TOSFOS DH Ba Lo Tefilin Min ha'Tzad Sharyan
תוספות ד"ה בא לו תפילין מן הצד שריין
(SUMMARY: Tosfos discusses why one might have thought to forbid.)
- פירש רש"י ולא חיישינן שמא ישן בהן ויפיח
Rashi's opinion: We are not concerned lest he sleep in them and pass gas.
אבל בפ"ק דתמיד (דף כז.) מפרש טעמא אחרינא דלא חיישינן דילמא מגנדר ונפל עלייהו ואיכא בזיון תפילין.
Observation: Tamid 27a explains differently, that we are not concerned lest he roll over and fall on them, and there is disgrace to Tefilin.
TOSFOS DH Ela l'Man d'Amar Lo Zehu Avneto Shel Kohen Hedyot Mai Ika Lemeimar
תוספות ד"ה אלא למאן דאמר לא זהו אבנטו של כהן הדיוט מאי איכא למימר
(SUMMARY: Tosfos asks why we can't say that our Tana holds that they were of linen.)
- אף על גב דפלוגתא דתנאי היא בפרק קמא (דף יב.)
Implied question: Tana'im argue about this in Bava Kama 12a! (We can say that our Tana holds that they were of linen!)
הוא רוצה ליישב מתניתין דפ"ק דתמיד (דף כה:) ההיא דמקפלין ומניחין תחת ראשיהן אליבא דכולי עלמא.
Answer: He wants to resolve the Mishnah in Tamid (25b), which says that they fold them and put them under their heads, according to all opinions.
TOSFOS DH Kashim Hen
תוספות ד"ה קשין הן
(SUMMARY: Tosfos discusses the Heter of hard Sha'atnez.)
תימה א"כ מאי היא דאמר בפ"ק דערכין (דף ג.) הכל חייבין בציצית (כן נראה להגיה לפי הגמרא שם ותוספות ביצה טו. ד"ה אלא) כהנים לוים וישראלים
Question: If so, why does it say in Erchin (3a) "all are obligated in Tzitzis - Kohanim, Leviyim and Yisraelim"?
ופריך פשיטא ומשני כהנים איצטריך ליה סד"א הואיל ואישתרי לגבייהו כלאים בעבודה אימא לא לחייבו בציצית (כן נראה להגיה על פי ותוספות הנזר לעיל) קמ"ל וכו'
The Gemara asked that this is obvious, and answered that the Chidush is Kohanim. One might have thought that since Kil'ayim is permitted to them in Avodah [and the Torah taught Tzitzis next to the Isur of Kil'ayim], they are not obligated in Tzitzis. The Mishnah teaches that this is not so...
והשתא כיון דקשין הן לא אישתרו כלאים לגבייהו
Since now we say that [Bigdei Kehunah] are hard, Kil'ayim is not permitted to them!
ותירץ ר"ת דלבישה והעלאה דהוו דאורייתא אסירי אפילו בקשין
Answer (R. Tam): Wearing and Ha'alah (putting Kil'ayim on oneself) are forbidden mid'Oraisa even if they are hard;
אבל הצעה דמדרבנן לא גזרו בקשין
Hatza'ah (putting Kil'ayim under oneself) is forbidden mid'Rabanan. They did not decree about hard garments.
ודלא כפרש"י שפירש קשין הן ומותרין בלבישה והעלאה
This is unlike Rashi, who explained that they are hard, and wearing and Ha'alah are permitted.
ובספ"ק דיום טוב (דף יד:) דתנן משלחין בי"ט כלאים ופריך כלאים למאי חזו ומשני בקשין
Implied question (against R. Tam): In Beitzah (14b), a Mishnah says that one may send Kil'ayim on Yom Tov. The Gemara asks what it is useful for, and answers that we discuss hard Kil'ayim.
מיירי נמי בהצעה
Answer: Also there, it means that Hatza'ah is permitted.
ואם תאמר והצעה היכי שרי והא כיון דהוו כלאים דאורייתא לענין לבישה והעלאה ליתסרו אפי' למוכרו לעובד כוכבים
Question: How can Hatza'ah be permitted? Since it is Kil'ayim mid'Oraisa regarding wearing and Ha'alah, it should be forbidden even to sell them to Nochrim!
כדתניא (בתוספת' דכלאים פרק ה) הבגד שאבד בו כלאים הרי זה לא ימכרנו לעובד כוכבים ולא יעשנו מרדעת לחמור וכל שכן להציע תחתיו
(Beraisa): If Kil'ayim was lost in a garment, one may not sell it to Nochrim, or make it a saddle for a donkey, and all the more so one may not spread it under himself.
יש לומר ההיא איירי דווקא באבד וחיישינן שמא יקרע בגדו ויחזור ויתפרנו על גבי בגדו
Answer: That discusses only when it was lost. We are concerned lest his garment tear, and he will sew it onto his garment.
כדאמר במס' ע"ז (דף לב.) גבי נודות העובדי כוכבים שאסור לעשות מהן שטיחין לחמור שמא יבקע נודו ויחזור ויתפרנו על גב נודו
Support: This is like it says in Avodah Zarah (32a), that one may not use a Nochri's wine pouch to make a saddle for a donkey, lest his pouch tear, and he will sew [from the saddle] onto his pouch.
אבל אם היו הכלאים ניכרים מותר כדתנן במסכת כלאים (פ"ט משנה ד) תכריכי המת ומרדעת החמור אין בהם משום כלאים
However, if the Kil'ayim was recognized, it would be permitted, like the Mishnah in Kil'ayim (9:4) says that we are not concerned for Kil'ayim in shrouds or saddles.
ואם תאמר והאמר הכא אפי' י' מצעות זו על גבי זו וכלאים תחתיהן אסור לישן עליהם
Question #1: Here we say that even if there were 10 sheets one on top of another, and Kil'ayim under them, one may not sit on them.
וכן קשה אהא דתנן במסכת כלאים (פ"ט משנה ב) הכרים והכסתות אין בהם משום כלאים
Question #2: A Mishnah in Kil'ayim (9:2) says that Kil'ayim does not apply to pillows and blankets.
וי"ל דבמצעות שייך כריכה להכי חיישינן שמא תכרך לו נימא
Answer: Sheets can wrap [onto the body]. We are concerned lest a strand [of Kil'ayim] wrap onto him;
אבל במרדעת החמור ובכרים וכסתות לא שכיחא שתיכרך נימא ולהכי לא גזרו
For a donkey saddle, pillows and blankets, it is not common for a strand to wrap [onto him]. Therefore, Chachamim did not decree;
מיהו אם בשרו נוגע בהן אסור כדתנא בהדיא גבי כרים וכסתות ובלבד שלא יהא בשרו נוגע בהן והוא הדין במרדעת
However, if his skin touches [the Kil'ayim], it is forbidden, like it was taught explicitly regarding pillows and blankets "as long as his skin does not touch them." The same applies to a saddle.
ובלבישה והעלאה אסירי בכל ענין ואף על פי שאין בשרו נוגע בהן כדתנן לא יתן אדם מרדעת של כלאים על כתיפו אפי' להוציא זבל
Wearing and Ha'alah are forbidden in every case, even if his skin does not touch them. A Mishnah forbids putting a saddle of Kil'ayim on one's shoulder even in order to take out manure [on the Kil'ayim].
ומה שהשיב ר"י לה"ר שמעון מינביל"א על אותם קושט פורפיטיינ"ש שיש בהן כלאי בגדים ומוכין של צמר
Pesak: The Ri answered Rabbeinu Shimon of Yanvila about linen garments with Kil'ayim and wool tufts inside;
אף על פי שהבגדים שעליהן הן של פשתן יש להתיר כדאיתא בספ"ק דביצה (דף טו. ושם) לשון ר"י.
Even though the garments on them are linen, one can permit it, like in Beitzah 15a.
TOSFOS DH Bigdei Kehunah ha'Yotzei Bahen l'Medinah Asur
תוספות ד"ה בגדי כהונה היוצא בהן למדינה אסור
(SUMMARY: Tosfos discusses whether one may wear Bigdei Kehunah outside the Mikdash.)
- וכן משמע בפרק האיש מקדש (קדושין דף נד.) דאפי' בעזרה אסור לכתחילה ללובשן שלא לצורך עבודה
Observation: Also Kidushin 54a connotes like this. It is forbidden l'Chatchilah even in the Azarah to wear them not for needs of the Avodah;
דקאמר בגדי כהונה אין בהן מעילה לפי שלא ניתנה תורה למלאכי השרת פי' שיוכלו להזהר להסירן מיד אחר עבודה
It says that Me'ilah does not apply to Bigdei Kehunah, for the Torah was not given to angels. I.e. people cannot be careful to take them off immediately after the Avodah.
ומשמע הא לכתחילה ללובשן אסור דבזה אפשר להזהר
Inference: L'Chatchilah, one may not wear them [other than for the Avodah]. People can be careful about this!
וא"ת הא אמרינן בפרק האומר בקידושין (דף סו.) גבי ינאי המלך הקם להם בציץ שבין עיניך אלמא שמותר להניחו אפילו חוץ למקדש
Question: We say in Kidushin (66a) that Yanai ha'Melech put on the Tzitz [at a banquet]. This shows that one may wear Bigdei Kehunah even outside the Mikdash!
וליכא למימר דמיד נזרקה בו מינות
Suggestion: He [already] became a heretic. (It was forbidden to do so.)
דהתם משמע דאכתי לא נזרקה בו מינות עד בתר הכי דקאמר ותורה שבכתב מה תהא עליה ולא אמר נמי התורה שבעל פה
Rejection: The Sugya connotes that he did not become a heretic until later, when he said 'what will happen to written Torah?' [if I kill the Chachamim], and he was not concerned for oral Torah.
ומיהו למאן דאמר (לעיל ז:) דווקא עודהו על מצחו מרצה יכול להניחו כל שעה
Answer #1: According to the opinion (above 7b) that the Tzitz is Meratzeh only when it is on the Kohen Gadol's head, he may wear it at any time [in order to make Korbanos acceptable].
ואור"ת דלכולי עלמא יכול להניחו כל שעה מדכתיב ביה והיה על מצחו תמיד (שמות כח)
Answer #2 (R. Tam): All agree that he may wear it at any time, for it says "v'Hayah Al Mitzcho Tamid."
ואף על גב דאיצטריך לדרשא אחריתי לעיל בפרק קמא (דף ז:) שלא יסיח דעתו ממנו
Implied question: We need this verse for a different Drashah above (7b), that he may not divert his mind from it!
ושמא יש לומר מדכתיב תרי זימני והיה על מצח אהרן והיה על מצחו נפקא
Answer: Perhaps we learn from the repetition "v'Hayah Al Metzach Aharon", "v'Hayah Al Mitzcho."
ויותר היה נראה לומר דשלא כדין עשה שהניח הציץ
Answer #3: I prefer to say that Yanai did improperly to wear the Tzitz;
מיהו הכא לא הוה מצי לאכוחי דנזרקה בו מינות שכפר בכל התורה שבעל פה עד בתר הכי דדייק מדלא קאמר אלא תורה שבכתב מה תהא עליה.
However, this did not prove that he became a heretic to deny the entire oral Torah, until later, when he said 'what will happen to written Torah?'
69b----------------------------------------69b
TOSFOS DH Ein Yeshivah ba'Azarah
תוספות ד"ה אין ישיבה בעזרה
(SUMMARY: Tosfos mentions where he explained this above.)
- פירשתי לעיל בפרק שני (דף כה.) גבי זקן יושב במערבה.
Reference: I explained this above (25a) regarding a Chacham sitting in the west [of Lishkas ha'Gazis].
TOSFOS DH v'Ad Kamah Hu Medaleg bi'Chdei she'Lo Yafsik ha'Turgeman
תוספות ד"ה ועד כמה הוא מדלג בכדי שלא יפסיק התורגמן
(SUMMARY: Tosfos suggests another answer we could have given.)
- לא בעי לשנויי דאתורה קאי
Implied question: Why didn't we answer that this (we may skip...) refers to Torah?
משום דקתני אין מדלגין בתורה הדר קא מפרש ועד כמה מותר לדלג בתורה בכדי שלא יפסיק התורגמן
[I.e.] because it says "we do not skip in Torah" [which implies that we may not skip at all], it later explains how much we may skip in Torah, i.e. so the translator will not need to pause.
והא דאסרו ברישא בכדי שיפסיק התורגמן
The Reisha forbids skipping so much that the translator will need to pause.
וי"ל דאין הכי נמי דהוה מצי לשנויי הכי אלא אביי מתרץ לו האמת כאן בענין אחד כאן בשני ענינין כדתניא וכו'.
Answer: Indeed, we could have answered this. Rather, Abaye answered the truth, that we distinguish between one matter and two, like the Beraisa says.