1)

MORTAL DANGER

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל מכה שמחללין עליה את השבת אין מתרפאין מהן
(a)

Version #1 (R. Yochanan): A Nochri may not heal any wound for which we may desecrate Shabbos (because there is mortal danger).

ואיכא דאמרי אמר רבה בר בר חנה אמר ר"י כל (דף כח,א) מכה של חלל אין מתרפאין מהן
(b)

Version #2 (R. Yochanan): A Nochri may not heal any internal wound.

מאי בינייהו
(c)

Question: What is the difference between the two versions?

איכא בינייהו גב היד וגב הרגל
(d)

Answer #1: They argue about a wound on the back of the hand or foot.

דאמר רב אדא בר מתנה אמר רב גב היד וגב הרגל הרי הן כמכה של חלל ומחללין עליהן את השבת
1.

(Rav Ada bar Masnah): A wound on the back of the hand or foot is like an internal wound. One may desecrate Shabbos for it (nevertheless, it is not internal. Rabah bar bar Chanah permits a Nochri to cure it.)

אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב כל מכה שצריכה אומד מחללין עליה את השבת
(e)

(Rav Zutra bar Tuvya): We may desecrate Shabbos for any wound for which we must estimate (whether or not the person will live).

אמר רב שמן בר אבא אמר ר' יוחנן והאי אישתא צמירתא כמכה של חלל דמי ומחללין עליה את השבת
(f)

(R. Shemen bar Aba): A hot fever is like an internal wound. One may desecrate Shabbos for it.

מהיכן מכה של חלל
(g)

Question: What is considered an internal wound?

פירש רבי אמי מן השפה ולפנים
(h)

Answer (R. Ami): It is from the lips and inside.

2)

WOUNDS OF THE MOUTH

בעי רבי אליעזר ככי ושיני מאי
(a)

Question (R. Elazar): What is the law of a wound on the Kachi (Rashi - gums; Tosfos - wide teeth) or (Tosfos - other) teeth?

כיון דאקושי נינהו כמכה דבראי דמו
1.

Since they are hard, this is like an external wound;

או דלמא כיון דגואי קיימי כמכה של חלל דמו
2.

Or, since they are internal, perhaps it is considered an internal wound!

אמר אביי ת"ש החושש בשיניו לא יגמע בהן את החומץ
(b)

Answer #1 (Abaye - Mishnah): If one's teeth hurt, he may not Yigma (Abaye explains, put in his mouth and spit out; Rava - swallow) vinegar (on Shabbos).

חושש הוא דלא הא כאיב ליה טובא שפיר דמי
1.

Inference: If he is in great pain, this is permitted (because it is considered an internal wound)!

דלמא תנא היכא דכאיב ליה טובא חושש נמי קרי ליה
(c)

Rejection: Perhaps the Tana taught 'hurt', and this includes a great pain.

ת"ש רבי יוחנן חש בצפדינא אזל לגבה דההיא מטרוניתא עבדה חמשא ומעלי שבתא
(d)

Answer #2: R. Yochanan contracted Tzafdina (a tooth disease). He went to a Nochris to cure it, on Thursday and Friday.

א"ל למחר מאי
1.

R. Yochanan: What should I do tomorrow? (I must teach on Shabbos. I cannot come!)

אמרה ליה לא צריכת
2.

The Nochris: You need not do anything.

אי צריכנא מאי
3.

R. Yochanan: What if it hurts, and I must cure it?

אמרה אשתבע לי דלא מגלית אישתבע לה לאלהא ישראל לא מגלינא גלייה ליה למחר נפק דרשה בפירקא
4.

The Nochris would not tell him until he swore not to reveal it. He said 'I swear to the G-d of Yisrael, I will not reveal it.' She told him, and he taught it to the Talmidim.

והא אישתבע לה
5.

Question: He swore not to reveal it!

לאלהא דישראל לא מגלינא אבל לעמיה ישראל מגלינא
6.

Answer: He swore not to reveal it to the G-d of Yisrael. He never swore not to reveal it to Yisrael.

והאיכא חילול השם
7.

Question: (She did not realize this.) This was Chilul Hash-m!

דגלי לה מעיקרא
8.

Answer: (Right) after she told him, he explained his oath to her.

אלמא כמכה של חלל דמיא
9.

Conclusion: Since R. Yochanan would use the cure on Shabbos, it must be that it is considered an internal wound.

אמר רב נחמן בר יצחק שאני צפדינא הואיל ומתחיל בפה וגומר בבני מעיים
(e)

Rejection (Rav Nachman bar Yitzchak): Tzafdina is an exception. It begins in the mouth but spreads to the intestines.

מאי סימניה
(f)

Question: What are its symptoms?

רמי מידי בי ככי ומייתי דמא מבי דרי
(g)

Answer: If one puts something on the Kachi, the teeth bleed.

ממאי הוי מקרירי קרירי דחיטי ומחמימי חמימי דשערי ומשיורי כסא דהרסנא
1.

It comes from eating cold wheat products, hot barley products, or leftover Kisa d'Harsena (fish fried in its own oil with flour).

מאי עבדא ליה
(h)

Question: What cure did she give?

א"ר אחא בריה דרבא מי שאור ושמן זית ומלח
(i)

Answer #1 (Rav Acha brei d.Rava): It was water of sourdough, olive oil, and salt.

ומר בר רב אשי אמר משחא דאווזא בגדפא דאווזא
(j)

Answer #2 (Mar bar Rav Ashi): She melted fat of a goose, and applied it to his teeth with a wing.

אמר אביי אנא עבדי כולהו ולא איתסאי עד דאמר לי ההוא טייעא אייתי קשייתא דזיתא דלא מלו תילתא וקלנהו אמרא חדתא ודביק ביה דדרי עבדי הכי ואיתסאי
(k)

Abaye: None of these worked for me. An Arab told me to roast pits of unripe olives on a glowing hot shovel and apply it to my teeth, and this worked.

ורבי יוחנן היכי עביד הכי והאמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל מכה שמחללין עליה את השבת אין מתרפאין מהן
(l)

Question: How could R. Yochanan allow a Nochris to heal him? He himself said that any wound for which we may desecrate Shabbos, a Nochri may not heal it!

אדם חשוב שאני
(m)

Answer #1: An important person may be healed by them. (They are afraid to harm him.)

והא רבי אבהו דאדם חשוב הוה ורמא ליה יעקב מינאה סמא אשקיה ואי לא רבי אמי ורבי אסי דלחכוהו לשקיה פסקיה לשקיה
(n)

Question: R. Avahu was important, and Yakov Minah applied a potion to his thigh that would have cut it off, had R. Ami and Rav Asi not removed it!

דרבי יוחנן רופא מומחה הוה
(o)

Answer #2: The Nochris who healed R. Yochanan was a professional. (She would not harm him and ruin her reputation.)

דרבי אבהו נמי רופא מומחה הוה
(p)

Question: Also Yakov Minah was a professional, and he sought to harm R. Avahu!

שאני רבי אבהו דמוקמי ביה מיני בנפשייהו (שופטים טז) תמות נפשי עם פלשתים
(q)

Answer (to both questions): The Minim had an exceptional hatred of R. Avahu. They were willing to suffer themselves just to harm him (like Shimshon did to the Plishtim) - "Tamos Nafshi Im Plishtim."

3)

OTHER CURES

אמר שמואל האי פדעתא סכנתא היא ומחללין עליה את השבת
(a)

(Shmuel): A wound from a sword is dangerous. We desecrate Shabbos for it.

מאי אסותא למיפסק דמא תחלי בחלא
1.

To stop the bleeding, he should drink (some say - apply to the wound) cress in vinegar;

לאסוקי גרדא דיבלא וגירדא דאסנא או ניקרא מקילקלתא
2.

To help a scab form, he makes a bandage of a herb and wood of a bush, or worms (R. Chananel - excrement).

אמר רב ספרא האי עינבתא פרוונקא דמלאכא דמותא היא
(b)

(Rav Safra): Large blisters are a precursor to death;

מאי אסותא טיגנא בדובשא או כרפסא בטילייא
1.

To cure them, he eats grated rue with honey, or celery with wine.

אדהכי והכי ליתי עינבתא בת מינא וניגנדר עילוי חיורתי לחיורתי ואוכמתי לאוכמתי
2.

Until this is ready, he should press on the blisters grapes of the same color (white or black).

אמר רבא האי סימטא פרוונקא דאשתא היא
(c)

(Rava): Boils come due to a fever;

מאי אסותא למחייה שיתין איתקוטלי וליקרעיה שתי וערב
1.

To cure them, he should snap his finger against them 60 times, and cut them lengthwise and widthwise.

והני מילי דלא חיור רישיה
2.

This is needed only if the top of the boil is not white;

אבל חיור רישיה לית לן בה
i.

If it is white, one must merely take out the pus.

28b----------------------------------------28b
רבי יעקב חש (דף כח,ב) בפיקעא אורי ליה רבי אמי ואמרי לה רבי אסי אורי ליה ליתי שב ביני אהלא תולנא וצייר ליה בחללא דבי צוארא וליכריך עילויה נירא ברקא וטמיש ליה בנטפא חיורא וליקליה ובדר ליה עילויה
(d)

R. Yakov had a pain in his rectum. R. Ami told him to wrap seven red aloe seeds in a certain cloth, tie it with a certain string, dip it in white stacte (a spice), burn it, and scatter the ashes on the top of the rectum.

אדהכי והכי ליתי קשיתא דאסנא לינח פיקעא להדי פיקעא וה"מ פיקעא עילאה
1.

Until this is ready, he should place pits of shrub-nuts on the rectum.

פיקעא תתאה מאי לייתי תרבא דצפירתא דלא אפתח וליפשר ולישדי ביה ואי לא לייתי תלת טרפא קרא דמייבשי בטולא וליקלי וליבדר עילויה ואי לא לייתי משקדי חלזוני ואי לא מייתי משח קירא ולינקוט בשחקי דכיתנא בקייטא ודעמר גופנא בסיתווא
2.

For the bottom, he should apply melted Chelev of a goat that has not given birth. If not, he should take three dried gourd leaves, and spread them on it. If not, he uses shells of snails, and if not oil blended into wax, and he should cover himself with linen clothing if it is summer, or (warm) cotton clothing if it is winter.

רבי אבהו חש באודניה אורי ליה ר' יוחנן ואמרי ליה בי מדרשא מאי אורי ליה כי הא דאמר אביי אמרה לי אם לא איברי כולייתא אלא לאודנא ואמר רבא אמר לי מניומי אסיא כולהו שקיינו קשו לאודנא לבר ממיא דכולייתא לייתי כולייתא דברחא קרחא וליקרעיה שתי וערב ולינח אמללא דנורא והנהו מיא דנפקי מיניה לישדינהו באודניה לא קרירי ולא חמימי אלא פשורי
(e)

R. Avahu's ear hurt him; he was told to take the kidney of a goat, tear it lengthwise and widthwise, put it on glowing coals, and put the liquid that exudes (when it is lukewarm) in the ear;

ואי לא לייתי תרבא דחיפושתא גמלניתא וליפשר ולישדי ביה ואי לא למלייה לאודניה מישחא וליעבד שב פתילתא דאספסתא וליתי שופתא דתומא וליתוב ברקא בחד רישא וליתלי בהו נורא ואידך רישא מותבא באודנא וליתוב אודניה להדא נורא ויזדהר מזיקא ונישקול חדא וננח חדא לישנא אחרינא ואי לא לייתי שב פתילתא ביקרא ושייף ליה מישחא דאספסתא ונייתי חד רישא בנורא וחד רישא באודניה ונשקול חדא וננח חדא ויזדהר מזיקא
1.

If not, he should apply melted Chelev of a fat beetle. If not, he should fill the ear with oil, make seven wicks of fodder, and (one by one) put one end in a fire, the other end in the ear, and beware of drafts. (Some say, the wicks are rubbed with oil of fodder.)

ואי לא לייתי אודרא דנדא דלא משקיף וננח בה ולתלייה לאודניה להדי נורא ומיזדהר מזיקא
2.

If not, he should take unbeaten tufts, and put them in the ear, facing a fire.

ואי לא לייתי גובתא דקניא עתיקא בר מאה שנין ולימלחיה מילחא גללניתא ולקלי ולידבק
3.

If not, he should take a 100 year old reed, salt it, roast it and stick it to the ear.

וסימנך רטיבא ליבשתא ויבשתא לרטיבא
i.

The liquid remedies help a dry ear. The dry remedies help a wet ear.

אמר רבה בר זוטרא אמר רבי חנינא מעלין אזנים בשבת
(f)

(Rabah bar Zutra): We may raise drooping ears on Shabbos.

תני רב שמואל בר יהודה ביד אבל לא בסם
(g)

Version #1 (Rav Shmuel bar Yehudah): Only the hand may be used, but not a potion.

איכא דאמרי בסם אבל לא ביד
(h)

Version #2 (Rav Shmuel bar Yehudah): Only a potion may be used, and not the hand.

מ"ט מזריף זריף
1.

This is because by hand, one makes a wound.

4)

AFFLICTIONS OF THE EYE

אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב עין שמרדה מותר לכוחלה בשבת
(a)

(Rav): If an eye is about to leave the socket, one may apply a potion to it on Shabbos.

סבור מיניה הני מילי הוא דשחקי סמנין מאתמול אבל משחק בשבת ואתויי דרך רשות הרבים לא
(b)

Rabanan assumed that one may not do Melachah for this, e.g. to grind ingredients for it or carry though a Reshus ha'Rabim. Rather, it must be ready from before Shabbos.

א"ל ההוא מרבנן ורבי יעקב שמיה לדידי מיפרשא מיני' דרב יהודה אפילו מישחק בשבת ואתויי דרך רשות הרבים מותר
(c)

(R. Yakov citing Rav Yehudah): One may do Melachah for this.

רב יהודה שרא למיכחל עינא בשבת
(d)

(Rav Yehudah): One may apply a potion to an eye on Shabbos.

אמר להו רב שמואל בר יהודה מאן ציית ליהודה מחיל שבי
(e)

(Rav Shmuel bar Yehudah): If one would do like Rav Yehudah said, he desecrates Shabbos!

לסוף חש בעיניה שלח ליה שרי או אסיר
(f)

Rav Shmuel bar Yehudah's eye was hurting; he asked if he may apply a potion.

שלח ליה לכ"ע שרי לדידך אסיר
(g)

Rav Yehudah: It is permitted for everyone except you (for you did not accept it)!

וכי מדידי הוא דמר שמואל היא
1.

I did not say the Halachah on my own. I received it from Shmuel (in addition to being the greatest Chacham in Bavel after Rav, Shmuel was a brilliant doctor)!

ההיא אמתא דהואי בי מר שמואל דקדחא לה עינא בשבתא צווחא וליכא דאשגח בה פקעא עינא למחר נפק מר שמואל ודרש עין שמרדה מותר לכוחלה בשבת
2.

A slave in Shmuel's house was screaming because she felt burning in her eye on Shabbos. No one helped her. Her eye fell out. The next day, Shmuel taught that one may apply a potion to an eye about to leave the socket on Shabbos.

מאי טעמא
3.

Question: Why is it permitted?

דשורייני דעינא באובנתא דליבא תלו
4.

Answer: Nerves connect the eye to the heart (Rambam - so this is mortal danger, and full desecration of Shabbos is permitted. Tosfos - sight and understanding of the heart depend on each other, therefore we are lenient to allow this, but not mid'Oraisa desecration of Shabbos).

כגון מאי
(h)

Question: For what eye afflictions may one desecrate Shabbos?

אמר רב יהודה כגון רירא דיצא דמא דימעתא וקידחא ותחלת אוכלא
(i)

Answer (Rav Yehudah): It is permitted if eye gum drips from it, there is a stabbing pain, inflammation and the beginning of sickness.

לאפוקי סוף אוכלא ופצוחי עינא דלא
1.

He excludes the end of sickness, or to improve vision.

אמר רב יהודה זיבורא ודחרזיה סילוא וסמטא ודכאיב ליה עינא ואתי עילויה אישתא כולהו בי בני סכנתא
(j)

(Rav Yehudah): Going to a bathhouse is dangerous for one who was stung by a wasp, cut by a thorn, has a boil, his eye hurts, or he has a fever;

חמה לחמה וסילקא לצינא וחילופא סכנתא
(k)

Radishes are good for sunstroke, and beets are good for chills. Vice-versa is dangerous;

חמימי לעקרבא וקרירי לזיבורא וחילופא סכנתא
(l)

A scorpion bite should be put in hot water, and a wasp bite should be put in cold water. Vice-versa is dangerous;