PAST DEDICATIONS
 
YOMA 17 (28 Sivan) - dedicated to the memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, ZT'L, Rosh Yeshiva of "Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes" (in Vilna, Brooklyn, and then Yerushalayim), author of "Kuntresei Shi'urim," and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, on his 15th Yahrzeit. Dedicated by Harav Eliezer Stern and Harav Zalman Stern of Brooklyn NY, and Reb Yechiel Wachtel and Reb Michoel Starr of Yerushalayim, who merited to study under Rav Gustman ZT'L
1)

THE CONTRADICTORY LOCATIONS OF THE LISHKAS HATELAIM

רב אדא בריה דרב יצחק אמר האי לשכה אקצויי מקציא ודאתי מצפון מתחזיא ליה בדרום ודאתי מדרום מתחזיא ליה בצפון
(a)

R. Ada b. R. Yitzhok resolved the contradiction by explaining that the Lishkah was very long and appeared differently to one who might enter from the two directions.

ומסתברא דבמערבית דרומית הואי
(b)

He also taught that it is further likely that the Lishkah was primarily in the SW.

ממאי מדרמינן לחם הפנים אלחם הפנים
1.

There is an apparent contradiction between Mishnayos regarding the Lechem ha'Panim.

ומשנינן אמר רב הונא בריה דרב יהושע מר קא חשיב דרך ימין ומר קא חשיב דרך שמאל
2.

This contradiction is resolved by differing perspectives, one to the right and one to the left.

17b----------------------------------------17b
(דף יז,ב) אי אמרת בשלמא במערבית דרומית הואי היינו דמתרץ לחם הפנים אלחם הפנים אלא אי אמרת צפונית מערבית הואי סוף סוף מאי תירוצא דלחם הפנים אלא לאו שמע מינה במערבית דרומית הואי שמע מינה
3.

By positioning the Lishkas ha'Telaim at the SW, its position coincides with the resolution of the Mishnayos regarding the Lechem ha'Panim.

והאמר מר כל פינות שאתה פונה לא יהיו אלא דרך ימין למזרח
(c)

Question: How can we identify the position of the Lishkah from the left, given that we always turn to the right?

הני מילי בעבודה אבל הכא חושבנא בעלמא הוא:
(d)

Answer: This is not a turning; it is only a calculation of a location.

2)

THE KOHEN GADOL GOING FIRST

שכהן גדול מקריב חלק בראש ונוטל חלק בראש: תנו רבנן כיצד מקריב חלק בראש אומר עולה זו אני מקריב מנחה זו אני מקריב
(a)

He offers first by selecting which Korbanos he will offer.

כיצד נוטל חלק בראש אומר חטאת זו אני אוכל אשם זה אני אוכל
(b)

He takes first by designating the Korbanos he will eat.

ונוטל חלה משתי חלות
(c)

He takes one (of two) Chalos on Shavuos.

ארבע או חמש ממעשה לחם הפנים
(d)

He takes four or five Chalos from the weekly Lechem ha'Panim.

רבי אומר לעולם חמש שנאמר (ויקרא כד) והיתה לאהרן ולבניו מחצה לאהרן ומחצה לבניו
(e)

Rebbi taught that he always takes five, representing half.

הא גופה קשיא
(f)

Question: The Mishnah ends up switching authors in the middle!?

אמרת נוטל חלה אחת משתי חלות מני רבי היא דאמר פלגא שקיל
1.

First clause: His taking one (of two) Chalos- Rebbi.

אימא מציעתא ארבע או חמש ממעשה לחם הפנים אתאן לרבנן דאמרי לא שקיל פלגא
2.

Second clause: He takes four or five- Rabanan.

אימא סיפא רבי אומר לעולם חמש רישא וסיפא רבי ומציעתא רבנן
3.

Third clause: He takes five- Rebbi.

אמר אביי רישא ומציעתא רבנן ומודו רבנן בפרוסה דלאו אורח ארעא למיתבה לכ"ג
(g)

Answer: The first and second clauses are Rabanan (who hold he takes less than half) but they also concur that we don't give the Kohen Gadol broken loaves (hence one of two loaves on Shavuos).