1)

MODELS FOR TESHUVAH

וא"ר יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה
(a)

(R. Yehoshua ben Levi): Yisrael made the golden calf (Rashi - because Hash-m made the temptation overwhelming) in order to teach sinners that repentance is always possible;

שנאמר (דברים ה) מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים וגו'
1.

"Levavam Zeh Lahem Leyir'ah Osi" (they were full of fear of Hash-m, they would not have sinned on their own).

והיינו דא"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה דכתיב (תהילים קט) ולבי חלל בקרבי ולא ישראל ראוין לאותו מעשה דכתיב מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים
2.

Version #1 - Rashi - (R. Yochanan): David was not apt to sin with Bas Sheva (had Hash-m not made such an overwhelming temptation), nor were Yisrael apt to make the calf. It says "v'Libi Chalal b'Kirbi (the evil inclination has no power in me)", and "Levavam... Leyirah Osi";

אלא למה עשו (דף ה,א) לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד ואם חטאו צבור אומרים <לו כלך> [להו לכו] אצל צבור
i.

(Hash-m caused that) David sinned to teach that repentance of an individual is always possible. Yisrael sinned to teach that repentance of a congregation is always possible.

וצריכא
3.

It was necessary for Hash-m to induce both of these sins.

[[והיינו דא"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה דכתיב (תהילים קט) ולבי חלל בקרבי ולא ישראל ראוין לאותו מעשה דכתיב מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים
4.

Version #2 - Tosfos - (R. Yochanan): David and Yisrael were great Tzadikim. It was not proper that the Torah record their sins) - "v'Libi...", "Levavam...";

אלא למה עשו (דף ה,א) לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד ואם חטאו צבור אומרים <לו כלך> [להו לכו] אצל צבור
i.

David sin was recorded to teach that repentance of an individual is always possible. Yisrael's sin was to teach that repentance of a congregation is always possible.

וצריכא ]]
5.

It was necessary for both of these sins to be recorded.

דאי אשמועינן יחיד משום דלא מפרסם חטאיה אבל צבור דמפרסם חטאיהו אימא לא
i.

From David's sin, we would not know that repentance can help a congregation, for their sin becomes known and there is Chilul Hash-m;

ואי אשמועינן צבור משום דנפישי רחמייהו אבל יחיד דלא אלימא זכותיה אימא לא צריכא
ii.

From the calf, we would not know that repentance can help an individual. One might have thought that it helps only a congregation for (collectively) it has more merits (Bach's text).

והיינו דרבי שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב (שמואל ב כג) נאם דוד בן ישי ונאם הגבר הוקם על נאם דוד בן ישי שהקים עולה של תשובה
(b)

(R. Shmuel bar Nachmani): "David... ha'Gever Hukam Al" - he is the one who raised the Oleh (burnt offering; Iyun Yakov - the Ol (yoke)) of repentance.

וא"ר שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן כל העושה מצוה אחת בעולם הזה מקדמתו והולכת לפניו לעולם הבא שנאמר (ישעיהו נח) והלך לפניך צדקך וכבוד ה' יאספך
(c)

(R. Shmuel bar Nachmani): "V'Halach Lefanecha Tzidkecha" - anyone who does a Mitzvah in this world, it goes in front of him in the world to come;

וכל העובר עבירה אחת מלפפתו ומוליכתו ליום הדין שנאמר (איוב ו) ילפתו ארחות דרכם וגו'
1.

"Yilafesu Orechos Darkam" - anyone who does a sin in this world, it envelops him and leads him to the day of judgment.

ר"א אומר קשורה בו ככלב
2.

(R. Elazar): It is tied to him like a dog;

שנאמר (בראשית לט) ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות עמה לשכב אצלה בעוה"ז להיות עמה בעוה"ב
i.

"V'Lo Shama Eleha Lishkav Etzlah Lihyos Imah" - Yosef did not heed Potifar's wife to lie with her, lest he be with her in the world to come.

2)

THE LEVEL YISRAEL ATTAINED AT SINAI

אמר ר"ל בואו ונחזיק טובה לאבותינו שאלמלא הן לא חטאו אנו לא באנו לעולם
(a)

(Reish Lakish): Had our ancestors not made the calf, we would not be here!

שנאמר (תהילים פב) אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם חבלתם מעשיכם אכן כאדם תמותון וגו'
1.

They would have been like angels (that do not reproduce) - "Ani Amarti Elohim Atem... (but because you sinned) k'Adam Temusun." (Angels are called Elohim.)

למימרא דאי לא חטאו לא הוו מולדו
(b)

Questions: How can we say that had they not sinned, they would not have had children?!

והכתיב (בראשית ט) ואתם פרו ורבו
1.

Question #1: Hash-m commanded "Peru u'Rvu"!

עד סיני
2.

Answer: That would have applied only until the Torah was given on Sinai.

בסיני נמי כתיב (דברים ה) לך אמור להם שובו לכם לאהליכם
3.

Question #2: After receiving the Torah, we were told "Shuvu Lachem l'Ohaleichem (return to your (wives in your) tents"!

לשמחת עונה
4.

Answer: That was to enjoy the Mitzvah of relations (but it would not lead to children).

והכתיב (דברים ה) למען ייטב להם ולבניהם וגו'
5.

Question #3: Had Yisrael continued to fear Hash-m like at Sinai, "Yitav Lahem v'Livneihem"!

לאותן העומדים על הר סיני
6.

Answer: That refers to the children they already had.

והאמר ר"ל מאי דכתיב (בראשית ה) זה ספר תולדות אדם וגו' וכי ספר היה לו לאדם הראשון מלמד שהראה לו הקב"ה לאדם הראשון דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו דור דור ופרנסיו
7.

Question #4: Reish Lakish taught that "Zeh Sefer Toldos Adam" teaches that Hash-m showed Adam the leaders and Chachamim of every generation;

כיון שהגיע לדורו של ר"ע שמח בתורתו ונתעצב במיתתו אמר (תהילים קלט) ולי מה יקרו רעיך אל [וגו']
i.

Adam delighted in the Torah of R. Akiva, but was saddened by his death - "v'Li Mah Yokeru Re'echa Kel";

וא"ר יוסי אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף שנאמר (ישעיהו נז) [כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף] כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי
ii.

(Rebbi Yosi): Mashi'ach will not come until all the souls in (a storehouse called) Guf come to the world - "Ru'ach mi'Lefanai Ya'atof u'Nshamos Ani Asisi."

לא תימא אנו לא באנו לעולם אלא כמי שלא באנו לעולם
(c)

Answer: Reish Lakish meant that had they not sinned, we would be as if we were not here (we would have no eminence, for they would still be alive).

למימרא דאי לא חטאו לא הוו מייתי
(d)

Question: This implies that had they not made the calf, they would never have died;

והכתיב פרשת יבמות ופרשת נחלות
1.

If so, the Parshiyos of Yibum and inheritance would not apply!

על תנאי
(e)

Answer: They were given on condition (that they will sin and become mortal).

ומי כתיבי קראי על תנאי
(f)

Question: Are Parshiyos of the Torah written on condition?!

אין
(g)

Answer: Yes!

דהכי אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב (בראשית א) ויהי ערב ויהי בקר יום הששי מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית ואמר אם מקבלין ישראל את התורה מוטב ואם לאו אחזיר אתכם לתוהו ובוהו
1.

(Reish Lakish): "Yom ha'Shishi" - Hash-m created the world on condition that Yisrael will accept His Torah on the sixth of Sivan. If they will not, the world will revert to emptiness.

מיתיבי (דברים ה) מי יתן והיה לבבם זה להם לבטל מהם מלאך המות א"א שכבר נגזרה גזרה
(h)

Question (Beraisa #1): "Mi Yiten v'Hayah Levavam Zeh" - we cannot say that (had they continued to fear Hash-m), He would have abolished death, for death was already decreed;

הא לא קיבלו ישראל את התורה אלא כדי שלא תהא אומה ולשון שולטת בהן שנאמר (דברים ה) למען ייטב להם ולבניהם עד עולם
1.

Rather, Yisrael accepted the Torah in order that the nations would not rule over them - "Lema'an Yitav Lahem v'Livneihem l'Olam"!

הוא דאמר כי האי תנא
(i)

Answer: Tana'im argue about whether or not they became immortal (until they made the calf). Reish Lakish holds like R. Yosi;

דתניא רבי יוסי אומר לא קיבלו ישראל את התורה אלא כדי שלא יהא מלאך המות שולט בהן שנאמר (תהילים פב) אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם חבלתם מעשיכם אכן כאדם תמותון
1.

(Beraisa - R. Yosi): Yisrael accepted the Torah so that the angel of death would not rule over them - "Ani Amarti Elohim Atem... (but because you sinned) k'Adam Temusun."

ורבי יוסי נמי הכתיב למען ייטב להם ולבניהם עד עולם טובה הוא דהויא הא מיתה איכא
2.

Question: It says "Lema'an Yitav Lahem" (it will be good for them), but it does not say that they will not die!

<רבי יוסי> אמר לך כיון דליכא מיתה אין לך טובה גדולה מזו
3.

Answer: Not dying is the ultimate good!

ות"ק נמי הכתיב אכן כאדם תמותון
(j)

Question: How does the Tana of Beraisa #1 expound "... Achen k'Adam Temusun"?

מאי מיתה עניות
(k)

Answer: 'Misah' refers to poverty.

דאמר מר ארבעה חשובים כמתים אלו הן עני סומא ומצורע ומי שאין לו בנים
1.

Four types of people are considered dead - one who is poor, blind, a Metzora, or has no children.

עני דכתיב (שמות ד) כי מתו כל האנשים ומאן נינהו דתן ואבירם
2.

We learn a poor person from "Mesu Kol ha'Anashim." This refers to Dasan and Aviram;

ומי מתו מיהוי הוו אלא שירדו מנכסיהם
i.

They did not really die. Rather they lost their wealth, so they are called dead.

סומא דכתיב (איכה ג) במחשכים הושיבני כמתי עולם
3.

We learn a blind person from "b'Machashakim Hoshivani k'Mesei Olam";

מצורע דכתיב (במדבר יב) אל נא תהי כמת
4.

We learn a Metzora from "Al Na Sehi (Miryam) ka'Mes";

ומי שאין לו בנים דכתיב (בראשית ל) הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי
5.

We learn a childless person from "Havah Li Vanim v'Im Ayin Mesah Anochi."

תנו רבנן (ויקרא כו) אם בחקתי תלכו אין אם אלא לשון תחנונים וכן הוא אומר (תהילים פא) לו עמי שומע לי [וגו'] כמעט אויביהם אכניע ואומר (ישעיהו מח) לו הקשבת למצותי ויהי כנהר שלומך וגו' ויהי כחול זרעך וצאצאי מעיך וגו'
(l)

(Beraisa): "Im b'Chukosai Telechu" is a request - "Lu Ami Shome'a Li."

תנו רבנן (דברים ה) מי יתן והיה לבבם זה להם אמר להן משה לישראל כפויי טובה בני כפויי טובה בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא לישראל מי יתן והיה לבבם זה להם היה להם לומר תן אתה
(m)

(Beraisa): "Mi Yiten v'Hayah Levavam Zeh Lahem" - Moshe rebuked Yisrael 'you are ingrates, the sons of an ingrate. You should have asked Hash-m to help you fear Him (but you did not want to feel indebted to Him);'

כפויי טובה דכתיב (במדבר כא) ונפשנו קצה (דף ה,ב) בלחם הקלוקל
1.

They are ingrates (they complained that the manna contains no waste, which was a great benefit for them) - "v'Nafshenu Katzah ba'Lechem ha'Kelokel";

5b----------------------------------------5b
בני כפויי טובה דכתיב (בראשית ג) האשה אשר נתתה עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל
2.

They descend from an ingrate (Adam, who did not appreciate the woman given to him) - "ha'Ishah Asher Nasatah... Nasnah Li... va'Ochel."

אף משה רבינו לא רמזה להן לישראל אלא לאחר ארבעים שנה שנאמר (דברים כט) ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה וכתיב (דברים כט) ולא נתן ה' לכם לב וגו'
(n)

Version #1 (Rashi): Moshe did not realize (that Hash-m wanted them to ask Him to help) until the end of the 40 years in the wilderness - "after 40 years... Nosan Lachem Lev La'da'as";

אמר רבה ש"מ לא קאי איניש אדעתיה דרביה עד ארבעין שנין
1.

(Rabah): This teaches that a Talmid (Moshe) does not understand the full intention of his Rebbi until 40 years.

[[אף משה רבינו לא רמזה להן לישראל אלא לאחר ארבעים שנה שנאמר (דברים כט) ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה וכתיב (דברים כט) ולא נתן ה' לכם לב וגו'
(o)

Version #2 (Ri): Moshe (initially assumed that they did not realize that Hash-m wanted them to ask, so he) did not rebuke them until the end of the 40 years (then, surely they knew, but did not ask because they we ingrates) - "after 40 years... Nosan Lachem Lev La'da'as";

אמר רבה ש"מ לא קאי איניש אדעתיה דרביה עד ארבעין שנין]]
1.

(Rabah): This teaches that a Talmid does not understand the full intention of his Rebbi until 40 years. (end of Version #2)

א"ר יוחנן משום רבי בנאה מאי דכתיב (ישעיהו לב) אשריכם זורעי על כל מים משלחי רגל השור והחמור אשריהם ישראל בזמן שעוסקין בתורה ובגמילות חסדים יצרם מסור בידם ואין הם מסורים ביד יצרם
(p)

(R. Yochanan): "Ashreichem Zore'ei Al Kol Mayim Meshalechei Regel ha'Shor veha'Chamor" - Happy are Yisrael! When they engage in Torah and Chesed, their Yetzer ha'Ra (evil inclination) is delivered into their hands, but they are not delivered into their Yetzer;

שנאמר אשריכם זורעי על כל מים ואין זריעה אלא צדקה שנאמר (הושע י) זרעו לכם לצדקה וקצרו לפי חסד ואין מים אלא תורה שנאמר (ישעיהו נה) הוי כל צמא לכו למים משלחי רגל השור והחמור
1.

'Zeriyah' refers to Tzedakah. "Mayim" refers to Torah. (Rashi - "Meshalechei Regel" refers to casting off the Yetzer ha'Ra.) Also "ha'Shor veha'Chamor" refer to Torah;

תנא דבי אליהו לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה כשור לעול וכחמור למשאוי:
i.

(Tana d'Vei Eliyahu): One should bear the yoke of Torah like an ox, and make himself like a donkey to bear the burden.

3)

THE TIME OF PREPARATION FOR THE FESTIVAL

ג' ימים אסור לשאת ולתת עמהם וכו':
(a)

(Mishnah): Three days before Nochri festivals, one may not buy from or sell to them...

ומי בעינן כולי האי
(b)

Question: Are we really concerned lest one prepares for the festival so far in advance (Rashi - that he will thank his idolatry; R. Tam - that we suspect that he buys the animal for it)?!

והתנן בארבעה פרקים בשנה המוכר בהמה לחבירו צריך להודיעו אמה מכרתי לשחוט בתה מכרתי לשחוט ואלו הן עיו"ט האחרון של חג עיו"ט הראשון של פסח וערב עצרת וערב ר"ה
1.

(Mishnah): There are four days in the year on which (most animals bought are for slaughter that same day, so) one who sells an animal must tell the buyer if he already sold the mother or child that same day (lest both will be slaughtered that day, and the buyer transgress). They are the days preceding each of these Yomim Tovim: Shemini Atzeres, Pesach, Shavu'os, and Rosh ha'Shanah. (He need not tell if he sold the mother in the last three days, for people do not prepare for festivals so far in advance!)

וכדברי ר' יוסי הגלילי אף ערב יוה"כ בגליל
2.

R. Yosi ha'Galili says, in Galil, the same applies to Erev Yom Kipur.

התם דלאכילה סגיא בחד יומא הכא דלהקרבה בעינן תלתא יומי
(c)

Answer: One day suffices to buy an animal to be eaten. Three days are needed to prepare a Korban.

ולהקרבה סגי בתלתא יומי
(d)

Question: Three days do not suffice to prepare a Korban!

<והתנן> [והתניא] שואלין בהלכות הפסח קודם הפסח שלשים יום
1.

(Mishnah): We start teaching laws of Pesach 30 days before Pesach;

רשב"ג אומר שתי שבתות
2.

R. Shimon ben Gamliel says, we start two weeks before.

אנן דשכיחי מומין דפסלי אפילו בדוקין שבעין בעינן תלתין יומין
(e)

Answer: Even tiny blemishes, such as a film covering the eye disqualify a Korban for a Yisrael, so more time is needed;

אינהו דמחוסר אבר אית להו בתלתא יומי סגי
1.

A Nochri may offer (to Hash-m on a private altar; their idolatrous rites are similar) a blemished animal, as long as it is not missing a limb. Therefore, three days suffice.

דא"ר אלעזר מנין למחוסר אבר דאסור לבני נח
(f)

Question (R. Elazar): What is the source that a Nochri may not offer an animal missing a limb?

דכתיב (בראשית ו) ומכל החי מכל בשר שנים מכל וגו' אמרה תורה הבא בהמה שחיין ראשי אברים שלה
(g)

Answer (R. Elazar): "Umi'Kol ha'Chai" - its limbs must be Chayim (intact).

האי מיבעי ליה למעוטי טריפה דלא
(h)

Question: That verse is needed to exclude a Treifah!

טריפה מלחיות זרע נפקא
(i)

Answer: We exclude a Treifah from "Lechayos Zera."

הניחא למאן דאמר טריפה אינה יולדת
(j)

Question: This is like the opinion that a Treifah cannot have children;

(דף ו,א) אלא למ"ד טריפה יולדת מאי איכא למימר
1.

According to the opinion that a Treifah can have children, how can we answer?

אמר קרא אתך בדומין לך
(k)

Answer: "Itach" - the animals should resemble you (Noach, who was not (visibly) a Treifah).