1)

HOW HASH-M PUNISHES

רשעים נידונין (דף ד,א) בה דכתיב (מלאכי ג) [כי] הנה היום בא בוער כתנור והיו כל זדים וכל עושה רשעה קש ולהט אותם היום הבא אמר ה' צבאות אשר לא יעזוב להם שורש וענף
(a)

(Reish Lakish): The wicked are judged through the sun - "Hinei ha'Yom Ba Bo'er ka'Tanur... v'Chol Ose Rish'a Kash... Lo Ya'azov Lahem Shoresh v'Anaf";

לא שורש בעולם הזה ולא ענף לעולם הבא
1.

They will not have a root in this world, nor a branch in the world to come.

צדיקים מתרפאין בה דכתיב (מלאכי ג) וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה וגו'
(b)

Tzadikim are cured through it - "Shemesh Tzedakah u'Marpei bi'Chnafeha";

ולא עוד אלא שמתעדנין בה שנאמר (מלאכי ג) ויצאתם ופשתם כעגלי מרבק
1.

Further, they will delight in it - "u'Pishtem k'Eglei Marbek."

דבר אחר מה דגים שבים כל הגדול מחבירו בולע את חבירו אף בני אדם אלמלא מוראה של מלכות כל הגדול מחבירו בולע את חבירו
(c)

Answer #3 (to Question 4:d, 3b): Just like bigger fish swallow smaller fish, also bigger people would swallow smaller people, if not that they fear the king.

והיינו דתנן רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו
1.

(Mishnah - R. Chanina Segan ha'Kohanim): Pray for the well-being of the kingdom. If people would not fear it, they would swallow each other alive.

רב חיננא בר פפא רמי כתיב (איוב לז) שדי לא מצאנוהו שגיא כח וכתיב (תהילים קמז) גדול אדונינו ורב כח וכתיב (שמות טו) ימינך ה' נאדרי בכח
(d)

Question (R. Chinena bar Papa): It says "Shakai Lo Metzanuhu Sagi Cho'ach"; and it says "Gadol Adoneinu v'Rav Ko'ach" and "Yeminecha Hash-m Nedari ba'Ko'ach"!

לא קשיא כאן בשעת הדין כאן בשעת מלחמה
(e)

Answer: Hash-m does not act with strength when He judges (i.e. He does not decree destruction). He acts with strength in war.

רבי חמא בר' חנינא רמי כתיב (ישעיהו כז) חימה אין לי וכתיב (נחום א) נוקם ה' ובעל חימה
(f)

Question (R. Chama b'Rebbi Chanina): It says "Chemah Ein Li", and it says "Nokem Hash-m u'Va'al Chemah"!

לא קשיא כאן בישראל כאן <בעובדי כוכבים> {באומות העולם}
(g)

Answer #1 (R. Chama): He lacks anger against Yisrael. He has anger against Nochrim.

רב חיננא בר פפא אמר חימה אין לי שכבר נשבעתי מי יתנני שלא נשבעתי אהיה שמיר ושית וגו'
1.

Version #1 -Tosfos - (R. Chinena bar Papa): Hash-m swore not to use Chemah against Yisrael, and regrets this.

[[רב חיננא בר פפא אמר חימה אין לי שכבר נשבעתי מי יתנני שלא נשבעתי אהיה שמיר ושית וגו' ]]
(h)

Version #2 -Rashi - Answer #2 (R. Chinena bar Papa): It all refers to Yisrael. Hash-m has Chemah, but he swore not to use it, and regrets this.

2)

THE DIFFERENCE BETWEEN YISRAEL AND THE NOCHRIM

והיינו דאמר רבי אלכסנדרי מאי דכתיב (זכריה יב) והיה ביום ההוא אבקש להשמיד את כל הגוים אבקש ממי
(a)

Question (R. Alexandri): "Avakesh Lehashmid Es Kol ha'Goyim" - from whom will Hash-m request?

אמר הקב"ה אבקש בניגני שלהם אם יש להם זכות אפדם ואם לאו אשמידם
(b)

Answer: Hash-m will examine the records of their deeds. If they have enough merits, He will redeem them. If not, He will destroy them.

והיינו דאמר רבא מאי דכתיב (איוב ל) אך לא בעי ישלח יד אם בפידו להן שוע
(c)

Question (Rava): What does it mean "Ach Lo B'i Yishlach Yad Im b'Fido Lahen Shu'a"?

אמר להן הקב"ה לישראל כשאני דן את ישראל אין אני דן אותם <כעובדי כוכבים> {כגוים}
(d)

Answer #1 (Rava): Hash-m does not judge Yisrael like the Nochrim;

דכתיב (יחזקאל כא) עוה עוה עוה אשימנה וגו'
1.

Version #1 (Rashi): Regarding Nochrim, "Avah Avah Avah Asimenah" (He repays them at once for all their sins)";

אלא אני נפרע מהן כפיד של תרנגולת
i.

Regarding Yisrael, Hash-m punishes b'Fido, bit by bit, like a pecking chicken.

[[דכתיב (יחזקאל כא) עוה עוה עוה אשימנה וגו' אלא אני נפרע מהן כפיד של תרנגולת ]]
2.

Version #2 (Maharsha): Regarding Yisrael, "Avah Avah Avah Asimenah" - He punishes for each sin immediately, b'Fido, bit by bit, like a pecking chicken. (He does not allow their liability to grow great, as he does regarding Nochrim.) (end of Version #2)

דבר אחר אפילו אין ישראל עושין מצוה לפני כי אם מעט כפיד של תרנגולין שמנקרין באשפה אני מצרפן לחשבון גדול [שנאמר אם בפידו] להן שוע
(e)

Answer #2: Even if Yisrael have merits as little as pecks of a chicken, Hash-m joins them and turns (Shu'a) to save them.

[דבר אחר] בשכר שמשוועין לפני אני מושיע אותם
(f)

Answer #3: In the merit that Yisrael MeSHAvim (pray) to Hash-m, He is MoSHi'A (saves) them.

והיינו דאמר ר' אבא מאי דכתיב (הושע ז) ואנכי אפדם והמה דברו עלי כזבים אני אמרתי אפדם בממונם בעוה"ז כדי שיזכו לעולם הבא והמה דברו עלי כזבים
1.

(R. Aba): "V'Anochi Efdem v'Hemah Dib'ru Alai Kezavim" - Hash-m wanted to redeem Yisrael through monetary afflictions in this world in order that they will receive the world to come, but they denied this.

והיינו דאמר רב פפי משמיה דרבא מאי דכתיב (הושע ז) ואני יסרתי חזקתי זרועותם ואלי יחשבו רע אמר הקב"ה אני אמרתי איסרם ביסורין בעולם הזה כדי שיחזקו זרועותם לעוה"ב ואלי יחשבו רע
2.

Question (Rav Papi): What does it mean "Yisarti Chizakti Zero'osam v'Elai Yichashevu Ra" - Hash-m intended to afflict Yisrael in this world in order to strengthen them in the world to come, but they thought Hash-m was doing evil to them.

משתבח להו ר' אבהו למיני ברב ספרא דאדם גדול הוא שבקו ליה מיכסא דתליסר שנין
(g)

R. Avahu told the Minim that Rav Safra was a great man; they exempted him from taxes for 13 years.

יומא חד אשכחוהו אמרו ליה כתיב (עמוס ג) רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עונותיכם מאן דאית ליה סיסיא ברחמיה מסיק ליה אישתיק ולא אמר להו ולא מידי רמו ליה סודרא בצואריה וקא מצערו ליה
1.

Once, they asked Rav Safra 'why does it say Rak Eschem Yadati... Al Ken Efkod Aleichem Es Kol Avonoseichem"? One does not afflict his beloved! He did not answer. They started hurting him.

אתא רבי אבהו אשכחינהו אמר להו אמאי מצעריתו ליה
2.

R. Avahu: Why are you hurting him?

אמרו ליה ולאו אמרת לן דאדם גדול הוא [ולא ידע למימר לן פירושא דהאי פסוקא]
3.

Minim: You said that he is a great man, but he could not explain the verse!

אמר להו אימר דאמרי לכו בתנאי בקראי מי אמרי לכו אמרו ליה מ"ש אתון דידעיתון אמר להו אנן דשכיחינן גביכון רמינן אנפשין ומעיינן אינהו לא מעייני
4.

R. Avahu: He is great in the oral Torah. He does not have people like you asking questions about written Torah. He has not delved as deeply into it as we (from whom you normally ask) have.

אמרו ליה לימא לן את
5.

Minim: How do you answer?

אמר להו אמשול לכם משל למה"ד לאדם שנושה משני בנ"א אחד אוהבו ואחד שונאו
6.

R. Avahu: I explain through a parable. A man lent to someone he loves and to someone he hates;

אוהבו נפרע ממנו מעט מעט שונאו נפרע ממנו בבת אחת
i.

He collects from his friend bit by bit. He collects from the other all at once.

א"ר אבא בר כהנא מאי דכתיב (בראשית יח) חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע
(h)

Question (R. Aba bar Kahana): What is the meaning of "Chalilah Lecha... Lehamis Tzadik Im Rasha"?

אמר אברהם לפני הקב"ה רבש"ע חולין הוא מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע
(i)

Answer: It is Chulin (profane) for You to kill Tzadikim along with Resha'im.

ולא והכתיב (יחזקאל כא) והכרתי ממך צדיק ורשע
(j)

Question: It says "v'Hichrati Mimech Tzadik v'Rasha"!

בצדיק שאינו גמור
(k)

Answer: That refers to one who is not a total Tzadik.

אבל בצדיק גמור לא
(l)

Question: Is it really true that a total Tzadik will not be punished with Resha'im?

והכתיב (יחזקאל ט) וממקדשי תחלו ותני רב יוסף אל תקרי ממקדשי אלא ממקודשי אלו בני אדם שקיימו את התורה מאל"ף ועד תי"ו
1.

(Rav Yosef): "Umi'Mikdashi Tachlu (You will start killing in My Mikdash)" - read this 'mi'Mekudoshai (my holy ones)', people who kept the entire Torah.

התם נמי כיון שהיה בידם למחות ולא מיחו הוו להו כצדיקים שאינן גמורים
(m)

Answer: They were not total Tzadikim, for they should have protested against the sinners.

3)

HASH-M'S FURY

רב פפא רמי כתיב (תהילים ז) אל זועם בכל יום וכתיב (נחום א) לפני זעמו מי יעמוד
(a)

Question (Rav Papa): It says "v'Kel Zo'em b'Chol Yom", and it says "Lifnei Zam'o Mi Ya'amod"! (How do people survive?)

לא קשיא כאן ביחיד כאן בצבור
(b)

Answer: If Hash-m would direct His fury at an individual, he could not survive. He directs it at the congregation. The congregation can survive it.

ת"ר אל זועם בכל יום וכמה זעמו רגע וכמה רגע אחת מחמש ריבוא ושלשת אלפים ושמונה מאות וארבעים ושמנה בשעה זו היא רגע
(c)

(Beraisa): "V'Kel Zo'em b'Chol Yom" - his fury is for a Rega (moment). This is one part in 53, 848 of an hour (about one part in 15 of a second);

ואין כל בריה יכולה לכוין אותה רגע חוץ מבלעם הרשע דכתיב ביה (דף ד,ב) (במדבר כד) ויודע דעת עליון
1.

The only creature that knew when this moment comes was Bilam, about whom it says "v'Yode'a Da'as Elyon."

4b----------------------------------------4b
אפשר דעת בהמתו לא הוה ידע דעת עליון מי הוה ידע
2.

Question: He did not even know his donkey's mind. How could he know Hash-m's?!

מאי דעת בהמתו לא הוה ידע בעידנא דחזו ליה דהוה רכיב אחמריה אמרו ליה מאי טעמא לא רכבתא אסוסיא אמר להו ברטיבא שדאי ליה
i.

When the Moabite nobles asked why he was riding on a donkey and not a horse, Bilam said that he left his horse grazing.

מיד ותאמר האתון הלא אנכי אתונך
ii.

His donkey: "Ha'Lo Anochi Asonecha."

אמר לה לטעינא בעלמא
iii.

Bilam: You are for carrying burdens.

אמרה ליה אשר רכבת עלי
iv.

His donkey: "Asher Rachavta Alai."

אמר לה אקראי בעלמא
v.

Bilam: I ride on you only occasionally.

אמרה ליה מעודך ועד היום הזה ולא עוד אלא שאני עושה לך רכיבות ביום ואישות בלילה כתיב הכא ההסכן הסכנתי וכתיב התם ותהי לו סוכנת
vi.

His donkey: "Me'Odecha Ad ha'Yom ha'Zeh!" You ride on me by day, and sleep with me at night - "ha'Hasken Hiskanti" (a virgin was picked to be a SoCHENes to David, to warm him).

אלא מאי ויודע דעת עליון שהיה יודע לכוין אותה שעה שהקב"ה כועס בה
3.

Answer: Rather, "v'Yode'a Da'as Elyon" means that Bilam knew when is the moment of Hash-m's fury.

והיינו דקאמר להו נביא (מיכה ו) עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אותו בלעם בן בעור מן השטים ועד הגלגל למען דעת צדקות ה' א"ר אלעזר אמר להן הקב"ה לישראל עמי ראו כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי עליכם כל אותן הימים
(d)

(R. Elazar): "Ami Zechor... u'Meh Anah Oso Bilam... Lema'an Da'as Tzidkos Hash-m" - we should know what Hash-m did for us. He was not angry for a moment the entire time Bilam was trying to curse Yisrael;

שאם כעסתי עליכם לא נשתייר <מעובדי כוכבים> {} משונאיהם של ישראל שריד ופליט
1.

Had He been angry, (Bilam would have succeeded to curse, and) there would be no remnant of us.

והיינו דקאמר ליה בלעם לבלק (במדבר כג) מה אקב לא קבה אל ומה אזעם לא זעם ה'
(e)

This explains "Mah Ekov Lo Kaboh Kel u'Mah Ez'om Lo Za'am Hash-m."

וכמה זעמו רגע וכמה רגע
(f)

Question: How long is Hash-m's fury and how long is a Rega?

אמר אמימר ואיתימא רבינא רגע כמימריה
(g)

Answer (Ameimar): The amount of time it takes to say the word Rega.

ומנלן דרגע הוה ריתחיה
(h)

Question: What is the source that Hash-m's fury is a Rega?

דכתיב (תהילים ל) כי רגע באפו חיים ברצונו
(i)

Answer #1: We learn from "Ki Rega b'Apo."

ואיבעית אימא מהכא (ישעיהו כו) חבי כמעט רגע עד יעבור זעם
(j)

Answer #2: We learn from "Chavi Chim'at Rega Ad Ya'avor Za'am."

אימת רתח
(k)

Question: When does this Rega come?

אמר אביי בתלת שעי קמייתא כי חיורא כרבלתא דתרנגולא
(l)

Answer (Abaye): It is in the first three hours of the day, when a rooster's mane turns white.

כל שעתא ושעתא מחוור חיורא
(m)

Question: Its mane is always white!

כל שעתא אית ביה סורייקי סומקי ההיא שעתא לית ביה סורייקי סומקי
(n)

Answer: All other times, it has red speckles. During the Rega, it is totally white.

רבי יהושע בן לוי הוה מצער ליה ההוא מינא [בקראי יומא חד] נקט תרנגולא [ואוקמיה בין כרעיה דערסא] ועיין ביה סבר כי מטא ההיא שעתא אלטייה
(o)

A certain Min was bothering R. Yehoshua ben Levi with (perverted explanations of) verses. R. Yehoshua ben Levi set a rooster between the legs of his bed, intending to curse him when the mane turned all white.

כי מטא ההיא שעתא נימנם אמר שמע מינה לאו אורח ארעא למיעבד הכי [ורחמיו על כל מעשיו כתיב]
1.

At the time, R. Yehoshua ben Levi fell asleep. He realized that Hash-m did not want him to curse him - "v'Rachamav Al Kol Ma'asav";

וכתיב (משלי יז) גם ענוש לצדיק לא טוב
2.

Also, "Gam Anosh la'Tzadik Lo Tov."

4)

PRAYING AT THE TIME OF JUDGMENT

תנא משמיה דר"מ בשעה שהמלכים מניחין כתריהן בראשיהן ומשתחוין לחמה מיד כועס [הקב"ה]
(a)

(Beraisa - R. Meir): When kings put on their crowns and bow to the sun, immediately Hash-m gets angry.

אמר רב יוסף לא ליצלי איניש צלותא דמוספי בתלת שעי קמייתא דיומא ביומא קמא דריש שתא ביחיד דלמא כיון דמפקיד דינא דלמא מעייני בעובדיה ודחפו ליה מידחי
(b)

(Rav Yosef): An individual should not pray Musaf during the first three hours of the day on Rosh Hashanah. Since Hash-m judges then, perhaps He will scrutinize his deeds, and his prayer will be rejected.

אי הכי דצבור נמי
(c)

Question: If so, also the congregation should not pray then!

דצבור נפישא זכותיה
(d)

Answer: Since the congregation has many merits, its prayer is heard.

אי הכי דיחיד דצפרא נמי לא
(e)

Question: Likewise, an individual should not pray Shachris at this time!

כיון דאיכא צבורא דקא מצלו לא קא מדחי
(f)

Answer: Since the congregation prays at this time, his prayer will not be rejected.

והא אמרת שלש ראשונות הקב"ה יושב ועוסק בתורה
(g)

Question: We said that in the first three hours, Hash-m engages in Torah!

איפוך
(h)

Answer #1: Rather, the first three hours He judges. The next three He engages in Torah.

ואיבעית אימא לעולם לא תיפוך
(i)

Answer #2: Really, He engages in Torah then;

תורה דכתיב בה אמת דכתיב (משלי כג) אמת קנה ואל תמכור אין הקב"ה עושה לפנים משורת הדין
1.

Since Torah is called Emes ("Emes Kene v'Al Timkor"), He does not go beyond the letter of the law at this time;

דין דלא כתיב ביה אמת הקב"ה עושה לפנים משורת הדין:
2.

Judgment is not called Emes. When He engages in judgment He goes beyond the letter of the law.

<יום מעיד טרף בעגל סימן>: גופא אמר רבי יהושע בן לוי מאי דכתיב (דברים ז) אשר אנכי מצוך היום לעשותם היום לעשותם ולא למחר לעשותם היום לעשותם ולא היום ליטול שכרן
(j)

(R. Yehoshua ben Levi): "Asher Anochi Metzavecha ha'Yom" - today (this world) is for doing Mitzvos, and not tomorrow (the world to come). Today (this world) is for doing Mitzvos, and not for receiving their reward.

אמר רבי יהושע בן לוי כל מצות שישראל עושין בעולם הזה באות ומעידות אותם לעולם הבא שנאמר (ישעיהו מג) יתנו עידיהם ויצדקו ישמעו ויאמרו אמת יתנו עידיהם ויצדקו אלו ישראל
(k)

(R. Yehoshua ben Levi):"Yitenu Edeihem v'Yitzdaku" - Mitzvos that Yisrael do in this world testify for them in the world to come;

ישמעו ויאמרו אמת אלו <עובדי כוכבים> {הגוים}
1.

"Va'Yomeru Emes" refers to the Nochrim.

ואמר רבי יהושע בן לוי כל מצות שישראל עושין בעולם הזה באות וטורפות אותם <לעובדי כוכבים> {לגוים} לעולם הבא על פניהם שנאמר (דברים ד) ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים נגד העמים לא נאמר אלא לעיני העמים מלמד שבאות וטורפות <לעובדי כוכבים> {לגוים} על פניהם לעוה"ב
(l)

(R. Yehoshua ben Levi): Mitzvos that Yisrael do in this world strike the Nochrim on the face in the world to come. It does not say '... u'Vinaschem Neged ha'Amim', rather "l'Einei ha'Amim", in their eyes.