1)

ADDITIONAL REQUESTS IN PRAYER

<אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה שואל אדם צרכיו בשומע תפלה> [אר"י א"ש הלכה כדברי חכמים]
(a)

(Rav Yehudah): The Halachah is, one may request his needs in 'Shome'a Tefilah.'

אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב אע"פ שאמרו שואל אדם צרכיו בשומע תפלה אבל אם בא לומר בסוף כל ברכה וברכה מעין כל ברכה וברכה אומר
(b)

(Rav Yehudah brei d'Rav Shmuel bar Shilas): Even though one may request his needs in 'Shome'a Tefilah', he may add requests in each of the (13 middle) blessings at the end.

א"ר חייא בר אשי אמר רב אע"פ שאמרו שואל אדם צרכיו בשומע תפלה אם יש לו חולה בתוך ביתו אומר בברכת חולים ואם צריך לפרנסה אומר בברכת השנים
(c)

(R. Chiya bar Ashi): Even though one may request his needs in 'Shome'a Tefilah', if someone in his family was sick, he requests for him in the blessing for sick people. If he needs sustenance, he requests in the blessing of prosperity.

אמר ר' יהושע בן לוי אע"פ שאמרו שואל אדם צרכיו בשומע תפלה אבל אם בא לומר אחר תפלתו אפילו כסדר יוה"כ אומר:
(d)

(R. Yehoshua ben Levi): Even though one may request his needs in 'Shome'a Tefilah', he may request at length after Shemoneh Esreh, even like the confession of Yom Kipur.

2)

THEIR FESTIVALS

(משנה) ואלו אידיהן של <עובדי כוכבים> {גוים} קלנדא וסטרנורא וקרטיסים ויום גנוסיא של מלכיהם ויום הלידה ויום המיתה דברי רבי מאיר
(a)

(Mishnah - R. Meir): These are the festivals (for which the three preceding days are forbidden): Kalandra, Saturnura, Karteisim, the day of the king's Ginusiya (coronation), the king's birthday, and the day (of the year) that the king's father died;

וחכמים אומרים כל מיתה שיש בה שריפה יש בה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ושאין בה שריפה אין בה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(b)

Chachamim say, the day of death is an idolatrous festival only if they burned his Kelim.

אבל יום תגלחת זקנו ובלוריתו ויום שעלה בו מן הים ויום שיצא מבית האסורין <ועובד כוכבים> {וגוי} שעשה משתה לבנו אינו אסור אלא אותו היום ואותו האיש בלבד:
(c)

The day that he (Rashi - any Nochri; Ra'avad - the king) shaves his beard, or his Bluris (a growth of hair which was only cut once a year for the sake of idolatry), the day he arrived from a sea voyage or left prison, or (Ra'avad - any Nochri) that makes a feast in honor of his son's wedding, only that day and that Nochri are forbidden.

אמר רב חנן בר רבא קלנדא ח' ימים אחר תקופה סטרנורא ח' ימים לפני תקופה
(d)

(Gemara - Rav Chanan bar Rava): Kalandra is an eight-day festival after Tekufas Teves. Saturnura is an eight-day festival before the Tekufah.

וסימנך (תהילים קלט) אחור וקדם צרתני וגו'
1.

A way to remember this is "Achor va'Kedem Tzartani" (the latter festival is listed first).

ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים
(e)

(Beraisa): Adam ha'Rishon saw that the days were getting shorter. He assumed that this was the death decreed due to his sin, that the days would keep getting shorter, until there would be permanent darkness, and the world would revert to emptiness.

עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה] כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר מנהגו של עולם הוא הלך ועשה שמונה ימים טובים
1.

He fasted and prayed for eight days. After the Tekufah, he saw that the days were getting longer, and realized that it is the nature of the world for the days to get shorter and longer. He made an (annual) eight-day festival.

לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים
2.

The next year, he also made an annual festival of the eight days he fasted and prayed before the Tekufah.

הוא קבעם לשם שמים והם קבעום לשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
i.

He fixed the festivals to praise Hash-m. Nochrim made them idolatrous festivals.

בשלמא למ"ד בתשרי נברא העולם יומי זוטי חזא יומי אריכי אכתי לא חזא
(f)

Question: This is like the opinion that Adam was created in Tishrei. From the day he was created, the days kept getting shorter;

אלא למ"ד בניסן נברא העולם הא חזא ליה יומי זוטי ויומי אריכי
1.

However, according to the opinion that Adam was created in Nisan, he had seen that the days get longer and shorter!

[דהוי] זוטי כולי האי לא חזא
(g)

Answer: Before his sin, he never saw them get as short as they are in winter.

ת"ר יום שנברא בו אדם הראשון כיון ששקעה עליו חמה אמר אוי לי שבשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי ויחזור עולם לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים
(h)

(Beraisa): On the day that Adam was created, when the sun set; he assumed that this was the death decreed on him, that there would be permanent darkness, and the world would revert to emptiness;

היה יושב [בתענית] ובוכה כל הלילה וחוה בוכה כנגדו כיון שעלה עמוד השחר אמר מנהגו של עולם הוא עמד והקריב שור שקרניו קודמין לפרסותיו שנאמר (תהילים סט) ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס
1.

He and Chavah fasted and cried that night. When morning came, he realized that such is the nature of the world. He offered an ox that Hash-m had brought up from the ground upright, its horns (Keranos) before its feet (Perasos) - "mi'Shor Par Makrin Mafris";

ואמר רב יהודה אמר שמואל שור שהקריב אדם הראשון קרן אחת היתה [לו] במצחו שנאמר ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס
2.

(Rav Yehudah): The ox that Adam offered had one horn on its forehead. It says "Makrin".

מקרין תרתי משמע
3.

Question: "Makrin" is a plural form!

אמר רב נחמן בר יצחק מקרן כתיב
4.

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): It is written missing the 'Yud', which suggests the singular (mi'Keren).

<אמר> [בעי] רב מתנה רומי שעשתה קלנדא וכל העיירות הסמוכות לה משתעבדות לה אותן עיירות אסורות או מותרות
(i)

Question (Rav Masnah): If Rome celebrates Kalandra, and the surrounding cities are subservient to Rome, may one do business with them?

רבי יהושע בן לוי אמר קלנדא אסורה לכל היא
(j)

Answer #1 (R. Yehoshua ben Levi): Kalandra is forbidden to all (Rashi; Rashba - to all who celebrate it);

רבי יוחנן אמר אין אסורה אלא לעובדיה בלבד
(k)

Answer #2 (R. Yochanan): The Isur applies only to those who celebrate it (Rashba - sincerely, i.e. Rome, but not the cities that celebrate because they fear Rome).

תנא כוותיה דר' יוחנן אע"פ שאמרו רומי עשתה קלנדא וכל עיירות הסמוכות לה משתעבדות לה היא עצמה אינה אסורה אלא לעובדיה בלבד
(l)

Support #1 (for R. Yochanan - Beraisa): Rome celebrates Kalandra, and the surrounding cities are subservient to Rome. The Isur applies only to those who (Rashba - sincerely) celebrate it. (This clause is the support. The Gemara brings the rest of the Beraisa, anyway.)

סטרנליא וקרטסים ויום גנוסיא של מלכיהם ויום שהומלך בו מלך לפניו אסור אחריו מותר
1.

We forbid before the following festivals - Saturnura, Karteisim, the day of Ginusiya, the king's birthday, and the day that the king's father died. After them is permitted;

<ועובד כוכבים> {וגוי} שעשה <בו> משתה לבנו אין אסור אלא אותו היום ואותו האיש
2.

The day a Nochri makes a feast in honor of his son's wedding, we forbid only that day and that Nochri.

3)

PERSONAL FESTIVALS

אמר רב אשי אף אנן נמי תנינא דקתני יום תגלחת זקנו ובלוריתו ויום שעלה בו מן הים ויום שיצא בו מבית האסורין אין אסור אלא אותו היום בלבד ואותו האיש
(a)

Support #2 (Rav Ashi - Mishnah): ... The day he shaves his beard, or his Bluris, the day he arrived from a sea voyage or left prison, only that day and that Nochri are forbidden.

בשלמא אותו היום לאפוקי לפניו ולאחריו אלא אותו האיש לאפוקי מאי
1.

Question: 'That day' excludes the days before and after. What does 'that Nochri' exclude?

לאו לאפוקי משעבדיו ש"מ
2.

Answer: It excludes people who are subservient to him.

תניא רבי ישמעאל אומר ישראל שבחוצה לארץ עובדי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בטהרה הן כיצד <עובד כוכבים> {גוי} שעשה משתה לבנו וזימן כל היהודים שבעירו אע"פ שאוכלין משלהן ושותין משלהן ושמש שלהן עומד לפניהם מעלה עליהם הכתוב כאילו אכלו מזבחי מתים שנאמר (שמות לד) וקרא לך ואכלת מזבחו
(b)

(Beraisa - R. Yishmael): Yisraelim in Chutz la'Aretz serve idolatry unknowingly. A Nochri makes a feast in honor of his son's wedding, and invites all the Yisraelim in the city. Even though they eat their own food and drink, and a Yisrael serves them, the Torah considers this an idolatrous feast - "v'Kora Lecha v'Achalta mi'Zivcho."

ואימא עד דאכיל
(c)

Suggestion: Perhaps this is only if the Yisrael eats!

אמר רבא אם כן נימא קרא ואכלת מזבחו מאי וקרא לך משעת קריאה
(d)

Rejection (Rava): "V'Kora Lecha" is extra to teach that from the time he agrees to go, it is as if he ate.

8b----------------------------------------8b
הלכך (דף ח,ב) כל תלתין יומין בין א"ל מחמת הלולא ובין לא א"ל מחמת הלולא אסור
(e)

Within 30 days after the wedding one may not go, even if the Nochri did not say that it is due to the wedding;

מכאן ואילך אי א"ל מחמת הלולא אסור ואי לא אמר ליה מחמת הלולא שרי
1.

After 30 days, it is forbidden only if he says that it is due to the wedding;

וכי א"ל מחמת הלולא עד אימת
(f)

Question: For how long after the wedding is it forbidden when he says that it is due to the wedding?

אמר רב פפא עד תריסר ירחי שתא
(g)

Answer (Rav Papa): It is for 12 months.

ומעיקרא מאימת אסור
(h)

Question: From when does the Isur begin?

אמר רב פפא משמיה דרבא מכי רמו שערי באסינתי
(i)

Answer (Rav Papa): It is from when they plant barley in a trough (to pass in front of the bride and groom for an omen to be fruitful; Rashi - or, when they start soaking barley to make beer for the wedding).

ולבתר תריסר ירחי שתא שרי
(j)

Question (against answer (g)): We are concerned even after 12 months!

והא רב יצחק בריה דרב משרשיא איקלע לבי ההוא <עובד כוכבים> {גוי} לבתר תריסר ירחי שתא ושמעיה דאודי ופירש ולא אכל
1.

R. Yitzchak brei d'Rav Mesharshiya went to a Nochri's house after 12 months. He heard them thanking (their idolatry for helping them to get him to come), so he did not eat!

שאני רב יצחק בריה דרב משרשיא דאדם חשוב הוא:
(k)

Answer: For a great person, even after 12 months is forbidden.

4)

WHEN ROME SEIZED POWER

וקרטסים וכו':
(a)

(Mishnah): And Karteisim...

מאי קרטסים אמר רב יהודה אמר שמואל יום שתפסה בו רומי מלכות
(b)

(Rav Yehudah): This is the day that Rome seized power.

והתניא קרטסים ויום שתפסה בו רומי מלכות
(c)

Question (Beraisa): Karteisim and the day that Rome seized power... .

אמר רב יוסף שתי תפיסות תפסה רומי אחת בימי קלפטרא מלכתא ואחת שתפסה בימי יונים
(d)

Answer (Rav Yosef): Rome seized power twice, when they conquered Kleopatra, and when they conquered Yavan.

דכי אתא רב דימי אמר תלתין ותרין קרבי עבדו רומאי בהדי יונאי ולא יכלו להו עד דשתפינהו לישראל בהדייהו
(e)

(Rav Dimi): Rome made 32 battles against Yavan and was unable to conquer them, until they joined with Yisrael.

והכי אתנו בהדייהו אי מינן מלכי מנייכו הפרכי אי מנייכו מלכי מינן הפרכי
(f)

They stipulated (with Yisrael) 'if we become the kings, we will appoint you to be the mayors. If you become the kings, you will make us the mayors.'

ושלחו להו רומאי ליונאי עד האידנא עבידנא בקרבא השתא נעביד בדינא
(g)

Rome (to Yavan): Until now, we fought. Now, let us judge who should rule!

מרגלית ואבן טובה איזו מהן יעשה בסיס לחבירו
1.

If there are a pearl and a (more) precious stone, which should be the setting for the other?

שלחו להו מרגלית לאבן טובה
2.

Yavan: The pearl is the setting.

אבן טובה <ואינך> [אנך] איזו מהן יעשה בסיס לחבירו אבן טובה לאינך אינך וספר תורה איזו מהן יעשה בסיס לחבירו אינך לספר תורה
3.

Rome sent similar questions, and Yavan answered that a precious stone should be the setting for carbuncle (a more precious stone). Carbuncle should be the setting for a Sefer Torah.

שלחו להו [א"כ] אנן ספר תורה גבן וישראל בהדן
4.

Rome: The Sefer Torah and Yisrael are with us!

כפו להו עשרין ושית שנין קמו להו בהימנותייהו בהדי ישראל מכאן ואילך אישתעבדו בהו
(h)

Rome overcame Yavan. For 26 years they fulfilled their promise to Yisrael. After that, they subjugated Yisrael.

מעיקרא מאי דרוש ולבסוף מאי דרוש
(i)

Question: Why did they first honor it, and later stop?

מעיקרא דרוש (בראשית לג) נסעה ונלכה ואלכה לנגדך ולבסוף דרוש (בראשית לג) יעבר נא אדני לפני עבדו
(j)

Answer: At first they expounded "v'Elchah l'Negdecha" (Esav will be even with Yakov). Later, they expounded "Ya'avor Na Adoni Lifnei Avdo" (Esav will be a master over Yakov).

עשרין ושית שנין דקמו בהימנותייהו בהדי ישראל מנא לן
(k)

Question: What is the source that they fulfilled their promise for 26 years?

(l)

Answer: We learn from the following teaching (which concludes on the next Daf).

דאמר רב כהנא כשחלה רבי ישמעאל בר יוסי שלחו ליה רבי אמור לנו שנים וג' דברים שאמרת לנו משום אביך אמר להו מאה ושמנים שנה קודם שנחרב הבית פשטה מלכות הרשעה על ישראל פ' שנה עד לא חרב הבית גזרו טומאה על ארץ העמים ועל כלי זכוכית
(m)

(Rav Kahana citing R. Yishmael b'Rebbi Yosi): Rome subjugated Yisrael 180 years before the Churban (of the second Mikdash). Eighty years before the Churban, Chachamim decreed that Chutz la'Aretz is Tamei and that glass Kelim receive Tum'ah;

מ' שנה עד לא חרב הבית גלתה סנהדרין וישבה לה בחנות
1.

Forty years before the Churban, the Great Sanhedrin exiled itself to Chanus (a place).

למאי הלכתא
2.

Question: What do we learn from this?

א"ר יצחק בר אבדימי לומר שלא דנו דיני קנסות
3.

Answer: (Rav Yitzchak bar Avdimi): After they exiled themselves, fines were not enforced.

דיני קנסות סלקא דעתך והאמר רב יהודה אמר רב ברם זכור אותו האיש לטוב ורבי יהודה בן בבא שמו שאלמלא הוא נשתכחו דיני קנסות מישראל
4.

Objection: Rav Yehudah taught that if not for R. Yehudah ben Bava, fines would have been forgotten from Yisrael;

נשתכחו לגרסינהו
i.

Objection: Why would they be forgotten? Chachamim should teach them!

אלא בטלו דיני קנסות מישראל שגזרה מלכות הרשעה <גזרה> {שמד} כל הסומך יהרג וכל הנסמך יהרג ועיר שסומכין בה תחרב ותחום שסומכין בו יעקר
ii.

Correction: Rather, they would not have been enforced, for Rome decreed to kill anyone who gives Semichah (ordination, which is necessary to collect fines) or receives Semichah, and to destroy the city and its outskirts where Semichah was given;

מה עשה רבי יהודה בן בבא הלך וישב בין שני הרים גדולים ובין שתי עיירות גדולות בין ב' תחומי שבת בין אושא לשפרעם וסמך שם חמשה זקנים ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ור"ש ורבי אלעזר בן שמוע ורב אויא מוסיף אף רבי נחמיה
iii.

R. Yehudah ben Bava went between two mountains, between two cities, between their outskirts, and gave Semichah to R. Meir, R. Yehudah, R. Yosi, R. Shimon, and R. Elazar ben Shamu'a (Rav Avya adds, also R. Nechemyah). (They lived long after the Sanhedrin was exiled, and they collected fines!)

כיון שהכירו בהם אויבים אמר להם בני רוצו אמרו לו רבי ואתה מה תהא עליך אמר להם הריני מוטל לפניהם כאבן שאין לה הופכין אמרו לא זזו משם עד שנעצו לגופו ג' מאות לולניאות של ברזל ועשאוהו לגופו ככברה
iv.

When the troops of Rome found out, R. Yehudah ben Bava told them 'flee. I will remain here.' They pierced him with 300 iron spears.

אמר רב נחמן בר יצחק לא תימא דיני קנסות אלא שלא דנו דיני נפשות
5.

Correction (Rav Nachman bar Yitzchak): Rather, after they exiled themselves, capital punishment was not enforced.

מ"ט
6.

Question: What was the Sanhedrin's reason?

כיון דחזו דנפישי להו רוצחין ולא יכלי למידן אמרו מוטב נגלי ממקום למקום כי היכי דלא ליחייבו
7.

Answer: There were too many murderers, and they could not judge them all. They reasoned that it is better to be in exile, so the murderers will not be liable [Misas Beis Din. Rav Elyashiv (Shabbos 15a) - if Beis Din exempts someone from execution, the king cannot kill him for his Aveirah. They disqualified themselves from judging capital cases, to enable the king to kill murderers. A king may kill without a clear proof or warning!]

דכתיב (דברים יז) ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא מלמד שהמקום גורם:
i.

"Min ha'Makom ha'Hu" - capital punishment can be sentenced only if the Great Sanhedrin is in its place (in Lishkas ha'Gazis in the Mikdash).