1)

ROLLING THE SEFER TORAH

וגולל ספר תורה וכו': וכל כך למה
(a)

Question: Why did the Kohen Gadol need to announce that there is more, i.e. that what he was about to read by heart is contained in the Sefer Torah?

כדי שלא להוציא לעז על ספר תורה:
(b)

Answer: To avoid impugning the Sefer (leaving the impression that the Sefer was missing the Parshah).

ובעשור של חומש הפקודים קורא על פה: אמאי נגלול וניקרי
(c)

Question: Why did he read it by heart, rather than roll to it?

אמר רב הונא בריה דרב יהושע אמר רב ששת לפי שאין גוללין ספר תורה בציבור מפני כבוד ציבור
(d)

Answer: To avoid burdening the Tzibur with the delay.

ונייתי אחרינא ונקרי
(e)

Question: Then they should bring another Sefer!?

רב הונא בר יהודה אמר משום פגמו של ראשון
(f)

Answer: We are afraid people will think the first Sefer is Pasul.

וריש לקיש אמר משום ברכה שאינה צריכה
(g)

Alternate Answer: To avoid an unnecessary B'rachah (which would be needed over a new Sefer).

ומי חיישינן לפגמא והאמר ר' יצחק נפחא ראש חודש טבת שחל להיות בשבת מביאין שלש תורות וקורין אחת בענינו של יום ואחת של ראש חודש <טבת> ואחת של חנוכה
(h)

Question: But we see that we regularly bring out multiple Sefarim without concern for impugning the first!?

תלתא גברי בתלתא ספרי ליכא פגמא חד גברא בתרי ספרי איכא פגמא:
(i)

Answer: That is when a different person reads from each one, not when he reads from one and then switches to the other.

2)

THE EIGHT BERACHOS

ומברך עליה שמונה ברכות: ת"ר על התורה כדרך שמברכים בבית הכנסת
(a)

The B'rachah Al ha'Torah is as we say at public readings of the Torah ('Asher Nasan Lanu Toras Emes... ').

על העבודה ועל ההודאה ועל מחילת העון כתיקנה
(b)

Al ha'Avodah, Hoda'ah, Mechilas Avon are as we have them in our Nusach ha'Tefilah.

ועל המקדש בפני עצמו ועל הכהנים בפני עצמן ועל ישראל בפני עצמן
(c)

Mikdash, Kohanim, and Yisrael are the subject of separate Berachos.

ועל שאר תפלה
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

3)

THE REST OF THE TEFILAH

ת"ר ושאר התפלה רנה תחינה בקשה מלפניך על עמך ישראל שצריכין להושע וחותם בשומע תפלה
(a)

The Nusach includes Rinah, Techinah and Bakashah, concluding with 'Shomea Tefilah'.

ואח"כ כל אחד ואחד מביא ספר תורה מביתו וקורא בו כדי להראות חזותו לרבים:
(b)

Subsequent to the Tefilah of the Kohen Gadol, each person who had previously brought a Sefer Torah to the Azarah read from it to display its beauty.

4)

ATTENDING EITHER THE READING OR THE BURNING

הרואה כהן גדול כו' לא מפני שאינו רשאי: פשיטא
(a)

Question: It is obvious that he can only attend one!?

מהו דתימא כדריש לקיש דאמר ריש לקיש אין מעבירין על המצות
(b)

Answer: We might have thought that the principle of 'Ein Ma'avirin Al ha'Mitzvos' would prevent even a bystander from moving from one to the other.

ומאי מצוה
1.

Question: What Mitzvah are we speaking of?

(משלי יד) ברב עם הדרת מלך קמ"ל:
2.

Answer: Of honoring Hash-m be'Rov Am.

5)

MISHNAH: THE OTHER KORBANOS

אם בבגדי בוץ קורא
(a)

If the Kohen Gadol read from the Torah in the Bigdei Lavan then:

קדש ידיו ורגליו פשט
1.

He did Kidush Yadayim ve'Raglayim and undressed.

ירד וטבל עלה ונסתפג והביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו
2.

He immersed, emerged, dried off and was brought, and donned, Bigdei Zahav, and did Kidush thereafter.

(b)

(If he read in private garments, he would have done Kidush before removing the Bigdei Lavan, prior to Keri'as ha'Torah.)

ויצא ועשה את אילו ואת איל העם ואת שבעת כבשים תמימים בני שנה דברי ר' אליעזר
(c)

(R. Eliezer): He went out and offered his Ayil, and the people's Ayil before the seven Kevasim of Musaf.

רבי עקיבא אומר עם תמיד של שחר היו קרבין ופר העולה ושעיר הנעשה בחוץ היו קרבין עם תמיד של בין הערבים
(d)

(R. Akiva): The seven Kevasim for Musaf were offered together with the morning Tamid, and the Par (Olah), and the Sa'ir (done outside) were offered together with the afternoon Tamid.

קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל ועלה ונסתפג הביאו לו בגדי לבן ולבש וקדש ידיו ורגליו
(e)

He did Kidush, undressed, immersed, donned Bigdei Lavan and did Kidush.

נכנס להוציא את הכף ואת המחתה
(f)

He went into the Kodesh ha'Kodoshim to remove the Kaf and Machtah.

קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל עלה ונסתפג הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו ונכנס להקטיר קטורת של בין הערבים ולהטיב את הנרות
(g)

He went through the procedure again to change to Bigdei Zahav and offered the afternoon Ketores, and to arrange the Neiros.

וקדש ידיו ורגליו ופשט <וירד וטבל עלה ונסתפג> הביאו לו בגדי עצמו ולבש ומלוין אותו עד ביתו ויום טוב היה עושה לאוהביו בשעה שיצא בשלום מן הקודש:
(h)

He did Kidush, removed the Bigdei Zahav, put on his own clothes and was escorted to his home where he hosted a Seudah, having emerged peacefully from the Avodah.

6)

THE PAR (OLAH)

איבעיא להו היכי קאמר עם תמיד של שחר היו קרבין ופר העולה ושעיר הנעשה בחוץ עם תמיד של בין הערבים או דילמא הכי קאמר עם תמיד של שחר היו קרבין ופר העולה בהדייהו ושעיר הנעשה בחוץ עם תמיד של בין הערבים
(a)

Question: The Par (Olah) in R. Akiva's teaching is to be read as attached to the first clause (and is brought with the morning Tamid) or to the second clause (and is associated with the afternoon Tamid).

ותו פר העולה לרבי אליעזר דשייריה אימת עביד ליה
(b)

Additional Question: When was the Par (Olah) done according to R. Eliezer?

ותו בין לרבי אליעזר בין לרבי עקיבא אימורי חטאת אימת עביד להו
(c)

Additional Question: When were the Eimurei Chatas brought?

אמר רבא לא משכחת לה מתקנתא אלא או לרבי אליעזר דתנא בדבי שמואל או לרבי עקיבא כדתוספתא
(d)

Answer (Rava): You will find one order listed according to R. Eliezer (in a Beraisa from Bei Shmuel) and one according to R. Akiva (in the Tosefta).

דתנא דבי שמואל רבי אליעזר אומר יצא ועשה אילו ואיל העם ואימורי חטאת אבל פר העולה ושבעת כבשים ושעיר הנעשה בחוץ עם תמיד של בין הערבים
1.

The Tana d'bei Shmuel teaches that, according to R. Eliezer, the Eimurei Chatas were right after the Ailim, and the Par le'Olah, seven Kavasim and Sa'ir were all associated with the afternoon Tamid.

רבי עקיבא דתוספתא מאי היא דתניא רבי עקיבא אומר פר העולה ושבעת כבשים עם תמיד של שחר היו קרבין שנאמר (במדבר כח) מלבד עולת הבקר אשר לעולת התמיד
2.

The Tosefta teaches that, according to R. Akiva, the Par le'Olah is connected to the seven Kevasim, and with the morning Tamid (as a rule derived from "Mil'vad... ").

ואחר כך עבודת היום
i.

Next is the Avodas ha'Yom (Hagralah, Chata'os Penimiyos) then (after the Par and Sa'ir within) bring the outer Sa'ir.

70b----------------------------------------70b
(דף ע,ב) ואח"כ שעיר הנעשה בחוץ
ii.

In spite of its being part of the Musaf, the outer Sa'ir is associated with the morning Tamid.

שנאמר (במדבר כט) שעיר עזים אחד חטאת מלבד חטאת הכפורים
iii.

This is drawn from the Pasuk "u'Se'ir Izim Echad Chatas - Mil'vad Chatas ha'Kipurim".

ואח"כ אילו ואיל העם ואח"כ אימורי חטאת ואח"כ תמיד של בין הערבים
iv.

Next are the Ailim, then the Eimurei Chatas and then the afternoon Tamid.

מאי טעמא דרבי אליעזר
(e)

Question: What is the rationale of R. Eliezer (for associating the Musafim with the afternoon Tamid, unlike the other Regalim when the Musafim are associated with the morning Tamid)?

עביד כדכתיב עביד ברישא דתורת כהנים והדר עביד דחומש הפקודים
(f)

Answer: First do the Avodos listed in 'Vayikra' (Par and Sa'ir Penimi'im), and then the Avodos listed in 'Bamidbar' (Musaf).

ורבי עקיבא
(g)

Question: What is the rationale of R. Akiva?

כדקתני טעמא (במדבר כח) מלבד עולת הבקר אשר לעולת התמיד אלמא מוספין עם תמיד של שחר עביד להו
(h)

Answer: As taught, "Mil'vad Olas ha'Boker... " implying that the Musafim come together with the morning Tamid (as well by Yom Kipur).

ורבי אליעזר האי מלבד חטאת הכפרים מאי עביד ליה
(i)

Question: What will R. Eliezer do with "Mil'vad Chatas ha'Kipurim" (which R. Akiva used to put the outer Sa'ir before the Ailim)?

ההוא מיבעי ליה על מה שזה מכפר זה מכפר
(j)

Answer: To teach that they both (Sa'ir ha'Penimi and Chitzon) atone for the same things.

7)

OTHER OPINIONS IN THE TOSEFTA

רבי יהודה אומר משמו אחד קרב עם תמיד של שחר וששה עם תמיד של בין הערבים
(a)

(R. Yehudah, citing R. Akiva): One of the seven Kevasim is brought with the morning Tamid, and the other six with the afternoon Tamid.

רבי אלעזר בר' שמעון אומר משמו ששה קרבין עם תמיד של שחר ואחד עם תמיד של בין הערבים
(b)

(R. Elazar b. R. Shimon citing R. Akiva): Six with Shachar, one with Bein ha'Arbayim.

מאי טעמייהו דרבנן
1.

Question: What is the rationale of these two renditions of R. Akiva (splitting up the Kevasim)?

תרי קראי כתיבי כתיב מלבד עולת הבקר וכתיב (ויקרא טז) ויצא ועשה את עולתו הלכך עביד מנייהו הכא ומנייהו הכא
2.

Answer: It is a resolution of two, seemingly contradictory Pesukim.

במאי קא מיפלגי
(c)

Question: What, then, is the basis of their dispute?

ר' יהודה סבר עביד חד כדכתיב מלבד עולת הבקר והדר עביד עבודת היום דילמא חולשא חליש כהן גדול
(d)

Answer: R. Yehudah holds to do the minimum Kevasim before the Avodas ha'Yom in order not to tire out the Kohen Gadol;

ור' אלעזר בר' שמעון סבר כיון דאתחיל עביד ששה דילמא פשע דלגבי עבודת היום זריז הוא
(e)

R. Elazar holds to do as many as possible lest he neglect to do them later, and the Kohan Gadol is Zariz with respect to the Avodas ha'Yom and not likely to get weak.

8)

THE AYIL OF THE TZIBUR

דכולי עלמא מיהת חד איל הוא כמאן כר'
(a)

Both R. Eliezer and R. Akiva agree that only one Ayil is brought for the Tzibur, like the opinion of Rebbi.

דתניא ר' אומר איל אחד האמור כאן הוא האמור בחומש הפקודים
(b)

Rebbi had taught that the Ayil mentioned in Acharei Mos is the same one mentioned in Pinchas.

ר' אלעזר בר' שמעון אומר שני אילים הן אחד האמור כאן ואחד האמור בחומש הפקודים
(c)

R. Elazar b. R. Shimon holds that there are two.

מאי טעמא דרבי
(d)

Question: What is the rationale of Rebbi?

דכתיב אחד
(e)

Answer: The extra word "Echad".

ורבי אלעזר בר' שמעון מאי אחד
(f)

Question: How will R. Elazar b. R. Shimon learn "Echad"?

מיוחד שבעדרו
(g)

Answer: "Echad" means the finest (Meyuchad) of his flock.

ורבי
(h)

Question: How will Rebbi learn the requirement of Meyuchad?

נפקא ליה ממבחר נדריך
(i)

Answer: From "Mivchar Nedarecha (Nidreichem)".

ורבי אלעזר ברבי שמעון
(j)

Question: How will R. Elazar b. R. Shimon relate to these two references to Meyuchad?

חד בחובה וחד בנדבה וצריכי:
(k)

Answer: One is for Korbanos Chovah and one for Nedavos (and each reference is needed- Rashi).