1)

WHO MAY CIRCUMCISE?

אלא לעולם לא תיפוך והכא במאי עסקינן (דף כז,א) ברופא מומחה
(a)

Answer #2: Do not switch the opinions. The case is, the Mohel is a professional;

כי אתא רב דימי א"ר יוחנן אם היה מומחה לרבים מותר
1.

(Rav Dimi): A professional Nochri Mohel may circumcise a Yisrael (he is concerned for his reputation, so he will circumcise properly).

וסבר רבי יהודה כותי שפיר דמי
(b)

Objection: Does R. Yehudah really permit using a Kusi Mohel?!

והתניא ישראל מל את הכותי
1.

(Beraisa - R. Yehudah): A Yisrael may circumcise a Kusi.

וכותי לא ימול ישראל מפני שמל לשם הר גרזים דברי רבי יהודה
2.

A Kusi may not circumcise a Yisrael, for they circumcise for the sake of Har Grizim (their idolatry);

אמר לו רבי יוסי וכי היכן מצינו מילה מן התורה לשמה אלא מל והולך עד שתצא נשמתו
3.

R. Yosi: Circumcision need not be Lishmah (for the sake of the Mitzvah)!

אלא לעולם איפוך כדאפכינן מעיקרא
(c)

Conclusion: Really, the opinions must be switched;

ודקא קשיא דרבי יהודה אדר' יהודה ההיא דרבי יהודה הנשיא היא
1.

(This led to a contradiction in R. Yehudah's opinion. To resolve it,) we attribute Beraisa #1 to R. Yehudah ha'Nasi (Rebbi), for another Beraisa explicitly expounds this way in his name.

דתניא רבי יהודה הנשיא אומר מנין למילה <בעובד כוכבים> {בגוי} שהיא פסולה ת"ל ואתה את בריתי תשמור
2.

(Beraisa - Rebbi): Circumcision by a Nochri is invalid - "v'Atah Es Brisi Tishmor."

אמר רב חסדא מאי טעמא דרבי יהודה דכתיב לה' המול
(d)

(Rav Chisda): R. Yehudah learns that circumcision must be Lishmah from "la'Shem Himol";

ורבי יוסי המול ימול
1.

R. Yosi learns from "Himol Yimol" that circumcision is valid, even if it was not Lishmah.

ואידך הכתיב לה' המול
(e)

Question: What does R. Yosi learn from "la'Shem Himol"?

ההוא בפסח כתיב
(f)

Answer: The verse says "Pesach la'Shem Himol..." He explains that "la'Shem" refers to Korban Pesach, and teaches that it must be offered Lishmah.

ואידך נמי הכתיב המול ימול
(g)

Question: What does R. Yehudah learn from "Himol Yimol"?

דברה תורה כלשון בני אדם
(h)

The Torah speaks the way people speak. (He does not expound the double expression.)

איתמר מנין למילה <בעובד כוכבים> {בגוי} שהיא פסולה
(i)

Question: What is the source that circumcision by a Nochri is invalid?

דרו בר פפא משמיה דרב אמר ואתה את בריתי תשמור
(j)

Answer #1 (Daro bar Papa): Hash-m told Avraham "v'Atah Es Brisi Tishmor (v'Zar'echa Acharecha)."

ורבי יוחנן המול ימול
(k)

Answer #2 (R. Yochanan): "Himol Yimol" (one who is circumcised may circumcise).

מאי בינייהו
(l)

Question: What is the difference between these answers?

ערבי מהול וגבנוני מהול איכא בינייהו מאן דאמר המול ימול איכא ומ"ד את בריתי תשמור ליכא
(m)

Answer #1: They argue about a circumcised Nochri (e.g. Gavnunim, a nation that circumcises. They were not commanded about circumcision).

ולמאן דאמר המול ימול איכא והתנן קונם שאני נהנה מן הערלים מותר בערלי ישראל ואסור במולי <עובדי כוכבים> {האומות}
(n)

Rejection (Mishnah): If one vowed 'any benefit I get from uncircumcised people is Konam (forbidden like a Korban)', he may benefit from (even) uncircumcised Yisraelim. He may not benefit from (even) circumcised Nochrim.

אלמא אף על גב דמהילי כמאן דלא מהילי דמו
1.

We learn that even circumcised Nochrim are considered uncircumcised!

אלא איכא בינייהו ישראל שמתו אחיו מחמת מילה ולא מלוהו
(o)

Answer #2: Rather, they argue about a Yisrael whose brothers died through circumcision (he is exempt from circumcision due to the danger, until we determine that it is no longer dangerous);

למ"ד ואתה את בריתי תשמור איכא למאן דאמר המול ימול ליכא
1.

He is commanded about circumcision, but he is uncircumcised.

ולמ"ד המול ימול ליכא והתנן קונם שאני נהנה ממולים אסור בערלי ישראל ומותר במולי <עובדי כוכבים> {האומות}
(p)

Rejection (Mishnah): If one vowed 'any benefit I get from circumcised people is Konam', he may not benefit from (even) uncircumcised Yisraelim, he may benefit from (even) circumcised Nochrim.

אלמא אע"ג דלא מהילי כמאן דמהילי דמו
1.

We learn that even uncircumcised Yisraelim are considered circumcised!

אלא איכא בינייהו אשה
(q)

Answer #3: Rather, they argue about a Yisraelis;

למ"ד ואתה את בריתי תשמור ליכא דאשה לאו בת מילה היא ולמ"ד המול ימול איכא דאשה כמאן דמהילא דמיא
1.

She is not commanded about circumcision, but she is considered circumcised.

ומי איכא למאן דאמר אשה לא והכתיב (שמות ד) ותקח צפורה צר
(r)

Question: Surely a woman may circumcise! "Va'Tikach Tziporah Tzor.."!

קרי ביה ותקח
(s)

Answer #1: We may read it 'va'Tukach' (she told someone else to take the rock and circumcise).

והכתיב ותכרות
1.

Question: It says "va'Tichros" (feminine)!

קרי ביה ותכרת דאמרה לאיניש אחרינא ועבד
2.

Answer: We may read it 'va'Tichras' - she had someone else cut.

ואיבעית אימא אתיא איהי ואתחלה ואתא משה ואגמרה:
(t)

Answer #2: She started the circumcision, and Moshe finished it.

2)

BEING HEALED BY NOCHRIM

(משנה) מתרפאין מהן ריפוי ממון אבל לא ריפוי נפשות
(a)

(Mishnah): One may use a Nochri for monetary cures (this will be explained), but not for cures of Nefashos (lives);

ואין מסתפרין מהן בכל מקום דברי רבי מאיר
(b)

R. Meir says, one may not get a haircut from a Nochri in any place;

וחכמים אומרים ברה"ר מותר אבל לא בינו לבינו:
(c)

Chachamim permit this in a Reshus ha'Rabim, but not in private.

מאי ריפוי ממון ומאי ריפוי נפשות
(d)

(Gemara) Question: What are monetary cures, and what are cures of Nefashos?

אילימא ריפוי ממון בשכר ריפוי נפשות בחנם
1.

Suggestion: Monetary cures are when the Nochri is paid. Cures of Nefashos are for free.

ליתני מתרפאין מהן בשכר אבל לא בחנם
2.

Rejection: If so, the Mishnah should say 'one may pay a Nochri to cure him, but he may not be cured by a Nochri for free'!

אלא ריפוי ממון דבר שאין בו סכנה ריפוי נפשות דבר שיש בו סכנה
(e)

Answer #1: Monetary cures are when there is no danger. Nefashos cures are when there is danger.

והאמר רב יהודה אפילו ריבדא דכוסילתא לא מתסינן מינייהו
(f)

Question: Rav Yehudah taught that we may not even use a Nochri to heal the wound after bloodletting (which is not dangerous)!

אלא ריפוי ממון בהמתו ריפוי נפשות גופיה
(g)

Answer #2: Monetary cures are of the Yisrael's animal. Nefashos cures are of the Yisrael himself.

והיינו דאמר רב יהודה אפילו ריבדא דכוסילתא לא מתסינן מינייהו
1.

According to this, we understand Rav Yehudah's law.

אמר רב חסדא אמר מר עוקבא אבל אם אמר לו סם פלוני יפה לו סם פלוני רע לו מותר
(h)

(Rav Chisda): If a Nochri doctor says 'this drug will help you, but this one will harm you', one may rely on him.

27b----------------------------------------27b
(דף כז,ב) סבר שיולי משאיל לו כי היכי דמשאיל לו משאיל לאיניש אחרינא ואתא ההוא גברא לאורועי נפשיה
1.

The Nochri assumes that the patient will ask others, too. (Since he did not ask the Nochri to heal him, he is testing him.) He does not want to ruin his reputation.

אמר רבא א"ר יוחנן ואמרי לה אמר רב חסדא אמר ר' יוחנן ספק חי ספק מת אין מתרפאין מהן ודאי מת מתרפאין מהן
(i)

(R. Yochanan): If a sick Yisrael might die, he may not be cured by a Nochri. If he surely will die (if not treated and no Yisrael can treat him), he may be cured by a Nochri.

מת האיכא חיי שעה
(j)

Question: Perhaps the Nochri will make him die quicker. We should try to preserve the short time he has to live!

לחיי שעה לא חיישינן
(k)

Answer: (If we have a chance to save his life) we are not concerned for (risking) the short time he has to live.

ומנא תימרא דלחיי שעה לא חיישינן
(l)

Question: What is the source of this?

דכתיב (מלכים ב ז) אם אמרנו נבוא העיר והרעב בעיר ומתנו שם
(m)

Answer: "Ba'Ir va'Masnu... Fo va'Masnu... v'Nipelah El Machaneh Aram Im Yichayunu Nichyeh v'Im Yemisunu va'Masnu."

והאיכא חיי שעה אלא לאו לחיי שעה לא חיישינן
1.

Sincethey would die anyway, they were not concerned for a short time to live.

3)

BEING HEALED BY MINIM

מיתיבי לא ישא ויתן אדם עם המינין ואין מתרפאין מהן אפילו לחיי שעה
(a)

Question (Beraisa): One may not talk at length with Minim, nor be cured by them, even if he has only a short time to live;

מעשה בבן דמא בן אחותו של ר' ישמעאל שהכישו נחש ובא יעקב איש כפר סכניא לרפאותו ולא הניחו ר' ישמעאל
1.

Ben Dama, the nephew of R. Yishmael was bitten by a snake. Yakov of Sichniya (a Min) came to cure him. R. Yishmael would not let him.

וא"ל ר' ישמעאל אחי הנח לו וארפא ממנו ואני אביא מקרא מן התורה שהוא מותר
2.

Ben Dama: A verse proves that it is permitted!

ולא הספיק לגמור את הדבר עד שיצתה נשמתו ומת
3.

He died before giving his proof.

קרא עליו ר' ישמעאל אשריך בן דמא שגופך טהור ויצתה נשמתך בטהרה ולא עברת על דברי חביריך שהיו אומרים (קוהלת י) ופורץ גדר ישכנו נחש
4.

R. Yishmael: Happy are you! You died in Taharah, and you did not transgress Chachamim's words - "u'Poretz Gader (one who transgresses a Rabbinical decree) Yishechenu Nachash."

שאני מינות דמשכא דאתי למימשך בתרייהו
(b)

Answer: We are more stringent about Minim, lest one be drawn to heresy.

אמר מר לא עברת על דברי חביריך שהיו אומרים ופורץ גדר ישכנו נחש איהו נמי חויא טרקיה
(c)

Question: He was going to die from a snakebite anyway. Had the Min cured him, even though he would be bitten by another snake, perhaps he would also be cured from that!

חויא דרבנן דלית ליה אסותא כלל
(d)

Answer: There is no cure for one bitten for transgressing the words of Chachamim.

ומאי ה"ל למימר
(e)

Question: What proof did Ben Dama want to bring?

(ויקרא יח) וחי בהם ולא שימות בהם
(f)

Answer: "Va'Chai Bahem" - one should not die through observing the Mitzvos.

ור' ישמעאל הני מילי בצינעא אבל בפרהסיא לא
1.

R. Yishmael disagreed, for that does not apply in public.

דתניא היה רבי ישמעאל אומר מנין שאם אומרים לו לאדם עבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ואל תהרג שיעבוד ואל יהרג ת"ל וחי בהם ולא שימות בהם
2.

(Beraisa - R. Yishmael): If one is threatened 'serve idolatry or be killed', he should transgress and live - "va'Chai Bahem", one should not die through observing the Mitzvos;

יכול אפילו בפרהסיא
3.

Suggestion: Perhaps that applies even in public (in front of 10 Yisraelim)!

ת"ל (ויקרא כב) ולא תחללו את שם קדשי
4.

Rejection: "V'Lo Sechalelu Es Shem Kodshi."