TOSFOS DH ha'Kometz (cont.)
תוספות ד"ה הקומץ (המשך)
כדי נסבה
Answer (and Answer #2 to Question (a), 42b): [Kometz] was taught for no reason.
וקשה התינח קומץ אלא לבונה ומנחת כהנים תיפוק לי משום דאין בהם הרצאה
Question #1: Granted, [we can say so about] Kometz. [Why did the Beraisa teach] Levonah and Minchas Kohanim? I already know [that Pigul does not apply to them] because they have no Ritzuy!
ועוד דגבי דם קאמר בפירוש משום מתיר והיכי משכחת לה דמחייב משום פיגול דאי אכיל ליה קודם שעשה מתנות אם כן ליכא הרצאה
Question #2: Regarding blood, the Gemara (Sof 46a) explicitly says that [Pigul does not apply to it] because [it is a] Matir. [Even without this,] how could we find that one is liable for Pigul? If he ate it before the Matanos were done, if so there is no Ritzuy;
ואי מן הדם הנשאר במזרק לאחר שעשה מתנות ההוא לאו מתיר הוא
If [he ate] blood left in the bucket after the Matanos were done, it is not a Matir!
ואם מאותו שזרק על המזבח הא פקע פיגול ממנו
If [he ate blood] that he threw on the Mizbe'ach, Pigul was uprooted from it!
ושמא לא שייך למימר גבי דם פקע פיגולו כי אם גבי הקטרה דוקא שנעשה לחמו של מזבח
Answer #1 (to Question #2): Perhaps "its Pigul was uprooted" does not apply to blood, only to Haktarah, because it became the food of the Mizbe'ach.
ותימה הוא אמאי (הגהת שיטה מקובצת) לא יתחייב בשירי הדם משום פיגול הא יש להם מתירין שהמתנות מתירות לשפיכות שיריים למזבח כמו שמתירות את האימורים
Question: Why is he not liable for Shirayim of blood? It has Matirim. The Matanos permit pouring Shirayim on the Mizbe'ach, just like they permit Eimurim!
ושמא כיון (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) שמתחילה כל טיפה וטיפה ראויה לזריקה חשיב כוליה דם מתיר
Answer: Perhaps since initially, every drop was proper to be thrown, all of the blood is considered a Matir.
ונראה לפרש דהיינו טעמא דקומץ וכולהו דאי הוי בני חיובא הוי דינן משקדש בכלי וקידוש כלי היינו ההרצאה דידיה
Answer (to both Questions): The reason for the Kometz and all of them is because if one were liable for them, their law (liability) would be from the time of Kidush in a Kli. Kidush in a Kli is its Ritzuy;
וכיון דאינהו גופייהו מתירין אחרים לא מהמי קידוש כלי כדאמרינן (הגהת צאן קדשים) לעיל (דף לד.) גבי טומאה יש לו מתירין משיקרבו מתירין אין לו מתירין משיקדש בכלי
Since they themselves permit others, Kidush in a Kli does not help for them, like it says above (34a) regarding Tum'ah. If it has Matirim, (one is liable for it) from when its Matirim are offered. If it has no Matirim, (one is liable) from the time of Kidush in a Kli.
TOSFOS DH veha'Levonah
תוספות ד"ה והלבונה
(SUMMARY: Tosfos discusses whether Pigul applies to wood and Levonah.)
ואם תאמר והרי לבונה הקומץ מתירה
Question: The Kometz permits [Haktaras] Levonah!
ואף על פי שיכול להקטירה קודם הקומץ כדאמר בהקומץ זוטא (מנחות טז:)
Implied question: One can be Maktir [the Levonah] before the Kometz, like it says in Menachos (16b)!
מכל מקום קודם הקמיצה ודאי נראה דאין להקטירה
Answer: In any case, it seems that surely one may not be Maktir it before Kemitzah.
ויש לומר דמכל מקום לא הויא לבונה דומיא דשלמים דלבונה היא גופה מתיר שמתרת שירים לאכילה ועיקר פיגול ילפינן משלמים
Answer #1: In any case, Levonah is not like Shelamim, for Levonah itself is a Matir, for it permits eating the Shirayim, and the primary Pigul we learn from [meat of] Shelamim.
ואע''ג דשייך פיגול באימורים ואע''ג דמתיר בשר דכמה (הגהת שיטה מקובצת) דלא מיקטרי אימורים כהנים לא מצי אכלי
Implied question: Pigul applies to Eimurim, even though it permits the meat, for until Haktaras Eimurim, Kohanim may not eat!
מכל מקום לא חשיבי מתיר כיון דאם נטמאו או אבדו שרי בשר באכילה
Answer: In any case, [Eimurim] are not considered a Matir, since if they became Tamei or were lost, one may eat the meat.
ועוד יש לומר דלבונה אין לה מתיר בעבודת המזבח ולא הויא דומיא דשלמים שעבודת המזבח מתירן כגון זריקת הדם
Answer #2: No Avodas Mizbe'ach permits the Levonah. It is unlike Shelamim, for Avodas Mizbe'ach permits Shelamim, e.g. Zerikas Dam.
ואם תאמר אמאי לא חשיב הכא עצים כי היכי דחשיב לבונה אע''ג דלא חזיא לאכילה דאי הוה להו מתירין היה חייב עליהם משום פיגול כמו שחייבין עליהם משום טומאה אבל אין להם מתירין והן מתירין עצמן (הגהת אילת השחר)
Question: Why doesn't it list here wood, just like it lists Levonah, even though it is not proper to eat? If [wood] had Matirim, one would be liable for it for Pigul, just like one is liable for it for Tum'ah, but nothing permits it, and it permits itself!
ויש לומר דלא שייך למיתני עצים דהיכי דמי
Answer: It is not applicable to teach wood. In what case [need it teach that Pigul does not apply]?
אי כגון מתנדב עצים לרבי דאמר בהקומץ רבה (מנחות כ:) דטעונים קמיצה והגשה
Suggestion: One volunteered wood, [and] according to Rebbi, who says in Menachos (20b) that it requires Kemitzah and Hagashah.
הוי דינם כמנחה ופטור על הקומץ וחייב על השירים
Rejection: Its law is like a Minchah. One is exempt for the Kometz, and liable for the Shirayim!
ואי בעצים דמערכה
Suggestion: It discusses wood for the Ma'arachah.
לא שייך בהו מחשבה דאי במחשב בשעת הולכה ע''מ להקטירו למחר הא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) הולכת עצים למערכה לכולי עלמא לאו עבודה היא
Rejection: Intent does not apply to it. If he intends at the time of Holachah (bringing it to the Mizbe'ach) in order to do be Maktir it tomorrow, all agree that Holachah of wood to the Ma'arachah is not Avodah!
ומיהו לחריפי דפומבדיתא בסוף הקומץ זוטא (שם דף יז.) משכחת לה בהקטיר שומשום על מנת להקטיר שומשום למחר דהקטרה מפגלת הקטרה
Answer #1: According to the sharp ones of Pumbedisa, in Menachos (17a) we find this regarding one who is Maktir Shumshum (the volume of a sesame seed at a time), in order to be Maktir Shumshum tomorrow, for Haktarah is Mefagel Haktarah.
ושמא אע''ג דחייבין על העצים משום טומאה אין חייבין עליהם משום פיגול דלאו קרבן גמור הם לרבנן דפליגי עליה דרבי בפרק הקומץ רבה (שם כ:) דלא בעו מליחה דמכשירי קרבן הם ולא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) קרבן
Answer #2: Perhaps even though one is liable for wood due to Tum'ah, one is not liable for it due to Pigul, for it is not a proper Korban according to Rabanan who argue with Rebbi in Menachos (20b), and do not require salting it, for it enables [offering] a Korban, but it is not a Korban.
ומיהו קשה דמאי שנא פיגול מטומאה
Question: Why is Pigul different than Tum'ah?
דאי משום דילפינן (לעיל דף כח:) פיגול משלמים
Suggestion: It is because we learn (above, 28b) Pigul from Shelamim.
טומאה נמי כתיב בשלמים (ויקרא ז)
Rejection #1: Also Tum'ah is written regarding Shelamim!
ועוד דפיגול אתי לקמן (דף מה.) עון עון מנותר ונותר חילול חילול מטומאה
Rejection #2: Below (45a), we learn Pigul from a Gezeirah Shavah "Avon-Avon" from Nosar, and we learn Nosar "Chilul-Chilul" from Tum'ah.
TOSFOS DH Minchas Nesachim
תוספות ד"ה מנחת נסכים
(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not the text can say so.)
פי' בקונטרס דלא גרסינן מנחת נסכים משום דפליגי בה בסיפא דהך משנה
Explanation #1 (Rashi): The text does not say Minchas Nesachim, because they argue about this in the Seifa of this Mishnah;
דקתני והנסכים הבאים בפני עצמן דברי רבי מאיר וחכמים אומרים אף הבאין עם הבהמה
It teaches "and Nesachim that come by themselves. R. Meir says so. Chachamim say, even [Nesachim] that come with an animal";
ובפני עצמן דקאמר היינו בין (הגהת צאן קדשים) שהתנדב נסכים כדאמר גבי מתנדב אדם מנחת נסכים בכל יום בין הבאין עם הבהמה כגון שהביא זבחו היום ונסכים מכאן ועד עשרה ימים
"By themselves" that [R. Meir] says is both one who volunteered Nesachim, like it says about one who brings Nedavah of Nesachim every day, and also what comes with an animal, e.g. he brought his Zevach today, and the Nesachim (sometime) from now and within the next 10 days.
ומיהו יש ליישב גירסת הספרים דמנחת נסכים מיירי במתנדב מנחת נסכים בכל יום וההיא בבאין בפני עצמן מיירי במביא זבחו היום ונסכים ביום מחר
Explanation #2: We can resolve the text of Seforim (which says Minchas Nesachim). Minchas Nesachim discusses one who volunteers Nesachim every day. The case of "coming by itself" is that he brought his Zevach today, and the Nesachim the next day.
אבל קשה שלא היה לו להפסיק בדם והוה ליה למיתני הכי והדם ומנחת נסכים ונסכים הבאין בפני עצמם
Question: It should not have interrupted with blood. It should have taught as follows. - "blood, Minchas Nesachim, and Nesachim that come by themselves"!
ושמא איידי דתנא מנחת כהנים ומנחת כהן משיח תנא נמי מנחת נסכים
Answer: Perhaps since the Tana taught Minchas Kohanim and Minchas Kohen Mashi'ach, he taught also Minchas Nesachim. (Chidushei Basra - the Tana taught first matters about which there is no argument. Therefore, he needed to teach blood in between, i.e. before Nesachim that come by themselves.)
TOSFOS DH v'Log Shemen Shel Metzora
תוספות ד"ה ולוג שמן של מצורע
(SUMMARY: Tosfos says that R. Shimon is Rabanan above, but questions this.)
נראה דרבי שמעון דהכא הוא רבנן דלעיל גבי נסכים
Assertion: It seems that R. Shimon here is Rabanan above [who exempt for] Nesachim.
וקשה אמאי לא עירב דתרווייהו חד טעמא הוא:
Question: Why didn't [the Mishnah] teach both together? There is one reason for both of them (they need not be brought with the Korban! Tosfos Yom Tov - they were taught separately because Minchas Nesachim is not eaten, but Shirayim of the oil is eaten.)
43b----------------------------------------43b
TOSFOS DH Ne'emar Kan v'Tum'aso Alav v'Ne'emar Lehalan...
תוספות ד"ה נאמר כאן וטומאתו עליו ונאמר להלן...
(SUMMARY: Tosfos explains another text.)
כך גירסת הקונטרס ובתורת כהנים
Version #1: This is Rashi's text, and that of Toras Kohanim.
ואית ספרים דגרסי ונאמר להלן כל איש אשר יקרב מכל זרעכם אל הקדשים אשר יקדישו בני ישראל לה' וטומאתו עליו (ויקרא כב)
Version #2: In some Seforim, the text says "and it says below Kol Ish Asher Yikrav mi'Kol Zar'achem El ha'Kodoshim Asher Yakdishu Bnei Yisrael la'Shem v'Tum'aso Alav."
ויש לפרש דפשיטא ליה דאיירי בטומאת הגוף דאי בטומאת בשר הוה ליה למיכתב וטומאתם עליהן לשון רבים כדכתיב אל הקדשים לשון רבים
Explanation: It is obvious to [the first Tana] that we discuss Tum'as ha'Guf, for if it were Tum'as Basar, it should have said 'v'Tum'asam Aleihem' in the plural, like it is written "El ha'Kodoshim" in the plural.
דאף על גב דלא מסיק השתא אדעתיה חילוק לשון רבים
Implied question: Now it did not cross his mind to distinguish due to the plural! (Only R. Yosi distinguishes like this.)
היינו דליהוי שלמים לשון רבים אבל קדשים פשיטא ליה דלשון רבים:
Answer: [It did not cross the first Tana's mind] that "Shelamim" is plural, but it is obvious to him that Kodoshim is plural.