1)

ACQUIRING PEAH FOR ANOTHER (Yerushalmi Peah Halachah 6 Daf 22b - misnumbered as Halachah 5)

משנה מי שליקט פאה ואמר הרי זו לפלוני ר''א אומר זכה וחכמים אומרים יתננה לעני הנמצא ראשון

(a)

(Mishnah): One who picked Peah and said, "This is for Ploni'' - R. Eliezer says that Ploni acquires it; Chachamim say that he must give it to the first poor man that he meets.

הלקט והשכחה והפאה של נכרי חייב במעשר אלא א''כ הפקיר:

(b)

Leket, Shichechah and Peah of a gentile is obligated in Maaser unless he made it ownerless.

גמרא ריב''ל אמר בבעל הבית עשיר נחלקו אבל בבעל הבית עני מאחר שהוא ראוי ליטול זכה.

(c)

(Gemara) (R. Yehoshua ben Levi): They disagree over a rich landowner, but as for a poor one, since he is fit to receive, he may acquire on behalf of another.

[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר' זעירא ר''א ורבי יוחנן וריב''ל שלשתן אמרו דבר אחד

(d)

(R. Zeira): R. Eliezer, R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi all said the same thing...

ר''א דאמר ר''ז בשם ר''א אדם זוכה לחבירו במציאה

1.

R. Eliezer - as R. Zeira said in the name of R. Eliezer - a person can take possession of an ownerless object on behalf of his friend.

רבי יוחנן דתנינן תמן מציאת בנו ובתו הקטנים עבדו ושפחתו הכנעניים מציאת אשתו הרי אלו שלו מציאת בנו ובתו הגדולים ועבדו ושפחתו העבריים מציאת אשתו שגירשה אע''פ שלא נתן לה כתובה הרי אלו שלהם ואמר ר' יוחנן כשאין טפולין לאביהם אבל אם היו טפולין לאביהם מציאותן שלו

2.

R. Yochanan - the Mishnah states (Maseches Bava Metzia 1:5), 'the objects found by a person's young son or daughter or his slave or slave woman belong to him; but those of his adult son or daughter or Jewish slave or maidservant, or of his ex-wife, even if he did not yet pay her her Kesubah money - they belong to them.' R. Yochanan said that this applies when his adult children are not sustained by him, but if they are, the objects belong to him. (This shows that a person can acquire on another's behalf.)

ריב''ל דריב''ל אמר בבע''ה עשיר נחלקו אבל בבע''ה עני מאחר שהוא ראוי ליטול זכה

3.

R. Yehoshua ben Levi - as above (c), that R. Eliezer and the Chachamim disagree over a rich landowner, but as for a poor one, since he is fit to receive, he may acquire on behalf of another.

תני השוכר את הפועל לעשות עמו בכל מלאכה מציאותו לבע''ה

(e)

Baraisa: One who hires a laborer to do any work needed - the laborer's found items go to the employer.

ר''ש בן לקיש בעי רצה לחזור חוזר בו ואת אמרת מציאותו לבע''ה

(f)

Question (R. Shimon ben Lakish): If the laborer want to withdraw from the deal (in the middle of the day), he may withdraw - and the Baraisa says that his found items go to the employer?

רבי יעקב בר אחא אמר ר' יוסי מקשה מה צורכה לההוא דאמר ריש לקיש ולא שמעינן דמר ר' יעקב בר אחא איתפלגין ר' יוחנן ור''ש בן לקיש ר' יוחנן אמר אדם זוכה לחבירו במציאה וריש לקיש אמר אין אדם זוכה לחבירו במציאה.

(g)

(R. Yaakov bar Acha): R. Yosi asked - why do we need to prove that Reish Lakish reasons that one cannot acquire on behalf of another? Hasn't he explicitly said this law - as R. Yaakov bar Acha cited the dispute between R. Yochanan and Reish Lakish - R. Yochanan said that one is able to acquire an ownerless object for another and Reish Lakish said that one is not able to do this...?