1)

WHEN DOES IDOLATRY BECOME FORBIDDEN? (cont.)

אמר מר בכלים שנשתמשו בהן <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} הכתוב מדבר
(a)

Question (Beraisa): ("Abed Te'abedun...") refers to Kelim used to serve idolatry.

הא מקומות כתיב
1.

The verse says "Es Kol ha'Mekomos" (it does not refer to Kelim)!

אם אינו ענין למקומות דלא מיתסרי דכתיב (דברים יב) אלהיהם על ההרים ולא ההרים אלהיהם
(b)

Answer: We do not need it to teach about the places, for they do not become forbidden - "Eloheihem Al he'Harim (their gods on the mountains)", but the mountains are not their gods;

(דף נב,א) תנהו ענין לכלים מכאן אמרו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי} אינה אסורה אלא עד שתעבד ושל ישראל מיד
1.

We use this to teach about Kelim. It teaches that idolatry of a Nochri is not forbidden until it is Ne'evad, idolatry of a Yisrael is forbidden immediately.

והא בכלים אוקימנא לה
(c)

Question: We said that the verse teaches about Kelim. How do we learn about idolatry itself?

אמר קרא (דברים יב) אשר אתם יורשים אותם את אלהיהם מקיש אלהיהם לכלים
(d)

Answer: The verse continues "Asher Atem Yoreshim Osam Es Eloheihem." This equates their gods to Kelim;

מה כלים עד שיעבדו אף אלהיהם נמי עד שיעבדו
1.

Just like Kelim are not forbidden until they are Ne'evad, also their gods.

ור"ע דלא מקיש אמר לך את הפסיק הענין
2.

R. Akiva does not equate them, because "Es" separates the Kelim from the gods.

ורבי ישמעאל אשכחן <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי} דאין אסורה עד שתעבד דישראל דאסורה מיד מנא ליה
(e)

Question: What is R. Yishmael's source that idolatry of a Yisrael is forbidden immediately?

סברא הוא <מדעובד כוכבים> {מדגוי} עד שתעבד דישראל אסורה מיד
(f)

Answer: He deduces: since idolatry of a Nochri is not forbidden until it is Ne'evad, idolatry of a Yisrael is forbidden immediately.

אימא דישראל כלל וכלל לא
(g)

Suggestion: Perhaps idolatry of a Yisrael is never forbidden?

השתא גניזה בעיא איתסורי לא מיתסרא
(h)

Rejection: We know that it must be buried. Surely it is forbidden!

ואימא <כדעובד כוכבים> {כדגוי}
(i)

Suggestion: Perhaps it has the same law as idolatry of a Nochri!

אמר קרא (דברים ט) ואת חטאתכם אשר עשיתם את העגל משעת עשייה קם ליה בחטא
(j)

Rejection: "V'Es Chataschem Asher Asisem Es ha'Egel" - from the time of Asiyah (making it), there is Chet (siin).

אימא ה"מ למיקם גברא בחטא איתסורי לא מיתסרא
(k)

Suggestion: Perhaps the one who made it sinned, but it is not forbidden until it is Ne'evad!

אמר קרא (דברים כז) ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה משעת עשייה קם ליה בארור
(l)

Rejection: "Arur ha'Ish Asher Ya'aseh Fesel u'Masechah" - from the time he made it, he is cursed.

אימא ה"מ למיקם גברא בארור איתסורי לא מיתסרא
(m)

Suggestion: Perhaps he is cursed, but it is not forbidden until it is Ne'evad!

תועבת ה' כתיב
(n)

Rejection: It says "To'avas Hash-m."

ור"ע דבר המביא לידי תועבה
1.

R. Akiva explains, it (is not an abomination. It) leads to an abomination.

ור"ע <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי} דאסורה מיד מנא ליה
(o)

Question: What is R. Akiva's source that idolatry of a Nochri is forbidden immediately?

אמר עולא אמר קרא (דברים ז) פסילי אלהיהם תשרפון באש משפסלו נעשה אלוה
(p)

Answer (Ula): "Pesilei Eloheihem Tisrefun ba'Esh" - from the time it was Nifsal (carved out), it is an Elil (idol, and it is forbidden).

ואידך ההוא מיבעי ליה לכדתני רב יוסף
1.

R. Yishmael uses this to teach Rav Yosef's law.

דתני רב יוסף מנין <לעובד כוכבים> {לגוי} שפוסל אלוהו שנאמר פסילי אלהיהם תשרפון באש
2.

(Rav Yosef): A Nochri can be Mevatel his idolatry - "Pesilei Eloheihem Tisrefun ba'Esh." (This alludes to being Posel (Mevatel) his gods.)

ואידך נפקא ליה מדשמואל
3.

R. Akiva learns this like Shmuel does.

דשמואל רמי כתיב (דברים ז) לא תחמוד כסף וזהב עליהם וכתיב ולקחת לך הא כיצד
i.

Contradiction (Shmuel): It says (at the end of that verse) "Lo Sachmod Kesef v'Zahav Aleihem" (you may not take them), and it says "v'Lakachta Lach"!

פסלו לאלוה לא תחמוד פסלו מאלוה ולקחת לך
ii.

Resolution: If he Paslo (carved it) to make an Eloha, Tisrefun ba'Esh (it is forbidden). If he was Posel his Eloha, "v'Lakachta Lach."

ור"ע אשכחן <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי} דאסורה מיד
(q)

Question: We explained how R. Akiva learned that idolatry of a Nochri is forbidden immediately;

דישראל עד שתעבד מנלן
1.

What is his source that idolatry of a Yisrael is not forbidden until it is Ne'evad?

אמר רב יהודה אמר קרא (דברים כז) ושם בסתר עד שיעשה לה דברים שבסתר
(r)

Answer (Rav Yehudah): "V'Sam ba'Saser" - it is not forbidden until he does with it things done ba'Seser (in seclusion, i.e. idolatry).

ואידך ההוא מיבעיא ליה לכדרבי יצחק
1.

R. Yishmael uses this to teach R. Yitzchak's law.

דא"ר יצחק מנין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} של ישראל שטעונה גניזה שנאמר ושם בסתר
2.

(R. Yitzchak): Idolatry of a Yisrael requires Genizah (burial) - "v'Sam ba'Saser."

ואידך נפקא ליה מדרב חסדא אמר רב
3.

R. Akiva learns this like Rav Chisda does.

דאמר רב חסדא אמר רב מנין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} של ישראל שטעונה גניזה שנאמר (דברים טז) לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח מה מזבח טעון גניזה אף אשרה טעונה גניזה
i.

(Rav Chisda): Idolatry of a Yisrael requires Genizah - "Lo Sita Lecha Asherah Kol Etz Etzel Mizbach" - just like the Mizbe'ach requires Genizah, also idolatry of a Yisrael.

ואידך ההוא מיבעי ליה לכדר"ל
4.

R. Yishmael expounds that verse as Reish Lakish does.

דאמר ר"ל כל המעמיד דיין שאינו הגון כאילו נוטע אשרה בישראל שנאמר (דברים טז) שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך וסמיך ליה לא תטע לך אשרה כל עץ
i.

(Reish Lakish): Appointing an unlearned judge is like planting an Asherah - it says "Shofetim v'Shoterim Titen Lecha", followed by "Lo Sita Lecha Asherah Kol Etz."

אמר רב אשי ובמקום תלמידי חכמים כאילו נטעו אצל מזבח שנאמר אצל מזבח
ii.

(Rav Ashi): Appointing an unlearned judge when Chachamim are available is like planting an Asherah next to the Mizbe'ach. The verse continues "... Etzel Mizbach Hash-m."

2)

FIXING BROKEN IDOLATRY

בעי רב המנונא ריתך כלי <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מהו
(a)

Question (Rav Hamnuna): If one fixed a broken Keli used for idolatry, what is the law?

<עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דמאן
1.

Question: Whose idolatry was it?

אילימא <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} <דעובד כוכבים> {דגוי} בין לר' ישמעאל ובין לר"ע משמשי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} הן ומשמשי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אין אסורין עד שיעבדו
i.

If it was a Nochri's, all agree that Meshamshim (things used to serve idolatry) of a Nochri are not forbidden until they are used for idolatry! (He would not need to ask.)

ואלא <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דישראל
2.

Answer: It was a Yisrael's.

אליבא דמאן
3.

Question: According to whom does he ask?

אילימא אליבא דר"ע
i.

Suggestion: He asks according to R. Akiva.

השתא היא גופה לא מיתסר' עד שתעבד משמשיה מיבעיא
ii.

Rejection: R. Akiva says that idolatry of a Yisrael is not forbidden until it is Ne'evad, and all the more so Meshamshim!

ואלא אליבא דרבי ישמעאל דאמר אסורה מיד מאי
4.

Answer: He asks according to R. Yishmael, who says that a Yisrael's idolatry is forbidden immediately.

משמשין ממשמשין גמרינן מה התם עד שיעבדו אף הכא עד שיעבדו
5.

Essence of the question: Do we learn Meshamshim (of a Yisrael) from Meshamshim (of a Nochri), and it is permitted until it is used for Avodah?

או דלמא מינה גמר מה היא אסורה מיד אף משמשיה אסורין מיד
i.

Or, do we learn Meshamshim of a Yisrael from idolatry of a Yisrael, and it is forbidden immediately?

מאי איריא דקא מיבעיא ליה ריתך כלי תיבעי ליה עשה
6.

Question: Why did Rav Hamnuna ask about fixing a Keli? He should have asked about making a Keli!

רב המנונא משום טומאה ישנה קמיבעיא ליה
7.

Answer: Rav Hamnuna asked about a Keli that becomes Tamei again when it is fixed.

דתנן כלי מתכות פשוטיהן ומקבליהן טמאין
i.

(Mishnah): A metal Keli receives Tum'ah, whether or not it holds anything;

נשתברו טהרו חזר ועשאן כלים יחזרו לטומאה ישנה
ii.

If it became Tamei, was broken (which is Metaher it) and was fixed, it returns to its original Tum'ah. (This is a Rabbinic enactment.)

והכי קמיבעיא ליה כי הדרא טומאה ה"מ לטומאה דאורייתא אבל טומאה דרבנן לא
(b)

Question (Rav Hamnuna): Does it return to its original Tum'ah only regarding Tum'ah mid'Oraisa, but not regarding Tum'ah mid'Rabanan;

או דלמא ל"ש
1.

Or, does this apply even to a Tum'ah mid'Rabanan (such as Meshamshim of idolatry)?

ותיבעי ליה שאר טומאות דרבנן
2.

Question: Why did he ask about idolatry, and not a different Tum'ah mid'Rabanan?

חדא מגו חדא קמיבעיא ליה טומאה דרבנן מי הדרא או לא הדרא את"ל לא הדרא
3.

Answer: Even if he would find that other Tum'os mid'Rabanan do not return, he still would not know about idolatry;

טומאה <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} משום חומרא <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} מי שויוה רבנן כטומאה דאורייתא או לא
i.

Perhaps due to the stringency of idolatry, we treat its Tum'ah like mid'Oraisa, and it returns.

תיקו
(c)

This question is not resolved.

בעי מיניה ר' יוחנן מר' ינאי תקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של אוכלים מהו מי מהניא להו ביטול לטהרינהו מטומאה או לא
(d)

Question (R. Yochanan): If food was offered to idolatry, and the idolatry was Batel, does this Metaher the food?

ותיבעי ליה כלים
1.

Question: Why didn't he ask about Kelim (Rashi - Meshamshim; Tosfos - offered to idolatry)?

כלים לא קמיבעיא ליה כיון דאית להו טהרה במקוה טומאה נמי בטלה
2.

Answer: That was obvious. Since they can become Tahor through Tevilah (immersion), they become Tahor also through Bitul.

כי קמיבעיא ליה אוכלין
i.

The question is only about food, which cannot become Tahor through Tevilah.

ותיבעי ליה <עבודת כוכבי'> {עבודה זרה} גופה
3.

Question: Why didn't he ask about idolatry itself?

<עבודת כוכבים> {עבודה זרה} גופה לא מיבעיא ליה (דף נב,ב) כיון דאיסורה בטיל טומאה נמי בטלה
4.

Answer: That was obvious. Since the Isur (to benefit from it) goes away through Bitul, also the Tum'ah goes away;

52b----------------------------------------52b
כי קא מיבעיא ליה תקרובת <לעבודת כוכבים> {עבודה זרה} של אוכלין מאי
i.

The question is only about Takroves. Its Isur never goes away, like Rav Gidal taught (50a).

כיון דאיסוריה לא בטיל כדרב גידל טומאה נמי לא בטלה
5.

Essence of the question: Do we say that since the Isur never goes away, also the Tum'ah never goes away?

או דלמא איסור דאורייתא לא בטיל טומאה דרבנן בטיל
i.

Or, the Isur never goes away because it is mid'Oraisa, but the Tum'ah is only mid'Rabanan, it goes away?

תיקו
(e)

This question is not resolved.

3)

MAY IDOLATRY THAT WAS 'MEVUTAL' BE USED IN THE 'MIKDASH'?

בעא מיניה ר' יוסי בן שאול מרבי כלים ששימשו בהן בבית חוניו מהו שישתמשו בהן בבית המקדש
(a)

Question (R. Yosi ben Sha'ul): Kelim that were used in Beis Chonyo (a place of worship in Miztrayim; Tana'im argue about whether it was idolatrous), may they be used in the Mikdash?

וקא מיבעיא ליה אליבא דמ"ד בית חוניו לאו בית <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} היא
1.

He asks according to the opinion that Beis Chonyo was not l'Shem idolatry.

דתנן כהנים ששימשו בבית חוניו לא ישמשו במקדש שבירושלים ואינו צריך לומר לדבר אחר
2.

(Mishnah): Kohanim who served in Beis Chonyo may not serve in the Mikdash, and all the more so those who served idolatry.

כהנים הוא דקנסינהו רבנן משום דבני דעה נינהו אבל כלים לא
3.

Essence of the question: Perhaps we fine only the Kohanim, because they chose to transgress, but we do not forbid Kelim;

או דלמא לא שנא
i.

Or, do we forbid even Kelim?

א"ל אסורים הן ומקרא היה בידינו ושכחנוהו
(b)

Answer (Rebbi): They are forbidden, but I cannot remember the verse that teaches this!

איתיביה (דברי הימים ב כט) כל הכלים אשר הזניח המלך אחז במלכותו במעלו הכנו והקדשנו מאי לאו הכנו דאטבלינהו הקדשנו דאקדישננהו
(c)

Question: "Ha'Kelim Asher Hizni'ach Melech Achaz... Hechanu (we immersed them) v'Hikdashnu" (we re-anointed them with oil, even though they had been used for idolatry)!

א"ל ברוך אתה לשמים שהחזרת לי אבדתי
(d)

Answer (Rebbi): You reminded me of the verse that teaches the law (but you misunderstood it)!

הכנו שגנזנום והקדשנו שהקדשנו אחרים תחתיהם
1.

"Hechanu" means that we put them in Genizah. "V'Hikdashnu" means that we were Makdish new Kelim in place of them.

לימא מסייע ליה מזרחית צפונית בה גנזו בית חשמונאי את אבני המזבח ששקצו אנשי יון
(e)

Support (Mishnah): The Chashmona'im hid the stones of the Mizbe'ach (that the Yevanim had desecrated) under the chamber in the northeast corner of the Mikdash.

ואמר רב ששת ששקצו <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
1.

(Rav Sheshes): They desecrated them by using them for idolatry.

אמר רב פפא התם קרא אשכח ודרש דכתיב (יחזקאל ז) ובאו בה פריצים וחללוה
(f)

Rejection (Rav Papa): No, a verse teaches that those stones were forbidden even to people - "u'Va'u Vah Paritzim v'Chileluha" (once the Nochrim entered, the stones lost their Kedushah, so the Nochrim were able to acquire them and forbid them. This does not prove that Achaz could forbid Hekdesh.)

אמרי היכי נעביד ניתברינהו
(g)

Question: Why was Genizah required? They could have forced Nochrim to break (and be Mevatel) the rocks!

(דברים כז) אבנים שלמות אמר רחמנא
(h)

Answer: We must build the Mizbe'ach with "Avanim Shelemos" (complete rocks).

ננסרינהו
(i)

Question: They could smooth them out later (with a blade)!

(דברים כז) לא תניף עליהם ברזל אמר רחמנא
(j)

Answer: This disqualifies rocks for the Mizbe'ach - "Lo Sanif Aleihem Barzel."

ואמאי ליתברינהו ולישקלינהו לנפשייהו
(k)

Question: Why didn't the Chashmona'im (force Nochrim to) break (and be Mevatel) the rocks, and benefit from them (for Chulin purposes)?

מי לא אמר רב אושעיא בקשו לגנוז כל כסף וזהב שבעולם משום כספא ודהבא של ירושלים
1.

(R. Oshaya): Chachamim wanted to forbid all gold and silver in the world due to the gold and silver from Yerushalayim (most of which was Hekdesh).

והוינן בה ירושלים הויא רובא דעלמא
2.

Objection: Surely, the majority of gold and silver in the world is not from Yerushalayim!

אלא אמר אביי בקשו לגנוז דינרא הדרייאנא טוריינא שיפא מפני טבעה של ירושלים
3.

Correction (Abaye): Rather, they wanted to forbid all coins of Hadri'anus and Torainus (Rashi - Roman emperors who ruled over Yerushalayim; Tosfos - large, round coins) whose forms were blunted (perhaps the coins were from Yerushalayim (Tosfos - from the days of David and Shlomo), most of which are Hekdesh);

עד שמצאו לה מקרא מן התורה שהוא מותר ובאו בה פריצים וחללוה
4.

They expounded that they are permitted - "v'Chileluha" (they profaned it and made it Chulin).

התם לא אשתמשו בהו לגבוה הכא כיון דאשתמש בהו לגבוה לאו אורח ארעא לאשתמושי בהו הדיוטא:
(l)

Answer: The coins had not been used to serve Hash-m. The Mizbe'ach was used to serve Hash-m, therefore it was improper for people to benefit from its rocks.

4)

WHO CAN BE 'MEVATEL' IDOLATRY?

(משנה) <עובד כוכבים> {והנכרי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל חבירו וישראל אין מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {נכרי}
(a)

(Mishnah): A Nochri can be Mevatel his idolatry or that of another Nochri. A Yisrael cannot be Mevatel a Nochri's idolatry.

המבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מבטל משמשיה ביטל משמשיה משמשין מותרין והיא אסורה:
(b)

If one is Mevatel a Nochri's idolatry, also the Meshamshim are Betelim. If one is Mevatel the Meshamshim, they are permitted, and the idolatry is forbidden.

מתני ליה ר' לר"ש ברבי <עובד כוכבים> {גוי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל חבירו
(c)

Version #1 - (Gemara - Rebbi): A Nochri can be Mevatel his idolatry or that of another Nochri.

א"ל רבי שנית לנו בילדותך <עובד כוכבים> {גוי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל ישראל
(d)

R. Shimon (his son): In your youth, you taught that a Nochri can be Mevatel his idolatry or that of a Yisrael!

דישראל מי קא מבטלה והא (דברים כז) ושם בסתר כתיב
1.

Question: No one can be Mevatel idolatry of a Yisrael - "v'Sam ba'Saser"!

א"ר הילל בריה דרבי וולס לא נצרכה שיש לו בה שותפות
2.

Answer (R. Hilel brei d'R. Vilas): The case is, the Nochri is a partner in the idolatry (he can be Mevatel the Yisrael's share also).

בילדותו מאי קסבר ובזקנותו מאי קסבר
(e)

Question: What was Rebbi's reasoning in his youth, and what was his reasoning in his old age?

בילדותו סבר ישראל אדעתא <דעובד כוכבים> {דגוי} פלח כיון <דעובד כוכבים> {דגוי} מבטל דנפשיה דישראל נמי מבטלה
(f)

In his youth, he held that a Yisrael serves the joint idolatry according to the Nochri's will. When the Nochri is Mevatel it, also the Yisrael is Mevatel;

ובזקנותו סבר ישראל אדעתא דנפשיה פלח כי מבטל <עובד כוכבים> {גוי} דנפשיה דישראל לא בטיל
1.

In his old age, he held that a Yisrael serves according to his own will. He is not Mevatel when the Nochri is Mevatel.

איכא דמתני לה אסיפא ישראל אינו מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של <עובד כוכבים> {גוי}
(g)

Version #2 (Mishnah): A Yisrael cannot be Mevatel a Nochri's idolatry.

פשיטא
(h)

Objection: This is obvious!

א"ר הילל בריה (דף נג,א) דרבי וולס לא נצרכה שיש לו בה שותפות
(i)

Answer (R. Hilel brei d'R. Vilas): The case is, the Yisrael is a partner in the idolatry;

וקמ"ל ישראל הוא דלא מבטל <דעובד כוכבים> {דגוי} אבל <עובד כוכבים> {גוי} דנפשיה מבטל
1.

(Indeed, it is obvious that the Yisrael cannot be Mevatel at all.) The Chidush is the inference. Even though the Nochri cannot be Mevatel the Yisrael's share, he can be Mevatel his own share.