1)

PROBLEMATIC COINS (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 1 Halachah 1 Daf 3b)

מתני' דלא כרבי דוסא דתני מחללין מעשר שני על אסימון דברי רבי דוסא וחכמים אוסרין.

(a)

The Mishnah does not follow R. Dosa; as the Baraisa taught - R. Dosa says that one may redeem Ma'aser Sheni onto a token. The Chachamim prohibit it.

מה טעמא דרבי דוסא (דברים יד) וצרת הכסף דבר שהוא נצרר מחבירו

(b)

What's R. Dosa's reason? The pasuk states (Devarim 14:25), "and bind up {Vesarta} the money'' - something that can be wrapped up {Nitzrar} (which includes a token).

[מ''ט דרבנן] שיש לו צורה ויוצא על גב צורתו.

(c)

What's the Rabbanan's reason? The pasuk includes something that is minted {Tzurah} and is in circulation as a result.

[דף ה עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוסי בשם רבי יוחנן דברי רבי דוסא מחללין מעשר על ליטרא של כסף

(d)

(R. Yosi citing R. Yochanan): According to R. Dosa, one may redeem Ma'aser Sheni onto a Litra of silver (even though it is not a coin, since it's weight is known and it's somewhat spendable).

אילו אמר (כסף)[ליטרא] הוינן אמרין כשם שאמר כסף כך אמר זהב. אילו אמר כסף הוינן אמרין (להוציא) שברי קערות ותמחויין הוי (מהן) ליטרא של כסף

1.

If R. Yochanan would have merely said 'a Litra' (a piece), one could have said that it applies to gold as much as silver. And if he would have merely said 'silver', one could have said that one could redeem even onto broken bowls and pans of silver - therefore he said 'a Litra of silver'.

על אסימון. הכל מודין שאין מחללין אותו על מעות הנתונות לאולייר

(e)

The Baraisa taught that R. Dosa disagrees with the Tana of our Mishnah permits redeeming onto a token. All agree that one may not redeem onto money given to a bathhouse attendant (who would accept coins as if they were worth even more than their actual worth).

הדא דתימר בדרך שהן יפין אצל אולייר אבל בדרך שהן יפין אצל התורמסר מחלל.

1.

That's according to their value for the bathhouse attendant, but one may redeem according to their value for the Turmus bean seller.

מטבע שנפסל והמלכות מקבלתו רבי יוסי בשם רבי יונתן כאסימון.

(f)

(R. Yosi citing R. Yonasan): If there's a coin that has become disqualified but the government still accepts it, it's like a token (and it's a dispute between Rabbanan and R. Dosa).

רבי חייא בשם רבי יונתן כמטבע של מלכים הראשונים

(g)

(R. Chiya citing R. Yonasan): (Disagreeing) It's like a coin of earlier kings (about which a Tosefta - in Ma'aser Sheni 1:5 - teaches that they may be used to redeem).

[דף ד עמוד א] נימר אם היה יוצא על גב צורתו מחלל ואם לאו אינו מחלל.

(h)

Let us say that if it can be spent because of its image, it may be used to redeem and if not, it may not.

מטבע שמרד כגון בן כוזיבא אינו מחלל.

(i)

A coin that was issued by a person who revolted, such as Ben Kuziva, may not be used to redeem.

היו לו מעות של (סכנה)[יין נסך]

(j)

Question: What's the law concerning coins that were exchanged with Nesech wine (used for idolatry)?

אתא עובדא קומי רבי אימי אמר יוליך הנייה לים המלח.

(k)

Answer: Such a case came before R. Imi and he said, "Take their benefit to the dead sea.'' (i.e. one may not gain any benefit from such coins.)

[דף ו עמוד א (עוז והדר)] היה לו מעות של דיסקניס

(l)

Question: What's the law concerning coins of Diskanis (an earlier king)?

רבי יעקב בר זבדי בשם רבי אבהו מחללין כדרך שהן יפות אצל התורמסר.

(m)

Answer (R. Yaakov bar Zavdi citing R. Abahu): One may redeem with them according to their value for the Turmus bean seller.

ביקש להוציאן מחללן כדרך שהוא מחלל עליהן.

(n)

When he wants to spend them (in Yerushalayim), he should redeem them according to the rate he had redeemed the Ma'aser Sheni onto them.