1)

RENTAL AND SALE OF HOUSES AND FIELDS

(משנה) אין משכירין להם בתים בארץ ישראל ואין צריך לומר שדות
(a)

(Mishnah - R. Meir): We may not (sell or) rent houses to Nochrim in Eretz Yisrael, and all the more so fields;

ובסוריא (דף כא,א) משכירין להם בתים אבל לא שדות
1.

In Surya we may rent (but not sell) houses, but not fields;

ובחו"ל מוכרין להם בתים ומשכירין שדות דברי רבי מאיר
2.

In Chutz la'Aretz we may (even) sell houses and rent fields.

רבי יוסי אומר בארץ ישראל משכירין להם בתים אבל לא שדות
(b)

R. Yosi says, in Eretz Yisrael we may rent (but not sell) houses, but not fields;

ובסוריא מוכרין בתים ומשכירין שדות
1.

In Surya we may sell houses and rent fields;

ובחוץ לארץ מוכרין אלו ואלו
2.

In Chutz la'Aretz we may sell houses and fields.

אף במקום שאמרו להשכיר לא לבית דירה אמרו מפני שהוא מכניס לתוכו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(c)

Even when one may rent houses, it cannot be for the Nochri to live in, for he would bring in his idolatry;

שנאמר (דברים ו) לא תביא תועבה אל ביתך
1.

This is forbidden - "v'Lo Savi So'evah El Beisecha."

ובכל מקום לא ישכיר לו את המרחץ מפני שהוא נקרא על שמו:
(d)

In all places one may not rent to him a bathhouse, for people call it the Yisrael's bathhouse (and they will think that he authorized heating the water on Shabbos).

מאי אין צריך לומר שדות
(e)

(Gemara) Question: Why does it say 'all the more so fields'?

אילימא משום דאית בה תרתי חדא חניית קרקע וחדא דקא מפקע לה ממעשר
(f)

Suggestion: Two Isurim are involved with fields. It gives the Nochri Chaniyah (encampment), and it annuls Ma'aseros from the field.

אי הכי בתים נמי איכא תרתי חדא חניית קרקע וחדא דקא מפקע לה ממזוזה
(g)

Question: Also a house entails two Isurim. It gives the Nochri Chaniyah, and it uproots the Mitzvah of Mezuzah!

אמר רב משרשיא מזוזה חובת הדר הוא:
(h)

Answer (Rav Mesharshiya): The Mezuzah is a Mitzvah incumbent on the one living there. (It is not a Mitzvah on the house, so nothing is uprooted. Suggestion (f) is accepted; it answers Question (e).)

בסוריא משכירין בתים כו':
(i)

(Mishnah): In Surya we may rent houses...

מאי שנא מכירה דלא משום מכירה דארץ ישראל
(j)

Question: Selling is forbidden. Presumably this is a decree lest one sell in Eretz Yisrael;

אי הכי משכירות נמי נגזור
1.

We should likewise forbid renting!

היא גופה גזרה
(k)

Answer: Renting is forbidden only due to a decree, lest one come to sell;

ואנן ניקום וניגזור גזרה לגזרה
1.

We do not make a decree due to a decree.

והא שכירות שדה דבסוריא דגזרה לגזרה היא וקא גזרינן
(l)

Question: One may not rent fields in Surya. This is a decree due to a decree!

התם לאו גזרה הוא קסבר כיבוש יחיד שמיה כיבוש
(m)

Answer: No, the Tana holds that Kivush Yachid (Rashi - territory conquered without consulting Hash-m or without all of Yisrael; Tosfos - anything conquered improperly, i.e. before conquering all of Eretz Yisrael) is valid conquest (therefore, Surya is considered like Eretz Yisrael. Therefore, renting in Surya is a decree due to selling there, which is forbidden mid'Oraisa.)

שדה דאית ביה תרתי גזרו ביה רבנן בתים דלית בהו תרתי לא גזרו בהו רבנן:
1.

Chachamim decreed against renting fields, for one who sells transgresses two Isurim. They did not decree against renting houses, because one who sells transgresses only one Isur.

בחוץ לארץ וכו':
(n)

(Mishnah): In Chutz la'Aretz we may sell houses and rent fields.

שדה דאית ביה תרתי גזרו בהו רבנן בתים דלית בהו תרתי לא גזרו בהו רבנן:
1.

We only decree against selling fields, because (in Eretz Yisrael) two Isurim are involved. We do not decree against selling houses.

2)

R. YOSI'S OPINION

רבי יוסי אומר בארץ ישראל משכירין להם בתים וכו':
(a)

(Mishnah): R. Yosi says, in Eretz Yisrael we may rent houses...

מ"ט
(b)

Question: What is his reason?

שדות דאית בהו תרתי גזרו בהו רבנן בתים דלית בהו תרתי לא גזרו בהו רבנן:
(c)

Answer: He decrees only against renting fields, because two Isurim are involved with (selling) fields.

ובסוריא מוכרין וכו':
(d)

(Mishnah): In Surya we may sell houses...

מ"ט
(e)

Question: What is his reason?

קסבר כיבוש יחיד לא שמיה כיבוש
(f)

Answer: He holds that Kivush Yachid is not considered conquest (Surya is not part of Eretz Yisrael);

ושדה דאית בה תרתי גזרו בה רבנן בתים דלית בהו תרתי לא גזרו בהו רבנן:
1.

He decrees only against selling fields, for two Isurim are involved (in Eretz Yisrael) with fields.

ובחו"ל מוכרין וכו':
(g)

(Mishnah): In Chutz la'Aretz we may sell houses and fields.

מאי טעמא
(h)

Question: What is his reason?

כיון דמרחק לא גזרינן
(i)

Answer: Since it is far from Eretz Yisrael, we do not decree at all.

אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי יוסי
(j)

(Rav Yehudah): The Halachah follows R. Yosi.

אמר רב יוסף ובלבד שלא יעשנה שכונה
(k)

(Rav Yosef): Even so, one may not sell to a Nochri if it will create a neighborhood of Nochrim.

וכמה שכונה
1.

Question: What is considered a neighborhood?

תנא אין שכונה פחותה משלשה בני אדם
2.

Answer (Beraisa): A neighborhood is at least three people.

ולחוש דלמא אזיל האי ישראל ומזבין לחד <עובד כוכבים> {גוי} ואזיל היאך ומזבין לה לתרי
(l)

Question: We should be concerned lest the Nochri sell to two others, creating a neighborhood!

אמר אביי אלפני מפקדינן אלפני דלפני לא מפקדינן:
(m)

Answer: That is a remote concern. We need not be concerned for it.

3)

RENTING TO KUSIM AND NOCHRIM

אף במקום שאמרו להשכיר:
(a)

(Mishnah): Even where one may rent houses...

מכלל דאיכא דוכתא דלא מוגרי
(b)

Inference: There are places where one may not rent;

(דף כא,ב) וסתמא כרבי מאיר דאי ר' יוסי בכל דוכתא מוגרי:
1.

This is like R. Meir, for R. Yosi permits renting houses in all places.

21b----------------------------------------21b
ובכל מקום לא ישכור וכו':
(c)

(Mishnah): In any place, he may not rent...

תניא רבן שמעון בן גמליאל אומר לא ישכור אדם מרחצו <לעובד כוכבים> {לגוי} מפני שנקרא על שמו <ועובד כוכבים> {וגוי} זה עושה בו מלאכה בשבתות ובימים טובים
(d)

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): One may not rent his bathhouse to a Nochri, for people call it the Yisrael's bathhouse, and they will think that the Yisrael asked the Nochri to work on Shabbos and Yom Tov.

אבל לכותי מאי
(e)

Question: May one rent it to a Kusi?

שרי
(f)

Answer: It is permitted;

כותי אימר עביד ביה מלאכה בחולו של מועד בחולו של מועד אנן נמי עבדינן
1.

Granted, Kusim do (even forbidden) work on Chol ha'Mo'ed, but even a Yisrael may heat water for bathing on Chol ha'Mo'ed!

אבל שדהו <לעובד כוכבים> {לגוי} מאי
(g)

Question: May one rent his field to a Nochri (in Chutz la'Aretz, where we are not concerned for Chaniyah or Ma'aseros? Are we concerned lest people think he works for the Yisrael)?

שרי
(h)

Answer: It is permitted.

מאי טעמא
(i)

Question: What is the reason?

אריסא אריסותיה קעביד
(j)

Answer: People will assume that the Nochri is a sharecropper, and he works for his own sake (he gets a share of the Peros).

מרחץ נמי אמרי אריסא אריסותיה קעביד
(k)

Question: We should also permit renting a bathhouse for this reason!

אריסא דמרחץ לא עבדי אנשי
(l)

Answer: People do not make such arrangements regarding bathhouses (they simply pay a daily wage).

תניא ר"ש בן אלעזר אומר לא ישכיר אדם שדהו לכותי מפני שנקראת על שמו וכותי זה עושה בו מלאכה בחוש"מ
(m)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): One may not rent his field to a Kusi, for people call it the Yisrael's, and the Kusi will work on Chol ha'Mo'ed.

אבל <עובד כוכבים> {גוי} מאי שרי דאמרי אריסא אריסותיה עביד
(n)

Question: May we infer that one may rent it to a Nochri, because people will assume that the Nochri is a sharecropper working for his own sake?

א"ה כותי נמי אמרי אריסא אריסותיה עביד
1.

If so, we should also permit renting to a Kusi for the same reason!

(דף כב,א) אריסותא לר"ש בן אלעזר לית ליה
(o)

Answer: R. Shimon ben Elazar does not assume that people will say that the Nochri is a sharecropper.