1)

WHY HASH-M LEAVES IDOLATRY IN THE WORLD (cont.)

שאל אגריפס שר צבא את ר"ג כתיב בתורתכם (דברים ד) כי ה' אלהיך אש אכלה הוא אל קנא כלום מתקנא אלא חכם בחכם וגבור בגבור ועשיר בעשיר
(a)

Question (Agripas, a Nochri general): Your Torah says "Ki Hash-m Elokecha Esh Ochlah Kel Kana" - a Chacham envies only another Chacham. A Gibor (powerful one) envies only another Gibor. An Ashir (wealthy one) envies only another Ashir!

אמר לו אמשול לך משל למה"ד לאדם שנשא אשה על אשתו
(b)

Answer (Raban Gamliel): A parable explains this. Yakov was married to Leah. He then married Rachel;

חשובה ממנה אין מתקנאה בה
1.

If Rachel is more distinguished than Leah, Leah does not resent him for this;

פחותה ממנה מתקנאה בה
2.

If Rachel is less distinguished than Leah, Leah resents him for this.

א"ל זונין לר"ע לבי ולבך ידע <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} לית בה מששא והא קחזינן גברי דאזלי כי מתברי ואתו כי מצמדי מ"ט
(c)

Question (Zunin (a Yisrael)): We both know that idolatry is empty. Why do we see people with disjointed bones go to the house of idolatry, and when they leave, their bones are properly connected?!

אמר לו אמשול לך משל למה"ד לאדם נאמן שהיה בעיר וכל בני עירו היו מפקידין אצלו שלא בעדים ובא אדם אחד והפקיד לו בעדים פעם אחד שכח והפקיד אצלו שלא בעדים
(d)

Answer (R. Akiva): A parable explains this. Levi was trustworthy. Everyone would deposit by him without witnesses. Once, Yehudah deposited with him with witnesses. Another time, Yehudah deposited with him without witnesses.

אמרה לו אשתו בוא ונכפרנו
1.

Levi's wife: Let us deny the deposit!

אמר לה וכי מפני ששוטה זה עשה שלא כהוגן אנו נאבד את אמונתינו
2.

Levi: Because he did improperly (not to trust me), should we ruin our trustworthiness?!

אף כך יסורין בשעה שמשגרין אותן על האדם משביעין אותן שלא תלכו אלא ביום פלוני ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית ועל ידי פלוני ועל ידי סם פלוני כיון שהגיע זמנן לצאת הלך זה לבית <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אמרו יסורין דין הוא שלא נצא וחוזרין ואומרים וכי מפני ששוטה זה עושה שלא כהוגן אנו נאבד שבועתנו
3.

Similarly, when afflictions are sent on a person, they must accept an oath only to leave at a particular time, through a particular doctor, through a particular medicine. When the time to leave came, the person entered a house of idolatry. Should the afflictions transgress their oath?!

והיינו דא"ר יוחנן מאי דכתיב (דברים כח) וחלים רעים ונאמנים רעים בשליחותן ונאמנים בשבועתן
4.

Support (R. Yochanan): "Va'Chalayim Ra'im v'Ne'emanim" - the sicknesses fulfill a mission to do evil. They are trustworthy to fulfill their oath.

א"ל רבא בר רב יצחק לרב יהודה האיכא בית <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} באתרין דכי מצטריך עלמא למטרא מתחזי להו בחלמא ואמר להו שחטו לי גברא ואייתי מטרא שחטו לה גברא ואתי מטרא
(e)

Rava bar Rav Yitzchak: There is a house of idolatry in our area, that when the world needs rain, the idolatry appears to them in a dream, and says 'slaughter a person for me.' After they do so, rain comes!

א"ל השתא אי הוי שכיבנא לא אמרי לכו הא מלתא דאמר רב מאי דכתיב (דברים ד) אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים מלמד שהחליקן בדברים כדי לטורדן מן העולם
(f)

Answer (Rav Yehudah): "Asher Chalak... Osam l'Chol ha'Amim" - Hash-m was Machlik (deceived) the Nochrim (to let them believe in idolatry) to deprive them of the world to come.

והיינו דאמר ריש לקיש מאי דכתיב (משלי ג) אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו:
1.

(Reish Lakish): "Im la'Letzim Hu Yalitz" - if one comes to Metamei (defile) himself, Hash-m gives him the opportunity. If one comes to Metaher himself, Hash-m helps him.

2)

WHAT IS CONSIDERED WINE?

(משנה) לוקחין גת בעוטה מן <העובד כוכבים> {הנכרי} אף על פי שהוא נוטל בידו ונותן לתפוח
(a)

Version #1 - our text - (Mishnah): We may buy a Gas (winepress) from a Nochri even after he stomped grapes in it, even if the Nochri takes grapes with his hand and puts them on the heap being pressed;

ואינו עושה יין נסך עד שירד לבור
(b)

The juice is not considered wine (to become forbidden if touched with a Nochri) until it descends to the pit.

(c)

Version #2 - Rashi - (Mishnah): We may buy a Gas from a Nochri even after he stomped grapes in it;

(d)

Even if the Nochri takes grapes with his hand and puts them on the heap being pressed (it is permitted), because (even the juice) is not considered wine until it descends to the pit. (end of Version #2)

ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר:
(e)

After the juice descends to the pit, it is forbidden (Rashi - if the Nochri touches it; Rashbam - even if he does not touch it, for he caused it to descend). The rest is permitted.

דורכין עם <העובד כוכבים> {הנכרי} בגת (דף נה,ב משנה) אבל לא בוצרין עמו
(f)

We may stomp with the Nochri (who already stomped a bit everywhere, for then the grapes are already Teme'im, but we may not harvest with him (for the grapes will become Tamei when they are put in the Gas, and one may not Metamei (or assist to Metamei) Chulin Peros in Eretz Yisrael.

55b----------------------------------------55b
ישראל שהוא עושה בטומאה לא דורכין ולא בוצרין עמו
(g)

If a Yisrael allows his Peros to become Tamei, one may not stomp or harvest with him (one may not assist transgressors);

אבל מוליכין עמו חביות לגת ומביאין עמו מן הגת:
1.

One may help him take empty barrels to the Gas and take full ones from it.

נחתום שהוא עושה בטומאה לא לשין ולא עורכין עמו
(h)

If a Yisrael kneader allows the dough to become Tamei, one may not knead or arrange the dough with him;

אבל מוליכין עמו פת לפלטר:
1.

One may help him take the loaves to the Palter (Tosfos - who sells them; Rashi - one may help take the dough to the Palter, who bakes it).

אמר רב הונא יין כיון שהתחיל להמשך עושה יין נסך
(i)

(Gemara - Rav Huna): Once wine starts to flow (down the incline of the Gas), it can become Yayin Nesech (if a Nochri touches it).

תנן לוקחים גת בעוטה מן <העובד כוכבים> {הגוי} ואע"פ שנטל בידו ונתן לתפוח
(j)

Question (Mishnah): We may buy a Gas from a Nochri even after he stomped in it, even if he takes grapes with his hand and puts them on the heap.

א"ר הונא בגת פקוקה ומלאה
(k)

Answer #1 (Rav Huna): The case is, the Gas is plugged up and full. (The juice does not flow. It stays in its place.)

ת"ש ואינו עושה יין נסך עד שירד לבור
(l)

Question (Mishnah): It is not considered wine until it descends to the pit.

ה"נ בגת פקוקה ומלאה
(m)

Answer #1 (Rav Huna): Here also, the Gas is plugged up and full.

ת"ש ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר
(n)

Question (Mishnah): After the juice descends to the pit, it is forbidden, and the rest is permitted.

אמר רב הונא לא קשיא כאן במשנה ראשונה כאן במשנה אחרונה
(o)

Answer (and Answer #2 to the previous questions - Rav Huna): The Tana later retracted. My law is according to the latter version of the Mishnah;

דתניא בראשונה היו אומרים בד"ד
1.

(Beraisa): At first, they said BaDaD (an acronym for three laws);

אין בוצרין עם <העובד כוכבים> {הגוי} בגת שאסור לגרום טומאה לחולין שבא"י
i.

We may not be Botzer (harvest grapes) with Nochrim, because one may not be Metamei Chulin in Eretz Yisrael;

ואין דורכין עם ישראל שעושה פירותיו בטומאה שאסור לסייע ידי עוברי עבירה
ii.

We may not be Dorech (stomp) with a Yisrael who allows the wine to become Tamei, for one may not assist in a transgression;

אבל דורכים עם <העובד כוכבים> {הגוי} בגת
iii.

We may be Dorech with a Nochri (who already stomped, for then the grapes are already Teme'im;

ולא חיישינן לדרב הונא
iv.

We are not concerned for Rav Huna's law (that once wine starts to flow, it becomes Yayin Nesech if a Nochri touches it).

וחזרו לומר דב"ד
2.

They retracted and said DaBaD (perhaps the second 'D' refers to the second part of the second law. The text of the Bach, 'DaBaB', is simpler);

אין דורכין עם <העובד כוכבים> {הגוי} בגת משום דרב הונא
i.

We may not be Dorech with a Nochri, due to Rav Huna's law;

(דף נו,א) ואין בוצרין עם ישראל שעושה פירותיו בטומאה וכ"ש שאין דורכין
ii.

We may not be Botzer with a Yisrael who allows the wine to become Tamei, and all the more so we may not be Dorech with him (this makes the wine Tamei mid'Oraisa);

אבל בוצרין עם <העובד כוכבים> {הגוי} בגת שמותר לגרום טומאה לחולין שבא"י:
iii.

We may be Botzer with Nochrim, because one may be Metamei Chulin (from which Terumah will not be taken, e.g. a Nochri's Peros) in Eretz Yisrael.