1)

SEMICHAH ON ASHAM METZORA

לימא מסייע ליה כל הסמיכות שהיו שם קורא עליהן אני תכף לסמיכה שחיטה חוץ מזו שהיתה בשער נקנור
(a)

Support (for Ula - Beraisa): Shechitah must always be Tekef l'Semichah, except for Asham Metzora, for which Semichah is by Sha'ar Nikanor;

שאין מצורע יכול ליכנס לשם עד שמזין עליו מדם חטאתו ומדם אשמו
1.

The Metzora cannot enter the Azarah until the blood of the Asham is put on him and the blood of the Chatas is Nizrak.

ואי אמרת ביאה במקצת לא שמה ביאה ליעייל ידיה ולסמוך
2.

If Bi'ah b'Miktzas were not Bi'ah, he could stick his hands in and do Semichah!

אמר רב יוסף הא מני ר' יוסי ברבי יהודה היא דאמר מרחק צפון
(b)

Version #1 - Rejection (Rav Yosef): The Tana is R. Yosi b'Rebbi Yehudah, who says that Tzafon (the north half of the Azarah, where Kodshei Kodoshim must be slaughtered, begins to the north of the Mizbe'ach, it) is far (22 Amos west) from the end of Ezras Nashim. (Therefore, the Metzora's hands cannot reach to the place of Shechitah.)

וליעבד פישפש
(c)

Question: (If Bi'ah b'Miktzas is not Bi'ah,) why didn't they make an opening in the north wall of the Azarah (in line with the Mizbe'ach, so the Metzora could stand outside and enter his hands for Semichah in a valid place for Shechitah)?

אביי ורבא דאמרי תרוייהו (דברי הימים א כח) הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל <את> כל מלאכת התבנית
(d)

Answer (Abaye and Rava): "Ha'Kol bi'Chsav mi'Yad Hash-m... Kol Mal'achos ha'Tavnis" - Hash-m told David the exact form of the Mikdash. We cannot change anything.

איכא דאמרי אמר רב יוסף כל הסומך ראשו ורובו מכניס
(e)

Version #2 - Rejection (Rav Yosef): To do Semichah in the Azarah, one must enter the majority of his body and his head into the Azarah.

מאי טעמא
1.

Question: What is the reason?

כל כחו בעינן
2.

Answer: One must press down with all his strength.

הלכך לא אפשר
i.

Therefore, the Metzora cannot do Semichah from Sha'ar Nikanor. (End of Version #2)

מאי קסבר
(f)

Question: What is the Tana's opinion regarding Asham Metzora?

אי קסבר סמיכת אשם מצורע דאורייתא ותכף לסמיכה שחיטה דאורייתא
(g)

Version #1 - Answer: The Torah requires Semichah, and Shechitah must be Tekef after Semichah.

ליעול ולסמוך להדיא דרחמנא אמר
(h)

Rejection: If so, the Torah allows the Metzora to fully enter the Azarah (even though this is normally forbidden)!

אמר רב אדא בר מתנה גזירה שמא ירבה בפסיעות
(i)

Defense of Answer #1 (Rav Ada bar Ahavah): Mid'Oraisa, he should enter. Chachamim decreed not to, lest he enter further than necessary (and be Chayav Kares).

איכא דאמרי אמר רב אדא בר מתנה סמיכת אשם מצורע דאורייתא ותכף לסמיכה שחיטה לאו דאורייתא
(j)

Version #2 - Answer (Rav Ada bar Ahavah): The Torah requires Semichah, but Shechitah need not be Tekef l'Semichah.

מיתיבי וסמך ושחט מה סמיכה בטהורין אף שחיטה בטהורין
(k)

Question (Beraisa): "V'Samach... v'Shachat" - just like only a Tahor can do Semichah, only a Tahor can slaughter.

ואי אמרת לאו דאורייתא בטמאין נמי משכחת לה
1.

If mid'Oraisa Shechitah need not be Tekef, a Tamei can do Semichah (outside the Azarah, and the Korban will be brought in for Shechitah)!

אלא איפוך סמיכת אשם מצורע לאו דאורייתא ותכף לסמיכה שחיטה דאורייתא
(l)

Correction - Answer (Rav Ada bar Ahavah): The Torah does not require Semichah of Asham Metzora, but (when Semichah is required), Shechitah must be Tekef l'Semichah.

33b----------------------------------------33b
2)

BI'AH B'MIKTZAS

(דף לג,ב) רבינא אמר לענין מלקות איתמר
(a)

(Ravina): Ula taught (32b, in the name of Reish Lakish, that Bi'as Mikdash b'Miktzas is Bi'ah) about lashes, but not about Kares.

כי אתא רבין אמר רבי אבהו לענין טמא שנגע בקודש איתמר
(b)

(Ravin): Reish Lakish expounded to teach about a Tamei who touched Kodesh (and not about Bi'as b'Miktzas);

דאיתמר טמא שנגע בקודש ריש לקיש אמר לוקה רבי יוחנן אמר אינו לוקה ריש לקיש אמר לוקה
1.

(Reish Lakish): If a Tamei touched Kodesh, he is lashed;

(ויקרא יב) בכל קודש לא תגע
i.

He learns from "b'Chol Kodesh Lo Siga".

ורבי יוחנן אמר אינו לוקה
2.

(R. Yochanan): He is not lashed.

ההוא בתרומה כתיב
i.

"B'Chol Kodesh..." refers to Terumah.

וריש לקיש האי קרא להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה אזהרה לאוכל בשר קודש
(c)

Question: Reish Lakish says that the verse forbids a Tamei to eat Kodesh!

דאיתמר אזהרה לאוכל בשר קודש מנין
1.

Question: Which verse forbids a Tamei to eat Kodesh?

ריש לקיש אמר בכל קודש לא תגע
2.

Answer #1 (Reish Lakish): "B'Chol Kodesh Lo Siga."

רבי יוחנן אמר תני ברדלא אתיא טומאתו טומאתו מביאת מקדש מה להלן ענש והזהיר אף כאן ענש והזהיר
3.

Answer #2 (R. Yochanan - Bardela - Beraisa): We learn a Gezerah Shavah "Tum'aso- Tum'aso" from a Tamei who entered the Mikdash. Just like that is Chayavei Kerisus and a verse forbids it, also a Tamei who eats Kodesh.

(d)

Answer: Reish Lakish learns both from the verse;

טמא שנגע בקודש מדאפקה רחמנא בלשון נגיעה
1.

Since it says "Siga" (touching), it forbids touching;

אזהרה לאוכל מדאיתקש קודש למקדש
2.

"B'Chol Kodesh Lo Siga... (v'El ha'Mikdash Lo Savo)" forbids (a Tamei) to eat Kodesh, for it is equated to entering the Mikdash.

תניא כוותיה דריש לקיש בכל קודש לא תגע אזהרה לאוכל
(e)

Support (for Reish Lakish - Beraisa): "B'Chol Kodesh Lo Siga" forbids eating.

אתה אומר אזהרה לאוכל או אינו אלא לנוגע
1.

Question: Perhaps it forbids touching!

תלמוד לומר בכל קודש לא תגע ואל המקדש לא תבא מקיש קודש למקדש מה מקדש דבר שיש בו (דף לד,א) נטילת נשמה אף קודש דבר שיש בו נטילת נשמה
2.

Answer: "...V'El ha'Mikdash Lo Savo" - the Isur (Lo Siga) of Kodesh is equated to entering the Mikdash. Just like one is Chayav Misah b'Yedei Shamayim for the latter (it is included in Kares), also Lo Siga, i.e. eating Kodesh while Tamei;

ואי בנוגע נטילת נשמה מי איכא אלא באכילה
3.

One is not Chayav Misah for touching.