YOMA 41 (11 Sivan) - Dedicated to commemorate the Yahrzeit of Chaim Yoseph ben Ephraim Henach ha'Levi z'l.

1)

TOSFOS DH Stam Sifra Mani R. Yehudah

תוספות ד"ה סתם סיפרא מני רבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos explains the Gemara in Kidushin, now that we establish that the Beraisa is R. Yehudah.)

- תימה לר"י בפ"ק דקדושין (ד' יד.) דפריך וכל היכא דכתיב חוקה לא דרשינן קל וחומר והא גבי יוה"כ וכו'

(a)

Question (Ri): In Kidushin (14a), we asked "it is really true that whenever it says Chukah, we do not expound a Kal va'Chomer?!" Regarding Yom Kipur...

עד וטעמא דכתיב ועשהו חטאת הא לאו הכי דרשינן קל וחומר

1.

The Gemara concludes "this is because it says v'Asahu Chatas. If not for this, we would expound a Kal va'Chomer.

והשתא מאי פריך והא סתם סיפרא רבי יהודה ולדידיה חוקה לא קיימא אהגרלה

2.

What was the Gemara's question? A Stam Sifra is R. Yehudah. He holds that Chukah does not apply to the lottery!

ותירץ רבינו שמשון מקוצי דפריך מדאיצטריך זאת ואחת לקמן בפרק הוציאו לו (דף ס:) למעוטי דלא קיימא חוקה אדברים הנעשים בבגדי לבן בחוץ

(b)

Answer #1 (R. Shimshon of Kutzi): The Gemara asks because below (60b), R. Yehudah needs "Zos" and "Achas" to teach that Chukah does not apply to matters done in the white garments outside [the Kodesh ha'Kodoshim];

ש"מ דדרשינן ק"ו אפי' היכא דכתיב חוקה

1.

Inference: We expound a Kal va'Chomer even when it says Chukah.

דאי לא תימא הכי לשתוק מיניה

2.

Proof by contradiction: If you would say not (i.e. we do not expound a Kal va'Chomer when it says Chukah), the Torah should have omitted [Zos and Achas];

מאי אמרת אי לא כתב זאת ואחת הוה אמינא דחוקה קיימא אכל מילי

3.

Question: Had it not written Zos and Achas, I would say that Chukah applies to everything!

א"כ כיון דהוה קיימא נמי אהגרלה א"כ לשתוק מועשהו

4.

Answer: No. Since it would apply also to the lottery, if so, it would not have needed to write v'Asahu [to override the Kal va'Chomer and teach that the lottery is Me'akev, since Chukah applies to it, and one may not expound a Kal va'Chomer]!

אלא ע"כ אי לא כתב ועשהו ה"א אף על גב דחוקה הוה קיימא אכל מילי הגרלה מיהא לא מעכבא מק"ו

5.

Conclusion: Rather, you must say that had it not written v'Asahu, one might have thought that even though Chukah applies to everything, the lottery is not Me'akev, due to the Kal va'Chomer;

אלמא אף על גב דכתיב חוקה דרשינן ק"ו

6.

Inference: Even though it says Chukah, we expound a Kal va'Chomer.

i.

Note: R. Shimshon's answer assumes three things. 1) There is nothing else we could expound from v'Asahu. 2) Once we prove that Chukah does not apply to the lottery, it is clear that it applies only to Avodah in the Kodesh ha'Kodoshim. If we could say that it applies to everything except for the lottery, we would still need Zos and Achas to exclude Chukah from Avodah outside. 3) The Gemara considered this entire reasoning obvious, and did not need to explain it.

אבל קשה על תירוץ זה דאפילו כי קיימא חוקה אכל מילי ולא הוה דרשינן קל וחומר היכא דכתב חוקה לא סגי דלא כתב ועשהו למעוטי בעלמא שלא יקדש הגורל כדפי' לעיל

(c)

Objection #1 (Tosfos): Even if Chukah applies to everything, and we do not expound a Kal va'Chomer where it says Chukah, the Torah still needed to write v'Asahu, to teach that a lottery is not Mekadesh elsewhere, like I explained above!

ועוד אפילו קיימא חוקה אכל מילי איצטריך ועשהו לגורל דהגרלה לאו עבודה היא

(d)

Objection #2: Even if Chukah applies to everything, we need v'Asahu to teach about the lottery (that it is Me'akev), for the lottery is not Avodah.

ויכילנא לשנויי דלאו דווקא נקט התם חוקה דעיכובא אחרינא איתא דתנא ביה קרא תרי זימני

(e)

Answer #2: We can say that the Gemara did not mean specifically Chukah. There is a different reason why it is Me'akev, i.e. the Torah repeated twice [Asher Alah];

דהוי כמו חוקה והכי פריך וכל היכא דכתב עיכובא לא דרשינן ק"ו והא גבי יוה"כ דכתיב גורל וכתיב חוקה

1.

This (the repetition) is like Chukah. The Gemara asks "is it true that wherever a verse teaches that something is Me'akev, we do not expound a Kal va'Chomer? Regarding Yom Kipur, it says "Goral", and it says Chukah!"

דמשמע עיכובא לרבי נחמיה ולרבי יהודה איכא עיכובא אחרינא דתנא ביה קרא

2.

Chukah connotes Ikuv according to R. Nechemyah. According to R. Yehudah, there is another Ikuv, i.e. the repetition.

וטעמא דכתב רחמנא ועשהו הא לאו הכי הוה דרשינן קל וחומר אף על פי שהיה ראוי לדרוש אשר עלה אשר עלה לעיכובא

3.

The lottery is Me'akev only because it says v'Asahu. If not for this, we would have expounded a Kal va'Chomer, even though it was proper to expound "Asher Alah... Asher Alah" to be Me'akev;

אף על גב דלא כתב בלשון צווי ונראה כמו סיפור דברים בעלמא מכל מקום כיון דכתיב חוקה היה סברא לומר דמעכבא מכח חוקה ומכח תרי אשר עלה

4.

Even though it is not written like a command, and it looks like mere narration, since it says Chukah, it was proper to say that it is Me'akev due to Chukah and the two "Asher Alah"s.

אלא דאתא קל וחומר ועקר ליה מהאי סברא ואוקמינן חוקה לשאר מילי ואשר עלה ואשר עלה אמרינן סיפור דברים בעלמא הוא

5.

Rather, the Kal va'Chomer uproots this reasoning, and we establish Chukah for other matters, and we say that Asher Alah... Asher Alah is mere narration.

הכא נמי גבי יבמה דכתיב ככה לעיכובא נימא קל וחומר דתצא בגט ועיכובא דככה לשאר מילי.

6.

Conclusion of the Gemara in Kidushin: Also here regarding Yevamah, it says Kachah for an Ikuv, we should make a Kal va'Chomer to teach that a Get permits her [to marry a stranger], and the Ikuv Kachah teaches about other matters!

2)

TOSFOS DH Metamei Mikdash v'Chulei

תוספות ד"ה מטמא מקדש וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains why the Beraisa did not teach a case taught earlier in the Torah.)

הא דלא נקט שמיעת קול דכתיב ברישא

(a)

Implied question: Why didn't the Beraisa discuss [Korban Oleh v'Yored of] Shevu'as ha'Edus, which is written earlier (Vayikra 5:1? The following verse discusses Tum'as Mikdash.)

יש לומר מילתא דשכיחא טפי נקט.

(b)

Answer: The Beraisa discusses what is more common.

3)

TOSFOS DH ul'R. Chaga Amar R. Yoshiyah d'Amar Yatza Mai Ika l'Meimar

תוספות ד"ה ולרבי חגא אמר רבי יאשיה דאמר יצא מאי איכא למימר

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not answer that Rav Chisda holds unlike R. Chaga.)

וכולי עלמא אית להו דרב חסדא דאין הקינין מתפרשות וכו'.

(a)

Explanation: All hold like Rav Chisda, who says that Kinim are specified only [at the time of purchase or Hakravah].

41b----------------------------------------41b

4)

TOSFOS DH v'Hai Olah Azla li'Ndavah

תוספות ד"ה והאי עולה אזלא לנדבה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether it is an individual's Nedavah, or of the Tzibur.)

- לאו לנדבת צבור קאמר לקיץ המזבח

(a)

Explanation: This does not mean that they go to Nedavah of the Tzibur, for Kitz ha'Mizbe'ach (Olos to bring when the Altar is idle.

דהאמר בפ"ק דשבועות (דף יב:) דאין מקיצין בעולת העוף אלא לנדבת יחיד קאמר

(b)

Proof: It says in Shevuos (12b) that we do not bring birds for Kitz ha'Mizbe'ach. Rather, it is an individual's Nedavah.

מיהו הלשון קשה דקאמר אזלא לנדבה דבכל דוכתא דאמרינן (הגהת הרש"ש) לנדבה היינו לשופרות לנדבת צבור

(c)

Question: The words of the Gemara "it goes to Nedavah" are difficult. This always means the [boxes shaped like] Shofaros [in which people put money] for Nedavah of the Tzibur!

וי"ל הא דאין מקיצין בעולת העוף היינו דאין לוקח לכתחילה מן המעות של הנדבה עופות להקיץ אבל אי מתרמי ממילא כי הכא מקיצין בו

(d)

Answer: "We do not bring birds for Kitz ha'Mizbe'ach" means that l'Chatchilah, we do not buy birds with money of Nedavah for Kitz ha'Mizbe'ach. However, if such birds happen to be available, like here, we use them for Kitz ha'Mizbe'ach.

אבל קשה אמאי לא מייתי ליה עולת יחיד כי ההיא דתנן בנזיר פרק מי שאמר הריני נזיר ושמע (דף כד.)

(e)

Question: Why don't we bring it for an individual's Olah, like in Nazir 24a?

האשה שנדרה בנזיר והפרישה את בהמתה והפר לה בעלה וכו' עד החטאת תמות העולה תקרב עולה ושלמים יקרבו שלמים

1.

Citation (24a): If a woman vowed to be a Nezirah, and separated her animal (for Korban Nazir), and her husband annulled her Nezirus... the Chatas dies, the Olah is offered for an Olah, and the Shelamim is offered for a Shelamim.

וי"ל שאני התם כיון דכבר הפרישה כל קרבנותיה הוקבעו לה לשמה

(f)

Answer #1: There is different, since she already separated all of her animals. They were fixed [to be offered] for her;

אבל הכא דלא לקח כל קרבנותיו לא הוקבע לו להכי אזלא לנדבת צבור

1.

Here, he did not buy all his Korbanos, so they were not fixed for him. Therefore, it (the Olah) goes to Nidvas Tzibur.

אי נמי נ"ל דהכא קאמר סתמא אזלא לנדבה ולא קאמר תקרב עולה כדקאמר התם לפי שאין נפקותא בדבר

(g)

Answer #2: Here it says Stam "it goes to Nedavah", and did not say "it is offered for an Olah", like it says there, because it makes no difference;

ואין חילוק בין עולת העוף הבאה בשביל צורך לאותה שהיא באה נדבת צבור

1.

There is no difference between an Olas ha'Of brought for a need, and one that is Nidvas Tzibur.

דאידי ואידי אין טעונין סמיכה ולא נסכים דעוף אין טעון נסכים ולא סמיכה

2.

Neither requires Semichah or Nesachim, for these do not apply to birds.

אבל עולת בהמה שהיא באה בשביל יחיד טעונה נסכים משלו ואם היא קרבן אנשים טעון סמיכה

3.

However, when Olas Behemah comes for an individual, he supplies the Nesachim, and a man's Olah requires Semichah;

וכשהיא באה נדבת צבור נסכיה קריבין משל צבור ואין טעון סמיכה

4.

When the Tzibur brings a Nedavah, the Nesachim are from the Tzibur, and there is no Semichah;

ואם היה כהן עבודתה ועורה שלו כשהיא באה בשביל יחיד אבל כשבאה נדבת צבור עבודתה ועורה לאנשי משמר

5.

If a Kohen brings his own Olah, he has the right to offer it himself and keep the skin. If it is Nidvas Tzibur, the Mishmar (the division of Kohanim serving that week) offers it and receives the skin.

הכי מפורש בתמורה בפרק ואלו קדשים (דף כ:)

6.

All this is explicit in Temurah 20b.

ואף על גב דאיכא נפקותא לענין עבודתה שמקריבה אפילו במשמר שאינו שלו

(h)

Implied question: [Even regarding Olas ha'Of,] it makes a difference whether it is his or of the Tzibur regarding offering it. If it is his, he may offer it even if his Mishmar is not serving this week!

כיון דאם אין כהן לא נפקא מיניה מידי קאמר סתמא אזלא לנדבה.

(i)

Answer: Since if he is not a Kohen there is no difference, we say Stam that it goes to Nedavah.

5)

TOSFOS DH Shalosh Leshonos

תוספות ד"ה שלש לשונות

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not give a Shi'ur for the ribbon on the Se'ir Chatas.)

- הא דלא נקט נמי של שעיר הפנימי

(a)

Implied question: Why didn't the Gemara discuss [the weight of] the ribbon on the goat offered on the inner Mizbe'ach?

נ"ל משום דההיא לא הוה אלא כדי שלא יתערב לא הוה לה שיעור כלל

(b)

Answer: That ribbon was merely so the goat will not become confused [with other goats], so it had no Shi'ur;

אבל הני כיון דיש בהן צורך הוה להו שיעור

1.

There is a need for the other ribbons, so they had a Shi'ur.

וזה של שעיר המשתלח היה בו צורך לידע אם הלבין כדכתיב כשלג ילבינו (ישעיה א).

2.

We needed a ribbon on the Se'ir ha'Mishtale'ach, to know whether it turned white, like it says "[even if your sins are red,] ka'Sheleg Yalbinu."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF