1)

STORES THAT PAY TAX TO IDOLATRY (cont.)

ורבי יוחנן אמר אפילו מעוטרות בפירות נמי אסור
(a)

(R. Yochanan): One may not buy even from stores crowned with fruits;

ק"ו נהנה אסור מהנה לא כ"ש
1.

Benefit from idolatry is forbidden, and all the more so giving benefit to it!

מיתיבי רבי נתן אומר יום <שעבודת כוכבים> {שעבודה זרה} מנחת בו את המכס מכריזין ואומרים כל מי שנוטל עטרה ויניח בראשו ובראש חמורו לכבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} יניח לו את המכס ואם לאו אל יניח לו את המכס יהודי שנמצא שם מה יעשה
(b)

Question (against Reish Lakish - Beraisa #1 - R. Noson): On the day that the idolatry pardons taxes, they announce 'anyone who honors the idolatry by putting crowns on his head and his donkey's head, he is exempt. Others are liable.' What should a Yisrael do?

יניח נמצא נהנה
1.

If he dons a crown, he benefits from (the smell of) the idolatry!

לא יניח נמצא מהנה
2.

If he does not don a crown, he benefits the idolatry (he pays tax to it)!

מכאן אמרו הנושא ונותן בשוק של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
3.

Therefore, one who buys or sells in the fair of idolatry may not benefit from what he got;

בהמה תיעקר פירות כסות וכלים ירקבו מעות וכלי מתכות יוליכם לים המלח ואיזהו עיקור המנשר פרסותיה מן הארכובה ולמטה
i.

If he bought an animal, we cut its legs below the knee. Peros, clothing or Kelim are left to rot. We throw metal Kelim or (if he sold and received) money in the Dead Sea.

קתני מיהת יניח נמצא נהנה לא יניח נמצא מהנה
4.

Summation of question: The Beraisa forbids benefiting the idolatry!

אמר רב משרשיא בריה דרב אידי קסבר רשב"ל פליגי רבנן עליה דרבי נתן ואנא דאמרי כרבנן דפליגי עליה
(c)

Answer (Rav Mesharshiya brei d'Rav Idi): Reish Lakish holds that Chachamim argue with R. Noson, and he rules like Chachamim;

ור' יוחנן סבר לא פליגי
1.

R. Yochanan holds that all agree with R. Noson.

ולא פליגי והא תניא
(d)

Question: A Beraisa argues with R. Noson (and R. Yochanan knew the Beraisa)!

הולכין ליריד של <עובדי כוכבים> {גוים} ולוקחין מהם בהמה עבדים ושפחות בתים ושדות וכרמים
1.

(Beraisa #2): One may go to a bazaar of Nochrim, and buy animals, slaves, houses, fields and vineyards;

וכותב ומעלה בערכאות שלהן מפני שהוא כמציל מידם
2.

He may go to their courts (to get deeds of ownership), lest he lose the property;

ואם היה כהן מטמא בחוצה לארץ לדון ולערער עמהם
3.

A Kohen may go to Chutz la'Aretz, even though this makes him Tamei mid'Rabanan, to plead his case;

וכשם שמטמא בחוצה לארץ כך מטמא בבית הקברות
4.

Similarly, he may become Tamei there (passing through) a cemetery for this.

בבית הקברות סלקא דעתך טומאה דאורייתא היא
5.

Objection: That is Tum'ah mid'Oraisa. Surely it is forbidden!

אלא בית הפרס דרבנן
6.

Correction: Rather, he may become Tamei through a Beis ha'Pras (a field in which a corpse was plowed). Its Tum'ah is mid'Rabanan (perhaps the plow dragged bones and he will step on one).

ומטמא ללמוד תורה ולישא אשה
7.

He may become Tamei (mid'Rabanan) to learn Torah or marry a woman.

א"ר יהודה אימתי בזמן שאין מוצא ללמוד אבל בזמן שמוצא ללמוד אינו מטמא
8.

R. Yehudah says, if he can find a Rebbi here, he may not become Tamei to learn elsewhere.

רבי יוסי אומר אפילו בזמן שמוצא ללמוד יטמא לפי שאין אדם זוכה ללמוד מכל
9.

R. Yosi permits this, for perhaps he will learn better from the Rebbi there;

א"ר יוסי מעשה ביוסף הכהן שהלך אחר רבו לצידן ללמוד תורה
i.

Yosef ha'Kohen followed his Rebbi to Tzidon (in Chutz la'Aretz) to learn.

ואמר רבי יוחנן הלכה כרבי יוסי אלמא פליגי
10.

(R. Yochanan): The Halachah follows R. Yosi.

אמר לך רבי יוחנן לעולם לא פליגי ולא קשיא כאן בלוקח מן התגר דשקלי מיכסא מיניה
(e)

Answer: The Beraisa agrees with R. Noson. One may not buy from a merchant, for the idolatry collects taxes from them;

כאן בלוקח מבעל הבית דלא שקלי מיכסא מיניה
1.

The Beraisa permits buying from a regular person, from whom they do not collect taxes.

2)

WHAT TO DO TO FORBIDDEN ANIMALS

אמר מר בהמה תיעקר והא איכא צער בעלי חיים
(a)

Question: Beraisa #1 says that if one bought an animal, we cut its legs. One may not cause (unnecessary) pain to animals!

אמר אביי אמר רחמנא (יהושוע יא) את סוסיהם תעקר
(b)

Answer (Abaye): "Es Suseihem Te'aker" (teaches that this is proper).

אמר מר ואיזוהי עיקור מנשר פרסותיה מן הארכובה ולמטה
(c)

(Beraisa #1): If he bought an animal, we cut its legs below the knee.

ורמינהי אין מקדישין ואין מחרימין ואין מעריכין בזה"ז
(d)

Contradiction (Beraisa #3): (After the Churban) one should not make things Hekdesh or vow Erchin (an amount of money based on a person's age and gender) to Hekdesh;

ואם הקדיש והחרים והעריך בהמה תיעקר פירות כסות וכלים (דף יג,ב) ירקבו מעות וכלי מתכות יוליכם לים המלח
1.

If one was Makdish, we ensure that no one will benefit from it as follows. We are Me'aker an animal. We leavePeros, garments or Kelim (in a place where no one will take them) to rot. We throw metal Kelim or money into the Dead Sea;

13b----------------------------------------13b
ואיזהו עיקור נועל דלת בפניה והיא מתה מאיליה
2.

'Ikur' means locking it up so it will starve to death.

אמר אביי שאני התם משום בזיון קדשים
(e)

Answer #1 (Abaye): We do not cut the legs of Hekdesh, for that would be disgraceful (the animal would survive a long time with cut legs).

ונשחטיה מישחט
1.

Question: We should slaughter it!

אתו בהו לידי תקלה
2.

Answer: Perhaps someone would come to eat it.

ולישויה גיסטרא
3.

Question: We should cut it into two halves!

אמר אביי אמר קרא (דברים יב) ונתצתם את מזבחותם [וגו'] לא תעשון כן לה' אלהיכם
4.

Answer (Abaye): "You will break their altars... Lo Sa'asun Ken la'Shem."

רבא אמר מפני שנראה כמטיל מום בקדשים
(f)

Answer #2 (Rava): We do not cut its legs, for that would look like blemishing Hekdesh.

נראה מום מעליא הוא
(g)

Question: That is truly blemishing Hekdesh!

ה"מ בזמן שבית המקדש קיים דחזי להקרבה
(h)

Answer: When the Mikdash stands, the animal is destined to be offered, it is blemishing Hekdesh;

השתא דלא חזי להקרבה לית לן בה
1.

Nowadays that the animal cannot be offered, it is permitted (mid'Oraisa, and forbidden mid'Rabanan because it looks like blemishing Hekdesh).

וליהוי כמטיל מום בבעל מום
(i)

Question: It should be forbidden mid'Oraisa, just like putting another blemish in a blemished Korban;

דאע"ג דלא חזי להקרבה אסור
1.

Even though the Korban cannot be offered, one may not blemish it further!

בעל מום נהי דלא חזי לגופיה לדמי חזי
(j)

Answer: A blemished Korban cannot be offered, but it is redeemed and we offer a replacement with the redemption money;

לאפוקי הכא דלא לדמי חזי ולא לגופיה חזי
1.

Nowadays, we cannot offer the animal or its value (so mid'Oraisa one may blemish it).

אשכחיה רבי יונה לרבי עילאי דקאי אפיתחא דצור א"ל קתני בהמה תיעקר עבד מאי
(k)

Question (R. Yonah): What is the law regarding slaves? (Are we Oker them?)

עבד ישראל לא קא מיבעיא לי כי קא מיבעיא לי עבד <עובד כוכבים> {גוי} מאי
1.

Surely, we do not harm Yisrael slaves. The question is about Nochri slaves.

א"ל מאי קא מיבעיא לך תניא <העובדי כוכבים> {הגוים} והרועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין
(l)

Answer (R. Ila'i - Beraisa): We do not cause Nochrim or shepherds of small animals (who constantly steal by grazing their animals in others' fields) to die, nor do we save them. (I.e. we are not Oker Nochri slaves.)

3)

WHAT MAY WE BUY?

א"ל ר' ירמיה לר' זירא קתני לוקחין מהן בהמה עבדים ושפחות עבד ישראל או דלמא אפי' עבד <עובד כוכבים> {גוי}
(a)

Question (R. Yirmeyah): The Beraisa permits buying slaves. Is this only Yisraelim, or even Nochrim?

א"ל מסתברא עבד ישראל דאי עבד <עובד כוכבים> {גוי} למאי מיבעי ליה
(b)

Answer #1 (R. Zeira): Presumably, it is only Yisraelim. Why should we be lenient to allow buying Nochrim?

כי אתא רבין אמר רבי שמעון בן לקיש אפילו עבד <עובד כוכבים> {גוי} מפני שמכניסו תחת כנפי השכינה
(c)

Answer #2 (Ravin): We may buy even a Nochri. He will become an 'Eved Kena'ani', who keeps the Mitzvos incumbent on women!

אמר רב אשי אטו בהמה מאי מכניס תחת כנפי השכינה איכא
(d)

Objection (Rav Ashi): That does not explain why one may buy animals!

אלא משום מעוטייהו וה"נ דממעטי שרי:
(e)

Answer #3 (Rav Ashi): Rather, one may buy animals for this is detrimental to the Nochri. This also justifies buying a Nochri slave.

רבי יעקב זבן סנדלא ר' ירמיה זבן פיתא אמר ליה חד לחבריה יתמא עבד רבך הכי אמר ליה אידך יתמא עבד רבך הכי
(f)

R. Yakov bought a sandal (at a Nochri bazaar). R. Yirmeyah bought bread. Each rebuked the other 'Your Rebbi would not do so'!

ותרוייהו מבעה"ב זבון וכל חד וחד סבר חבראי מתגר זבן
1.

Each bought from a regular person, but thought that the other bought from a merchant.

דאמר רבי אבא בריה דרבי חייא בר אבא לא שנו אלא בלוקח מן התגר דשקלי מיכסא מיניה
2.

(R. Aba brei d'R. Chiya bar Aba): One may not buy from a merchant, for the idolatry collects taxes from them;

אבל בלוקח מבעה"ב דלא שקלי מיניה מיכסא מותר
i.

One may buy from a regular person, for they do not collect taxes from him.

א"ר אבא בריה דר' חייא בר אבא אילמלא היה ר' יוחנן הא זימנא באתרא דקא שקלי מיכסא אפי' מבעה"ב הוה אסר
(g)

(R. Aba): Had R. Yochanan seen that here, the idolatry collects taxes from regular people, he would have forbidden that also!

אלא אינהו היכי זבון
(h)

Question: If so, why did R. Yakov and R. Yirmeyah buy?

מבעה"ב שאינו קבוע זבון:
(i)

Answer: The idolatry collects from regular people who always sell. They bought from regular people who do not normally sell.

4)

ITEMS UNIQUELY USED FOR IDOLATRY

(משנה) אלו דברים אסורים למכור <לעובד כוכבים> {לגוים} אצטרובלין ובנות שוח ופטוטרות ולבונה ותרנגול הלבן
(a)

(Mishnah): One may not sell the following to Nochrim (they will be explained in the Gemara): Itzterobelin, Benos Shu'ach, Petoteros, frankincense, and white chickens;

רבי יהודה אומר מותר למכור לו תרנגול לבן בין התרנגולין
(b)

R. Yehudah permits selling a white chicken among many chickens;

ובזמן שהוא בפני עצמו קוטע את אצבעו ומוכרו לו
1.

If one sells only a white chicken, he must cut off its leg;

לפי שאין מקריבים חסר <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
2.

Nochrim do not offer to idolatry animals or birds missing a limb.

ושאר כל הדברים סתמן מותר ופירושן אסור
(c)

All other things are permitted if Stam, but forbidden if specified (this will be explained).

ר"מ אומר אף דקל טב וחצב <ונקלב> [ונקלס] אסור למכור <לעובדי כוכבים> {לגוים}:
(d)

R. Meir forbids selling a good Dekel (date tree), Chatzav, and Niklas to a Nochri.