1)

IMAGES THAT FORBID 'KELIM' (cont.)

אי בעושה אימא סיפא כל הצורות מותרות חוץ מצורת דרקון
(a)

Question: The Seifa permits all forms, except for a Darkon. One may make a Darkon!

ואי בעושה צורת דרקון מי אסיר והכתיב (שמות כ) לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב (דף מג,א) הני אין צורת דרקון לא
1.

"Lo Sa'asun Iti Elohei Kesef..." - Hash-m's servants above are forbidden, but not the form of a Darkon!

אלא פשיטא במוצא
(b)

Answer: We must say that this clause discusses benefit from images that one found.

וכדתנן המוצא כלים ועליהם צורת חמה
1.

(Mishnah): If one finds... Darkon, he should cast them into the Dead Sea.

רישא וסיפא במוצא ומציעתא בעושה
(c)

Question: Do the Reisha and Seifa discuss benefit from found images, and the middle clause discusses making them?!

אמר אביי אין רישא וסיפא במוצא ומציעתא בעושה
(d)

Answer #1 (Abaye): Yes!

רבא אמר כולה במוצא ומציעתא רבי יהודה היא
(e)

Answer #2 (Rava): The entire Beraisa discusses benefit from found images. The middle clause (which forbids a human face) is like R. Yehudah;

דתניא רבי יהודה מוסיף אף דמות מניקה וסר אפיס
1.

(Beraisa - R. Yehudah): (We forbid) also the forms of a nursing woman and Sar Afis (one who saw, i.e. the lack (or gathering) of grain)

מניקה על שם חוה שמניקה כל העולם כולו סר אפיס על שם יוסף שסר ומפיס את כל העולם כולו
i.

These represent Chavah, who (effectively) nursed the entire world (by nursing her children, from whom the whole world descends) and Yosef, who was Mefis (relieved, i.e.fed) the entire world (during the years of famine).

והוא דנקיט גריוא וקא כייל והיא דנקטא בן וקא מניקה:
ii.

The form of a woman is forbidden only if she is nursing. The form of a man is forbidden only if he is giving food from a bucket.

תנו רבנן איזהו צורת דרקון פירש רשב"א כל שיש לו ציצין בין פרקיו
(f)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): What is the form of a Darkon? It is any (serpent) with fins (some say - hairs) between the joints.

מחוי רבי אסי בין פרקי צואר
(g)

(Rav Asi): This refers to the joints of the neck.

אמר ר' חמא ברבי חנינא הלכה כר"ש בן אלעזר
(h)

(R. Chama b'Rebbi Chanina): The Halachah follows R. Shimon ben Elazar.

2)

'BITUL' OF IDOLS

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יהושע בן לוי פעם אחת הייתי מהלך אחר ר' אלעזר הקפר בריבי בדרך ומצא שם טבעת ועליה צורת דרקון ומצא <עובד כוכבים> {גוי} קטן ולא אמר לו כלום מצא <עובד כוכבים> {גוי} גדול ואמר לו בטלה
(a)

(Rabah bar bar Chanah): Once, R. Elazar Hakapar found a ring on the road with a form of a Darkon. A Nochri child came by; R. Elazar did nothing. An adult Nochri came, and R. Elazar asked him to Mevatel it.

ולא בטלה סטרו ובטלה
1.

The Nochri did not. R. Elazar slapped him, and the Nochri was Mevatel it.

ש"מ תלת
(b)

Conclusion: We learn three laws from this:

ש"מ <עובד כוכבים> {גוי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל חבירו
1.

A Nochri can be Mevatel his idolatry or that of another Nochri;

וש"מ יודע בטיב של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה מבטל ושאינו יודע בטיב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה אינו מבטל
2.

He can be Mevatel only if he is proficient in idolatry;

וש"מ <עובד כוכבים> {גוי} מבטל בעל כרחו
3.

Bitul works even if the Nochri was coerced.

מגדף בה רבי חנינא ולית ליה לרבי אלעזר הקפר בריבי הא
(c)

Question (R. Chanina): Does R. Elazar argue with the following?!

<דתנן> דתניא המציל מן הארי ומן הדוב ומן הנמר ומן הגייס ומן הנהר ומזוטו של ים ומשלוליתו של נהר והמוצא בסרטיא ופלטיא גדולה ובכל מקום שהרבים מצוין שם הרי אלו שלו
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): One may keep the following: what he saves from a lion, bear, leopard, or polecat, what a high tide deposited, what he finds at the bottom of the river, in a big encampment or thoroughfare, or in any place where many people pass;

מפני שהבעלים מתייאשין מהן
2.

This is because the owner despairs. (Why did R. Elazar require Bitul?)

אמר אביי נהי דמינה מייאש מאיסורא מי מייאש
(d)

Answer (Abaye): Granted, the owner despairs of getting it back, but he does not despair that it will be Ne'evad (therefore, it is still forbidden);

מימר אמר אי <עובד כוכבים> {גוי} משכח לה מפלח פלח לה אי ישראל משכח לה איידי דדמיה יקרין מזבין לה <לעובד כוכבים> {לגוי} ופלח לה:
1.

The owner reasons that if a Nochri found it, he will worship it. If a Yisrael finds it, since it is expensive, he will sell it to a Nochri, who will worship it.

3)

WHICH FORMS ARE PERMITTED?

תנן התם דמות צורות לבנות היה לו לר"ג בעלייתו בטבלא בכותל שבהן מראה את ההדיוטות ואומר להן כזה ראיתם או כזה ראיתם
(a)

(Mishnah): Raban Gamliel had forms of the moon on a tablet on the wall. He would ask witnesses who saw the new moon which forms resembled what they saw.

ומי שרי והכתיב (שמות כ) לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני
(b)

Question: "Lo Sa'asun Iti" - do not make things in the form of things that serve Me!

אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שאפשר לעשות כמותן
(c)

Answer (Abaye): The Torah forbids only replicas that could be made in the same dimensions.

כדתניא לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה שולחן תבנית שולחן מנורה תבנית מנורה
1.

(Beraisa): One may not build a house (whose dimensions are) like those of the Heichal, an Achsadra (a building open in at least one direction) like the Ulam (the hall in front of the Heichal), a courtyard like the Azarah, or a table like the Shulchan in the Heichal;

אבל הוא עושה של ה' ושל ו' ושל ח' ושל ז' לא יעשה אפילו של שאר מיני מתכות
2.

One may make a candelabra of any number of branches except for seven. One may not make seven from any metal;

רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי
3.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah forbids even from wood, for the Chashmona'im made a wooden Menorah (after defeating the Yevanim, who had taken all the Kelim from the Mikdash).

אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב
4.

Chachamim: No, they made an iron Menorah covered with tin. When they got richer, they made one of silver. When they got richer, they made one of gold.

ושמשין שאי אפשר לעשות כמותן מי שרי
(d)

Question: Even replicas that cannot be made in the same dimensions are forbidden!

והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום
1.

(Beraisa): "Lo Sa'asun Iti" - do not make things in the form of those who serve Me above!

אמר אביי (דף מג,ב) לא אסרה תורה אלא בדמות ד' פנים בהדי הדדי
(e)

Answer (Abaye): The Torah forbids only images with all four faces (of Chayos under the Merkavah).

43b----------------------------------------43b
אלא מעתה פרצוף אדם לחודיה תשתרי
(f)

Question: This implies that a human face by itself is permitted, but this is not so!

אלמה תניא כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם
1.

(Beraisa): All faces are permitted, except for a human face.

אמר רב יהודה בריה דרב יהושע מפרקיה דרבי יהושע שמיע לי לא תעשון אתי לא תעשון אותי
(g)

Answer (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): We read "Lo Sa'asun Iti" like 'Lo Sa'asun Osi' - do not make My image (R. Chananel, Rosh Hashanah 24b - Hash-m appears to Nevi'im "k'Mar'eh Adam" (Yechezkeil 1:26)).

אבל שאר שמשין שרי
1.

Other servants of Hash-m are permitted.

ושאר שמשין מי שרי והתניא (שמות כ) לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת
(h)

Question (Beraisa): "Lo Sa'asun Iti" - do not make things in the form of those (angels) who serve Me above, such as Ofanim, Serafim, Chayos ha'Kodesh, or ministering angels.

אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון
(i)

Answer (Abaye): This forbids forms of those who serve Him above. (Tosfos and Ran - all of Abaye's Drashos are true, but he did not say them to answer the questions in the Gemara. The Gemara thought that Abaye meant 'only this is forbidden, and everything else is permitted', and that this would answer the question. Really, Abaye taught that among lower servants, only replicas in the same dimensions are forbidden to keep if others made them, that the three forms on the Merkavah other than man are permitted as long as all four are not made, and that only images of upper servants (but not lower servants, unless they are in the same dimensions) are forbidden to keep if others made them.)

ושבמדור התחתון מי שרי
(j)

Question: Also Hash-m's servants below (the sun and moon...) are forbidden!

והתניא אשר בשמים לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות ממעל לרבות מלאכי השרת
1.

(Beraisa): "Asher ba'Shamayim" includes the sun, moon, stars and constellations. "Mi'Ma'al" includes ministering angels.

כי תניא ההיא לעובדם
(k)

Answer #1: That forbids worshipping them (but one may make their forms).

אי לעובדם אפילו שילשול קטן נמי
(l)

Objection: One may not worship anything (except Hash-m), even a worm!

אין הכי נמי ומסיפיה דקרא נפקא דתניא אשר בארץ לרבות ימים ונהרות הרים וגבעות מתחת לרבות שילשול קטן
(m)

Answer #2: (Indeed, one may not make images of the sun, moon...) The end of the verse "Asher ba'Aretz" forbids worshipping seas, rivers and mountains. "Mi'Tachas" includes even a small worm.

ועשייה גרידתא מי שרי
(n)

Question: One may not make forms (of His servants, even if one will not worship them. How could Raban Gamliel make forms of the moon?)!

והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות
1.

(Beraisa): "Lo Sa'asun Iti" - do not make forms of those who serve Me above, such as the sun, moon, stars and constellations.

שאני ר"ג דאחרים עשו לו
(o)

Answer #1: A Nochri made them for Raban Gamliel.

והא רב יהודה דאחרים עשו לו וא"ל שמואל לרב יהודה שיננא סמי עיניה דדין
1.

Question: A Nochri made Rav Yehudah's signet ring, and Shmuel told Rav Yehudah to damage its form!

התם בחותמו בולט ומשום חשדא
2.

Answer: His ring had a protruding form. Shmuel told him to blunt it to avoid suspicion.

דתניא טבעת שחותמה בולט אסור להניחה ומותר לחתום בה
i.

(Beraisa): If a signet ring has a protruding form, one may not wear it, but one may sign with it (for this makes a recessed form);

חותמה שוקע מותר להניחה ואסור לחתום בה
ii.

If it has a recessed form, one may wear it, but one may not sign with it (for this makes a protruding form).

ומי חיישינן לחשדא
3.

Question: Are we really concerned lest Yisraelim be suspected of idolatry?!

והא בי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא דאוקמי ביה אנדרטא והוו עיילי ביה אבוה דשמואל ולוי ומצלו בגויה ולא חיישי לחשדא
i.

A statue was placed in the Beis ha'Keneses of Shaf v'Yasiv (some explain that its stones were taken from Yerushalayim to Bavel). Shmuel's father and Levi prayed in the Beis ha'Keneses. They were not concerned for suspicion!

רבים שאני
4.

Answer: People will suspect an individual, but not a large group.

והא רבן גמליאל דיחיד הוה
5.

Question: Raban Gamliel was an individual. He should have been concerned! (Rosh - regarding the sun and moon, we do not permit even recessed forms.)

כיון דנשיא הוא שכיחי רבים גביה
6.

Answer #1: He was the Nasi and people constantly came to him, so he is considered like a large group.

ואיבעית אימא דפרקים הואי
7.

Answer #2: Raban Gamliel's images came in parts. (He would assemble them only when needed, therefore there was no suspicion.)

ואיבעית אימא להתלמד שאני
(p)

Answer #2: For the sake of learning, such images are allowed.

דתניא (דברים יח) לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות:
1.

(Beraisa): "Lo Silmad La'asos (do not learn witchcraft to use it)", but you may learn in order to understand and give Halachic rulings.

4)

DIGNIFIED AND DISGRACEFUL 'KELIM'

רשב"ג אומר וכו':
(a)

(Mishnah - R. Shimon ben Gamliel): Images on dignified (Kelim) are forbidden, those on disgraceful (Kelim) are permitted.

איזו הן מכובדין ואיזו הן מבוזין
(b)

Question: What are considered dignified (Kelim), and what are disgraceful (Kelim)?

אמר רב מכובדין למעלה מן המים מבוזין למטה מן המים
(c)

Answer #1 (Rav): Above the level of water (that is held in the Keli) is (the) dignified (part of a Keli). Below the water level is (the) disgraceful (part of a Keli).

ושמואל אמר אלו ואלו מבוזין הן
(d)

Objection (Shmuel): All parts of such Kelim are disgraceful;

אלא אלו הן מכובדין שעל השירין ועל הנזמים ועל הטבעות
(e)

Answer #2 (Shmuel): Dignified Kelim are bracelets, noserings and rings (ornaments).

תניא כוותיה דשמואל מכובדין שעל השירין ועל הנזמים ועל הטבעות מבוזין שעל היורות ועל הקומקמסין ועל מחמי חמים ושעל הסדינין ועל המטפחות:
(f)

(Beraisa supporting Shmuel): Dignified Kelim are bracelets, noserings and rings (ornaments). Disgraceful Kelim are pots, kettles, sheets and cloths (R. Chananel's text - coins) (they are used).

5)

HOW TO DESTROY IDOLS

(משנה) רבי יוסי אומר שוחק וזורה לרוח או מטיל לים
(a)

(Mishnah - R. Yosi): One should grind up (idols) and throw the dust to the wind, or cast it to the sea.

אמרו לו אף הוא נעשה זבל שנאמר (דברים יג) לא ידבק בידך מאומה מן החרם:
(b)

Chachamim: No, this will fertilize the ground (that it is deposited on), and we may not derive any benefit from idols - "Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem."