TOSFOS DH Mipnei she'Tzarich Lomar Havdalah b'Chonen ha'Da'as
תוספות ד"ה מפני שצריך לומר הבדלה בחונן הדעת
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot include Havdalah in the middle Berachah Havineinu.)
- הקשה רבינו יעקב מאורליינ"ש ונכלליה מכלל
Question (Ri of Orlins): We should include Havdalah in the Klal [the Berachah that encompasses the 13 middle Berachos]!
כדאמרי' בתפלת השחר (ברכות דף כט.) כל השנה כולה מתפלל הביננו חוץ ממוצאי שבת שצריך לומר הבדלה בחונן הדעת
Citation (Berachos 29a): The entire year, one may pray Havineinu, except for Motza'ei Shabbos, when one must say Havdalah in Chonen ha'Da'as;
ופריך ונכלליה מכלל קשיא
Citation (cont.) Question: We should include it in the Klal! This is left difficult.
ותירץ ר"י דהתם דכל השנה מתפלל הביננו משום הבדלה לא היה לו לשנות הסדר כיון דאפשר לכוללו
Answer (Ri): There, since one may pray Havineinu the entire year, we should not change the norm, since we can include [Havdalah in Chonen ha'Da'as];
אבל הכא דסבירא ליה דכל השנה מתפלל שמונה עשרה שלימות בטעם כל דהו אין לשנות הסדר
Here, [R. Chanina ben Gamliel] holds that the entire year one must pray 18 full Berachos. For any small reason, we do not change the norm.
ולהכי במוצאי שבת מתפלל שמונה עשרה שלימות מפני שצריך לומר הבדלה בחונן הדעת
Therefore, on Motza'ei Shabbos, one must pray 18 full Berachos, since he must say Havdalah in Chonen ha'Da'as.
TOSFOS DH Iy d'Tzali Mai Taima d'Rabanan
תוספות ד"ה אי דצלי מאי טעמא דרבנן
(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only because we say that he already prayed.)
תימה לי אי מוקמינן נמי בדלא צלי תיקשי לך מאי טעמא דרבנן
Question: Even if we say that the case is that he did not pray, Rabanan's opinion is difficult!
הא לעיל אמרי רבנן דרבי יוסי דוקא עד המנחה אע"ג דלא צלי ואם כן תיקשי דרבנן אדרבנן
Above, Rabanan who argue with R. Yosi said only until Minchah, even though he did not pray. If so, Rabanan contradict themselves!
ולפי המסקנא דמוקמינן להא כרבי יוסי בר' יהודה ניחא שאין להקשות מדרבנן דרבי יוסי בר יהודה לרבנן דרבי יוסי בן חלפתא
We conclude that this is like R. Yosi b'Rebbi Yehudah, so we cannot ask from the Rabanan of R. Yosi bar Yehudah against the Rabanan of R. Yosi bar Chalafta.
אבל למאי דס"ד השתא דתרוייהו רבי יוסי בן חלפתא תקשי דרבנן אדרבנן
However, we initially thought that both of them are R. Yosi bar Chalafta. If so, there was a contradiction in Rabanan!
ונראה לי אי אמרת בשלמא אידי ואידי דלא צלי אז לא תיקשי לך דרבנן אדרבנן דאיכא למימר תפלת נעילה נתקנה כך להתפלל אותה או ביום מן המנחה ולמעלה או בלילה כמו שירצה
Answer: Granted, if we would say that in both cases he did not pray, the contradiction in Rabanan would not be difficult. We could say that they enacted to pray Ne'ilah during the day after Minchah, or at night, however one prefers;
והא דקאמרי' לעיל עד המנחה ותו לא כשדעתו להתפלל אותה בלילה
Above we said only until Minchah. This is when he intends to pray [Ne'ilah] at night.
והא דאמר הכא כל היום כשהוא רוצה להתפלל ביום כדי שיהא מזומן לסעודה בתחלת הלילה
Here we said the entire day. This is when he intends to pray [Ne'ilah] during the day, so he will be ready to eat at the beginning of the night.
ואע"פ שיכול להמתין עד הלילה ולהתפלל
Implied question: (Why did Chachamim permit him to immerse during the day?) He could wait until night, and immerse and pray then!
התירו לו לטבול ביום הכפורים ולהתפלל כי לא אסרו אלא רחיצה של תענוג
Answer: Chachamim permitted him to immerse on Yom Kipur and pray, because they forbade bathing only for pleasure;
אבל בשביל תפלה וגם כדי שיהא מזומן לסעודה בתחלת הלילה מותר לטבול ולהתפלל אותה ביום
For the sake of Tefilah, or so he will be ready to eat at the beginning of the night, one may immerse and pray during the day,
אבל כיון דמוקמינן לה בדצלי מאי טעמא דרבנן
However, [we ask] since we establish the case to be that he prayed, what is Rabanan's reason?
TOSFOS DH Ka'Savrei Tevilah bi'Zmanah Mitzvah
תוספות ד"ה קסברי טבילה בזמנה מצוה
(SUMMARY: Tosfos answers a contradiction in Rabanan.)
- תימה לי דה"מ לאקשויי מדרבנן דלעיל אדרבנן דהכא
Question: The Gemara could have asked from Rabanan above to Rabanan here!
דלעיל אמרי אע"ג דלא צלי אינו טובל מן המנחה ולמעלה והכא אמרי אפי' צלי כבר טובל
Above, they said that even if he did not pray, he may not immerse after Minchah. Here they say that even if he already prayed, he may immerse!
וי"ל דאיכא למימר דההיא דלעיל דקאמר עד המנחה ה"פ בשביל התפלה אינו צריך לטבול אלא עד המנחה ואתא לאשמועינן דתפלת נעילה בלילה
Answer: We can say that above, we permit until Minchah, i.e. for the sake of Tefilah he needs to immerse only until Minchah. It teaches that Tefilas Ne'ilah is [even] at night.
מיהו משום טבילה בזמנה מצוה יש לו לטבול
However, he should immerse due to Tevilah bi'Zmanah Mitzvah.
ונפקא מינה היכא דאניס ולא מצי טביל ביום לא יבטל בזה תפלת נעילה
Consequence: This affects one who was unable to immerse during the day due to Ones. He should not omit Tefilas Ne'ilah;
ולר' יוסי אי לא מצי טביל ביום לא יתפלל כלל תפלת נעילה
According to R. Yosi, if he cannot immerse during the day, he does not pray Ne'ilah at all.
TOSFOS DH Michlal d'R. Yosi Savar Tevilah bi'Zmanah Lav Mitzvah
תוספות ד"ה מכלל דרבי יוסי סבר טבילה בזמנה לאו מצוה
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask a contradiction in Rabanan.)
הא דלא פריך נמי מדרבנן דסברי מצוה וברייתא דמייתי סבירא להו לאו מצוה
Implied question: Why don't we ask also from Rabanan, who hold that it is a Mitzvah, but in the Beraisa, they hold that it is not a Mitzvah?
י"ל דלעיל אמרי מצוה ואין לעבור זמנה במזיד ובמתכוין ולהכי סבירא להו דטובל מן המנחה ולמעלה
Answer: Above they say that it is a Mitzvah, and one should not intentionally transgress the time b'Mezid. Therefore, they say that he immerses [even] after Minchah;
אבל במה שהן אומרים שיש להן לחזר אחר גמי בזה לא תדחה בודאי הטבילה ועוד מפני כבוד השם
However, regarding their opinion that they should pursue a reed, it is not definite that this will push off the Tevilah [until tomorrow]. Also, this is for the honor of Hash-m's name;
אבל מר' יוסי פריך מכל שכן.
However, from R. Yosi we asked all the more so! (Normally he holds that Tevilah bi'Zmanah Lav Mitzvah, yet he does not require pursuing a reed before immersing.)
TOSFOS DH Mafish Chayei Sagi u'Masgi
תוספות ד"ה מפיש חיי סגי ומסגי
(SUMMARY: Tosfos brings a verse that alludes to this omen.)
- ורמז לדבר יראה זרע יאריך ימים.
Explanation: A hint of this is "Yir"eh Zera Ya'arich Yomim."