1)

A 'NOCHRI' WHO DOES NOT SERVE IDOLATRY

רב יהודה שדר ליה קורבנא (דף סה,א) לאבידרנא ביום אידם אמר ידענא ביה דלא פלח <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
(a)

Rav Yehudah sent a gift to Avidarna (a Nochri) on the Nochri festival. He reasoned that this is permitted, for he does not serve idolatry.

א"ל רב יוסף והתניא איזהו גר תושב כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(b)

Question (Rav Yosef - Beraisa - R. Meir): A Ger Toshav is one who accepted in front of three Chaverim not to serve idolatry. (Avidarna did not accept in front of three!)

כי תניא ההיא להחיותו
(c)

Answer (Rav Yehudah): That refers to the Mitzvah to support him.

והאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן גר תושב שעברו עליו י"ב חדש ולא מל הרי הוא כמין <שבעובדי כוכבים> {שבגוים}
(d)

Question: Rabah bar bar Chanah taught that if a Ger Toshav did not circumcise himself within 12 months, he is like a Nochri Min! (Avidarna has refrained from idolatry for longer than this without circumcising himself.)

התם כגון שקיבל עליו למול ולא מל
(e)

Answer: This is only if he accepted to circumcise himself, but did not.

רבא אמטי ליה קורבנא לבר שישך ביום אידם אמר ידענא ביה דלא פלח <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} אזל אשכחיה דיתיב עד צואריה בוורדא וקיימן זונות ערומות קמיה
(f)

Rava sent a gift to Bar Shishach (a Nochri) on the Nochri festival. He reasoned that this is permitted, for he does not serve idolatry. He found him in a bathhouse, surrounded by naked harlots.

א"ל אית לכו כה"ג לעלמא דאתי
1.

Bar Shishach: Is your world to come as good as this?

א"ל דידן עדיפא טפי מהאי
2.

Rava: Our world to come is better than this.

א"ל טפי מהאי מי הוה
3.

Bar Shishach: Can anything be better than this?!

א"ל אתון איכא עלייכו אימתא דמלכותא אנן לא תיהוי עלן אימתא דמלכותא
4.

Rava: You fear the king. We will not fear the King. (Iyun Yakov; Rashi (Vayikra 26:12) must explain like Anaf Yosef, that we will not fear our (mortal) king in the days of Mashi'ach. Alternatively, we will not tremble in fear of our King (Hash-m), but we will fear Him.)

א"ל אנא מיהא מאי אימתא דמלכותא איכא עלי
5.

Bar Shishach: I do not fear the king!

עד דיתבי אתא ההוא פריסתקא דמלכא א"ל קום דקבעי לך מלכא
i.

A messenger of the king came. He told Bar Shishach 'go! The king wants you.'

כי נפיק ואזיל א"ל עינא דבעי למיחזי לכו בישותא תיפקע
6.

Bar Shishach (as he was leaving): The eye that wishes to see bad things befall you, it should fall out!

א"ל רבא אמן פקע עיניה דבר שישך
7.

Rava answered 'Amen.' Bar Shishach's eye fell out.

אמר רב פפי איבעי ליה למימרא ליה מהאי קרא (תהילים מה) בנות מלכים ביקרותיך נצבה שגל לימינך בכתם אופיר
(g)

Rav Papa: Rava should have proven that our world to come is better from "Benos Melachim bi'Krosecha Nitzvah Shegal li'Mincha b'Chesem Ofir" (princesses will honor you (or seek to help you), your wife will have ornaments of the finest gold).

אמר ר"נ בר יצחק איבעי ליה למימרא ליה מהכא (ישעיהו סד) עין לא ראתה אלהים זולתך יעשה למחכה לו:
(h)

Rav Nachman bar Yitzchak: He should have proven this from "Ayin Lo Ra'asa Elokim Zulasecha Ya'aseh li'Mchakeh Lo."

2)

PAYMENT FOR WORK WITH 'YAYIN NESECH'

שכרו לעשות עמו מלאכה אחרת:
(a)

(Mishnah): If he hired him for different work (even if he asked him to transport a barrel of Yayin Nesech, the wages are permitted).

ואע"ג דלא א"ל לעיתותי ערב
(b)

Inference: Even if he moved the barrel before he finished the day's work, the wages are permitted.

ורמינהי השוכר את הפועל ולעיתותי ערב אמר לו העבר חבית של יין נסך ממקום למקום שכרו מותר
(c)

Contradiction (Beraisa): If a Nochri hired a Yisrael (for different work) and asked him at the end of the day to transport a barrel of Yayin Nesech, the wages are permitted.

טעמא דא"ל לעיתותי ערב אין כולי יומא לא
1.

Inference: Had he asked him during the day, the wages would be forbidden!

אמר אביי כי תנן נמי מתניתין דאמר לעיתותי ערב תנן
(d)

Answer #1 (Abaye): The Mishnah permits the wages only if he asked him at the end of the day.

רבא אמר ל"ק הא דאמר ליה העבר לי מאה חביות במאה פרוטות
(e)

Answer #2 (Rava): In the Beraisa, he was hired to move 100 barrels for 100 Perutos (so he is not entitled to any wages until he moves the Yayin Nesech);

הא דא"ל העבר לי חבית חבית בפרוטה
1.

In the Mishnah, he was hired to move 100 barrels for one Perutah each (so he is entitled to receive 99 Perutos for the other barrels).

והתניא השוכר את הפועל ואמר לו העבר לי מאה חביות במאה פרוטות ונמצאת חבית של יין נסך ביניהן שכרו אסור
(f)

Support (Beraisa): If a Nochri hired a Yisrael to move 100 barrels for 100 Perutos, and one of them contained Yayin Nesech, the wages are forbidden;

חבית חבית בפרוטה ונמצאת חבית של יין נסך ביניהן שכרו מותר:
1.

If he was hired to move 100 barrels for one Perutah each, the wages (for the other barrels) are permitted.

השוכר את החמור להביא עליה יין נסך שכרו אסור:
(g)

(Mishnah): If a Nochri rented a Yisrael's donkey to carry Yayin Nesech, the wages are forbidden.

הא תו ל"ל היינו רישא
(h)

Question: We already know this from the Reisha (a Yisrael's wages for working with Yayin Nesech are forbidden)!

סיפא איצטריכא ליה שכרה לישב עליה אע"פ שהניח <עובד כוכבים> {גוי} לגינו עליה שכרו מותר
(i)

Answer: The Chidush is the following clause. If he rented it to ride on, even if a Nochri puts his wine pouch on it, (all the) rental is permitted.

למימרא דלגין לאו דינא הוא לאותוביה
(j)

Inference: This teaches that a renter is not entitled to put his pouch on (otherwise, part of the wages would be for carrying Yayin Nesech);

ורמינהי השוכר את החמור שוכר מניח עליה כסותו ולגינתו ומזונותיו של אותו הדרך מכאן ואילך חמר מעכב עליו
1.

Contradiction (Beraisa): If one rents a donkey to ride on, he may put on it his garment, food and drink for this journey. The owner can stop him from putting any more on it;

חמר מניח עליה שעורים ותבן ומזונותיו של אותו היום מכאן ואילך שוכר מעכב עליו
2.

The owner (who is accompanying him) can put on it the donkey's food and his own food for one day. The renter can stop him from putting more than this.

אמר אביי נהי דלגין דינא הוא לאותובי מיהא אי לא מותיב ליה מי אמרינן ליה נכי ליה אגרא דלגינתו
(k)

Answer (Abaye): Really, a renter is entitled to put his pouch on. However, if he did not, he cannot deduct from the rental (therefore, the Yisrael does not benefit from the Yayin Nesech).

ה"ד
(l)

Question: What is the case?

אי דשכיח למזבן חמר נמי לעכב
1.

If they will be able to buy food on the way, also the owner should be able to limit the renter to one day's food!

ואי דלא שכיח למזבן שוכר נמי לא לעכב
2.

If they will not be able to buy food on the way, also the owner should be allowed food for the whole journey!

אמר רב פפא לא צריכא דשכיח למיטרח ולמזבן מאונא לאונא
(m)

Answer (Rav Papa): The case is, it is hard but possible to buy in between where they lodge at nights;

חמר דרכיה למיטרח ולמזבן
1.

The owner is used to buying food this way, so he must do so;

שוכר לאו דרכיה למיטרח ולמזבן
2.

A renter is not used to buying this way, so he may take food for the whole journey.

אבוה דרב אחא בריה דרב איקא (דף סה,ב) הוה שפיך להו חמרא <לעובדי כוכבים> {לגוים} ואזיל מעבר להו מעברא ויהבו ליה גולפי באגרא
(n)

The father of Rav Acha brei d'Rav Ika would bring barrels of wine, sell it to Nochrim and pour it into their pouches. He would take them across the river, and they would pay for this with the empty barrels.

65b----------------------------------------65b
אתו אמרו ליה לאביי
1.

People told this to Abaye. (They held that the wine becomes Yayin Nesech in their pouches, and Rav Acha's father benefits from it)!

א"ל כי קא טרח בהתירא קא טרח
(o)

Abaye: He works with permitted wine (before it lands in their pouches, and mixes with leftover drops of Yayin Nesech, or absorbs it from the walls of the pouches).

והא רוצה בקיומו דלא נצטרו זיקי
(p)

Question: Their pouches are forbidden, and he benefits from them. If the pouches would break, they would need the barrels, they would not give to them to him!

דמתני בהדייהו
(q)

Answer #1: He stipulated with them that he is entitled to the barrels in any case.

א"נ דמייתו פריסדקי בהדייהו
(r)

Answer #2: They had extra containers in case the pouches would break.

והא קא מעבר להו מעברא דקא טרח באיסורא
(s)

Question: He transported them and their Yayin Nesech across the river (and was paid for this)!

דא"ל למברויא מעיקרא א"נ דנקיטי ביה קיטרי:
(t)

Answer: He did not transport them himself. He arranged with the ferryman to take them across for free. (The ferryman knew the people, or Rav Acha's father would give to them a sign.)

3)

ABSORPTIONS OF 'YAYIN NESECH'

(משנה) יין נסך שנפל ע"ג ענבים ידיחן והן מותרות
(a)

(Mishnah): If Yayin Nesech fell onto grapes, the grapes must be rinsed, and then they are permitted;

ואם היו מבוקעות אסורות
1.

If the grapes were broken (Tosfos - or detached from the cluster, this leaves a hole), they are forbidden (for they absorb).

נפל ע"ג תאנים או על גבי תמרים אם יש בהן בנותן טעם אסור
(b)

(If Yayin Nesech fell on dates or figs, if it gives a taste to them, they are forbidden - Rashbam's text omits this.).

ומעשה בביתוס בן זונן שהביא גרוגרות בספינה ונשתברה חבית של יין נסך ונפל על גביהן ושאל לחכמים והתירום
(c)

A case occurred in which Baisus ben Zunin brought dried figs on a boat, and Yayin Nesech fell on them. Chachamim permitted them.

זה הכלל כל שבהנאתו בנותן טעם אסור
(d)

The general rule is, if Isur gives a beneficial taste, (what it fell into) is forbidden;

כל שאין בהנאתו בנותן טעם מותר כגון חומץ שנפל ע"ג גריסין:
1.

If it does not give a beneficial taste, it is permitted, such as vinegar that fell on grits.

מעשה לסתור
(e)

(Gemara) Question: The episode brought does not support the Halachah. It contradicts it!

חסורי מיחסרא והכי קתני
(f)

Answer: The Mishnah is abbreviated. It means as follows:

אם נותן טעם לפגם הוא מותר
1.

If the Yayin Nesech gave a detrimental taste, what it fell on is permitted;

ומעשה נמי בביתוס בן זונן שהיה מביא גרוגרות בספינה ונשתברה חבית של יין נסך ונפל על גביהן ובא מעשה לפני חכמים והתירום
2.

A case occurred in which Baisus ben Zunin brought dried figs on a boat, and Yayin Nesech fell on them. Chachamim permitted them. (According to our text, we must say that wine improves the taste of moist figs, but it is detrimental to dry figs.)

ההוא כרי דחיטי דנפל עליה חביתא דיין נסך שרייה רבא לזבוניה <לעובדי כוכבים> {לגוי}
(g)

Yayin Nesech fell on wheat. Rava permitted to sell the wheat to Nochrim.

איתיביה רבה בר ליואי לרבא בגד שאבד בו כלאים ה"ז לא ימכרנה <לעובד כוכבים> {לגוי} ולא יעשנה מרדעת לחמור
(h)

Question (Rabah bar Livai - Beraisa): If a thread of (linen in a wool garment (or vice-versa), which makes it) Kil'ayim was lost in a garment, the garment may not be sold to a Nochri, nor used to make a saddle;

אבל עושה אותו תכריכין למת מצוה
1.

One may use it for shrouds for a Mes.

<לעובד כוכבים> {לגוי} מ"ט לא
2.

Question: Why may it not be sold to a Nochri?

דלמא אתי לזבוניה לישראל
3.

Answer: Perhaps he will sell it to a Yisrael;

ה"נ אתי לזבוניה לישראל
i.

For the same reason, we should not sell wheat that absorbed Yayin Nesech to a Nochri!

הדר שרא למיטחינהו ולמפינהו ולזבונינהו <לעובדי כוכבים> {לגוי} שלא בפני ישראל
(i)

Rava retracted. He permitted to make bread from the wheat and sell it to Nochrim, and not in the presence of a Yisrael (bread of a Nochri is forbidden, a Yisrael would not buy it unless he knew that the Nochri bought it from a Yisrael).

תנן יין נסך שנפל ע"ג ענבים ידיחן והן מותרות ואם היו מבוקעות אסורות
(j)

Question (Mishnah): If Yayin Nesech fell onto grapes, the grapes must be rinsed, and then they are permitted. If the grapes were broken, they are forbidden.

מבוקעות אין שאין מבוקעות לא
1.

Inference: If they are whole, they are permitted. Likewise, the wheat should be permitted!

אמר רב פפא שאני חיטי הואיל ואגב צירייהו כמבוקעות דמיין
(k)

Answer (Rav Papa): Wheat has cracks. It absorbs as if it was broken.