12TH CYCLE DEDICATION

BECHOROS 57 (15 Teves) - dedicated by Dr. Moshe and Rivka Snow in memory of Rivka's mother, Rebbetzin Leah bas Rav Yosef (Rabinowitz), the Manostrishtcher Rebbetzin, whose Yahrzeit is 15 Teves.
1)

VERBAL EXPRESSION OF INTENT (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 4 Halachah 4 Daf 24a)

משנה משך ממנו מעשר בסלע ולא הספיק לפדותו עד שעמד בשתים נותן לו סלע ומשתכר בסלע ומעשר שני שלו.

(a)

(Mishnah): If the buyer pulled (to take possession) Ma'aser Sheni (from the seller) worth a Sela and before he had managed to redeem it, its price became two Sela; he gives him a Sela and gains a Sela and the Ma'aser Sheni is his.

משך ממנו מעשר בשתים ולא הספיק לפדותו עד שעמד בסלע נותן לו סלע מחוליו וסלע של מעשר שני שלו. אם היה עם הארץ נותן לו מדמיו.

(b)

If the buyer drew Ma'aser Sheni that was worth two Sela and before he managed to redeem it, its price became one Sela, he gives him one Sela of regular money and he may give a Sela of Maaser money.

הפודה מעשר שני ולא קרא שם רבי יוסי אומר דייו. רבי יהודה אומר צריך לפרש.

(c)

If a person redeemed Ma'aser Sheni but didn't verbally declare it - R. Yosi says that it is sufficient. R. Yehuda says that he must express it.

היה מדבר עם האשה על עיסקי גיטה וקידושיה נתן לה קידושיה ולא פירש רבי יוסי אומר דייו ורבי יהודה אומר צריך לפרש:

(d)

If a man was speaking to a woman regarding her divorce or betrothal and he gave her (a Get - divorce document or) her betrothal (gift) and did not specify - R. Yosi says that it is sufficient. R. Yehuda says that he must express it.

[דף כד עמוד ב] [דף מ עמוד א (עוז והדר)] גמרא מתני' דלא דרבן שמעון בן גמליאל דתנינן רבן שמעון בן גמליאל אומר לעולם משיכתו של מעשר שני הוא פדיונו:

(e)

(Gemara): The Mishnah does not follow Rabban Shimon ben Gamliel, as a Tosefta taught - Rabban Shimon ben Gamliel says that the pulling (to take possession) of Ma'aser Sheni is also its redemption.

רבי יוסי בשם ר' לעזר אין מוסיפין חומש על הסלע השנייה והיה רבי (לעזר)[יוסי] מסתכל ביה.

(f)

(R. Yosi citing R. Elazar): One does not add the fifth even to the second Sela that remains in his hand. R. Yosi looked to R. Elazar to explain this law.

אמר ליה מה את מסתכל בי. אף )רבי הילא)[רבנן] מודי בה

(g)

(R. Elazar): Why are you looking at me? Even the Rabbanan, who say that the acquisition occurs immediately, agree to Rabban Shimon that he does not add the fifth.

כיי דאמר רבי יוחנן כל מע''ש שאין הוא ופדיונו משלו אינו מוסיף חומש:

1.

(Support): It's like the teaching of R. Yochanan, that any Ma'aser Sheni that it or its fifth does not belong to him, does not require the extra fifth.

מהו צריך לפרש זה גיטיך וזה קידושיך והכא זה פדיון מעשר שני.

(h)

Question: (In the Mishnah, R. Yehuda says that he must express that it is Ma'aser Sheni.) How should he express it? 'This is your Get'; 'This is your Kidushin'. And here, he should say, 'This is the redemption of Ma'aser Sheni'.

רבי זעירא חייא בר בון אבא בר תחליפא בשם רבי הושעיה מה פליגין כשהפליגו דעתן לעניינות אחרים. אבל אם היו עסוקים באותו עניין גט הוא.

(i)

(R. Zeira/ Chiya bar Bun/ Abba bar Chalafta citing R. Hoshiya): When do they (R. Yehuda and R. Yosi) disagree? When they had begun to discuss other matters, but if they were still discussing the same matter, it is a valid Get.