1)

ISURIM THAT APPLY TO BLOOD

חוץ מן הדם כו':
(a)

(Mishnah): (Nosar and Tamei apply to Kodshim regarding which Pigul does not apply,) except for blood.

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

(c)

Answer: Three exclusions teach that Me'ilah does not apply to blood. (Later, we will use two of them to teach that Nosar and Tamei do not apply to blood.)

אמר עולא אמר קרא (ויקרא יז) ואני נתתיו לכם שלכם יהא
1.

(Ula): "Va'Ani Nesativ Lachem" - blood is yours (it is not considered Hash-m's, so there is no Me'ilah);

דבי רבי ישמעאל תנא אמר קרא (ויקרא יז) לכפר לכפרה נתתיו ולא למעילה
2.

(Tana d'Vei R. Yishmael): "Lechaper" - it is for Kaparah, and not for Me'ilah;

רבי יוחנן אמר אמר קרא (ויקרא יז) הוא הוא לפני כפרה כלאחר כפרה
3.

(R. Yochanan): "Hu" - blood has the same status before Kaparah as after;

מה אחר כפרה אין בו מעילה אף לפני כפרה אין בו מעילה
i.

Just like after Kaparah there is no Me'ilah, also before.

אימא לאחר כפרה כלפני כפרה מה לפני כפרה יש בו מעילה אף לאחר כפרה יש בו מעילה
4.

Suggestion: Perhaps just like before Kaparah there is Me'ilah, also after!

אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו
5.

Rejection: Me'ilah never applies to something (used for a Mitzvah) after the Mitzvah was done.

ולא והרי תרומת הדשן
6.

Question: Me'ilah applies to Terumas ha'Deshen after the Mitzvah!

משום דהוי תרומת הדשן ובגדי כהונה שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובים הבאין כאחד אין מלמדין
7.

Answer: Terumas ha'Deshen and Bigdei Lavan (that the Kohen Gadol wears in the Kodesh ha'Kodoshim on Yom Kipur) are Shnei Kesuvim (two verses, one of which teaches something which could have been learned from the other, e.g. that Me'ilah applies after the Mitzvah was done), so they do not teach to other cases.

הניחא לרבנן דאמרי (ויקרא טז) והניחם שם מלמד שטעונין גניזה
8.

Question: This is like Chachamim, who expound "v'Hinicham Sham" to obligate Genizah for Bigdei Lavan (they may not be used again);

אלא לרבי דוסא דאמר מותרות הן לכהן הדיוט ובלבד שלא ישתמש בהן ליה"כ אחר מאי איכא למימר
i.

According to R. Dosa, who says that they may not be used on another Yom Kipur, but a regular Kohen may use them, how can we answer?

משום דהוי תרומת הדשן ועגלה ערופה שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדין
9.

Answer: Terumas ha'Deshen and Eglah Arufah are Shnei Kesuvim. They do not teach to other cases.

הניחא למאן דאמר אין מלמדין אלא למאן דאמר מלמדין מאי איכא למימר
10.

Question: This is like the opinion that Shnei Kesuvim do not teach to other cases. According to the opinion that they do teach, how can we answer?

תרי מיעוטי כתיבי
11.

Answer: They are not Shnei Kesuvim, because we could not have learned one from the other. Regarding each, a verse teaches not to learn to other cases:

הכא כתיב (דברים כא) הערופה והתם כתיב (ויקרא ו) ושמו
i.

It says "ha'Arufah" and "v'Samo" (but normally, there is no Me'ilah after the Mitzvah).

ותלתא קראי בדם למה לי
12.

Question: Why do we need three exclusions to teach that Me'ilah does not apply to blood?

למעוטי ממעילה מנותר ומטומאה
13.

Answer (and culmination of answer (c)): One teaches that Me'ilah does not apply to blood. The others teach that Nosar and Tamei do not apply to blood.

אבל פיגול לא צריך קרא דתנן כל שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח חייבין עליו משום פיגול ודם גופיה מתיר הוא
(d)

We do not need a verse to teach that Pigul does not apply. Pigul applies only to something that has Matirim, but blood is a Matir for other things.

2)

KARES FOR TUM'AH

אמר רבי יוחנן שלשה כריתות בשלמים למה
(a)

Question (R. Yochanan): Why does the Torah teach Kares three times regarding eating Shelamim b'Tum'ah?

46b----------------------------------------46b
(דף מו,ב) אחת לכלל ואחת לפרט ואחת לדברים שאינן נאכלין
(b)

Answer: One is a Klal, one makes it considered something included in a Klal that received a new law, to teach about the entire Klal (i.e. that Kares for Tum'ah applies to Kodshei Mizbe'ach, but not to Kodshei Bedek ha'Bayis), and one teaches that one is liable for things not normally eaten.

ולרבי שמעון דאמר דברים שאין נאכלין אין חייבין עליהם משום טומאה לאיתויי מאי
(c)

Question: R. Shimon exempts for things not normally eaten. How does he expound the third Kares?

לאיתויי חטאות הפנימיות
(d)

Answer: It teaches that one is liable for inner Chata'os;

ס"ד אמינא הואיל ואמר רבי שמעון כל שאינו על מזבח החיצון כשלמים אין חייבין עליו משום פיגול משום טומאה נמי לא ליחייב קמ"ל:
1.

One might have thought that since (he holds that) one is not liable for Pigul of inner Chata'os, one is not liable for eating them b'Tum'ah. the extra verse teaches that this is not so.

נומי ר' שמעון מחייב את שדרכו לאכול כו':
(e)

(Mishnah - R. Shimon): One is liable for things that are normally eaten...

איתמר רבי יוחנן וריש לקיש רבי אלעזר ורבי יוסי ברבי חנינא חד מהאי זוזא וחד מהאי זוזא חד אמר מחלוקת בטומאת בשר אבל בטומאת הגוף דברי הכל אינו לוקה
(f)

Version #1 - Rav Tivyomi - ((R. Yochanan or Reish Lakish), or, (R. Elazar or R. Yosi b'Rebbi Chanina)): They argue about eating (Kodesh that is not normally eaten) b'Tum'as Basar (when the Kodesh itself is Tamei. Chachamim Mechayev, and R. Shimon exempts), but all agree that one is not lashed for Tum'as ha'Guf;

וחד אמר כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
(g)

(A Chacham from the other pair): They argue in both cases.

מאי טעמא
(h)

Question: Why are Chachamim Mechayev even for Tum'as ha'Guf?

כיון דקרינא ביה (ויקרא ז) והבשר אשר יגע בכל טמא קרינן ביה (ויקרא ז) וטומאתו עליו רב טביומי מתני הכי
(i)

Answer: Since "veha'Basar Asher Yiga b'Chol Tamei (Lo Ye'achel)" applies, also "v'Tum'aso Alav (v'Nichresah)" applies.

רב כהנא מתני הכי חד מהאי זוזא וחד מהאי זוזא אסיפא
(j)

Version #2 (Rav Kahana): The Amora'im discussed the Seifa (R. Shimon exempts for eating wood, frankincense or Ketores b'Tum'ah.)

חד אמר מחלוקת בטומאת הגוף אבל בטומאת בשר דברי הכל לוקה
(k)

(R. Yochanan or Reish Lakish, or, R. Elazar or R. Yosi b'Rebbi Chanina): They argue about Tum'as ha'Guf (R. Shimon exempts and Chachamim are Mechayev), but all agree that one is lashed for Tum'as Basar;

וחד אמר כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
(l)

(A Chacham from the other pair): They argue in both cases.

אמר רבא מסתברא כמ"ד כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
(m)

(Rava): Presumably, the latter opinion is correct.

מאי טעמא
(n)

Question: What is the reason?

כיון דלא קרינא ביה וטומאתו עליו ונכרתה לא קרינן ביה והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל
(o)

Answer: Since R. Shimon holds that "v'Tum'aso Alav" does not apply, neither does "veha'Basar Asher Yiga...".

והאמר מר והבשר לרבות עצים ולבונה
(p)

Question: It was taught that "veha'Basar" includes wood and frankincense (they can become Tamei, or perhaps only Pasul. We must say that one who eats them is liable!)

לפוסלה בעלמא:
(q)

Answer: Indeed, they are forbidden (Tosfos - mid'Oraisa; Rashi - mid'Rabanan), but one is not lashed for them.

3)

THE PROPER INTENTS FOR KORBANOS

(משנה) לשם ששה דברים הזבח נזבח
(a)

(Mishnah): There are six intents in Korbanos:

לשם זבח לשם זובח לשם השם לשם אשים לשם ריח לשם ניחוח
1.

Which Korban it is, whose Korban it is, it is l'Shem (for the sake of) Hash-m, l'Shem the fire, l'Shem a smell, and to be pleasing (these will be explained);

והחטאת והאשם לשם חטא
2.

Additionally, a Chatas or Asham is offered l'Shem the transgression.

אמר רבי יוסי אף מי שלא היה בלבו לשם אחד מכל אלו כשר
(b)

R. Yosi says, even if one slaughtered without any intent, it is Kosher;

שהוא תנאי בית דין שאין המחשבה הולכת אלא אחר העובד:
1.

Chachamim enacted to slaughter without intent, for everything depends on the intent of the Oved (the one offering the Korban).

אמר רב יהודה אמר רב עולה לשם עולה לאפוקי לשם שלמים דלא
(c)

(Gemara - Rav Yehudah): "Olah" - an Olah is offered l'Shem Olah (as opposed to l'Shem Shelamim);

אשים לשם אשים לאפוקי כבבא דלא ריח
1.

"Ishim" - the Eimurim should burn totally, not to merely grill them (Rashi; Ramban (on Chumash) - they are burned on the fire, not on coals);

לשם ריח לאפוקי אברים שצלאן והעלן דלא
2.

"Re'ach" - (the meat should make a nice smell on the Mizbe'ach, so) it should not be roasted first;

דאמר רב יהודה אמר רב אברים שצלאן והעלן אין בהן משום ריח
i.

(Rav Yehudah): If limbs were roasted before they were offered, he did not fulfill "Re'ach".

ניחוח לשם הנחת רוח
3.

"Nicho'ach" - he must intend that it will be pleasing to Hash-m;

לה' לשם מי שאמר והיה העולם
4.

"La'Shem" - he intends for Hash-m, Creator of the world;

אמר רב יהודה אמר רב חטאת ששחטה לשם עולה פסולה לשם חולין כשרה
(d)

(Rav Yehudah): If a Chatas was slaughtered l'Shem Olah, it is Pasul. If it was slaughtered l'Shem Chulin, it is Kosher.

אמר ר' אלעזר מ"ט דרב (ויקרא כב) ולא יחללו את קדשי בני ישראל קדשים מחללין קדשים ואין חולין מחללין קדשים:
(e)

(R. Elazar): He expounds "v'Lo Yechalelu Es Kodshei Bnei Yisrael" - (intents for other) Kodshim are Mechalel (disqualify) Kodshim, but (intent for) Chulin is not.

מתיב רבה אמר רבי יוסי אף מי שלא היה בלבו לשם אחד מכל אלו כשר שהוא תנאי ב"ד
(f)

Question (Rabah - Mishnah - R. Yosi): Even if one slaughtered without any intent, it is Kosher. This is an enactment of Chachamim (to slaughter without intent).

טעמא שלא היה בלבו כלל הא היה בלבו לשם חולין פסול
1.

Inference: It is Kosher because he had no intent. Had he intended for Chulin (or any other improper intent), it would be Pasul!

א"ל אביי דלמא לא היה כלל כשר ומרצה
(g)

Answer (Abaye): No. When he had no intent, it is Kosher and Meratzeh (he was Yotzei);

הא היה בלבו לשם חולין כשר ואינו מרצה
1.

If he intended for Chulin, it is Kosher, but it is not Meratzeh.

א"ר אלעזר חטאת ששחטה לשם חולין כשרה
(h)

(R. Elazar): If Reuven (knowingly) slaughtered a Chatas l'Shem (to be) Chulin, it is Kosher;

משום חולין פסולה
1.

If he thought that it was Chulin (and slaughtered l'Shem Chulin), it is Pasul.

(i)

Shmuel and Rav Huna agree with the latter law.

כדבעא מיניה שמואל מרב הונא (דף מז,א) מנין למתעסק בקדשים שהוא פסול
1.

Question (Shmuel): What is the source that Misasek (one who did not intend for the action he did) is Pasul in Kodshim?

שנאמר (ויקרא א) ושחט את בן הבקר לפני ה' עד שתהא שחיטה לשם בן בקר
2.

Answer #1 (Rav Huna): "V'Shachat Es Ben ha'Bakar" - the Shechitah must be l'Shem an ox (Korban).

א"ל זו בידינו היא לעכב מנין
3.

Shmuel: I knew that l'Chatchilah, it must be l'Shem the Korban! I asked for the source that this is Me'akev.

א"ל (ויקרא יט) לרצונכם תזבחהו לדעתכם זביחו:
4.

Answer #2 (Rav Huna): "Lirtzonchem Tizbechuhu" - you must slaughter it knowingly.