1)

MARKULIS (cont.)

והא בצד מרקוליס קתני
(a)

Question: R. Yishmael forbids if they are next to Markulis (and Chachamim argue)!

מאי בצד בצד ארבע אמות דידיה
(b)

Answer: This means that they are next to (but outside) its four Amos.

רבי ישמעאל סבר עושין מרקוליס קטן בצד מרקוליס גדול שלש דדמיין למרקוליס אסורות שתים מותרות
1.

R. Yishmael holds that it is common to make a small Markulis near a big Markulis. Three rocks are a small Markulis, therefore three are forbidden, and two are permitted;

רבנן סברי אין עושין מרקוליס קטן בצד מרקוליס גדול לא שנא שלש ולא שנא שתים נראות עמו אסורות שאין נראות עמו מותרות:
2.

Chachamim hold that it is not common to make a small Markulis near a big Markulis. Whether there are two or three rocks, they are forbidden only if they are seen with it.

אמר מר בידוע שנשרו ממנו דברי הכל אסורות
(c)

We said that if they are very close to Markulis, all forbid, for perhaps they fell from it.

ורמינהי אבנים שנשרו מן המרקוליס נראות עמו אסורות שאין נראות עמו מותרות
(d)

Question (Beraisa): If stones that fell from Markulis can be seen with Markulis, they are forbidden. If not, they are permitted;

ור' ישמעאל אומר שלש אסורות שתים מותרות
1.

R. Yishmael says, three stones (together) are forbidden. Two are permitted.

אמר רבא לא תימא שנשרו אלא אימא שנמצאו
(e)

Correction (Rava): The Beraisa should say 'stones that are found near Markulis.'

וסבר ר' ישמעאל שתים מותרות
(f)

Contradiction: R. Yishmael forbids two stones!

והתניא ר' ישמעאל אומר שתים בתפיסה לו אסורות שלש אפילו מרוחקות אסורות
1.

(Beraisa - R. Yishmael): Two stones in one Tefisah (they can be grabbed at once with Markulis, Rashi - and they are within four Amos of it) are forbidden. Three stones, even if they are distant from one another are forbidden.

אמר רבא לא קשיא כאן בתפיסה אחת כאן בשתי תפיסות
2.

Answer (Rava): Two stones in one Tefisah are forbidden. If they are in two Tefisos (i.e. not in the same Tefisah), they are permitted;

וה"ד
2.

Question: What is the case of two Tefisos?

דאיכא גובהה ביני וביני ומרקוליס
3.

Answer: There is a barrier between them and Markulis.

כה"ג מי הוי
(g)

Question: Two stones do not comprise Markulis!

והא תניא אלו הן אבני בית קוליס אחת מכאן ואחת מכאן ואחת על גביהן
1.

(Beraisa): Stones of Beis Kulis are two stones next to each other, and one on top of them.

אמר רבא כי תניא ההיא בעיקר מרקוליס
(h)

Answer (Rava): That refers to a primary Markulis (but a minor Markulis of even two stones is also worshipped).

בי ינאי מלכא חרוב אתו <עובדי כוכבים> {גוים} אוקימו ביה מרקוליס אתו <עובדי כוכבים> {גוים} אחריני דלא פלחי למרקוליס שקלינהו וחיפו בהן דרכים וסטרטאות איכא רבנן דפרשי ואיכא רבנן דלא פרשי
(i)

The house of King Yanai was destroyed. Nochrim erected Markulis. Other Nochrim (who do not worship Markulis) took the stones and used them for roads. Some Chachamim refrained from using those roads, but other Chachamim used them.

א"ר יוחנן בנן של קדושים מהלך עליהן ואנן נפרוש מהן מאן ניהו בנן של קדושים רבי מנחם ברבי סימאי
1.

R. Yochanan: If (R. Menachem b'Rebbi Simai,) the son of Kedoshim uses them, how can we refrain?!

ואמאי קרו ליה בנן של קדושים
2.

Question: Why is he called the son of Kedoshim?

דאפי' בצורתא דזוזא לא מיסתכל
3.

Answer: He (R. Menachem) would not even look at the image on a coin.

מ"ט דמאן דפריש
(j)

Question: Why did some Chachamim refrain?

סבר לה כי הא דאמר רב גידל א"ר חייא בר יוסף א"ר
(k)

Answer: They hold like Rav Gidal.

מנין לתקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שאין לה בטילה עולמית שנאמר (תהילים קו) ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים
1.

(Rav Gidal): Takroves (something offered to idolatry) can never be Batel - "va'Yitzamedu l'Va'al Pe'or va'Yochelu Zivchei Mesim";

מה מת אין לו בטילה לעולם אף תקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אין לה בטילה לעולם
i.

Just like a Mes is never Batel (it is always forbidden), also Takroves.

ומאן דלא פריש אמר בעינא כעין פנים וליכא
(l)

The Chachamim who used the roads hold that Takroves is forbidden only if it was offered similar to Avodas Penim (in the Mikdash. Stones of Markulis are forbidden because they were idolatry itself. Bitul, i.e. building them into the road, permits them.)

אמר רב יוסף בר אבא איקלע רבה בר ירמיה לאתרין ואתא ואייתי מתניתא בידיה <עובד כוכבים> {גוי} שהביא אבנים מן המרקוליס וחיפה בהן דרכים וטרטיאות (דף נ,ב) מותרות ישראל שהביא אבנים מן המרקוליס וחיפה בהן דרכים וסרטיאות אסורות
(m)

(Rabah bar Yirmeyah - Beraisa): If a Nochri took stones from Markulis and used them for roads, they are permitted. If a Yisrael did so, they are forbidden.

50b----------------------------------------50b
ולית נגר ולא בר נגר דיפרקינה
(n)

Rav Yosef bar Aba: No Chacham can explain this Beraisa!

אמר רב ששת אנא לא נגר אנא ולא בר נגר אנא ופריקנא ליה
(o)

Answer (Rav Sheshes): I am not such a great Chacham, but I can explain it!

מאי קושיא ליה דרב גידל
1.

Rav Yosef could not explain it due to Rav Gidal's law (Takroves can never be Batel);

בעינא כעין פנים וליכא
2.

The Tana holds that only Takroves like Avodas Penim is forbidden, therefore the stones (which were only thrown) are not Takroves, rather idolatry. A Nochri can be Mevatel idolatry!

2)

HELPING TREES IN 'SHEMITAH' AND DURING 'CHOL HA'MO'ED'

אמר רב יוסף בר אבא איקלע רבה בר ירמיה לאתרין ואתא ואייתי מתניתא בידיה מתליעין ומזהמין בשביעית ואין מתליעין ומזהמין במועד
(a)

(Rabah bar Yirmeyah - Beraisa): We may remove worms from a tree and put fertilizer where bark fell off in Shemitah. These are forbidden during Chol ha'Mo'ed;

כאן וכאן אין מגזמין
1.

One may not prune it (to encourage more growth) in Shemitah or on Chol ha'Mo'ed;

וסכין שמן לגזום בין במועד בין בשביעית
2.

One may apply oil to a pruned tree in Shemitah or on Chol ha'Mo'ed.

ולית נגר ולא בר נגר דיפרקינה
(b)

Rav Yosef bar Aba: No Chacham can explain this Beraisa!

אמר רבינא אנא לא נגר אנא ולא בר נגר אנא ומפרקינא לה
(c)

(Ravina): I am not such a Chacham, but I can explain it!

מאי קא קשיא ליה
(d)

Question: Why did Rav Yosef consider it inexplicable?

אילימא מועד אשביעית קא קשיא ליה מאי שנא שביעית דשרי ומ"ש מועד דאסור
(e)

Answer #1: It permits (removing worms and putting fertilizer) in Shemitah and forbids during Chol ha'Mo'ed.

מי דמי שביעית מלאכה אסר רחמנא טירחא שרי מועד אפי' טירחא נמי אסור
(f)

Rejection: That is not difficult. Only Melachos are forbidden in Shemitah, but not exertion. On Chol ha'Mo'ed, even exertion is forbidden!

ואלא זיהום אגיזום קא קשיא ליה מ"ש זיהום דשרי ומ"ש גיזום דאסור
(g)

Answer #2: It permits putting fertilizer in Shemitah, but forbids pruning.

מי דמי זיהום אוקומי אילנא ושרי גיזום אברויי אילנא ואסור
(h)

Rejection: That is not difficult. One may prevent deterioration, but one may not improve!

ואלא זיהום אזיהום קא קשיא ליה דקתני מתליעין ומזהמין בשביעית
(i)

Answer #3: It permits putting fertilizer in Shemitah, and a Mishnah forbids this!

ורמינהי מזהמין את הנטיעות וכורכין אותן וקוטמין אותן ועושין להם בתים ומשקין אותן עד ר"ה
1.

(Mishnah): We may put fertilizer on young trees, wrap (the branches together so they will not droop on the ground; alternatively, wrap something around the tree to protect from the sun or the cold), cut the ends of the branches (some say - put ashes on them), and make a fence around them (Rambam - make a cover to provide shade), and water them in Erev Shemitah until Rosh Hashanah.

עד ר"ה אין בשביעית לא
2.

Inference: These are forbidden in Shemitah itself!

ודלמא כדרב עוקבא בר חמא
(j)

Rejection: We can explain as Rav Ukva bar Chama answered (elsewhere).

דאמר רב עוקבא בר חמא תרי קשקושי הוו
1.

(Rav Ukva bar Chama): There are two kinds of digging under olive trees:

חד לאברויי אילנא ואסור וחד לסתומי פילי ושרי
i.

One kind improves the tree. It is forbidden (in Shemitah). The other kind is to cover roots that became exposed. It is permitted.

ה"נ תרי זיהמומי הוי
2.

Similarly, there are two kinds of putting fertilizer:

חד לאוקומי אילני ושרי וחד לאברויי אילני ואסור
i.

One sustains the tree. It is permitted. The other kind improves the tree. It is forbidden.

ואלא סיכה אסיכה קא קשיא ליה דקתני סכין שמן לגזום בין במועד ובין בשביעית
(k)

Answer #4: It permits applying oil in Shemitah and on Chol ha'Mo'ed. A Mishnah forbids this in Shemitah!

ורמינהי סכין את הפגין ומנקבין ומפטמין אותן עד ר"ה
1.

(Mishnah): We may put oil on unripe figs, puncture them and put oil inside in Erev Shemitah until Rosh Hashanah.

עד ר"ה אין בשביעית לא
2.

Inference: These are forbidden in Shemitah itself!

מי דמי הכא אוקומי אילנא ושרי התם פטומי פירא ואסור
(l)

Rejection: That is not difficult. The Beraisa permits putting oil to sustain, and the Mishnah forbids putting oil to fatten the fruit!

א"ל רב סמא בריה דרב אשי לרבינא בר ירמיה סיכה דמועד אזיהום דמועד קא קשיא ליה מכדי האי אוקומי והאי אוקומי מאי שנא האי דשרי ומאי שנא האי דאסור היינו דקא"ל לית נגר ולא בר נגר דיפרקינה
(m)

Answer #5 (Rav Sama brei d'Rav Ashi): Rabah bar Yirmeyah could not explain why putting oil is permitted on Chol ha'Mo'ed, but putting fertilizer is forbidden. Both are to sustain!

3)

HOW MUCH MUST THE 'AVODAH' RESEMBLE 'AVODAS PENIM'?

אמר רב יהודה אמר רב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שעובדין אותה במקל
(a)

(Rav Yehudah): An idolatry that is served with a stick:

שבר מקל בפניה חייב זרק מקל בפניה פטור
1.

If one breaks a stick in front of it, he is Chayav Misah. If one throws a stick in front of it, he is exempt.

א"ל אביי לרבא מאי שנא שבר דהוה ליה כעין זביחה
(b)

Question (Abaye): Breaking a stick is liable, for this is like slaughter (of Kodshim, in which the neckbone is broken);

זרק נמי הוה ליה כעין זריקה
1.

Also throwing is like Zerikah!

אמר ליה בעינא זריקה משתברת וליכא
(c)

Answer (Rava): Only throwing something that splits up is (like Zerikah of blood and is) liable.

איתיביה ספת לה צואה או שנסך לפניה עביט של מימי רגלים (דף נא,א) חייב
(d)

Question (Beraisa): If one fed (Rashi; Tosfos - dirtied) an idol with excrement, or poured urine in front of it, he is liable.

בשלמא עביט של מימי רגלים איכא זריקה משתברת
1.

Granted, pouring urine is throwing that splits up.

אלא צואה מאי זריקה משתברת איכא
2.

However, why is he liable for excrement? It does not split up!

בצואה לחה
(e)

Answer: The Beraisa discusses liquid excrement (diarrhea).