1)

DAM KODSHIM THAT BECAME MIXED WITH OTHER BLOOD (cont.)

(דף פ,א) הניתנין במתנה אחת שנתערבו בניתנין במתנה אחת ינתנו במתנה אחת <מהן> מתן ארבע במתן ארבע ינתנו במתן ארבע
(a)

(Continuation of Mishnah): If blood that requires one Matanah (Zerikah) was mixed with blood that requires one Matanah; we do one Matanah. If blood that requires four Matanos was mixed with blood that requires four, four are done;

מתן ארבע במתנה אחת ר"א אומר ינתנו במתן ארבע
(b)

If blood that requires four Matanos (really, two Matanos on opposite edges; the blood goes on all four walls) was mixed with blood that requires one, R. Eliezer says that we do four Matanos;

ר' יהושע אומר ינתנו במתנה אחת
(c)

R. Yehoshua says, we do one Matanah.

אמר לו רבי אליעזר הרי הוא עובר על בל תגרע
1.

R. Eliezer: You transgress Bal Tigra (do not do less than the Mitzvah requires)!

אמר ליה רבי יהושע הרי הוא עובר על בל תוסיף
2.

R. Yehoshua: You transgress Bal Tosif (do not do more than the Mitzvah specifies)!

א"ל רבי אליעזר לא נאמר בל תוסיף אלא כשהוא בעצמו
3.

R. Eliezer: No, Bal Tosif is only when all the blood is thrown more than it should. Here, some of the blood requires all four Matanos!

א"ל ר' יהושע לא נאמר בל תגרע אלא כשהוא בעצמו
4.

R. Yehoshua: Likewise, Bal Tigra is only when all the blood is thrown less than it should be. Here, he has thrown some of it as much as he should!

ועוד א"ר יהושע כשנתת עברת על בל תוסיף ועשית מעשה בידך כשלא נתת עברת על בל תגרע ולא עשית מעשה בידך:
i.

Further, when you throw too much, you transgress Bal Tosif through an action. This is worse than throwing too little. Then, you transgress Bal Tigra passively!

(דף פ,א) א"ר אלעזר לא הכשיר ר"א אלא שנים שנים אבל אחד אחד לא
(d)

(Gemara - R. Elazar): R. Eliezer permits only throwing two at a time (since one of them is surely Kosher, we assume that the other is also), but not one at a time.

מתיב רב דימי וחכמים אומרים אפילו קרבו כולן חוץ מאחד מהן ישפך לאמה
(e)

Question (R. Dimi - Mishnah - Chachamim): Even if all of them except for one were offered, the remaining one is poured into the Amah. (This implies that R. Eliezer argues, and permits throwing the last one!)

אמר ליה רבי יעקב לרבי ירמיה בר תחליפא אסברא לך מאי אחד זוג אחד
(f)

Answer (R. Yakov to R. Yirmeyah bar Tachlifa): They mean, even if all of them except for one pair were offered, the remaining pair is poured into the Amah.

וצריכא
(g)

The argument of R. Eliezer and Chachamim needed to be taught regarding limbs and blood;

דאי איתמר בהא בהא קא"ר אליעזר משום דאיתעביד ביה כפרתו אבל בהא אימא מודי להו לרבנן
1.

Had the argument been taught only regarding limbs, one might have thought that there R. Eliezer permits offering the rest, for the Korban was already Mechaper (Zerikah was proper), but he would not allow Zerikah here;

ואי איתמר בהא בהא קאמרי רבנן אבל בהא אימא מודו לרבי אליעזר צריכא
2.

Had it been taught only about blood, one might have thought that here Chachamim forbid throwing the rest, but they would admit regarding limbs, for the Korban was already Mechaper.

2)

DO WE RELY ON BILAH?

תנן התם צלוחית שנפלו לתוכה מים כל שהו ר"א אומר יזה שתי הזאות
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): If a small amount of water fell into a flask with Mei Chatas, for every sprinkling done from this flask (to Metaher), two Haza'os must be done (this will be explained);

וחכמים פוסלין
(b)

Chachamim disqualify (the water may not be used).

בשלמא רבנן סברי יש בילה והזאה צריכה שיעור ואין מצטרפין להזאות
(c)

Question: We understand Chachamim. (Tosfos - even if) they hold that Yeish Bilah (we assume that one liquid disperses amidst every part of the other), they hold that there is a Shi'ur (minimum required quantity) for Haza'ah, and we cannot combine Mei Chatas from different Haza'os to comprise the Shi'ur;

אלא רבי אליעזר מאי קסבר
1.

Question: However, what is R. Eliezer's reasoning?

אי קסבר אין בילה כי מזה שתי הזאות מאי הוי דילמא תרוייהו מיא קא מזי
i.

If he holds that Ein Bilah (we do not assume that one liquid disperses amidst every part of the other), it does not help to sprinkle twice (perhaps neither is Mei Chatas)!

אלא קא סבר יש בילה
2.

Answer: Rather, he holds that Yeish Bilah.

אי קסבר אין הזאה צריכה שיעור למה לי שתי הזאות
3.

Question: If he holds that there is no Shi'ur for Haza'ah, one Haza'ah suffices!

אלא קסבר הזאה צריכה שיעור
4.

Answer: He must hold that there is a Shi'ur for Haza'ah.

ואי קסבר אין מצטרפין להזאות כי מזה שתי הזאות מאי הוי
5.

Summation of question (c): If he holds that we cannot combine Mei Chatas from different Haza'os, it does not help to do two Haza'os;

ואי נמי מצטרפין להזאות מי יימר דמלא ליה שיעורא
i.

Even if he holds that the two Haza'os join, perhaps each was mostly (plain) water, there is not a Shi'ur between them!

אמר ריש לקיש לעולם יש בילה והזאה צריכה שיעור והכא במאי עסקינן כגון שנתערבו אחת באחת
(d)

Answer #1 (Reish Lakish): He holds that Yeish Bilah, and there is a Shi'ur for Haza'ah (and Haza'os join). The case is, only one drop of water fell in (so two Haza'os surely contain a Shi'ur of Mei Chatas);

רבא אמר לעולם יש בילה והזאה אין צריכה שיעור וקנסא דקנסו רבנן כי היכי דלא משתרש ליה
(e)

Answer #2 (Rava): He holds that Yeish Bilah, and there is no Shi'ur for Haza'ah. It is a fine to require two Haza'os, in order that he will not profit from the water that mixed with the Mei Chatas (and increased the volume. Since all future Haza'os must be doubled, he loses);

רב אשי אמר אין בילה יזה שתי הזאות
(f)

Answer #3 (Rav Ashi): He holds that Ein Bilah, and there is no Shi'ur for Haza'ah. The case is, only one drop of water fell in (so two Haza'os surely contain some Mei Chatas).

מיתיבי רבי אומר לדברי ר"א הזאה כל שהוא מטהרת הזאה אין צריכה שיעור הזאה מחצה כשר ומחצה פסול
(g)

Question (against Reish Lakish - Beraisa - Rebbi): R. Eliezer holds that there is no Shi'ur for Haza'ah, and any amount is Metaher. The drop may be half Kosher and half Pasul.

80b----------------------------------------80b
(דף פ,ב)
(h)

(The following six questions are against Rav Ashi. We amend the text of the Beraisa like it appears in the Tosefta (8:8).)

ועוד תניא בהדיא הניתנין למעלה שנתערבו בניתנין למטה רבי אליעזר אומר יתן למעלה והתחתונים עלו לו
(i)

Question #1 (Beraisa - R. Eliezer): If lower blood was mixed with upper blood, we throw some above, and view the lower blood like water (and throw some below). He is Yotzei (also) with the lower blood.

ואי אמרת אין בילה אמאי עלו לו דילמא קיהיב עליונים למטה והתחתונים למעלה
1.

If Ein Bilah, perhaps all the lower blood was thrown above and all the upper blood was thrown below!

הכא במאי עסקינן כגון דאיכא רובא עליונים וקא יהיב למעלה שיעור תחתונים ועוד
(j)

Answer #1: The case is, the majority was upper blood. He threw above more than the amount of lower blood (so surely, some of it was upper blood).

הא תחתונים עלו לו קתני
1.

Question: It says that he is Yotzei with the lower blood! (Perhaps all the lower blood was thrown above!)

לשם שירים
2.

Answer: This means, he is Yotzei to put Shirayim of the upper blood on the Yesod (he puts more than the amount of lower blood, surely, some is upper blood).

ת"ש נתן למטה ולא נמלך ר"א אומר יחזור ויתן למעלה והתחתונים עלו לו
(k)

Question #2 (continuation of Beraisa - R. Eliezer): If the Kohen (without asking) threw some of the blood below, he should throw some above (and then some below). He is Yotzei with the lower blood.

1.

(If Ein Bilah, perhaps all the lower blood was thrown above!)

הכא נמי ברובא עליונים וקא יהיב למעלה שיעור תחתונים ועוד
(l)

Answer #1: Here also, the majority was upper blood, he threw above more than the amount of lower blood.

והא תחתונים עלו לו קתני
1.

Question: It says that he is Yotzei with the lower blood!

לשם שירים
2.

Answer: This refers to his obligation to put Shirayim on the Yesod.

ת"ש נתנן למעלה ולא נמלך [אלו ואלו מודים שיחזור] ויתן למטה ואלו ואלו עלו לו
(m)

Question #3 (continuation of Beraisa): If the Kohen (without asking) threw some of the blood above, all agree that he should throw below. He is Yotzei with both bloods.

הכא נמי ברובא עליונים וקא יהיב למעלה שיעור תחתונים ועוד
(n)

Answer #1: Here also, the majority was upper blood. He threw above more than the amount of lower blood.

[והא אלו ואלו עלו לו קתני]
1.

Question: It says that he is Yotzei with both bloods!

מי קתני אלו ואלו מודים אלו ואלו עלו לו קתני
2.

Answer: (Indeed, the Beraisa says that all agree that he should Zorek below, but) it does not say that all agree that he is Yotzei with both bloods;

סיפא אתאן לרבנן דאמרי יש בילה
i.

This last clause is like Chachamim, who say that Yeish Bilah (but R. Eliezer argues).

תא שמע הניתנין במתנה אחת שנתערבו בניתנין במתנה אחת ינתנו במתנה אחת
(o)

Question #4 (Mishnah): If blood that requires one Matanah was mixed with blood that requires one Matanah, we do one Matanah (Rashi; Tosfos - for each).

ואי אמרת אין בילה אמאי ינתנו במתנה אחת דילמא מהאי קיהיב ומהאי לא קיהיב
1.

If Ein Bilah, why is this enough? Perhaps all the blood is from one of them! (Tosfos - the Kohen will not throw all the blood.)

כגון שנתערבו אחת באחת
(p)

Answer #1: It means, the Shi'ur for one Matanah was mixed with the Shi'ur for one Matanah (Rashi - and one Matanah is thrown on behalf of each Korban; Tosfos - therefore, he will throw all the blood.)

מתן ארבע במתן ארבע הכא נמי שנתערבו ארבע בארבע
1.

We similarly explain the next clause of that Mishnah, if (the Shi'ur for) four Matanos was mixed with (the Shi'ur for) four Matanos.