A MA'ARACHAH FOR YESTERDAY'S KORBANOS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 23b)
א''ר אלעזר האיברין והפדרין שלא נתאכלו מבערב עושה אותן מדורה ושורפן בפני עצמן ודוחין עליהן את השבת
(R. Elazar): Limbs and Chelev that were not consumed yesterday [and not at night], we make a fire and burn them by themselves. We override Shabbos for them.
ר' יעקב בר אחא בשם רבי שמואל בר אבא מתניתא אמרה כן בכל יום היו שם ארבע מערכות
Support (R. Yakov bar Acha citing R. Shmuel bar Aba - our Mishnah): Every day there were four Ma'arachos.
מה את ש''מ
Question: How do we learn from here? (Perhaps it does not refer to Shabbos!)
אמר רבי מנא והיום חמש
Answer (R. Mana - Mishnah): Today there were five. (Since the Ma'arachah for yesterday's limbs and Chelev overrides Yom Kipur, it overrides also Shabbos.)
רבי בון בר חייה בעא קומי רבי זעירה דבר שאינו מעכב דוחה
Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): Something [burning limbs and Chelev] that is not Me'akev, is it Docheh [Shabbos]?!
אמר ליה עדי החודש הרי [דף כד עמוד א] אינן מעכבין ודוחין
Answer (R. Ze'irah): Witnesses [who saw] the new moon - they are not Me'akev (Beis Din can be Mekadesh the month without them), and they are Docheh!
דתנינן תמן שעל מהלך לילה ויום מחללין את השבת ויוצאין לעדות החדש
A Mishnah there (Rosh Hashanah 1:9) says that [if witnesses saw the new moon within] a journey of a night and a day [of Yerushalayim], they are Mechalel Shabbos and go for Edus ha'Chodesh.
מנין למערכת יום הכפורים
Question: What is the source for a Ma'arachah of Yom Kipur?
רבי ירמיה בשם ר' פדת גחלי מה ת''ל אש
Answer (R. Yirmeyah citing R. Pedas): "Gachalei'' [already connotes that they are flaring] - why does it say "Esh''?
[דף לא עמוד א (עוז והדר)] שהיא בטילה ע''ג גחליה
Answer: This teaches that [the Ma'arachah] is Batel to its coals (it has no other purpose - PNEI MOSHE.)
גחלי יכול עוממות ת''ל [ויקרא טז יב] אש אי אש יכול שלהבת ת''ל גחלי אש הא כיצד מן הלוחשות הללו
Perhaps Gachalei are flickering [coals]! It says "Esh''. Perhaps "Esh'' refers to a flame! It says Gachalei. How [do we fulfill both]? He takes flaring coals.
ומנין שתהא האש בטילה ע''ג גחלים ת''ל גחלי אש
What is the source that the fire is Batel to coals? It says "Gachalei Esh.''
THE STATUS OF KODSHIM AT THE TIME OF MASA'OS
רבי יהושע בן לוי אמר אין לחם הפנים נפסל בשעת מסעות
(R. Yehoshua ben Levi): Lechem ha'Panim is not disqualified at the time of Masa'os (when the Mishkan is dismantled and the Shevatim travel).
רבי יוחנן אמר לחם הפנים נפסל בשעת מסעות
(R. Yochanan): Lechem ha'Panim is disqualified at the time of Masa'os.
ר' חייה בשם רבי יהושע בן לוי [במדבר ב יז] כאשר יחנו כן יסעו מה בחנייתם אינו נפסל אף בנסיעתם אינו נפסל
(R. Chiyah citing R. Yehoshua ben Levi): "Ka'asher Yachanu Ken Yisa'u'' - just like when they are encamped, it is not disqualified, also when they travel it is not disqualified.
רבי אמי בשם ר''י בן לוי [במדבר ב יז] ונסע אהל מועד מחנה הלוים בתוך המחנות כבתוך המחנות
(R. Ami citing R. Yehoshua ben Levi): "V'Nasa Ohel Mo'ed Machaneh ha'Leviyim b'Soch ha'Machanos'' - it is as if it is amidst the Machanos.
רבי יעקב בר אחא ר' אמי בשם רבי אלעזר השורף קדשים בחוץ בשעת מסעות לוקה
(R. Yakov bar Acha citing R. Ami citing R. Elazar): One who burns Kodshim outside at the time of Masa'os, he is lashed.
א''ר יוחנן קדשים נדחין בשעת מסעות טמאים פרושים כל אחד ואחד במחיצתו
(R. Yochanan): Kodshim are Nidchim (disqualified due to Yotzei) at the time of Masa'os. Tamei people separate, each from his Mechitzah (in which he is forbidden, i.e. a Zav must leave Machaneh Levi, and a Metzora must leave Machaneh Yisrael).
א''ר יוסה תדירא הא מילתא בפומהון דרבנן נסתלקו הפרוכת הותרו המחיצות לזבין ולמצורעין
(R. Yosah): Rabanan always say that when the Paroches was removed (i.e. at the time of Masa'os), the Mechitzos are permitted to Zavim and Metzora'im.
מתניתא מסייעא לדין ומתניתא מסייעא לדין
A Beraisa supports this one (R. Yehoshua ben Levi), and a Beraisa supports this one (R. Yochanan).
מתניתא מסייעא לרבי יהושע בן לוי תמיד תמיד אפילו בשבת תמיד אף בטומאה [צ''ל [ויקרא ו ו] לא תכבה אף במסעות. בשעת מסעות מה היו עושין לה היו כופין עליה פסכתר דברי רבי יהודה - קרבן העדה]
A Beraisa supports R. Yehoshua ben Levi. [It says about Lechem ha'Panim] "Tamid'' - Tamid, even on Shabbos; Tamid, even b'Tum'ah. Lo Sichveh - even during the Masa'os. What did they do [about the fire on the Mizbe'ach] at the time of Masa'os? They covered it with a pot. R. Yehudah says so.
מתניתא מסייעא לרבי יוחנן (לא תכבה אף במסעות. בשעת מסעות מה היו עושין לה היו כופין עליה פסכתר דברי רבי יהודה - קרבן העדה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) ר' שמעון אומר אף בשעת מסעות היו מדשנין אותה שנאמר [במדבר ד יג] ודשנו את המזבח ופרשו עליו בגד ארגמן
A Beraisa supports R. Yochanan. R. Shimon says, even at the time of Masa'os, they removed its ashes, for it says "v'Dishnu Es ha'Mizbe'ach u'Farsu Alav Beged Argaman.''
הא אילו היה המזבח דליק לא היה בגד ארגמן נשרף
If [fire on] the Mizbe'ach was burning, would the purple garment not be burned?! (Rather, there was no fire at the time. Likewise, Tamid of Lechem ha'Panim did not apply at the time.)
מה עבד לה רבי יודה
Question: How does R. Yehudah answer this?
פסכתר היו כופין עליו מלמעלה
Answer: They covered [the fire] with a pot (and the garment was over the pot).
[דף לא עמוד ב (עוז והדר)] מה מקיים רבי יודה ודשנו את המזבח
Question: How does R. Yehudah fulfill "v'Dishnu Es ha'Mizbe'ach''?
וירוון כיי דאמר ר' יודה בן פזי [דברים לא כ] ואכל ושבע ודשן:
Answer: They satiated it [with limbs and Chelev and fire, even at the time of Masa'os], like R. Yudah bar Pazi said "v'Achal v'Sava v'Dashen'' (Dishun is an expression of satiation.)