12TH CYCLE DEDICATION

BECHOROS BECHOROS 30 - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.
1)

EATING INCLUDES DRINKING (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 2 Halachah 1 Daf 8b)

רבי יוסי שמע לה מן הכא שבועה שלא אוכל ואכל ושתה [אינו] חייב (שתים)[אלא אחת].

(a)

(Source #3): R. Yosi learns (that eating includes drinking) from here - (Mishnah in Maseches Shevuos 3:1) (If a person made an oath by saying...) 'An oath that I will not eat...' and he ate and drank, he is only liable once.' (This shows that eating includes drinking.)

[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] (חברייא אמרין אינו חייב אלא אחת אמר לון רבי יוסי אמרין דבתרא)[אמרין חברייא קומי רבי יוסי ומר דבתרה[ שבועה שלא אוכל ואשתה ואכל ושתה חייב שתים

(b)

(Chevraya to R. Yosi): From the latter statement of that Mishnah - 'An oath that I will not eat or drink' and he ate or drank, he is liable twice', (it shows that eating does not include drinking)...?

אילו מי שהיו לפניו שני ככרים ואמר שבועה שלא אוכל ככר זה וחזר ואמר שבועה שלא אוכל ככר זה שמא אינו חייב שתים.

(c)

Rebuttal (R. Yosi to Chevraya): If a person had in front of him two loaves and he said, "An oath that I will not eat this loaf'' and then he said, "An oath that I will not eat from that loaf'', would he not be liable twice? (By mentioning in the earlier case 'I will not eat or drink', he showed that he wishes to differentiate.)

רבי חנניה בשם רבי פינחס שמע לה מן הכא שבועה שלא אוכל ואכל אוכלין שאינן ראוים לאכילה ושתה משקין שאינן ראוין לשתייה פטור הא אם שתה משקין הראויין לשתייה חייב לא בשבועה שלא אוכל

(d)

Source #4 (R. Chananya citing R. Pinchas): (Mishnah in Shevuos 3:4) '"An oath that I will not eat'' and he ate food that is inedible or drank liquids that are undrinkable, he is exempt.' But if drank liquids that are drinkable, he would be liable, even though his oath was against eating.

ניחא במתני' דנן מרין שבועה שלא אוכל ברם כרבנין דאינון מרין שבועה שלא אוכל ושלא אשתה.

(e)

Rebuttal: That's fine according to our text in the Mishnah there, that says 'an oath that I will not eat', but according to the Rabbanan whose text reads 'an oath that I will not eat or drink', there's no proof.

רבי חיננא שמע לה מן הדא אכל ושתה בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת.

(f)

Source #5 (R. Chinana): 'If he ate and drank in one spell of inadvertency, he is only liable once.' (This shows that eating includes drinking.)

רבי אבא מרי שמע לה מן הכא (דברים כו) לא אכלתי באוני ממנו אלא שתיתי

(g)

Source #6 (R. Abba Mari): The pasuk states (Devarim 26:14), "I did not eat from it {Ma'aser Sheni} in my mourning'' - and would drinking have been permitted? Rather, eating includes drinking.

(ניחא כמאן)[עד כדון] דאמר שבועה שלא אוכל ושתה ברם כמאן (ד)[ב]אמר שבועה שלא אשתה ואכל

(h)

Question: Until here we have only seen that if a person made an oath against eating and he then drank, that he would be liable. But if he made an oath against drinking and he ate, would he also be liable?

שתייה בכלל אכילה ואין אכילה בכלל שתייה.

(i)

Answer: Drinking is included in eating but eating isn't included in eating.

[דף ט עמוד א] אית דבעי משמע מן הדא (דברים יב) לא תוכל לאכול בשעריך מעשר דגנך ותירושך ויצהרך. תירושך זה היין ויצהרך זו סיכה [דף יג עמוד א (עוז והדר)] והתורה קראה אותה אכילה.

(j)

Source #7: The pasuk states (Devarim 12:17), "You may not eat in your gates Maaser of grain, wine and oil. 'Vetiroshecha' refers to wine and 'Veyitzharecha' refers to rubbing oil and the Torah calls them both eating.

ואינו מחוור אין תימר מחוור הוא ילקה עליו חוץ לחומה.

(k)

Rebuttal: The teaching from the word 'Veyitzharecha' is not a full Drasha from the Torah, as if it would be, one would incur lashes for rubbing it outside of Yerushalayim.