1)

CONDITIONS FOR ZERIKAH

מאי רבי ומאי רבי אלעזר בר' שמעון
(a)

Question: What is the argument of Rebbi and R. Elazar?

דתניא רבי אומר הדם מרצה על העור בפני עצמו
(b)

Answer (Beraisa - Rebbi): Blood is Meratzeh for flayed skin;

וכשהוא עם הבשר נולד בו פסול בין קודם זריקה בין לאחר זריקה הרי הוא כיוצא בו
1.

When skin is attached to the meat, whether a Pesul occurred before or after Zerikah, the same law applies to the skin and the meat.

רבי אלעזר בר"ש אומר אין הדם מרצה על העור בפני עצמו
2.

R. Elazar b'Rebbi Shimon says, blood is not Meratzeh for flayed skin;

וכשהוא עם הבשר נולד בו פסול קודם זריקה הרי הוא כיוצא בו
3.

When it is attached to the meat, if a Pesul occurred before Zerikah, the same law applies to the skin and the meat;

אחר זריקה הורצה בשר שעה אחת יפשיטנו ועורו לכהנים
i.

If a Pesul occurred after Zerikah, since the meat was once permitted, Kohanim receive the skin.

לימא בדרבי אליעזר ורבי יהושע קמיפלגי
(c)

Suggestion: These Tana'im argue like R. Eliezer and R. Yehoshua:

(דברים יב) ועשית עולותיך הבשר והדם רבי יהושע אומר אם אין דם אין בשר אם אין בשר אין דם
1.

(Beraisa - R. Yehoshua): "V'Asisa Olosecha ha'Basar veha'Dam" - both Zerikas Dam and Haktarah of the meat must be done. One cannot be done without the other (e.g. if one of them became lost or Pasul);

רבי אליעזר אומר דם אע"פ שאין בשר שנאמר (דברים יב) ודם זבחיך ישפך
2.

R. Eliezer says, Zerikah can be done even without Haktarah of the meat - "v'Dam Zevachecha Yishpoch".

א"כ מה ת"ל ועשית עולותיך הבשר והדם
3.

Question: What does he learn from "V'Asisa Olosecha ha'Basar veha'Dam"?

לומר לך מה דם בזריקה אף בשר בזריקה הא למדת שריוח יש בין כבש למזבח
4.

Answer: Just like blood is thrown, also meat. This teaches that there was a gap between the ramp and the Mizbe'ach.

לימא מ"ד הורצה כר"א ומ"ד לא הורצה כר' יהושע
5.

Suggestion: Rebbi holds like R. Eliezer (Zerikah is Meratzeh even without meat, it permits skin), and R. Elazar b'Rebbi Shimon holds like R. Yehoshua (Zerikah is only for the sake of meat).

אליבא דר"א כ"ע לא פליגי
(d)

Rejection: Granted, we cannot say that R. Elazar holds like R. Eliezer, he must hold like R. Yehoshua;

כי פליגי אליבא דרבי יהושע מ"ד לא הורצה כרבי יהושע מ"ד הורצה אמר לך
1.

However, Rebbi could hold like R. Eliezer, or even like R. Yehoshua!

עד כאן לא קאמר רבי יהושע התם אלא בבשר דליכא פסידא לכהנים
2.

Version #1 (Rashi): R. Yehoshua expounded that Zerikah must permit meat. He was not more stringent than the Torah to cause a loss to Kohanim;

אבל עור דאיכא פסידא לכהנים אפילו רבי יהושע מודה מידי דהוה אדיעבד
i.

If Zerikah was done (improperly, when it will not permit meat), he admits that Kohanim receive the skin, just like he admits that the owner was Yotzei!

3.

Version #2 (Tosfos): R. Yehoshua decreed not to do Zerikah when the meat became Pasul, due to when it was lost. This decree causes a loss to the owner, but not to Kohanim;

i.

If Zerikah was done (improperly), he does not decree that Kohanim not receive the skin, just like he does not decree that the owner was not Yotzei! (End of Version #2)

דתנן נטמא בשר או נפסל או שיצא חוץ לקלעים ר"א אומר יזרוק
ii.

(Mishnah - R. Eliezer): If the meat became Tamei or Pasul, or left the Azarah, we throw the blood;

רבי יהושע אומר לא יזרוק
iii.

R. Yehoshua says, we do not throw it;

ומודה רבי יהושע שאם זרק הורצה:
iv.

R. Yehoshua admits that if Zerikah was done, the owner was Yotzei.

2)

THE SKIN OF A KORBAN PASUL

א"ר חנינא סגן הכהנים כו':
(a)

(Mishnah - R. Chanina Segan ha'Kohanim): (I never saw a skin taken to Beis ha'Sereifah.)

ולא הרי פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים
(b)

Question: Surely, he saw Parim ha'Nisrafim and Se'irim ha'Nisrafim (e.g. of Yom Kipur!)

למצותן לא קאמרינן
(c)

Answer: He means that he never saw a skin taken to Beis ha'Sereifah due to a Pesul.

הרי קודם הפשט וקודם זריקה
(d)

Question: Whenever a Pesul occurs before flaying and before Zerikah, all agree that the skin is burned! (Surely, many thousands (if not, not millions) of Korbanos were slaughtered in R. Chanina's presence, and some were found to be Treifah!)

חלוץ קאמרינן
(e)

Answer: He means that he never saw a flayed skin taken to Beis ha'Sereifah.

והאיכא אחר הפשט וקודם זריקה לרבי אלעזר ברבי שמעון דאמר אין הדם מרצה על העור בפני עצמו
(f)

Question: According to R. Elazar b'Rebbi Shimon, if a Pesul occurred after flaying and before Zerikah, the skin is burned!

רבי חנינא כרבי סבירא ליה
(g)

Answer #1: R. Chanina holds like Rebbi.

ואיבעית אימא אפילו תוקמא כרבי אלעזר ברבי שמעון מודה רבי שאין הפשט קודם זריקה
(h)

Answer #2: He can even hold like R. Elazar. All agree that l'Chatchilah, we do not flay before Zerikah.

והאיכא נמצאת טריפה בבני מעיים
(i)

Question: If a Korban was found to be Treifah in the intestines, surely it was Pasul before flaying and before Zerikah!

קסבר נמצאת טריפה בבני מעיים מרצה
(j)

Answer: He holds that in such a case, since the Pesul was not known before Zerikah, it is Meratzeh (so Kohanim receive the skin).

דיקא נמי דקתני א"ר עקיבא מדבריו למדנו שהמפשיט את הבכור ונמצא טריפה שיאותו הכהנים בעורו ש"מ
(k)

Support (Mishnah - R. Akiva): From R. Chanina we learn that (even) if a Bechor was found to be Treifah after flaying, Kohanim receive the skin.

ואלא מאי קמ"ל ר"ע
(l)

Question: R. Chanina says so about all Kodshim. Why did R. Akiva specify Bechor?

הא קמ"ל אפילו בגבולין
(m)

Answer: He teaches that the same applies to a Bechor Ba'al Mum slaughtered and flayed outside the Mikdash. (Even though the meat must be burned, the Kohen keeps the skin. The law is like a Treifah found in the Mikdash after Zerikah and flaying.)

א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן הלכה כר"ע
(n)

(R. Chiya bar Aba): The Halachah follows R. Akiva.

ואף ר"ע לא אמר אלא כשהתירו מומחה אבל לא התירו מומחה לא
(o)

Even R. Akiva discusses only when a Mumcheh (expert) saw the Mum and permitted slaughtering it. If not, the skin is burned.

והלכתא כדברי חכמים <בשר בקבורה והעור בשריפה>:
(p)

The Halachah is like Chachamim (the meat is buried and the skin is burned. Rashi deletes this from the text, but Tosfos and the Rambam do not.)

3)

BURNING THE PARIM AND SE'IRIM HA'NISRAFIM

(משנה) פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים בזמן שהן נשרפין כמצותן נשרפים בבית הדשן ומטמאין בגדים
(a)

(Mishnah): When Parim and Se'irim ha'Nisrafim are burned properly, they are burned in Beis ha'Deshen (outside of all three Machanos), and they are Metamei the clothes of those engaged in burning them;

ואם אינן נשרפין כמצותן נשרפין בבית הבירה ואינן מטמאין בגדים
(b)

When they are burned due to a Pesul, they are burned in Beis ha'Birah (this will be explained), and they are not Metamei Begadim (cause those engaged in them and the clothes they are wearing at the time to become Teme'im.)

104b----------------------------------------104b
(דף קד,ב משנה) היו סובלין אותו במוטות יצאו הראשונים חוץ לחומת העזרה והאחרונים לא יצאו הראשונים מטמאין בגדים והאחרונים אינן מטמאין בגדים עד שיצאו יצאו
(c)

If the animal was being carried out on poles, when the people in front have left the Azarah but not the people in back, those in front are Metamei Begadim, but those in back are not Metamei Begadim until they themselves leave;

אלו ואלו מטמאין בגדים
(d)

When all have left, all are Metamei Begadim.

רבי שמעון אומר אינן מטמאין עד שיוצת האור ברובן
(e)

R. Shimon says, they are not Metamei Begadim until the majority of the animal catches fire.

ניתך הבשר אין השורף מטמא בגדים:
(f)

Those engaged in burning after the meat melted are not Metamei Begadim. (Bartenura, Rambam - this clause is also R. Shimon, but Chachamim argue (106a).)

מאי בירה
(g)

(Gemara) Question: What is Beis ha'Birah?

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מקום יש בהר הבית ובירה שמו
(h)

Answer #1 (Rabah bar bar Chanah): It is a place in Har ha'Bayis called 'Birah' (building).

ור"ל אמר כל הבית כולו קרוי בירה שנאמר (דברי הימים א כט) <ואל> הבירה אשר הכינותי
(i)

Answer #2 (Reish Lakish): All of Har ha'Bayis is called Birah - "ha'Birah Asher Hachinosi".

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שלשה בית הדשנין הן
(j)

(Rav Nachman): There are three Batei ha'Deshen:

בית הדשן גדול היה בעזרה ששם שורפין פסולי קדשי קדשים ואימורי קדשים קלים ופרים הנשרפין ושעירים הנשרפין שאירע בהן פסול קודם זריקה
1.

There is a big Beis ha'Deshen in the Azarah, to burn Pasul Kodshei Kodoshim and Eimurim of Kodshim Kalim, and Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul before Zerikah;

ובית הדשן אחר היה בהר הבית ששם שורפין פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים שאירע בהן פסול אחר זריקה
2.

Another is in Har ha'Bayis, for Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul after Zerikah;

וכמצותן חוץ לשלש מחנות
3.

The third is outside all three Machanos. L'Chatchilah, Parim and Se'irim ha'Nisrafim are burned there.

תני לוי שלשה בית הדשנין הן
(k)

(Levi - Beraisa): There are three Batei ha'Deshen:

בית הדשן גדול היה בעזרה ששם שורפין פסולי קדשי קדשים ואימורי קדשים קלים ופרים הנשרפים ושעירים הנשרפים שאירע בהן פסול בין קודם זריקה בין לאחר זריקה
1.

A big one is in the Azarah for Pasul Kodshei Kodoshim and Eimurim of Kodshim Kalim, and Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul before or after Zerikah;

ובית הדשן אחר היה בהר הבית ששם שורפין פרים הנשרפין ושעירים הנשרפין שאירע בהן פסול ביציאתן
2.

Another is in Har ha'Bayis for Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul while being taken out to be burned;

וכמצותן חוץ לשלש מחנות
3.

The third is outside all three Machanos, for Kosher Parim and Se'irim ha'Nisrafim.

4)

WHAT IS POSEL THE PARIM AND SE'IRIM THAT ARE BURNED?

בעי רבי ירמיה לינה מהו שתועיל בפרים הנשרפים ובשעירים הנשרפים
(a)

Question (R. Yirmeyah): Does Linah disqualify Parim and Se'irim ha'Nisrafim?

מי אמרינן כי מהניא לינה בבשר דבר אכילה אבל הני דלאו בני אכילה נינהו לא
1.

Perhaps Linah applies only to meat that is consumed (by people or the Mizbe'ach), but these are burned outside;

או דלמא לא שנא
2.

Or, perhaps this makes no difference!

אמר רבא הא מילתא איבעיא ליה לאביי ופשטנא ליה מהא
(b)

Answer #1 (Rava): Abaye asked this, and I answered from the following:

ושוין שאם חישב באכילת פרים ובשריפתן שלא עשה כלום
1.

(Beraisa): (R. Shimon and Chachamim argue about one who was Mefagel in the Eimurim of Parim ha'Nisrafim, but) both agree that if one was Mefagel in the meat, this does not take effect (because the meat is not eaten).

מאי לאו מדמחשבה לא פסלה לינה נמי לא פסלה
2.

Suggestion: Just like intent does not take effect on the meat, also Linah.

ודלמא מחשבה הוא דלא פסלה אבל לינה פסלה
(c)

Rejection: No, perhaps intent does not take effect, but Linah does.

תא שמע פרים הנשרפים ושעירים הנשרפין מועלין בהן משהוקדשו
(d)

Answer #2 (Beraisa): Me'ilah applies to Parim and Se'irim ha'Nisrafim from the time they are made Hekdesh;

נשחטו הוכשרו ליפסל בטבול יום ובמחוסר כיפורים ובלינה
1.

After Shechitah, they have full Kedushas Mizbe'ach. If a Tevul Yom or Mechusar Kipurim touches them, they become Teme'im. Linah disqualifies them.

מאי לאו לינת בשר
2.

Suggestion: Linah of the meat disqualifies them!

לא לינת אימורין
(e)

Rejection: No, the Beraisa discusses Linah of the Eimurim.

והא מדקתני סיפא כולן מועלין בהן בבית הדשן עד שיותך הבשר
1.

Question (Seifa): Me'ilah applies to them even in Beis ha'Deshen, until the meat is melted.

מדסיפא בשר רישא נמי בשר
i.

Since the Seifa discusses the meat, also the Reisha!

מידי איריא סיפא בשר רישא אימורין
2.

Answer: No, the Seifa discusses the meat, but the Reisha discusses the Eimurim.

תא שמע דתני לוי שאירע בהן פסול ביציאתן
(f)

Answer #3: Levi taught that one Beis ha'Deshen is in Har ha'Bayis for Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul while being taken out.

מאי לאו לינה
1.

Suggestion: They became Pasul through Linah!

לא פסול טומאה ופסול יציאה
(g)

Rejection: No, they became Pasul through Tum'ah or Yetzi'ah (leaving the Azarah before Zerikah).

בעי ר"א יציאה מהו שתועיל בפרים הנשרפים ושעירים הנשרפים
(h)

Question (R. Elazar): Does Yetzi'ah (before Zerikah) disqualify Parim and Se'irim ha'Nisrafim?

מאי קמיבעיא ליה
1.

Question: What is his question? (They must leave the Azarah. This is not a Pesul!)

א"ר ירמיה בר אבא אליבא דמ"ד עדיין לא הגיע זמנו לצאת
2.

Answer (R. Yirmeyah bar Aba): He asks according to Reish Lakish, who disqualifies Yotzei (meat of Kodshim Kalim that left the Azarah before Zerikah), even though it will be permitted to take the meat out later;

מי אמרינן ה"מ בשר דאין סופו לצאת חובה אבל הני דסופן לצאת חובה לא
i.

Perhaps Reish Lakish disqualifies there, for there is never an obligation to take it out, but he would Machshir here, for (later) the Parim must be taken out;

או דלמא ה"נ לא הגיע זמנו לצאת
ii.

Or, perhaps he disqualifies whenever something leaves prematurely.

ת"ש דתני לוי שאירע בו פסול ביציאתו
(i)

Answer: Levi taught that one Beis ha'Deshen is in Har ha'Bayis for Parim and Se'irim ha'Nisrafim that became Pasul while being taken out.

מאי לאו פסול יציאה
1.

Suggestion: They became Pasul through Yetzi'ah!

לא פסול טומאה ופסול לינה
(j)

Rejection: No, they became Pasul through Tum'ah or Linah.

בעי רבי אלעזר פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים שיצא רובו במיעוט אבר מהו
(k)

Question (R. Elazar): If the minority of a limb of Parim or Se'irim ha'Nisrafim came out, and this helps comprise a majority of the animal, what is the law? (Tosfos - if it became Pasul, do we burn it in the Azarah, like an animal that never left? Rashi - is it Metamei Begadim? (Rashi later explains like Tosfos, but Chok Noson deletes this 'retraction' from Rashi.) Rambam - if this was before Zerikah, is it Pasul for leaving the Azarah too early?)

הך מיעוטא דאבר בתר רובא שדינן ליה והא לא נפקא ליה או דלמא בתר רובא דבהמה שדינן
1.

Is it as if this limb did not leave at all (so a majority did not leave), or does the part that left join to make a majority?

פשיטא דלא שבקינן רובא דבהמה ואזלינן בתר רובא דאברים
(l)

Rejection: That would be obvious. The fact that the majority of this limb is inside does not prevail over the fact that the majority of the animal left!

אלא שיצא חציו ברוב אבר האי מיעוטא דאבר (דף קה,א) בתר רוב אבר שדינן ליה והא נפק ליה או דלמא בתר בהמה שדינן ליה
(m)

Correction: Rather, he asked about the majority of a limb that came out, and it helps comprise exactly half of the animal. Do we view it as if the entire limb came out (so a majority has left), or do we view it as if the animal has not left?

תיקו
1.

The question is not resolved.