1)

'BITUL' OF IDOLATRY

איכא דמתני לה אברייתא ר"ש בן מנסיא אומר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} של ישראל אין לה בטילה עולמית
(a)

Version #3 (Beraisa - R. Shimon ben Menasiya): Idolatry of a Yisrael can never be Batel.

מאי עולמית
(b)

Question: What does 'never' come to include?

א"ר הילל בריה דר' וולס לא נצרכה אלא שיש לו <לעובד כוכבים> {לגוי} בה שותפות
(c)

Answer (R. Hilel brei d'R. Vilas): Even if the Nochri is a partner in the idolatry, he cannot be Mevatel the Yisrael's share;

וקמ"ל דישראל אדעתא דנפשיה פלח:
1.

This is because a Yisrael serves according to his own will.

(משנה) כיצד מבטלה קטע ראש אזנה ראש חוטמה ראש אצבעה פחסה אע"פ שלא חיסרה ביטלה
(d)

(Mishnah): The following are Bitul of idolatry - cutting off the top of the ear, nose or finger, or bashing it (even though nothing is cut off).

רק בפניה השתין בפניה גררה זרק בה את הצואה הרי זו אינה בטילה
(e)

The following are not Bitul - spitting or urinating in front of it, dragging it in mud, or throwing excrement at it.

מכרה או משכנה רבי אומר ביטל
(f)

Rebbi says, if he sold it or gave it for collateral for a loan, it is Batel;

וחכ"א לא ביטל:
(g)

Chachamim say, it is not Batel.

כי לא חיסרה במאי ביטלה
(h)

(Gemara) Question: When he bashes it, why is it Batel?

א"ר זירא שפחסה בפניה
(i)

Answer (R. Zeira): He bashed in its face.

רקק בפניה והשתין בפניה מנה"מ
(j)

Question: What is the source that spitting or urinating in front of it is not Bitul?

אמר חזקיה דאמר קרא (ישעיהו ח) והיה כי ירעב והתקצף וקלל במלכו ובאלהיו ופנה למעלה וכתיב בתריה ואל ארץ יביט והנה צרה וחשכה וגו' דאע"ג דקלל מלכו ואלהיו ופנה למעלה אל ארץ יביט:
(k)

Answer (Chizkiyah): "Ki Yir'av v'Hiskatzaf v'Kilel b'Malko u'Veilohav u'Fanah l'Ma'alah" - after cursing his idol and turning his heart to Hash-m, "v'El Eretz Yabit", he will return to his idol.

מכרה או משכנה רבי אומר ביטל [וכו']:
(l)

(Mishnah - Rebbi): If he sold it or gave it for collateral for a loan, it is Batel...

זעירי א"ר יוחנן ור' ירמיה בר אבא אמר רב ח"א מחלוקת בצורף <עובד כוכבים> {גוי} אבל בצורף ישראל דברי הכל ביטל
(m)

(Opinion #1 - Ze'iri or R. Yirmeyah bar Aba): They argue in a case that he sold it to a Nochri smelter. All agree that selling to a Yisrael smelter (Rashi - the same applies to any Yisrael) is Bitul;

וחד אמר בצורף ישראל מחלוקת
(n)

(Opinion #2 - the other of Ze'iri and R. Yirmeyah bar Aba): They argue in a case that he sold it to a Yisrael smelter.

איבעיא להו בצורף ישראל מחלוקת אבל צורף <עובד כוכבים> {גוי} דברי הכל לא ביטל או דלמא בין בזה ובין בזה מחלוקת
(o)

Question: Does opinion #2 say that they argue also about one who sold to a Nochri smelter, or do all agree that selling to a Nochri smelter is not Bitul?

ת"ש דא"ר נראין דבריי כשמכרה לחבלה ודברי חביריי שמכרה לעובדה
(p)

Answer (Beraisa - Rebbi): My opinion seems correct when he sold it to be destroyed. Chachamim's opinion seems correct when he sold it to be Ne'evad.

מאי לחבלה ומאי לעובדה
1.

Question: What does it mean 'to be destroyed' and 'to be Ne'evad'?

אילימא לחבלה לחבלה ממש לעובדה לעובדה ממש
i.

Suggestion: He sold it on condition that the buyer will destroy it or serve it.

מ"ט דמ"ד ביטל ומ"ט דמ"ד לא ביטל
ii.

Rejection: Surely, all agree that the former is Bitul, and the latter is not!

אלא לאו לחבלה למי שעתיד לחבלה ומנו צורף ישראל לעובדה למי שעתיד לעובדה ומנו צורף <עובד כוכבים> {גוי} וש"מ בין בזה ובין בזה מחלוקת
2.

Answer: Rather, 'to be destroyed' means selling to one who will destroy it, i.e. a Yisrael smelter. 'To be Ne'evad' means selling to one who will serve it, i.e. a Nochri smelter. (They argue in both cases!)

לא ה"ק א"ר נראין דבריי לחביריי כשמכרה לחבלה ומנו צורף ישראל שאף חביריי לא נחלקו עלי אלא כשמכרה לעובדה אבל לחבלה מודו לי
(q)

Rejection: No, Rebbi means, my opinion seems correct to Chachamim (i.e. they agree with me) when he sold it to be destroyed, i.e. a Yisrael smelter. They argue only in a case that he sold it to be Ne'evad, i.e. to a Nochri smelter.

מיתיבי הלוקח גרוטאות מן <העובדי כוכבים> {הגוי} ומצא בהן <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(r)

Question (against Opinion #1 - Beraisa): If a Yisrael bought scrap metal from a Nochri, and found idolatry among it:

אם עד שלא נתן מעות משך יחזיר
1.

If he did Meshichah but did not yet give the money, he can return it (it was a mistaken sale);

אם משנתן מעות משך יוליך לים המלח
2.

If he did Meshichah after giving the money, he must cast the idolatry to the Dead Sea. (Even though it was a mistaken sale, which is void, if he asks for his money back, it looks like he sells back the idolatry.)

אי אמרת בשלמא בצורף ישראל מחלוקת הא מני רבנן היא
3.

Granted, according to Opinion #2, the Beraisa is Chachamim, who say that selling to a Yisrael smelter is not Bitul.

אלא אי אמרת בצורף <עובד כוכבים> {גוי} מחלוקת אבל בצורף ישראל דברי הכל ביטל הא מני
4.

However, according to Opinion #1, all agree that selling to a Yisrael smelter is Bitul. Which Tana forbids to return it?

שאני התם דאדעתא דגרוטאות זבין אדעתא <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} לא זבין
(s)

Answer: All agree that this sale was not Batel, because the Nochri did not know that idolatry was among the metal.

2)

WHEN IS A 'NOCHRI' 'MEVATEL'?

תנו רבנן לוה עליה או שנפלה עליה מפולת או שגנבוה ליסטין
(a)

(Beraisa): The following are not Bitul - the owner gave it as collateral for a loan, a house collapsed on it (and he did not try to uncover it), or robbers took it (and he did not try to recover it);

או שהניחוה הבעלים והלכו למדינת הים (דף נג,ב) אם עתידין לחזור כמלחמת יהושע אינה בטילה
(b)

If he went abroad and left it, if he will return, like in the war with Yehoshua, it is not Batel.

53b----------------------------------------53b
וצריכא
(c)

The Tana needed to teach all these cases.

דאי תנא לוה עליה מדלא זבנה לא בטלה אבל נפלה עליה מפולת מדלא קא מפני לה אימא בטולי בטלה צריכא
1.

Had he taught only about when he gave it as collateral, one might have thought that this is not Bitul because he did not sell it, but when a house collapsed on it, since he did not try to uncover it, it is Batel;

ואי תנא נפלה עליה מפולת משום דסבר הא מנחת כל אימת דבעינא לה שקילנא לה אבל גנבוה לסטים מדלא קא מהדר אבתרה בטולי בטלה צריכא
2.

Had he taught only about when a house collapsed on it, one might have thought this is not Bitul because it is there whenever he wants to uncover it, but when robbers took it, since he did not try to recover it, it is Batel.

ואי תנא גנבוה לסטין משום דסבר
3.

Had he taught only about when robbers took it, one might have thought that here, he expects that it will still be Ne'evad;

אי <עובד כוכבים> {גוי} שקיל לה מפלח פלח לה
i.

If Nochrim took it, they will serve it;

אי ישראל שקלה איידי דדמיה יקרין מזבין לה <לעובד כוכבים> {לגוי} ופלח לה
ii.

If Yisraelim took it, they will sell it to Nochrim because it is valuable for an idol.

אבל הניחוה הבעלים והלכו למדינת הים מדלא שקלו בהדייהו בטולי בטלוה
4.

However, when he went abroad, since he did not take it with him, this is Bitul;

צריכא
5.

The Beraisa teaches that none of these cases are Bitul.

אם עתידין לחזור כמלחמת יהושע אינה בטילה מידי מלחמת יהושע מיהדר הדור
(d)

Question: The Beraisa said 'if he will return, like in the war with Yehoshua... ' The Nochrim did not return from that war!

ה"ק אם עתידין לחזור הרי הוא כמלחמת יהושע ואין לה בטילה
(e)

Answer: It means, if he will return, it is forbidden like idolatry taken in Yehoshua's conquest of Eretz Yisrael (because the Kena'anim expected to return).

ולמה לי למיתלייה במלחמת יהושע
(f)

Question: Why did the Tana compare this to Yehoshua's war (and not say the law directly)?

מלתא אגב אורחא קמ"ל כי הא דאמר רב יהודה אמר רב
(g)

Answer: He alludes to Rav Yehudah's law;

ישראל שזקף לבינה להשתחות לה ובא <עובד כוכבים> {גוי} והשתחוה לה אסרה
1.

(Rav Yehudah): If a Yisrael erected a brick and never bowed to it, but a Nochri bowed to it, it is forbidden.

מנלן דאסרה
(h)

Question: What is the source that the Nochri forbids it?

א"ר אלעזר כתחילה של א"י דאמר רחמנא (דברים יב) ואשריהם תשרפון באש
(i)

Answer (R. Elazar): We learn from the conquest of Eretz Yisrael. The Torah commanded "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh";

מכדי ירושה היא להם מאבותיהם ואין אדם אוסר דבר שאינו שלו
1.

Question: Why were the Asheiros forbidden? Eretz Yisrael belonged to the Avos. One (a Nochri) cannot forbid what he does not own!

ואי משום הנך דמעיקרא בביטולא בעלמא סגי להו
i.

We cannot say that only the Asheiros from before the Avos were forbidden. The Torah would not command to burn them, for one could (force a Nochri to) Mevatel them!

אלא מדפלחו ישראל לעגל גלו אדעתייהו דניחא להו <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} וכי אתו <עובדי כוכבים> {גוים} שליחותא דידהו עבדי
2.

Answer: We must say that when Yisrael served the Egel, they showed that they approve of idolatry, and consented to Nochri worship of Asheiros in Eretz Yisrael (therefore, they became forbidden).

ה"נ ישראל שזקף לבינה גליא דעתיה דניחא ליה <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} וכי אתא <עובד כוכבים> {גוי} ופלח לה שליחותא דידיה קעביד
i.

Similarly, if a Yisrael propped up a brick, he showed that he approves of idolatry; when a Nochri worships it he does it on behalf of the Yisrael.

ודלמא בעגל הוא דניחא להו במידי אחרינא לא
3.

Question: Perhaps Yisrael served the Egel, but did not approve of other idolatry!

אמר קרא (שמות לב) אלה אלהיך ישראל מלמד שאיוו לאלוהות הרבה
4.

Answer: "Eleh Elohecha Yisrael" - they desired many gods.

אימא כל דבהדי עגל ניתסרו מכאן ואילך נישתרי
5.

Question: Only Asheiros served at that time should be forbidden, but not those served after (Yisrael repented)!

מאן מוכח:
6.

Answer: Correct! However, we do not know when they were served, so all must be burned. Melo ha'Ro'im asks why we do not follow the majority, which presumably were not worshipped at that time. Seemingly, a tree planted after the Egel should be permitted. Perhaps we are concerned lest a branch of a forbidden Asherah was planted in the ground, and this tree resulted - Beni Betzalel Feldman she'Yichyeh

3)

BASES FOR IDOLATRY

(משנה) <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שהניחוה עובדיה בשעת שלום מותרת בשעת מלחמה אסורה
(a)

(Mishnah): If a Nochri abandoned his idolatry in peacetime, it is permitted. If he abandoned it in wartime, it is forbidden.

בימוסיאות של מלכים הרי אלו מותרות מפני שמעמידין אותה בשעה שהמלכים עוברים:
(b)

Bimusi'os (bases on which to put idolatry) of kings are permitted, for they put idolatry on them when the king passes (this will be explained).

אמר רבי ירמיה בר אבא אמר רב בית נמרוד הרי היא <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה} שהניחוה עובדיה בשעת שלום ומותר
(c)

(Gemara - R. Yirmeyah bar Aba): The tower that Nimrod built is like idolatry abandoned in peacetime. It is permitted.

אע"ג דכי בדרינהו רחמנא כשעת מלחמה דמי אי בעיא למיהדר הדור
1.

Even though Hash-m dispersed everyone, they could have returned to it if they wanted;

מדלא הדור בטולי בטלה:
2.

Since they did not return, this shows that they were Mevatel it.

בימוסיאות של מלכים הרי אלו מותרות:
(d)

(Mishnah): Bimusi'os of kings are permitted.

וכי מפני שמעמידין אותה בשעה שהמלכים עוברין מותרין
(e)

Question: The fact that they put idolatry on them when the king passes is no reason to permit them!

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן ה"ק מפני שמעמידין אותן בשעה שהמלכים עוברין ומלכים מניחין דרך זו והולכין בדרך אחרת
(f)

Answer (Rabah bar bar Chanah): It means, because the Bimusi'os were only set up to put idolatry on them for the king to serve when he passes, and the king often chooses another path (because he has no desire to serve it), they are Mevatel them.

כי אתא עולא יתיב אבימסא פגימא
(g)

Ula sat on a dented Bimus (a piece had come off).

א"ל רב יהודה לעולא והא רב ושמואל דאמרי תרוייהו בימוס שנפגם אסור
(h)

Rav Yehudah: Rav and Shmuel taught that a dented Bimus is forbidden!

ואפי' למ"ד אין עובדים לשברים ה"מ <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דזילא ביה מלתא למפלח לשברים
1.

Even the opinion that permits broken idolatry, he permits it only because people do not serve broken idolatry, it is a disgrace;

אבל האי לא איכפת ליה
2.

People do not care if the Bimus on which they put idolatry is broken.

א"ל מאן יהיב לן מעפרא דרב ושמואל ומלאינן עיינין הא רבי יוחנן ור"ל דאמרי תרוייהו בימוס שנפגם מותר
(i)

Ula: We greatly revere Rav and Shmuel, but the Halachah follows R. Yochanan and Reish Lakish, who permit a dented Bimus.

ואפי' למ"ד עובדין לשברים ה"מ <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דכיון דפלחה זילא ביה מילת' לבטולה
1.

Even the opinion that forbids broken idolatry, he forbids only it because people do not Mevatel broken idolatry, for it is a disgrace;

אבל הני שקלי להאי ומייתו בימוס אחרינא
2.

People have no qualms about discarding a broken Bimus and erecting a new one.

תניא כוותיה דר' יוחנן ור"ל בימוס שנפגם מותר מזבח שנפגם אסור עד שינתץ רובו
(j)

Support (for R. Yochanan and Reish Lakish - Beraisa): A dented Bimus is permitted. A dented Mizbe'ach is forbidden, until the majority breaks off.

ה"ד בימוס ה"ד מזבח
(k)

Question: What is the difference between a Bimus and a Mizbe'ach?

א"ר יעקב בר אידי אמר ר' יוחנן בימוס אבן אחת מזבח אבנים הרבה
(l)

Answer (R. Yakov bar Idi): A Bimus is one stone. A Mizbe'ach is made of many stones.