1)

MAY A TAMEI MES SEND HIS KORBAN PESACH?

והא כתיב (שמות יב) איש (דף כג,א) לפי אכלו
(a)

Question: "Ish l'Fi Achlo Tachoso Al ha'Seh" (we slaughter Pesach only for those who can eat it)!

למצוה
(b)

Answer: That is only l'Chatchilah.

ולעכובי לא
(c)

Question: It is Me'akev!

והתניא במכסת נפשות מלמד שאין הפסח נשחט אלא למנוייו
1.

(Beraisa): "B'Michsas Nefashos" teaches that we slaughter Pesach only for those who own a share of it;

שחטו שלא למנוייו יכול יהא כעובר על המצוה
i.

Suggestion: One may not slaughter for people who do not own a share, but if one did, the Korban is Kosher.

תלמוד לומר תכוסו הכתוב שנה עליו לעכב
ii.

Rejection: "Tachoso" is repeated to teach that it is Me'akev.

ואיתקש אוכלין למנויין
2.

Summation of question: People who do not own a share are equated to people who cannot eat it, i.e. if it was slaughtered for them, it is Pasul!

זקני דרום לא מקשי
(d)

Answer: Ziknei Darom do not equate people who do not own a share with people who cannot eat it.

וכי לא מקשי נמי מהא נמי אית להו פירכא
(e)

Question: Even if they do not equate them, we have a question!

ומה במקום שנטמאו בעלים בשרץ שמשלחין קרבנותיהם לכתחילה כהן שנטמא בשרץ אינו מרצה
1.

An owner who is Tamei Sheretz may send his Korban l'Chatchilah, but a Tamei Sheretz Kohen is Mechalel Avodah;

מקום שנטמאו בעלים במת שאין משלחין קרבנותיהן לכתחילה כהן שנטמא במת אינו דין שאינו מרצה
2.

An owner who is Tamei Mes should not send his Korban (he should wait until Pesach Sheni). All the more so a Tamei Mes Kohen is Mechalel Avodah!

מיתיבי מפני שאמרו נזיר ועושה פסח הציץ מרצה על טומאת דם ואין הציץ מרצה על טומאת הגוף
(f)

Question (against Ziknei Darom - Beraisa): The Tzitz is Meratzeh (makes acceptable) Korban Pesach or Korbanos of a Nazir if the blood became Tamei, but not if he (the owner) is Tamei.

במאי
1.

Question: What is his Tum'ah?

אילימא בטומאת שרץ
2.

Answer #1: He is Tamei Sheretz.

האמרת שוחטין וזורקין על טומאת שרץ
3.

Rejection: Ziknei Darom hold that we offer the Korban (Pesach) of a Tamei Sheretz. (It is Kosher even without the Tzitz!)

אלא טומאת מת
4.

Answer #2: He is Tamei Mes.

וקתני אין הציץ מרצה אלמא נטמאו בעלים במת אין משלחין קרבנותיהם
i.

Summation of question: The Beraisa teaches that the Tzitz is not Meratzeh. This implies that a Tamei Mes may not send his Korban!

לא אי דאיטמו בעלים במת ה"נ
(g)

Answer: If the owner was Tamei Mes, indeed the Tzitz is Meratzeh. The Beraisa does not discuss this;

הכא במאי עסקינן כגון שנטמא כהן בשרץ
1.

Rather, it says 'not if he was Tamei', i.e. the Kohen who offered it was Tamei Sheretz.

אי הכי אימא סיפא ניטמא טומאת התהום הציץ מרצה
(h)

Question (Seifa of the Beraisa): If he became Tamei through Tum'as ha'Tehom (a Tum'ah that no one knew about), the Tzitz is Meratzeh.

הא תני רבי חייא לא אמרו טומאת התהום אלא למת בלבד
1.

R. Chiya taught, Tum'as ha'Tehom is Meratzeh only for Tum'as Mes!

למת למעוטי מאי
2.

Question: What does R. Chiya comes to exclude?

לאו למעוטי טומאת התהום דשרץ
i.

Suggestion: He excludes Tum'as Sheretz.

לא למעוטי טומאת התהום דזיבה
(i)

Answer: No, he excludes Tum'as Zivah.

ואלא הא דבעי רמי בר חמא כהן המרצה בקרבנותיהם הותרה לו טומא' התהום או לא הותרה לו טומאת התהום
(j)

Question: Rami bar Chama asked whether or not Tum'as ha'Tehom is permitted to a Kohen offering Korbanos;

תפשוט דטומאת התהום הותרה לו דהא הכא בכהן קיימינא
1.

If our Beraisa discusses Tum'as ha'Tehom of the Kohen, he should have been able to resolve his question!

דרמי בר חמא ודאי פליגי
(k)

Answer: Rami bar Chama argues with Ziknei Darom. (Rami holds that we do not offer the Korban of a Tamei Mes, for being able to eat is Me'akev Pesach. He establishes the Beraisa to teach about Tum'ah of the owner.)

תא שמע (שמות כח) ונשא אהרן את עון הקדשי'
(l)

Version #1 - Question (against Rami bar Chama - Beraisa): "V'Nasa Aharon Es Avon ha'Kodoshim";

וכי איזהו עון נושא
1.

Question: What sin does the (Tzitz on the) Kohen Gadol sustain?

23b----------------------------------------23b
(דף כג,ב) אם עון פיגול הרי כבר נאמר (ויקרא ז) לא יחשב
i.

It cannot be Pigul (here this refers a Korban offered with intent Chutz li'Mkomo, even though there is no Kares for eating it). We learn that from "Lo Yechashev" (Rashi - from "Lo Yeratzeh")!

אם עון נותר הרי כבר נאמר (ויקרא ז) לא ירצה
ii.

It cannot be Nosar. (Note - really, Nosar is a Korban that was not eaten in the permitted time. Here, it refers to a Korban offered with intent to eat it when it is Nosar, i.e. Chutz li'Zmano, what the Torah calls Pigul.) We learn that from "Lo Yeratzeh" (Rashi - from "Lo Yechashev")!

הא אינו נושא אלא עון טומאה שהותרה מכללה בצבור
2.

Answer: It bears the sin of a Tum'ah permitted to the Tzibur.

מאי טומאה
3.

Question: Which Tum'ah is this?

אילימא מטומאת שרץ
i.

Suggestion: It is Tum'as Sheretz.

היכא אישתרי
ii.

Rejection: That is never permitted to the Tzibur (since a Tamei Sheretz can send his Korban and eat it in Taharah at night; Tosfos - or, if Rami holds that a Tamei Sheretz may not send his Korban, the Tzitz is not Meratzeh)!

אלא טומאת מת
4.

Answer #1: It bears Tum'as Mes.

ולאו כגון שנטמאו בעלים במת
i.

Suggestion: The case is, the owners became Tamei.

אלמא נטמאו בעלים במת משלחין קרבנותיהן
ii.

Inference: A Tamei Mes may send his Korban (and the Tzitz is Meratzeh).

ובמאי
5.

Question: To which Korban does this apply?

אי בנזיר (במדבר ו) וכי ימות מת עליו אמר רחמנא
i.

It cannot be a Nazir's Korban, for it says "v'Chi Yamus Mes Alav"! (He must repeat Nezirus before bringing his Korbanos. We cannot say that it applies to a Nazir Tamei, for this would not require the Tzitz to be Meratzeh. He need not be Tahor when his Korbanos are offered, just like Stam Olos or Shelamim which may be offered when the owner is Tamei!)

אלא לעושה פסח
6.

Answer: It applies to Korban Pesach.

<ולאו כגון שנטמאו בעלים במת> לעולם בשרץ ושם טומאה בעולם
(m)

Answer (and Answer #2 to Question 3): Really, he is Tamei Sheretz. The Beraisa means that it bears the sin of Tum'ah, (albeit not the same kind) which is permitted to the Tzibur.

ואיכא דדייק ומייתי הכי עון הקדשים אין עון מקדישין לא
(n)

Version #2 - Question (against Ziknei Darom): "V'Nasa Aharon Es Avon ha'Kodoshim" - he does not bear the sin of the Makdishim (not of the owner, who was Makdish the Korban, nor of the Kohanim who offered it).

מאי טומאה
1.

Question: Which Tum'ah does it discuss?

אילימא טומאת שרץ
i.

Suggestion: It discusses Tum'as Sheretz.

מי אישתריא בציבור
ii.

Version #1 (Rashi) Rejection: That is never permitted to the Tzibur (i.e. the Kohanim. The owners do not need Ritzuy Tzitz, for a Tamei Sheretz may send his Korban and eat it at night b'Taharah!)

iii.

Version #2 (Tosfos) Rejection: That is never permitted to the owners (if a Tamei Sheretz may send his Korban, he must eat it at night b'Taharah. If he may not send his Korban, the Tzibur does not need the Tzitz to send Pesach Rishon (since they are not pushed off to Pesach Sheni), and the Tzitz does not permit an individual!)

אלא לאו טומאת מת
2.

Answer #1: It discusses Tum'as Mes.

ועון קדשים אין עון מקדישים לא
i.

Summation of question: It does not bear the sin of the Makdishim. I.e. a Tamei Mes owner may not send his Korban, and a Tamei Mes Kohen is Mechalel Avodah in an individual's Korban.

לעולם טומאת שרץ ושם טומאה בעולם:
(o)

Answer (and Answer #2 to Question 1): Really, he is Tamei Sheretz. The Beraisa means that it bears the sin of Tum'ah, (albeit not the same kind) which is permitted to the Tzibur.

2)

AVODAH MUST BE DONE STANDING

יושב:
(a)

(Mishnah): One who sits (is Mechalel Avodah).

מנלן
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רבא אמר רב נחמן אמר קרא (דברים יח) לעמוד לשרת לעמידה בחרתיו ולא לישיבה
(c)

Answer (Rava): "(Bo Bachar Hash-m) La'amod Leshares" - Kohanim were chosen to serve standing, not sitting.

ת"ר לעמוד לשרת מצוה
(d)

(Beraisa): "La'amod Leshares" teaches that L'Chatchilah, Avodah must be standing;

כשהוא אומר (דברים יח) העומדים שנה עליו הכתוב לעכב
1.

"Ha'Omedim" - the repetition teaches that it is Me'akev.

א"ל רבא לרב נחמן מכדי יושב כזר דמי ומחיל עבודה אימא מה זר במיתה אף יושב במיתה
(e)

Suggestion (Rava): One who sits is like a Zar, and he is Mechalel Avodah. We should say that just like a Zar is Chayav Misah for Avodah, also one who sits!

אלמה תניא אבל ערל אונן יושב אינן במיתה אלא באזהרה
1.

(Beraisa): An Arel, Onen or sitting Kohen is not Chayav Misah for Avodah, but he transgresses a Lav.

משום דהוי מחוסר בגדים ושלא רחוץ ידים ורגלים שני כתובין הבאין כאחד
(f)

Answer (Rav Nachman): Separate verses teach that Mechusar Begadim and one who did not wash are Chayav Misah (for Avodah). One of these could have been learned from the other;

(דף כד,א) וכל שני כתובים הבאין כאחד אין מלמדין
1.

Whenever there are two verses, and one of them teaches something that could have been learned from the other, we do not learn from them to other cases. (Had the Torah wanted us to learn to other cases, it would have written only one verse!)

ולמאן דאמר מלמדין
(g)

Question: According to the opinion that we do learn from two such verses, how can we answer?

שתויי יין הוה ליה שלישי ושלשה לד"ה אין מלמדין:
(h)

Answer: There is a third such verse about Shtuyei Yayin. All agree that we do not learn from three such verses.