1)

CAN A 'SAFEK HETER' PERMIT WHAT WAS DEFINITELY FORBIDDEN? (cont.)

ואין ספק מוציא מידי ודאי והתניא אמר ר' יהודה מעשה בשפחתו (דף מב,א) של מציק אחד ברימון שהטילה נפל לבור ובא כהן והציץ לידע אם זכר אם נקבה ובא מעשה לפני חכמים וטיהרוהו מפני שחולדה וברדלס מצוין שם
(a)

Question (Beraisa - R. Yehudah): A case occurred in which a slave miscarried, and dropped the miscarriage into a pit. A Kohen stood over it to see if it was a male or female. Chachamim ruled that he is Tahor, because weasels are often in pits. Perhaps they dragged the miscarriage away and he was not over it.

והא הכא דודאי הטילה נפל ספק גררוהו ספק לא גררוהו וקאתי ספק ומוציא מידי ודאי
1.

There definitely was a miscarriage in the pit, and we are unsure if it was dragged away, and we assume that it was!

לא תימא הטילה נפל לבור אלא אימא הטילה כמין נפל לבור
(b)

Answer #1: She dropped a fetal sac in the pit. (Perhaps no baby was inside, and it is not Tamei.)

והא לידע אם זכר אם נקבה הוא קתני
1.

Objection: It says that a Kohen looked to see if it was a male or female!

ה"ק לידע אם רוח הפילה אם נפל הטילה ואת"ל נפל הטילה לידע אם זכר אם נקבה
2.

Answer: It means, he looked to see if it was a miscarriage or not, and if it was a miscarriage, whether it was male or female.

ואיבעית אימא כיון שחולדה וברדלס מצוין שם ודאי גררוהו
(c)

Answer #2: Since weasels are in the pit, certainly they dragged it away.

2)

FRAGMENTS OF IDOLS

איתיביה מצא תבנית יד תבנית רגל הרי אלו אסורין מפני שכיוצא בהן נעבד
(a)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): If one finds a form of a hand or leg, it is forbidden, for such forms are Ne'evadim.

אמאי הא שברים נינהו
1.

Even though it is a fragment, they worship it!

הא תרגמה שמואל בעומדין על בסיסן
(b)

Answer: Shmuel already answered this. The case is, it rests on a base.

איתיביה <עובד כוכבים> {גוי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל חברו וישראל אינו מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי}
(c)

Question (Mishnah): An idolater can be Mevatel his idol or the idol of another Nochri (e.g. by breaking it). A Yisrael cannot be Mevatel the idol of a Nochri.

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
1.

Reish Lakish permits an idol that broke by itself. Likewise, this should be permitted!

אמר אביי שפחסה
(d)

Answer #1 (Abaye): The case is, the Yisrael did not break off a piece. He bashed in the face.

וכי פחסה מאי הוי
1.

Question: This is also considered like breaking it!

והא תנן פחסה אע"פ שלא חסרה בטלה
i.

(Mishnah): If a Nochri bashed in the face, it is Batel, even though nothing broke off.

הני מילי דפחסה <עובד כוכבים> {גוי} אבל פחסה ישראל לא בטלה
2.

Answer: That is only when a Nochri bashes it (it proves that he despises it), but not if a Yisrael does. (Nochrim will not realize that the idol is helpless. They will assume that it did not bother to defend itself.)

ורבא אמר לעולם כי פחסה ישראל נמי בטלה
(e)

Answer #2 (Rava): Mid'Oraisa, also if a Yisrael bashed in the face, it is Batel;

אלא גזרה דלמא מגבה לה והדר מבטיל לה והוי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד ישראל
1.

Chachamim decreed that it is not Batel, lest the Yisrael pick it up (and acquire it) before Bitul;

וכל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד ישראל אינה בטלה לעולם
2.

If a Yisrael owns idolatry, he cannot be Mevatel it.

איתיביה <עכו"ם> {גוי} שהביא אבנים מן המרקוליס וחיפה בהן דרכים וטרטיאות מותרות וישראל שהביא אבנים מן המרקוליס וחיפה בהן דרכים וטרטיאות אסורות
(f)

Question (Beraisa): If a Nochri used stones from Markulis (an idol made of stones) and built them into a road or theatre, they are permitted. If a Yisrael did so, they are forbidden.

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
1.

Even though the rocks are fragments, they are forbidden!

הכא נמי כדרבא
(g)

Answer: Rava's answer applies (this is only a decree).

איתיביה <עובד כוכבים> {גוי} ששיפה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לצרכו היא ושיפוייה מותרין לצרכה היא אסורה ושיפוייה מותרין
(h)

Question (Beraisa): If a Nochri ground up an idol because he needed the rubble, the (rest of the) idol and the shavings are permitted. If he did so to beautify the idol, it is forbidden, but the shavings are permitted;

וישראל ששיפה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בין לצרכו בין לצרכה היא ושיפוייה אסורין
1.

If a Yisrael did so, in either case it and the shavings are forbidden.

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
2.

This shows that even fragments are forbidden!

הכא נמי כדרבא
(i)

Answer: Rava's answer applies.

איתיביה רבי יוסי אומר שוחק וזורה לרוח או מטיל לים
(j)

Question (Beraisa - R. Yosi): To dispose of an idol, one should grind it up and throw the dust into the wind or the sea;

אמרו לו אף היא נעשה זבל וכתיב (דברים יג) לא ידבק בידך מאומה מן החרם
1.

Chachamim: He may not throw it into the wind, for it will fertilize the ground - "Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem"!

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
2.

This shows that even fragments are forbidden!

הכא נמי כדרבא
(k)

Answer: Rava's answer applies.

איתיביה רבי יוסי בן יסיאן אומר מצא צורת דרקון וראשו חתוך ספק <עובד כוכבים> {גוי} חתכו ספק ישראל חתכו מותר
(l)

Question (Beraisa - R. Yosi ben Yasi'an): If one finds the form of a Darkon (dragon-like serpent) with its head cut off, we are not sure if a Yisrael or Nochri cut it off. It is permitted;

ודאי ישראל חתכו אסור
1.

If we know that a Yisrael cut it off, it is forbidden.

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
2.

Reish Lakish permits an idol that broke by itself. Likewise, this should be permitted!

הכא נמי כדרבא
(m)

Answer: Rava's answer applies.

איתיביה רבי יוסי אומר אף לא ירקות בימות הגשמים מפני שהנבייה נושרת עליהן
(n)

Question (Mishnah - R. Yosi): Even vegetables under an Asherah in winter are forbidden, for the leaves that drop fertilize the vegetables.

אמאי תיהוי <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שנשתברה מאליה
1.

Reish Lakish permits an idol that broke by itself. Likewise, this should be permitted!

שאני התם דעיקר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} קיימת
(o)

Answer: This case is different, for the primary part of the idol (the tree) is intact.

42b----------------------------------------42b
(דף מב,ב) והא שיפויין דעיקר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} קיימת וקתני לצרכה היא אסורה ושיפוייה מותרין
(p)

Question: When a Nochri took shavings from an idol to beautify it, it is forbidden, but the shavings are permitted!

רב הונא בריה דרב יהושע אמר לפי שאין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בטלה דרך גדילתה
(q)

Answer (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): Idols are not Batel in the normal course of their growth (leaves fall off).

3)

A NEST IN A FORBIDDEN TREE

איתיביה ר' שמעון בן לקיש לר' יוחנן קן שבראש האילן של הקדש לא נהנין ולא מועלין
(a)

Question (Reish Lakish - Mishnah): One may not benefit from a nest on a Hekdesh tree. One who benefits from it did not transgress Me'ilah;

בראשה של אשרה יתיז בקנה
1.

If a nest is on an Asherah tree, one knocks it down with a stick (and he may benefit from the nest).

קס"ד כגון ששברה ממנו עצים וקינתה בהן וקתני יתיז בקנה
2.

(We are thinking that the bird made its nest from the wood of the tree. When the wood breaks off, it is permitted!)

הב"ע כגון דאייתי עצים מעלמא וקינתה בהן
(b)

Answer #1: The case is, the bird made its nest from wood of other trees.

דיקא נמי דקתני גבי הקדש לא נהנין ולא מועלין
1.

Support (Reisha): One may not benefit from a nest on a Hekdesh tree. One who benefits from it did not transgress Me'ilah.

אי אמרת בשלמא דאייתי עצים מעלמא היינו דקתני גבי הקדש לא נהנין ולא מועלין לא נהנין מדרבנן ולא מועלין מדאורייתא דהא לא קדישי
i.

If the wood was from other trees, we understand this. One may not benefit from it mid'Rabanan, but one who benefits from it does not transgress Me'ilah mid'Oraisa, because the wood is Chulin;

אלא אי אמרת ששברה עצים ממנו וקינתה בהן אמאי לא מועלין הא קדישי
ii.

However, if the wood was from the tree itself, it is Hekdesh, and he transgresses Me'ilah!

מידי איריא הכא בגידולין הבאין לאחר מכאן עסקינן וקא סבר אין מעילה בגידולין
2.

Rejection: The case is, the nest was made from what grew after the tree was made Hekdesh. The Tana holds that Me'ilah does not apply to what grows from Hekdesh.

ורבי אבהו א"ר יוחנן מאי יתיז יתיז באפרוחין
(c)

Answer #2 (R. Avahu): The Mishnah means, one knocks the chicks down with a stick, and he may benefit from them.

א"ל רבי יעקב לרבי ירמיה בר תחליפא אסברה לך באפרוחין כאן וכאן מותרין בביצים כאן וכאן אסורין
(d)

(R. Yakov): Whether the nest was in a Hekdesh or Asherah tree, the chicks are permitted. In either case, the eggs are forbidden. (Since they need the tree, Chachamim decreed not to benefit from them, lest one come to benefit from (or climb up) the tree.)

אמר רב אשי ואפרוחין שצריכין לאמן כביצים דמו:
(e)

(Rav Ashi): Chicks that need their mother are like eggs.

4)

IMAGES THAT FORBID 'KELIM'

(משנה) המוצא כלים ועליהם צורת חמה צורת לבנה צורת דרקון יוליכם לים המלח
(a)

(Mishnah): If one finds Kelim on which there is the form of the sun, moon or a Darkon, he should cast them into the Dead Sea (one may not benefit from them);

רבן שמעון בן גמליאל אומר שעל המכובדין אסורין שעל המבוזין מותרין:
(b)

R. Shimon ben Gamliel says, images on dignified (Kelim) are forbidden, those on disgraceful (Kelim) are permitted.

למימרא דלהני הוא דפלחי להו למידי אחרינא לא
(c)

(Gemara) Question: Are these the only things that are Ne'evadim?!

ורמינהי השוחט לשום ימים לשום נהרות לשום מדבר לשום חמה לשום לבנה לשום כוכבים ומזלות לשום מיכאל שר הגדול לשום שילשול קטן הרי אלו זבחי מתים
1.

Contradiction (Beraisa): If one slaughters in order to worship mountains, hills, seas, rivers, the wilderness, the sun, moon, stars, constellations, Micha'el (the great ministering angel), or the angel that oversees a worm, this is an offering to idolatry.

אמר אביי מיפלח לכל דמשכחי פלחי מיצר ומפלחי הני תלתא דחשיבי ציירי להו ופלחי להו
(d)

Answer (Abaye): Idolaters worship everything; but only these three things are engraved (on Kelim) and Ne'evadim;

למידי אחרינא לנוי בעלמא עבדי להו
1.

Anything else engraved on Kelim is merely for decoration.

מנקיט רב ששת חומרי מתנייתא ותני
(e)

Rav Sheishes collected difficult Beraisos and taught them:

כל המזלות מותרין חוץ ממזל חמה ולבנה וכל הפרצופין מותרין חוץ מפרצוף אדם וכל הצורות מותרות חוץ מצורת דרקון
(f)

(Rav Sheshes - Beraisa): All (images of) constellations are permitted, except for the sun and moon. All Partzufim (faces of humans, animals or birds; we shall simply call these faces) are permitted, except for a human face. All forms are permitted, except for a Darkon.

אמר מר כל המזלות מותרין חוץ ממזל חמה ולבנה הכא במאי עסקינן
(g)

Question: What does it mean, 'all the constellations are permitted, except for the sun and moon'?

אילימא בעושה
(h)

Answer #1: One may make images of them.

אי בעושה כל המזלות מי שרי והכתיב (שמות כ) לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום
(i)

Rejection: "Lo Sa'asun Iti" - do not make things in the form of My servants!

אלא פשיטא במוצא
(j)

Answer #2: If one finds such images, one may benefit from them.

וכדתנן המוצא כלים ועליהם צורת חמה צורת לבנה צורת דרקון יוליכם לים המלח
1.

(Mishnah): If one finds Kelim on which is the form of the sun, moon or a Darkon, he should cast them into the Dead Sea.

אי במוצא אימא מציעתא כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם אי במוצא פרצוף אדם מי אסור
(k)

Objection: The middle clause of the Beraisa permits all faces, except for a human face. If the Beraisa discusses finding, a human face is permitted!

והתנן המוצא כלים ועליהם צורת חמה צורת לבנה צורת דרקון יוליכם לים המלח צורת דרקון אין פרצוף אדם לא
1.

The Mishnah forbids only the form of the sun, moon or a Darkon on Kelim, but not a human face!

אלא פשיטא בעושה וכדרב הונא בריה דרב יהושע
(l)

Retraction: Really, Answer #1 is correct. The Tana expounds like Rav Huna brei d'Rav Yehoshua does (43a; the verse forbids making human faces).