסיק מלרדת להם למחר - היו כל הזמן בתשובה.
[5] לשון הפסוק (במדבר יא:ט) "וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה לָיְלָה יֵרֵד הַמָּן עָלָיו".
[6] יציאה אין במשמעותו למקום רחוק אלא במקום קרוב.
[7] כתיב (במדבר יא:לג) "הַבָּשָׂר עוֹדֶנּוּ בֵּין שִׁנֵּיהֶם טֶרֶם יִכָּרֵת וְאַף ה' חָרָה בָעָם וַיַּךְ ה' בָּעָם מַכָּה רַבָּה מְאֹד".