1)SUBSEQUENT TREATMENT OF THE REPLACEMENT KOHEN GADOL (cont'd)
ומודה ר' יוסי שאם מת ראשון שחוזר לעבודתו
(a)R. Yosi agrees that if the first Kohen Gadol dies, that the replacement takes his place permanently.
פשיטא
(b)Question: This seems obvious?
מהו דתימא הויא ליה צרה מחיים קמ"ל:
(c)Answer: We might have wished to avoid hard feelings.
רבי יהודה אומר אף אשה אחרת מתקינין לו: ורבנן נמי הא חיישי לשמא
(a)Question: Why do the Rabanan regard the risk of his P'sul more so than his death?
אמרי לך רבנן טומאה שכיחא מיתה לא שכיחא:
(b)Answer: The likelihood of Tum'ah is greater.
אמרו לו א"כ אין לדבר סוף: שפיר קא אמרי ליה לרבי יהודה
(c)Question: How would R. Yehudah respond to the endless risks concern of the Rabanan?
ורבי יהודה אמר לך למיתה דחדא חיישינן למיתה דתרתי לא חיישינן ורבנן אי איכא למיחש אפילו למיתה דתרין חיישינן
(d)Answer: We concern ourselves with the risk of one death, not two (while Rabanan hold that once we are concerned about deaths, we would be concerned even for two).
ורבנן נימרו אינהו לנפשייהו
(e)Question: What of the endless risk charge against the Rabanan?
אמרי לך רבנן כ"ג זריז הוא
(f)Answer: Kohen Gadol is a Zariz.
אי זריז הוא למה מתקינין כהן אחר
(g)Question: Then why the need for the replacement?
כיון דעבדינן ליה צרה כל שכן דמזדרז טפי
(h)Answer: To spur him on even further.
ומי סגי ליה בתקנתא ביתו אמר רחמנא והך לאו ביתו היא
(i)Question: But designating the replacement does not make her his Beiso?
דמקדש לה
(j)Answer: He gives her Kidushin.
והא כמה דלא כניס לה לאו ביתו היא
(k)Question: But without Chupah, she is still not Beiso?
דכניס לה
(l)Answer: He does Chupah.
א"כ הוה ליה שני בתים ורחמנא אמר (ויקרא טז) וכפר בעדו ובעד ביתו ולא בעד שני בתים
(m)Question: But then he has two wives, and it is not Beiso?
דהדר מגרש לה
(n)Answer: He then divorces her.
אי מגרש לה הדרא קושיין לדוכתא
(o)Question: Then we are back where we started?!
לא צריכא דמגרש לה על תנאי
(p)Answer: He divorces her on condition.
3)THE CONDITIONAL DIVORCE OF THE KOHEN GADOL
דאמר לה הרי זה גיטיך על מנת [שתמותי
(a)He stipulates, If you die...
ודילמא לא מייתא והוה ליה שני בתים
(b)Question: He could then end up with two wives?
אלא דאמר לה הרי זה גיטיך על מנת] שלא תמותי אי לא מיתה מיגרשא לה ואי מיתה הא קיימא הך
(c)Answer: He stipulates 'If you don't die... '.
ודילמא היא לא מיתה והוה ליה גיטא דהאי גיטא ומייתא חברתה וקם ליה בלא בית
(d)Question: He could end up with no wife?!
אלא דאמר לה על מנת שתמות [אחת מכם] מיתה הא קיימא הך מיתה הך הא קיימא הא
(e)Answer: He stipulates 'If one of my wives dies... '.
ודילמא לא מייתא ולא חדא מינייהו והוה ליה שני בתים
(f)Question: He could end up with two wives?
ועוד כי האי גוונא מי הוי גיטא והאמר רבא הרי זה גיטיך על מנת שלא תשתי יין כל ימי חיי וחייכי אין זה כריתות כל ימי חיי פלוני הרי זה כריתות
(g)Question #2: A Get with a life-long condition is not valid?!
אלא דאמר לה הרי זה גיטיך על מנת שלא תמות חברתיך אי לא מיתה חברתה מיגרשא ואי מיתה הא הא קיימא הא
(h)Answer: He stipulates 'If the other does not die... '.
ודילמא מייתא חברתה בפלגא דעבודה ואיגלי מלתא (דף יג,ב) למפרע דגיטא דהא לאו גיטא הוא ועביד ליה עבודה בשני בתים
(i)Question: He could end up having had done the first half of the Avodah with two wives?!
13b----------------------------------------13b
אלא דאמר לה הרי זה גיטיך על מנת שתמות חברתיך
(j)Answer: He made a prior stipulation 'If the other dies... '.
ודילמא מייתא חברתה והוה ליה גיטא דהא גיטא וקם ליה בלא בית
(k)Question: He could end up with no wife?
אלא דמגרש להו לתרוייהו
(l)Answer: He divorces both with stipulations:
לחדא אמר לה הרי זה גיטיך על מנת שלא תמות חברתיך
1.To the first 'If the other does not die...'.
ולחדא אמר לה הרי זה גיטיך על מנת שלא תכנסי לבית הכנסת
2.To the second 'If you do not walk into... '.
ודילמא לא מייתא חברתה ולא עיילא היא לבית הכנסת והוה ליה גיטא דתרוייהו גיטא וקם ליה בלא בית
(m)Question: But he could end up with no wife?!
אלא לחדא אמר לה הרי זה גיטיך על מנת שלא תמות חברתיך ולחדא אמר לה ה"ז גיטיך על מנת שאכנס אני לבית הכנסת דאי מייתא הא קיימא הא ואי מייתא הא קיימא הא מאי איכא למימר דילמא מייתא חברתה בפלגא דעבודה ועבד ליה עבודה למפרע בשני בתים אי חזי לה דקא בעיא למימת קדים איהו ועייל לבית הכנסת ומשוי לגיטא דהא גיטא למפרע
(n)Answer: He takes the stipulation to the second wife into his own control (and if he sees that one is dying he can retroactively activate the divorce of the other).
מתקיף לה רב אסי ואיתימא רב עוירא אלא מעתה שתי יבמות הבאות מבית אחד לא יתייבמו
(o)Question: But it says the singular "Bayis" by Yibum, as well?
יבמתו יבמתו ריבה
(p)Answer: The extra "Yevimto" increases the number.
מתקיף לה רבינא ואיתימא רב שרביה אלא מעתה ארוסה לא תתייבם
(q)Question: But an Arusah should be restricted by Yibum?
החוצה לרבות את הארוסה
(r)Answer: We learn Arusah by Yibum from "ha'Chutzah".
תנו רבנן כהן גדול מקריב אונן ואינו אוכל
(a)(Tana Kama): He offers even while an Onen.
רבי יהודה אומר כל היום
(b)(R. Yehudah): All day.
מאי כל היום
(c)Question: What is all day?
אמר רבא לא נצרכה אלא להביאו מתוך ביתו
(d)Answer: We even bring him from his house.
אמר ליה אביי השתא לרבי יהודה אפוקי מפקינן ליה דתניא היה עומד ומקריב על גבי המזבח ושמע שמת לו מת מניח עבודתו ויוצא דברי ר' יהודה ר' יוסי אומר יגמור ואת אמרת מייתינן ליה מתוך ביתו
(e)Question: Such a leniency in Aninus from R. Yehudah from whom we know great strictness in this area?!
אלא אמר רבא מאי כל היום (דף יד,א) לומר שאינו עובד כל היום גזירה שמא יאכל
(f)Answer: Rather, he does not offer all day, lest he eat.