1)

PIGUL DURING PART OF THE MATIRIM (cont.)

מיתיבי במה דברים אמורים בדמים הניתנין על מזבח החיצון (דף מב,א) אבל דמים הניתנין על המזבח הפנימי כגון ארבעים ושלש של יום הכיפורים ואחד עשר של פר כהן משיח ואחד עשר של פר העלם דבר של ציבור
(a)

Question (against Reish Lakish - Beraisa - R. Meir): One Matanah can make Pigul in outer Korbanos (i.e. on the outer Mizbe'ach), but regarding inner Korbanos, which require a total of 43 Matanos (between the staves of the Aron, on the Paroches and inner Mizbe'ach, i.e. the Par and Sa'ir of Yom Kipur) or 11 Matanos (on the inner Mizbe'ach, i.e. Par Mashu'ach or Par He'elem Davar):

פיגל בין בראשונה ובין בשניה ובין בשלישית רבי מאיר אומר פיגול וחייבין עליו כרת
1.

Whether he was Mefagel in the first, second or third (set of Matanos), the Korban is Pigul, and there is Kares;

וחכמים אומרים אין בו כרת עד שיפגל בכל המתיר
2.

Chachamim say, Kares does not apply unless he was Mefagel in all the Matirim (Matanos).

קתני מיהא פיגל בין בראשונה בין בשניה בין בשלישית ופליג
3.

Summation of question: R. Meir obligates Kares even if he was Mefagel in the second or third set, even though Reish Lakish's explanation (all Matanos follow the initial intent) does not apply!

אמר רב יצחק בר אבין הכא במאי עסקינן כגון שפיגל בשחיטה דחד מתיר הוא
(b)

Answer #1 (R. Yitzchak bar Avin): The case is, the blood spilled after each set of Matanos. Each time, a new animal was brought to finish the Avodah. He was Mefagel in Shechitah of the first, second or third animal. Shechitah is an entire Matir.

אי הכי מאי טעמא דרבנן
(c)

Question: If so, why do Chachamim exempt from Kares?

אמר רבא מאן חכמים רבי אליעזר היא
(d)

Answer (Rava): Chachamim hold like R. Eliezer:

דתנן
1.

(Mishnah): One who offers outside the Mikdash a k'Zayis of any of the following is Chayav Kares:

הקומץ והלבונה והקטורת ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח ומנחת נסכים שהקריב מאחת מהן כזית בחוץ חייב
i.

A Kometz, frankincense, Ketores, the Minchah of a Kohen or Kohen Gadol, Minchas Nesachim (a flour offering that accompanies an animal Korban).

ור' אליעזר פוטר עד שיקריב את כולן
2.

R. Eliezer says, he is not liable until he offers it entirely. (Likewise, Pigul applies only if he was Mefagel all the animals needed to complete offering this Korban.)

והאמר רבא ומודה רבי אליעזר בדמים
(e)

Objection: Rava himself says that R. Eliezer admits regarding blood (that one is liable for offering part of it outside)!

דתנן רבי אליעזר ור' שמעון אומרים ממקום שפסק משם הוא מתחיל
1.

(Mishnah - R. Eliezer and R. Shimon): If the blood spilled after some of the Matanos, (those Matanos are valid. They are not repeated. A new animal is slaughtered,) we put the remaining Matanos.

אלא אמר רבא כגון שפיגל בראשונה ושתק בשניה וחזר ופיגל בשלישית
(f)

Answer #2 (Rava): The case is, he was explicitly Mefagel in the first and third (sets of Matanos), but he was silent during the second set;

מה"ד אי ס"ד על דעת ראשונה הוא מיהדר פיגולי בשלישית למה לי
1.

One might have thought that since he verbalized his intent (Chutz li'Zmano) in the third set, this shows that he always expresses his intent, so his silence during the second set shows that he was not Mefagel in it;

קמ"ל
2.

The Beraisa teaches that this is not so. We still say that his intent in the second set was like his previously expressed intent.

מתקיף לה רב אשי מידי שתק קתני
(g)

Objection (Rav Ashi): The Beraisa does not say that he was silent during the second set!

אלא אמר רב אשי הכא במאי עסקינן כגון שפיגל בראשונה ובשניה ובשלישית
(h)

Version #1 (our text) Answer #3 (Rav Ashi): The case is, he was explicitly Mefagel in the first, second and third sets (but not the fourth, i.e. the Shirayim; the Tana holds that they are Me'akev. Alternatively, the four Matanos on the Keranos of the inner Mizbe'ach are counted separately from the seven Matanos on Tiharo (its top or middle).)

(i)

Version #2 (Rashi in Menachos) Answer #3 (Rav Ashi): The case is, he was explicitly Mefagel in the first and second sets, but was silent during the third. (end of Version #2)

מהו דתימא אי ס"ד כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה מהדר פיגולי בכל חדא וחדא למה לי
1.

One might have thought that since he verbalized his intent in the second (Version #1 - and third) set(s), this shows that he always expresses his intent, so his silence during the last set shows that he was not Mefagel in it;

קא משמע לן
2.

The Beraisa teaches that this is not so. We still say that his intent in the last set was like his previously expressed intent.

42b----------------------------------------42b
(דף מב,ב) והא בין בין קתני
(j)

Objection: The Beraisa says 'whether he was Mefagel in the first, second or third'!

קשיא
1.

This is left difficult.

אמר מר רבי מאיר אומר פיגול וחייבין עליו כרת
(k)

(Beraisa - R. Meir): (If he was Mefagel in some sets of Matanos) the Korban is Pigul, and there is Kares.

מכדי כרת לא מיחייב עד שיקרבו כל מתיריו
(l)

Question: Pigul does not apply unless all the Matirim were offered (without any Pesul other than Chutz li'Zmano)!

דאמר מר כהרצאת כשר כך הרצאת פסול מה הרצאת כשר עד שיקרבו כל מתיריו אף הרצאת פסול עד שיקרבו כל מתיריו
1.

(Gemara 38b): Becoming Pigul is like becoming acceptable. A Korban does not become Pigul until finishing all the Avodos needed for a Kosher Korban to bring Kaparah (without any other Pesul).

והא כיון דחשיב ביה בפנים פסולה כמאן דלא אדי דמי כי הדר מדי בהיכל מיא בעלמא הוא דקא אדי
2.

Once he was Mefagel in one Matanah, the rest of the blood is Nifsal. Putting it on the Mizbe'ach is like putting water!

אמר רבה משכחת לה בארבעה פרים ובד' שעירים
(m)

Answer #1 (Rabah): He can Mefagel in any of the sets of Matanos (of the inner Chata'os of Yom Kipur) if (the blood spills after each set, and) a total of four Parim and four Se'irim are brought.

רבא אמר אפילו תימא בפר אחד ושעיר אחד
(n)

Answer #2 (Rava): It is possible even if only one Par and one Sa'ir are brought;

לפיגולו מרצה
1.

Just like when one is Mefagel in Shechitah, we consider the subsequent Zerikos to be proper (they were offered without any other Pesulim), the same applies when one is Mefagel in any of the 43 Matanos.

ארבעים ושלש והא תניא ארבעים ושבע
(o)

Contradiction (Beraisa): There are 47 Matanos. (In the Beraisa, R. Meir said that there are 43.)

הא כמאן דאמר מערבין לקרנות
(p)

Answer: R. Meir holds that they are mixed together and put at once on the four Keranos of the inner Mizbe'ach, and likewise, of the Sa'ir;

והא כמאן דאמר אין מערבין לקרנות
1.

That is like the opinion that the blood of the Par is offered by itself.

והא תניא ארבעים ושמונה
(q)

Contradiction (Beraisa): There are 48 Matanos.

הא כמאן דאמר שיריים מעכבין הא כמאן דאמר אין שיריים מעכבין:
(r)

Answer: That is like the opinion (that the blood of the Par and of the Sa'ir are offered by themselves on the Keranos, and) that the Shirayim are Me'akev. (Therefore, he counts the Shirayim.)

2)

PIGUL IN THE KOMETZ AND LEVONAH

מיתיבי במה דברים אמורים בקמיצה במתן כלי ובהילוך
(a)

Question (against Reish Lakish - Beraisa): A Minchah can become Pigul through one Avodah (even according to Chachamim) regarding Kemitzah, putting it into a Keli Shares or Holachah;

אבל בא לו להקטרה נתן את הקומץ במחשבה ואת הלבונה בשתיקה או שנתן את הקומץ בשתיקה ואת הלבונה במחשבה רבי מאיר אומר פיגול וחייבין עליו כרת
1.

R. Meir: If one was Maktir the Kometz with intent (Chutz li'Zmano) and the frankincense (Levonah) silently, or the Kometz silently and the frankincense with intent, it is Pigul, and there is Kares;

וחכמים אומרים אין בו כרת עד שיפגל בכל המתיר
2.

Chachamim: There is Kares only if he was Mefagel in all the Matirim.

קתני מיהא את הקומץ בשתיקה ואת הלבונה במחשבה ופליג
3.

Summation of question: R. Meir is Mechayev Kares if he offered the Kometz silently and the frankincense with intent. (This shows that he requires only one of the Matirim. He did not show intent until after the Kometz)!

אימא כבר נתן את הלבונה במחשבה
(b)

Answer: It means, if he offered the Kometz silently after he offered the frankincense with intent.

חדא דהיינו רישא
(c)

Objection #1: If so, this is just like the first clause (the Kometz with intent and the frankincense silently). Why must both be taught?

ועוד הא תניא ואחר כך
(d)

Objection #2: Another Beraisa explicitly says (if he was Maktir the Kometz silently) and then (frankincense with intent)...!

קשיא:
(e)

These questions are left difficult.