1)

WHY WE MAY NOT RENT TO KUSIM

אלא <עובד כוכבים> {גוי} מ"ט מותר
(a)

Question: Why is it permitted to rent to Nochrim?

דאמרינן ליה וציית
(b)

Answer: We tell him not to work on Shabbos, and he complies.

כותי נמי אמרינן ליה וציית
(c)

Question: Likewise, it should be permitted to rent to Kusim. We will tell him not to work on Chol ha'Moed!

כותי לא ציית דאמר אנא גמירנא טפי מינך
(d)

Answer: The Kusi will not listen. He thinks that he knows the law better than we do.

א"ה מאי איריא מפני שנקראת על שמו תיפוק ליה משום (ויקרא יט) לפני עור לא תתן מכשול
(e)

Question: R. Shimon ben Elazar forbade because people call it the Yisrael's field. Even without this, it is forbidden due to "Lifnei Iver"!

חדא ועוד קאמר חדא משום לפני עור ועוד מפני שנקראת על שמו
(f)

Answer: Indeed, the Tana means that it is forbidden due to Lifnei Iver, and also because people call it the Yisrael's field.

2)

PARTNERSHIP WITH NOCHRIM

הנהו מוריקאי <דעובד כוכבים> {דגוי} נקיט בשבתא וישראל בחד בשבתא אתו לקמיה דרבא שרא להו
(a)

Version #1: Some Yisraelim and Nochrim were joint sharecroppers (in saffron gardens). The Nochrim would work on Shabbos, and the Yisraelim the next day. Rava permitted it.

איתיביה רבינא לרבא ישראל <ועובד כוכבים> {וגוי} שקיבלו שדה בשותפות לא יאמר ישראל <לעובד כוכבים> {לגוי} טול חלקך בשבת ואני בחול
(b)

Question (Ravina - Beraisa): If a Yisrael and Nochri accepted to work a field as sharecroppers, the Yisrael may not tell the Nochri 'take your share of the Peros for working on Shabbos, and I will take a corresponding (extra) share during the week';

ואם התנו מתחלה מותר
1.

If they stipulated from the beginning, it is permitted;

ואם באו לחשבון אסור
2.

If they made a calculation (of how much each should get), it is forbidden.

איכסיף לסוף איגלאי מלתא דהתנו מעיקרא הוו
(c)

Rava was embarrassed (that he erred). Later, it was found that they had stipulated from the beginning (the ruling was correct).

רב גביהה מבי כתיל אמר הנהו שתילי דערלה הוה <עובד כוכבים> {גוי} אכיל שני דערלה וישראל שני דהתירא אתו לקמיה דרבא שרא להו
(d)

Version #2 (Rav Gavihah of Bei Kesil): Some Yisraelim and Nochrim were hired together to plant new trees. The Yisraelim told the Nochrim to work the trees (and enjoy the Peros) for the three years of Orlah, and the Yisraelim would work them for three other years. Rava permitted it. (end of Version #2)

והא אותביה רבינא לרבא
(e)

Question: Version #2 cannot be correct, for then Ravina had no question from the Beraisa!

לסיועי סייעיה
(f)

Answer: Indeed, Ravina brought the Beraisa to support Rava (if they stipulated from the beginning, it is permitted, for the Nochri is not like the Yisrael's worker, even though the Yisrael profits. The same applies here!)

והא אכסיף
(g)

Question: Rava was embarrassed! (Surely, Ravina asked against him.)

לא היו דברים מעולם
(h)

Answer: According to Version #2, Rava was not embarrassed.

איבעיא להו סתמא מאי
(i)

Question: May they divide the money equally without mentioning the share for Shabbos?

ת"ש אם התנו מתחילה מותר
(j)

Answer (Beraisa): If they stipulated from the beginning, it is permitted;

הא סתמא אסור
1.

Inference: If they did not stipulate from the beginning, it is forbidden.

אימא סיפא
(k)

Question: We may infer the opposite from the Seifa!

אם באו לחשבון אסור
1.

(Seifa): If they made a calculation, it is forbidden.

הא סתמא מותר
2.

Inference: If they did not made a calculation, it is permitted!

אלא מהא ליכא למשמע מינה:
(l)

Conclusion: The inferences contradict one another. We cannot determine which is correct.

PEREK EIN MA'AMIDIN
3)

NOCHRIM ARE SUSPECTED OF BESTIALITY

מסכת עבודה זרה פרק ב (משנה) אין מעמידין בהמה בפונדקאות של <עובדי כוכבים> {גוים} מפני שחשודין על הרביעה
(a)

(Mishnah): We may not leave animals in inns owned by Nochrim, for they are suspected of bestiality;

ולא תתייחד אשה עמהן מפני שחשודין על העריות
(b)

A woman may not be secluded with Nochrim, for they are suspected of illicit relations;

ולא יתייחד אדם עמהן מפני שחשודין על שפיכות דמים:
(c)

A man may not be secluded with Nochrim, for they are suspected of murder.

22b----------------------------------------22b
(דף כב,ב) ורמינהי לוקחין מהן בהמה לקרבן ואין חוששין לא משום רובע ולא משום נרבע ולא משום מוקצה ולא משום נעבד
(d)

(Gemara - Beraisa) Contradiction: We may buy an animal from Nochrim for a Korban. We are not concerned lest it was Bo'el (played the male part in relations) a Nochri, or a Nochri was Bo'el it, or it was Muktzeh (designated for idolatry; Tosfos - and given to the priests and fed fodder of idolatry), or was worshipped.

בשלמא מוקצה ונעבד אם איתא דאקצייה ואם איתא דפלחיה לא הוה מזבין ליה
1.

Granted, we are not concerned for Muktzeh, or that it was worshipped, for a Nochri would not sell such an animal.

אלא רובע ונרבע לחוש
2.

However, we should be concerned for bestiality!

אמר רב תחליפא אמר רב שילא בר אבינא משמיה דרב <עובד כוכבים> {גוי} חס על בהמתו שלא תעקר
(e)

Answer #1 (Rav Tachlifa): A Nochri does not sleep with his animal, for this would make it sterile. (Other answers will be given on 23a.)

התינח נקבות זכרים מאי איכא למימר
(f)

Question: This does not apply to male animals!

אמר רב כהנא הואיל ומכחישין בבשר
(g)

Answer (Rav Kahana): A Nochri does not sleep with his male animal, for this would make it weaker.

אלא הא דתניא לוקחין בהמה מרועה שלהן
(h)

Question (Beraisa): We may buy an animal from a Nochri's shepherd (a Nochri) for a Korban.

ליחוש דלמא רבעה לה
1.

We should be concerned lest the shepherd slept with it (it is not his animal)!

רועה שלהן מתיירא משום הפסד שכר
(i)

Answer: He is afraid lest the owner find out and deduct from his wages.

אלא הא דתניא אין מוסרין בהמה לרועה שלהן
(j)

Question (Beraisa): We may not give an animal to a Nochri shepherd.

לימא רועה שלהן מתיירא משום הפסד שכרו
1.

We should not be concerned. He is afraid to sleep with it lest he lose his wages!

אינהו דידעי בהדדי מרתתי
(k)

Answer: A shepherd of a Nochri fears his boss. Since all Nochrim enjoy bestiality, they suspect each other;

אנן דלא ידעינן בהו לא מרתתי
1.

A shepherd of a Yisrael thinks that his boss does not suspect him.

אמר רבה היינו דאמרי אינשי מכתבא גללא בזע רגלא בחבריה ידע
2.

(Rabah): Lowly people understand and fear each other.

אי הכי זכרים מנקבות לא ניזבון דחיישינן דלמא מרבעא ליה עילוה
(l)

Question: Why may we buy a male animal from a Nochris? Perhaps she slept with it! (The deterrents of sterility and weakening the animal do not apply.)

כיון דמיגרי בה מרתתא
(m)

Answer: She is afraid lest the animal follow her around (and people will know why).

אלא הא דתני רב יוסף ארמלתא לא תרבי כלבא ולא תשרי בר בי רב באושפיזא
(n)

Question: Rav Yosef taught that a widow may not keep a dog, nor host a Talmid in her inn.

בשלמא בר בי רב צניע לה
1.

Granted, she is suspected of sinning with the Talmid. She trusts that he will not reveal anything.

אלא כלבא כיון דמיגרה בה מרתתא
2.

However, why are we concerned for a dog? It would follow her around!

כיון דכי שדיא ליה אומצא ומסריך אבתרה מימר אמרי אינשי האי דמסריך אבתרה משום אומצא דקא מסריך
(o)

Answer: People will assume that it follows her because she often feeds it meat.

נקבות אצל נקבות מאי טעמא לא מייחדינן
(p)

Question: Why may we not leave a female animal with a Nochris?

אמר מר עוקבא בר חמא מפני <שהעובדי כוכבים> {שהגוים} מצויין אצל נשי חבריהן ופעמים שאינו מוצאה ומוצא את הבהמה ורובעה
(q)

Answer #1 (Mar Ukva bar Chama): Nochrim often go to other women. Perhaps a Nochri will come, and not find her, and have relations with the animal.

ואיבעית אימא אפילו מוצאה נמי רובעה
(r)

Answer #2: Even if the Nochri finds her, perhaps he will prefer to have relations with the animal;

דאמר מר חביבה עליהן בהמתן של ישראל יותר מנשותיהן
1.

Nochrim prefer animals of Yisrael above their own wives.

דא"ר יוחנן בשעה שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא
2.

(R. Yochanan): When the serpent had relations with Chavah, he inserted filth in her (which passed to her seed).

אי הכי ישראל נמי
3.

Question: Also Yisrael descends from Chavah!

ישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן <עובדי כוכבים> {גוים} שלא עמדו על הר סיני לא פסקה זוהמתן
4.

Answer: When Yisrael came to Sinai, the filth left them. It never left the Nochrim.

איבעיא להו עופות מאי
(s)

Question: Are we concerned lest Nochrim have bestiality with birds?

(t)

Answer: Yes.

תא שמע דאמר רב יהודה אמר שמואל משום רבי חנינא אני ראיתי <עובד כוכבים> {גוי} שלקח אווז מן השוק רבעה חנקה צלאה ואכלה
1.

(Rav Yehudah citing R. Chanina): I saw a Nochri buy a duck, have relations with it, choke it, roast it and eat it.

וא"ר ירמיה מדיפתי אני ראיתי ערבי אחד שלקח ירך מן השוק וחקק בה כדי רביעה רבעה צלאה ואכלה
2.

(R. Yirmeyah mi'Difti): I saw an Aravi buy a thigh of meat, cut a hole (for relations), have relations with it, roast it and eat it.