YOMA 29 (28 Iyar) -ֲ Dedicated in honor of the birthday of Neti Linzer.

1)

TOSFOS DH Ela Afilu Olas ha'Of she'Nimlekah u'Minchah she'Nikmetzah Tetzei l'Beis ha'Sereifah

תוספות ד"ה אלא אפילו עולת העוף שנמלקה ומנחה שנקמצה תצא לבית השריפה

(SUMMARY: Tosfos discusses why it is not Pasul because it preceded the morning Tamid, or the opening of the doors of the Heichal.)

- משמע דמשום דנעשו בלילה

(a)

Inference: This is because they were done at night.

ותימה תיפוק ליה משום דקרבו קודם לתמיד של שחר

(b)

Question #1: [Even if they were done during the day,] they should be Pasul because they were offered before the morning Tamid!

ואמרינן (לקמן דף לד.) מניין שלא יהא דבר קודם לתמיד של שחר דכתיב העולה עולה ראשונה

1.

We say below (34a) that nothing may precede the morning Tamid, for it says [about the Tamid] "ha'Olah" - the first Olah.

וכן בפ"ק דעירובין (דף ב.) דאמר שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתות ההיכל פסולין שנאמר ושחטו פתח אהל מועד

(c)

Question #2: Also in Eruvin (2a), we say that if Shelamim was slaughtered before the doors of the Heichal were opened, it is Pasul, for it says "u'Shchato Pesach Ohel Mo'ed";

ולמה לי קרא תיפוק ליה דקודם תמיד שחטן

1.

Why do we need a verse? It should be Pasul because it was slaughtered before the morning Tamid!

דכיון דלא נפתחו דלתות היכל א"כ לא נשחט התמיד

i.

Since the doors of the Heichal were not opened, the Tamid was not slaughtered yet!

דאע"ג דלא כתיב ביה ושחטו פתח אהל מועד

2.

Implied question: "U'Shchato Pesach Ohel Mo'ed" is not written regarding the Tamid! (It is an Olah. One may slaughter it before the doors are opened!)

משלמים גמרי' דלא לשחוט ליה אלא בזמן שהוא פתוח

3.

Answer: We learn from Shelamim, that one may slaughter only when it is open;

כדתנן בתמיד (דף ל:) לא היה השוחט שוחט עד שהיה שומע קול שער הגדול שנפתח

i.

Citation (Tamid 30b - Mishnah): He would not slaughter until he heard the great gate open.

מיהו יש לדחות ההיא כשנפתחו הדלתות ונשחט התמיד ושוב סוגרו דלתיים

(d)

Answer #1 (to Question #2): With difficulty, one could say that when the doors were opened and they slaughtered the Tamid, they closed the doors again. (We need a verse to disqualify in such a case.)

וי"ל דאיצטריך קרא למיפסל משום שחיטה

(e)

Answer #2 (to Question #2): We need a verse to disqualify due to Shechitah;

דאי משום קודם התמיד ההוא בהקטרה דווקא איירי כדמוכח בר"פ תמיד נשחט (פסחים דף נט.)

1.

We cannot disqualify because it was before the Tamid. That refers only to Haktarah. This is clear from Pesachim 59a.

ועוד דכוליה קרא דוערך עליה העולה איירי בהקטרה

i.

Further, the entire verse "v'Arach Aleha ha'Olah" refers to Haktarah.

ועוד אור"י דהא דאמר שלא יהא דבר קודם לתמיד היינו למצוה והכי איתא בהדיא בפ' התכלת (מנחות דף מט:)

(f)

Answer #3 (Ri): We say that nothing may precede the Tamid, i.e. l'Chatchilah. Menachos 49b explicitly says so.

והא דלא פסלינן בשמעתא משום דהוי קודם פתיחת דלתות ההיכל

(g)

Question #3: In our Sugya, why don't we disqualify because they were offered before the doors of the Heichal were opened?

י"ל דלא מיפסל אלא בשחיטה כדכתיב ושחטו אבל במליקה וקמיצה לא

(h)

Answer: This disqualifies only Shechitah, like it says "u'Shchato", but not Melikah and Kemitzah.

והשתא למאי דאמרינן דהעולה עולה ראשונה אינו אלא למצוה א"כ עליה השלם כל הקרבנות נמי לא הוה אלא למצוה

(i)

Deduction: Now that we say that "ha'Olah" - the first Olah is only l'Chatchilah, also "Aleha" finish all the Korbanos (nothing may be after the afternoon Tamid) is only l'Chatchilah.

ותימה דאמר בס"פ אלו דברים (פסחים דף עג:) שחטו ונודע שמשכו הבעלים את ידם יצא לבית השריפה

(j)

Question: We say in Pesachim (73b) that if one slaughtered [Pesach] and found out that the owners withdrew from the Korban, it is [Pasul, and] burned in Beis ha'Sereifah;

ואי אמרת לא בעי עקירה פסולו מחמת מאי קא הוי משום דשחטו אחר תמיד של בין הערבים וכו'

1.

Citation (73b) Rhetorical question: If you will say that it does not require Akirah (one need not explicitly say that now it is a Shelamim), why is it Pasul? It is because it was slaughtered after the afternoon Tamid.

הא אמרינן דלמצוה בעלמא

2.

We just said that it is merely l'Chatchilah [not to slaughter after the afternoon Tamid]!

וי"ל אם הקריבו כשר אבל אסור להקריב האימורים אחר התמיד ולהכי יצא הבשר לבית השריפה

(k)

Answer: If he offered it, it is Kosher, but it is forbidden to offer the Eimurim after the Tamid. Therefore, the meat goes to Beis ha'Sereifah.

וא"ת ויעלה וילין אותו בראשו של מזבח

(l)

Question: We should put the meat on the top of the Mizbe'ach, and leave it overnight [and burn it on the Mizbe'ach tomorrow]!

ויש לומר דסבר כמ"ד לינה מועלת בראשו של מזבח

(m)

Answer: [The Gemara there] holds like the opinion that Linah (being left overnight) disqualifies [even] on the top of the Mizbe'ach;

דפלוגתא דאמוראי היא בפרק המזבח מקדש (זבחים דף פז.)

1.

Amora'im argue about this in Zevachim (87a);

ודילמא ההוא אמורא דאמר התם לא בעי עקירה סבר כוותיה

2.

Perhaps the Amora who does not require Akirah holds like this opinion.

ואם תאמר אכתי אמאי יצא לבית השריפה נשתרי בשר בזריקת דם בלא הקטרת אימורים

(n)

Question: Still, why must it go to Beis ha'Sereifah? Zerikas Dam should permit the meat even without Haktarah of the Eimurim!

דכיון דלא אפשר להקטירם נימא עשאום כמי שנטמאו או שאבדו

1.

Since we may not burn them, we should say that we made (consider) them as if they became Tamei or were lost!

וכי האי גוונא קאמר בר"פ תמיד נשחט (פסחים דף נט.) לר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקא דאמר מחוסר כפורים כל ימות השנה טובל ומייתי כפרתו אחר התמיד ואוכל בקדשים לערב

(o)

Strengthening of question: We say similarly in Pesachim (59a) according to Rebbi Yishmael B'no Shel Rebbi Yochanan Ben Beroka, who says that the entire year, a Mechusar Kipurim may immerse and bring his Kaparah (the Korban that completes his Taharah) after the Tamid and eat Kodshim at night;

וקאמר התם דמלינה בראשו של מזבח

1.

Citation (59b): He leaves his Korban overnight on top of the Mizbe'ach.

ופריך מכדי כל כמה דלא אתקטרי איברים לא מתאכיל בשר וכו'

2.

Citation (cont.) Question: Until the Eimurim are burned, one may not eat the meat!...

עד שעשאום כמי שנטמאו אימורים או שאבדו

3.

Citation (cont.) Answer: Since we may not burn them [now], we made them as if they became Tamei or were lost.

וי"ל שאני הכא דכיון דמשכו הבעלים את ידם לא חזו מעיקרא אימורים להקרבה הלכך לא משתרי בשר בזריקת דם לחודיה

(p)

Answer #1: Here is different. Since the owners withdrew, the Eimurim were never proper for Hakravah. Therefore, Zerikah alone does not permit the meat;

אבל התם כיון דהוה חזי להקריבו קודם התמיד אף על פי שהמתין עד אחר התמיד והשתא לא מצי לקרוביה אמרינן שפיר עשאום כמי שנטמאו או שאבדו

1.

There, since it could have been offered before the Tamid, even though he waited until after the Tamid, and now he may not offer the Eimurim, we properly say that we made them as if they became Tamei or were lost.

אי נמי התם דשחטו ונודע שמשכו הבעלים ידם אסור לזרוק הדם מדרבנן גזירה דילמא אתו להקטיר אחר התמיד

(q)

Answer #2: There, he slaughtered and found out that the owners withdrew. Mid'Rabanan, he may not throw the blood. This is a decree lest they come to burn the Eimurim after the Tamid;

ורבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקא לית ליה ההיא גזירה

1.

R. Yishmael the son of R. Yochanan ben Brokah does not make this decree.

ולפי תירוץ זה דכל הקרבן פסול מחמת שאסור לזרוק הדם לכתחילה משום גזירה ניחא מה שמקשה ריב"א

2.

Support: According to this answer, the entire Korban is Pasul because we decree not to throw the blood l'Chatchilah. This answers the Riva's question;

דבפרק התכלת (מנחות דף מט:) משמע דאינו אלא למצוה

3.

Question (Riva): Menachos (49b) connotes that it is only l'Chatchilah [not to offer before the morning Tamid];

ובתוספתא [פ"ד] דפסחים תניא כל הקדשים שהקריבן קודם תמיד של שחר או שעכבן אחר תמיד של בין הערבים פסולין

i.

Citation (Tosefta in Pesachim): All Kodshim offered before the morning Tamid or after the afternoon Tamid are Pesulim.

והשתא אי אמרינן דההוא פסול דרבנן ניחא

(r)

Answer: We can say that they are Pesulim mid'Rabanan [due to the decree].

ועוד תנן בפרק תמיד נשחט (פסחים דף סג.) דקאמר ר"ש ושאר כל הזבחים ששחטן על החמץ בזמן (מעמוד ב) פסח בין לשמן בין שלא לשמן פטור

(s)

Citation (Pesachim 63a - Mishnah - R. Shimon): All other Zevachim that were slaughtered on (when he still owned) Chametz, at the time [to offer] Pesach, whether they were Lishmah or Lo Lishmah, he is exempt [for slaughtering on Chametz].

29b----------------------------------------29b

2)

TOSFOS DH Ela Afilu Olas ha'Of she'Nimlekah u'Minchah she'Nikmetzah Tetzei l'Beis ha'Sereifah (cont.)

תוספות ד"ה אלא אפילו עולת העוף שנמלקה ומנחה שנקמצה תצא לבית השריפה

(SUMMARY: Tosfos discusses why it is not Pasul because it preceded the morning Tamid, or the opening of the doors of the Heichal.)

ומפרש טעמא בגמ' (שם סד.) דבזמן דמיחייב אזבח לא מיחייב אזבחים

(a)

. The Gemara (64a) explains that at the time one is liable for Zevach (Korban Pesach), one is not liable for [other] Zevachim.

ומאי איצטריך לההוא טעמא תיפוק ליה דפטור משום דזבחים פסולין הן כיון דשחטן בזמן פסח דהוי בתר תמיד של בין הערבים

(b)

Question: Why do we need this reason? We already know that he is exempt because the Zevachim are Pesulim, since he slaughtered them at the time of Pesach, which is after the afternoon Tamid!

כי היכי דפטר התם פסח ששחטו במועד לשמו על החמץ משום דזבח פסול הוא

1.

We similarly exempt Pesach slaughtered Lishmo on Chametz during the festival, since it is a Pasul Korban.

אבל למאי דפרישית דכשנשחט הזבח קודם התמיד של שחר או אחר תמיד של בין הערבים שאסרו חכמים לזרוק הדם משום גזירה וממילא מיפסל זיבחא הוה ניחא

(c)

Answer: I answered that if a Korban slaughtered before the morning Tamid or after the afternoon Tamid, Chachamim decreed to forbid Zerikah. Automatically, the Korban is Pasul. This answers the question. (R. Shimon expounds to exempt even if Zerikah was done, like the Torah permits.)

אבל לשון התוספתא משמע דאפילו אם זרק הדם בדיעבד ועשה כל מצותו אפילו הכי פסולין דקתני שהקריבן ולא קתני ששחטן

(d)

Question: However, the Tosefta connotes that b'Di'eved, even if he did Zerikah and the entire Mitzvah [of Hakravah], it is Pasul. It says "he offered them", not "he slaughtered them";

ואי מדרבנן אמאי פסולין

1.

If this is only mid'Rabanan, why are they Pesulim [if Zerikah was done]?

ונראה דפסולין דקאמר היינו הבשר מלאכול אבל בעלים נתכפרו

(e)

Answer: The Tosefta says that they are Pesulim, i.e. one may not eat the meat. However, the owner received Kaparah;

כדאשכחן כי האי גוונא בפ"ב דזבחים (דף כו:) נתנו על גבי הכבש שלא כנגד היסוד וכו' עד פסול

1.

We find like this in Zevachim (26b). If [the blood] was put on the ramp, or on a part of the Mizbe'ach not above the Yesod... it is Pasul;

ואמר שמואל פסול הבשר אבל בעלים נתכפרו

i.

Citation (26b - Shmuel): The meat is Pasul, but the owner received Kaparah;

והיה נראה לדקדק דלא מיפסל אחר התמיד

(f)

Inference: It seems that we may derive that after the Tamid it is not Pasul;

כדתנן בס"פ מי שהיה טמא (פסחים דף צח.) פסח שנתערב בבכור אם חבורת כהנים יאכלו

1.

Citation (Pesachim 98a - Mishnah): If a Pesach became mixed with Bechor, if the members of the Chaburah (the group that owns it) are Kohanim, they eat it.

ונתערב מחיים קאמר מדפריך עלה בגמ' והא אין מביאין קדשים לבית הפסול

2.

The case is, it became mixed while it was alive, for the Gemara asked "we do not cause Kodshim to be wasted" (offer them in a way that decreases the time in which they may be eaten)!

אלמא לא מיפסיל אחר תמיד

3.

Inference: It is not disqualified if it is offered after the Tamid. (We offer both after the Tamid, and one of them is a Bechor!)

מיהו מצינו לדחות דפסח דהתם היינו מותר פסח דהוי שלמים ושחט להו קודם לתמיד של בין הערבים והא דפריך

(g)

Rejection: We can say that there, "Pesach" refers to Mosar Pesach (it had Kedushas Pesach, but was not offered for Pesach), which is a Shelamim, and he slaughters them before the afternoon Tamid.

והא אין מביאין קדשים לבית הפסול

(h)

Question: The Gemara asked "we do not cause Kodshim to be wasted!" (Both Shelamim and Bechor may be eaten for two days!)

היינו שממעט באכילת מותר פסח שנאכל לזרים ואוכלו כבכורים שאינן נאכלים אלא לכהנים

(i)

Answer: We diminish the opportunity to eat the Mosar Pesach. Zarim may eat Mosar Pesach. The mixed animals must be eaten like [the stringency of] a Bechor, which only Kohanim may eat.

והוה לן למימר ירעה

1.

We should have [avoided Kodshim being wasted, i.e. and] said that they graze [until they get Mumim, and we redeem them and bring a Vadai Bechor and Vadai Shelamim with the money.]

ולשון חבורה קשה דמשמע פסח ממש שנימנין עליו חבורות חבורות

(j)

Objection #1 (to rejection): "Chaburah" connotes that it is an actual Pesach, on which groups are appointed (buy shares of it).

ועוד אמר בפרק האשה בפסחים (דף פח:) גבי ה' שנתערבו עורות פסחיהן ונמצא יבלת באחד מהן כו' דפטורין מלעשות פסח שני משום דלא אפשר

(k)

Objection #2: We say in Pesachim (88b) that if the skins of five Pesachim became mixed, and a wart was found on one of them (that Korban was blemished), they are exempt from bringing Pesach Sheni, for there is no solution;

ופריך לייתי פסח וליתני בשלמים

1.

Citation (88b) Question: They should bring Pesach, and stipulate about Shelamim! (If we were already Yotzei, this is a Shelamim.)

ומאי קושיא לישני משום דאפילו פסח שני זמניה בתר תמיד דכתיב ביה בין הערבים כמו פסח ראשון

(l)

Question: What was the question? Even Pesach Sheni must be brought after the [afternoon] Tamid, for it says Bein ha'Arbayim, just like Pesach Rishon! (One may not bring Shelamim after the Tamid.)

ועוד דלא חשיב להא התם בפרק מי שהיה טמא (שם דף צה.) בדברים שבין ראשון לשני

1.

Support (for Question): This (offering it after the Tamid) is not listed among differences between Pesach Rishon and Sheni (Pesachim 95a).

וא"כ לא אפשר לאתנויי בשלמים דפסולין אחר תמיד של בין הערבים

2.

If so, one cannot stipulate about a Shelamim, which is Pasul after the afternoon Tamid!

וליכא למימר משום דאתי עשה דפסח שיש בו כרת ודחי עשה דהשלמה דלית ביה כרת כדאמר בר"פ תמיד נשחט (שם נט.)

(m)

Suggestion: The Aseh of Pesach, which has Kares [for one who neglects to bring it] overrides the Aseh of Hashlamah (that the afternoon Tamid must be the last Korban of the day), like we say in Pesachim 59a.

דהא ליכא הכא כרת דבכל חדא וחדא מינייהו איכא למימר שמא הוא מן הרוב שכבר יצאו

(n)

Rejection: There is no Kares here, for everyone can say "perhaps I am from the majority, and I was already Yotzei."

1.

Note: Rather, we must say that mid'Oraisa, a Korban offered after the afternoon Tamid is Kosher, like we inferred above, unlike the rejection.

ומיהו אפילו לא יהא נפסל אחר התמיד קשה דמ"מ לכתחילה אסור מדאורייתא

2.

However, even if a Korban offered aftm is not disqualified, this is difficult, for mid'Oraisa, one may not do so l'Chatchilah!

ואי אמרינן דפסח שני מצי לאקדומיה לתמיד כיון דלא כתיב בערב אלא בין הערבים

(o)

Possible answer (to Objection #2): Perhaps one may offer Pesach Sheni before the Tamid, since it does not say "ba'Erev" only Bein ha'Arbayim;

דהיינו טעמא דפסח ראשון קרב אחר התמיד דדרשינן יאוחר דבר שנאמר בו בערב ובין הערבים לדבר שלא נאמר בו אלא בין הערבים

1.

The reason one must offer Pesach Rishon aftm is because we expound "something (Pesach Rishon) about which it says ba'Erev and Bein ha'Arbayim should be later than something (the Tamid) about which it says only Bein ha'Arbayim;

אבל פסח שני הי מינייהו דבעי קדים ועביד ברישא

2.

Regarding Pesach Sheni, one may offer first whichever he wants.

והא דלא חשיב בהדי דברים שבין ראשון לשני

(p)

Implied question: Why wasn't this listed among differences between Pesach Rishon and Sheni?

יש לומר תנא ושייר

(q)

Answer: We can say that the Tana left over (he did not list all the differences);

דהא נמי שייר כרת דאיכא למ"ד (שם דף צג.) חייב כרת על הראשון ולא על השני

1.

He omitted also Kares. There is an opinion (Pesachim 93a) that one is Chayavei Kerisos for [not bringing Pesach] Rishon, but not for the Sheni.

ואיכא למ"ד נשים בראשון חובה בשני רשות

2.

(Or, we can say that he omitted also the Chiyuv of women.) There is an opinion that the Rishon is obligatory for women, but the Sheni is Reshus.

אז ניחא הא דפריך לייתי וליתני.

(r)

Conclusion: According to this answer, it was a proper suggestion that they bring Pesach, and stipulate!

3)

TOSFOS DH Hadrei v'Nikmetzei bi'Ymama v'Chulei Klei Shares Mekadshin she'Lo bi'Zmano

תוספות ד"ה הדריה ונקמציה ביממא וכו' כלי שרת מקדשין שלא בזמנו

(SUMMARY: Tosfos explains the proof that Klei Shares are Mekadesh not in the time, and what became Kodesh in the Kli.)

קשה מנליה דמקדשי שלא בזמנו והא לא קתני אלא נקמצה

(a)

Question: What is the source that Klei Shares are Mekadesh not in the time? The Beraisa taught only that Kemitzah was done;

וכיון דאנו מוסיפין על הברייתא שיקדש הקומץ א"כ נוסיף נמי ונימא דמיירי שהקטיר הקומץ בלילה ולהכי תצא לבית השריפה '

1.

Since we add to the Beraisa that the Kometz becomes Kodesh, we can add also that it was burned at night, and therefore it goes to Beis ha'Sereifah;

אבל משום קידוש קומץ לחודיה לא הוי אמרינן תצא לבית השריפה

2.

However, for mere Kidush of the Kometz [at night], it would not go to Beis ha'Sereifah!

וי"ל אי מיירי כשנקמצה וקידש קומציה ותו לא אז קאמר שפיר ולא זו בלבד דכתיב ביה בהדיא ביום זבחכם יאכל אלא אפילו מליקה

(b)

Answer: If only Kemitzah and Kidush of the Kometz were done, it is very appropriate [that the Beraisa said] "not only this (Zevachim)", about which it says explicitly "b'Yom Zivchachem Ye'achel", rather, even Melikah;

ולא מיבעיא מליקה דדמיא קצת לזבח שכן מיני דמים אלא אפילו נקמצה וקדש הקומץ בלילה דאע"ג דלא כתיב בה ביום בהדיא תצא לבית השריפה

1.

And not only Melikah, which is a little like a Zevach, for both of them have blood, Rather, even if Kemitzah and Kidush of the Kometz were done at night, even though "b'Yom" was not explicitly said regarding this, it goes to Beis ha'Sereifah.

אבל אי הוה אמרינן דהקטיר קומצה איפכא מיבעיא ליה דטפי פשיטא לן דהקטרת קומץ ביום ממליקה

2.

However, if we say that the Kometz was Huktar, we should have said oppositely. It is more clear that Haktaras Kometz must be during the day than Melikah;

דכתיב זאת התורה לעולה למנחה וגו' וכתיב בתריה ביום צותו להקריב ועיקר לשון הקרבה היינו הקטרה

i.

It says "Zos ha'Torah l'Olah l'Minchah...", and it says afterwards "b'Yom Tzavoso... Lehakriv." Primarily, Hakravah refers to Hakravah.

ומיהו בחנם דחק רש"י לפרש כן דבקידוש קומץ איירי

(c)

Question against Rashi: There was no need for Rashi to explain that we discuss Kidush of the Kometz.

דאיכא למימר דלא נתקדש הקומץ אלא המנחה נתקדשה בכלי ונקמצה בלילה

1.

We can say that the Kometz was not Niskadesh, but the Minchah was Niskadesh in a Kli, and Kemitzah was done at night;

ופריך ונהדר הקומץ לדוכתה ונהדר ונקמצה ביממא

2.

The Gemara asked that we should return the Kometz to its place, and take the Kometz again during the day!

ומשני כיון דהמנחה נתקדשה בכלי נפסלת בעמוד השחר כדין כל קידוש כלי

3.

The Gemara answered that since the Minchah was Mekudash in a Kli, it becomes Pasul at dawn, like all Kidush in a Kli.

וק"ל בלא נקמצה נמי תצא לבית השריפה כיון דנתקדשה בכלי

(d)

Question: Even without Kemitzah, it should go to Beis ha'Sereifah, since it was Mekudash in a Kli!

וי"ל אי לא נקמצה לא תצא לבית השריפה בלילה עד שתיפסל בעמוד השחר

(e)

Answer: If Kemitzah was not done, it would not go to Beis ha'Sereifah at night, until it became Pasul at dawn;

אבל השתא דנקמצה בלילה תצא לאלתר לבית השריפה ולא בעי עיבור צורה.

(f)

Now that Kemitzah was done at night, it goes to Beis ha'Sereifah immediately. It does not need Ibur Tzurah (becoming Pasul through Linah).

4)

TOSFOS DH Kemo she'Sidro ha'Kof

תוספות ד"ה כמו שסידרו הקוף

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not say above that it is as if a monkey put it in.)

- הא דלא אמרינן נמי הכי לעיל כיון שקידשו שלא כמצותו נעשה כמו שנתנו שם הקוף

(a)

Implied question: Why didn't we say so also above? Since Kidush was not like its Mitzvah, it is as if a monkey put it in!

יש לומר דהתם נתכוון לקדש שכסבור היה שהוא יום דומיא דמתניתין שעלה מאור הלבנה וכו'

(b)

Answer: There, he intended to be Mekadesh. He thought that it is day, similar to our Mishnah, in which the light of the moon rose...

אבל הכא כיון דבכוונה עשה וידע שסידרו שלא כמצותו נעשה כמו שסידרו הקוף.

(c)

Here, since he intentionally did so, that he arranges not like its Mitzvah, it is as if a monkey put it in.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF