PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 2-3 - The first two Dafim in Shas, the start of the 12th Dafyomi cycle, have been dedicated anonymously by a reader in Switzerland.
1)

THE TIME FOR SAYING KERI'AS SHEMA

(דף ב א) מאימתי קורין את שמע בערבין.
(a)

(Mishnah) Question: When do we say Keri'as Shema at night?

משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן עד סוף האשמורה הראשונה דברי ר' אליעזר.
(b)

Answer #1 (R. Eliezer): The Mitzvah is from the time at which Kohanim may eat Terumah until the end of the first Mishmar (these will be explained).

וחכמים אומרים עד חצות.
(c)

Answer #2 (Chachamim): The time extends until midnight.

רבן גמליאל אומר עד שיעלה עמוד השחר.
(d)

Answer #3 (R. Gamliel): The time extends until dawn.

מעשה ובאו בניו מבית המשתה אמרו לו לא קרינו את שמע
(e)

A case occurred: R. Gamliel's sons came home from a wedding after midnight (they had not said Shema).

אמר להם אם לא עלה עמוד השחר חייבין אתם לקרות
1.

R. Gamliel: You are obligated to say it now;

ולא זו בלבד אמרו אלא כל מה שאמרו חכמים עד חצות מצותן עד שיעלה עמוד השחר
2.

In fact, wherever Chachamim said "until midnight," the Mitzvah (mid'Oraisa) is until dawn:

הקטר חלבים ואברים מצותן עד שיעלה עמוד השחר
i.

Chelev (of Korbanos) and limbs (of an Olah) may be burned on the Mizbe'ach until dawn;

וכל הנאכלים ליום אחד מצותן עד שיעלה עמוד השחר
ii.

Any Korban that may be eaten for one day and a night is permitted until dawn.

א"כ למה אמרו חכמים עד חצות
3.

Question: If so, why did Chachamim say, "until midnight"?

כדי להרחיק אדם מן העבירה:
4.

Answer: This is to distance people from transgression (lest dawn arrive before one performs the Mitzvah).

תנא היכא קאי דקתני מאימתי
(f)

(Gemara) Question #1: It is unreasonable to ask about the time of Keri'as Shema before teaching that it is a Mitzvah! What is the Tana's source for the obligation to recite Shema?

ותו מאי שנא דתני בערבית ברישא לתני דשחרית ברישא
(g)

Question #2: Why does the Tana first ask about the time for the nighttime Shema? He should first ask about the time for the morning Shema! (We find that the Torah teaches about the morning Tamid before the afternoon Tamid.)

תנא אקרא קאי דכתיב (דברים ו) בשכבך ובקומך והכי קתני זמן קריאת שמע דשכיבה אימת משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן
(h)

Answer #1 (to both questions): The Tana expounds the verse, "uv''Shochbecha uv''Kumecha." Therefore, he first asks about the time of Shechivah (going to sleep).

ואי בעית אימא יליף מברייתו של עולם דכתיב (בראשית א) ויהי ערב ויהי בקר יום אחד
(i)

Answer #2 (to Question #2): He learns from creation of the world that night comes first, as it says, "va'Yehi Erev va'Yehi Voker Yom Echad."

אי הכי סיפא דקתני בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה ובערב מברך שתים לפניה ושתים לאחריה
(j)

Question (Mishnah): In the morning, there are two Berachos before Shema and one after; at night, there are two Berachos before and two after.

לתני דערבית ברישא.
1.

According to both answers, the Tana should teach about the Berachos of the nighttime Shema first!

תנא פתח בערבית והדר תני בשחרית עד דקאי בשחרית פריש מילי דשחרית והדר פריש מילי דערבית:
(k)

Answer: The Tana begins our Mishnah with the nighttime Shema and concludes with the morning Shema; once he discusses the morning Shema, he teaches all its laws, then returns to discuss the nighttime Shema.

2)

WHEN KOHANIM MAY EAT TERUMAH

אמר מר משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן.
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): The Mitzvah is from when Kohanim may eat Terumah...

(b)

(The time Kohanim may eat Terumah always refers to a Kohen who was Tamei and immersed; he is a Tevul Yom and may not even touch Terumah until night.)

מכדי כהנים אימת קא אכלי תרומה משעת צאת הכוכבים לתני משעת צאת הכוכבים.
(c)

Question: Kohanim may eat at Tzeis ha'Kochavim (when stars become visible at night) -- the Mishnah should say this explicitly!

מלתא אגב אורחיה קמשמע לן כהנים אימת קא אכלי בתרומה משעת צאת הכוכבים
(d)

Answer: The Tana taught the time of Shema indirectly, in order to teach as well that Kohanim may eat Terumah at Tzeis ha'Kochavim;

והא קמשמע לן דכפרה לא מעכבא
1.

One might have thought that the Heter for a Mechusar Kipurim (one who must bring Korbanos to finish his Taharah, e.g. a Zav) to eat Terumah comes [during the day], when he brings the Korbanos. The Mishnah teaches that this is not so; the Heter is the night after he immerses, before bringing the Korbanos.

כדתניא (ויקרא כב) ובא השמש וטהר ביאת שמשו מעכבתו מלאכול בתרומה ואין כפרתו מעכבתו מלאכול בתרומה.
2.

(Beraisa): "u'Va ha'Shemesh v'Taher" -- the setting of the sun is required before he can eat Terumah; the Korban is not required.

וממאי דהאי ובא השמש ביאת השמש והאי וטהר טהר יומא
3.

Version #1 (Rashi) Question: How does the Tana know that "u'Va ha'Shemesh" refers to the setting of the sun, and "v'Taher" refers to completion of the day?

2b----------------------------------------2b
(דף ב ב) דילמא ביאת אורו הוא ומאי וטהר טהר גברא
i.

Perhaps "u'Va ha'Shemesh" refers to the rising of the sun (the day after immersion), and "v'Taher" refers to the person (who completes his Taharah by bringing Korbanos)!

(e)

Version #2 (Tosfos) Question: How do we know that "u'Va ha'Shemesh" refers to Tzeis ha'Kochavim, and "v'Taher" refers to completion of the day?

1.

Perhaps "u'Va ha'Shemesh" refers to sundown, and "v'Taher" refers to the person (whose Taharah is complete, even though it is still day)! (End of Version #2)

אמר רבה בר רב שילא א"כ לימא קרא ויטהר
2.

Answer (Rabah bar Rav Shila): If so, the Torah would have said "va'Yetaher" (to show clearly that it refers to the person);

מאי וטהר טהר יומא כדאמרי אינשי איערב שמשא ואדכי יומא.
i.

Rather, it says "v'Taher" to refer to the day; this is like people say, "The sun went down and the day is finished."

במערבא הא דרבה בר רב שילא לא שמיע להו ובעו לה מיבעיא
(f)

In Eretz Yisrael, they did not hear Rabah's teaching, and thus they had a question.

האי ובא השמש ביאת שמשו הוא ומאי וטהר טהר יומא או דילמא ביאת אורו הוא ומאי וטהר טהר גברא
(g)

Question: Does "u'Va ha'Shemesh" refer to Tzeis ha'Kochavim, and "v'Taher" to the completion of the day, or does "u'Va ha'Shemesh" refer to sunset (Tosfos; Rashi - sunrise), and "v'Taher" to the person?

והדר פשטו לה מברייתא מדקתני בברייתא סימן לדבר צאת הכוכבים
(h)

Answer (Beraisa): A sign [of when Kohanim may eat] is Tzeis ha'Kochavim.

שמע מינה ביאת שמשו הוא ומאי וטהר טהר יומא:
1.

This shows that the verse refers to Tzeis ha'Kochavim and the completion of the day.

3)

THE EARLIEST TIME FOR THE NIGHTTIME SHEMA

אמר מר משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): The Mitzvah [of Shema] is from the time at which Kohanim may eat Terumah.

ורמינהו מאימתי קורין את שמע בערבין
(b)

Contradiction (Beraisa #1): Question: When do we say Keri'as Shema at night?

משהעני נכנס לאכול פתו במלח עד שעה שעומד ליפטר מתוך סעודתו.
1.

Answer: The Mitzvah is from when an Ani (a poor person, who eats without the light of a lamp) begins to eat bread with salt, until he finishes his meal.

סיפא ודאי פליגא אמתניתין.
2.

Surely, the Beraisa argues [with all opinions in our Mishnah] about the latest time for Shema (an Ani's meal does not last four hours);

רישא מי לימא פליגי אמתני'.
i.

Must we say that it also argues about the earliest time for Shema?

לא עני וכהן חד שיעורא הוא.
(c)

Answer: No, the times of an Ani (when he eats) and Kohen (when he may eat Terumah) are the same.

ורמינהו מאימתי מתחילין לקרות ק"ש בערבית
(d)

Contradiction (Beraisa #2): Question: From when may we say Shema at night?

משעה שבני אדם נכנסין לאכול פתן בערבי שבתות דברי ר"מ
1.

Answer #1 (R. Meir): The Mitzvah begins when people begin to eat bread on Shabbos night (which is early, since everything is already prepared);

וחכמים אומרים משעה שהכהנים זכאין לאכול בתרומתן סימן לדבר צאת הכוכבים.
2.

Answer #2 (Chachamim): It is from when Kohanim may eat Terumah; a sign for this time is Tzeis ha'Kochavim;

ואע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר שנאמר (נחמיה ד) ואנחנו עושים במלאכה וחצים מחזיקים ברמחים מעלות השחר עד צאת הכוכבים
i.

A support for this, but not a proof, is the verse, "va'Anachnu Osim ba'Melachah... me'Alos ha'Shachar Ad Tzeis ha'Kochavim" (people work from dawn until nightfall);

ואומר (נחמיה ד) והיו לנו הלילה משמר והיום מלאכה
ii.

It also says, "v'Hayu Lanu ha'Lailah Mishmar veha'Yom Melachah."

מאי ואומר
iii.

Question: Why do we need the second verse?

וכי תימא מכי ערבא שמשא ליליא הוא ואינהו דמחשכי ומקדמי ת"ש
iv.

Answer: One might have thought that night begins before Tzeis ha'Kochavim (and day begins after dawn), and they were working more than usual (to build the Beis ha'Mikdash). The second verse shows that this is not so.

והיו לנו הלילה משמר והיום מלאכה קא סלקא דעתך דעני ובני אדם חד שעורא הוא
3.

We are thinking that an Ani eats at the same time as regular people [eat on Shabbos].

ואי אמרת עני וכהן חד שעורא הוא חכמים היינו רבי מאיר
4.

Summation of question: If the times of Ani and Kohen are the same, then Chachamim agree with R. Meir!

אלא שמע מינה עני שעורא לחוד וכהן שעורא לחוד
i.

Rather, we must say that they are different.

לא עני וכהן חד שעורא הוא ועני ובני אדם לאו חד שעורא הוא.
(e)

Answer: Really, they are the same. The times of Ani and regular people are different.

ועני וכהן חד שעורא הוא
(f)

Question: The times of Ani and Kohen are not the same!

ורמינהו מאימתי מתחילין לקרות שמע בערבין
1.

(Beraisa #3) Question: From when may we say Shema at night?

משעה שקדש היום בערבי שבתות דברי ר' אליעזר
2.

Answer #1 (R. Eliezer): The Mitzvah begins at Kidush ha'Yom (when the prohibitions of Shabbos take effect on Shabbos night, i.e. at Bein ha'Shemashos, which is Safek day, Safek night).

רבי יהושע אומר משעה שהכהנים מטוהרים לאכול בתרומתן
3.

Answer #2 (R. Yehoshua): It begins when Kohanim may eat Terumah;

רבי מאיר אומר משעה שהכהנים טובלין לאכול בתרומתן
4.

Answer #3 (R. Meir): It begins at the [latest] time [during the day] that Kohanim may immerse to eat Terumah [that night];

אמר לו ר' יהודה והלא כהנים מבעוד יום הם טובלים
5.

Objection (R. Yehudah): They must immerse during the day [whereas Shema must be said at night]!

ר' חנינא אומר משעה שעני נכנס לאכול פתו במלח
6.

Answer #4 (R. Chanina): It begins when an Ani comes in to eat bread with salt.

ר' אחאי ואמרי לה ר' אחא אומר משעה שרוב בני אדם נכנסין להסב.
7.

Answer #5 (Rav Achai): It begins when most people come in to eat.

ואי אמרת עני וכהן חד שעורא הוא ר' חנינא היינו ר' יהושע
8.

Summation of question: If the times of Ani and Kohen are the same, then R. Yehoshua and R. Chanina say the same thing!

אלא לאו שמע מינה שעורא דעני לחוד ושעורא דכהן לחוד שמע מינה.
i.

Conclusion: The times are different.

הי מנייהו מאוחר
(g)

Question: Which of them is the latest time?

מסתברא דעני מאוחר דאי אמרת דעני מוקדם ר' חנינא היינו ר' אליעזר אלא לאו שמע מינה דעני מאוחר שמע מינה:
(h)

Answer: Presumably, Ani is latest, for if not, then R. Eliezer and R. Chanina say the same thing! (Surely an Ani does not stop working before Bein ha'Shemashos. Bein ha'Shemashos is shortly before Tzeis ha'Kochavim, so it is unreasonable that three Tana'im argue about times that are so close together!)

אמר מר אמר ליה רבי יהודה והלא כהנים מבעוד יום הם טובלים
(i)

(Beraisa - R. Yehudah) Objection: They must immerse during the day! (Bein ha'Shemashos extends for nine minutes; Kohanim must immerse before it starts, Shema is said when people go to sleep when it is definitely night, at least nine minutes later!)

שפיר קאמר ליה רבי יהודה לרבי מאיר
(j)

Question: This is a valid objection! (How can R. Meir answer it?)

ורבי מאיר הכי קאמר ליה מי סברת דאנא אבין השמשות דידך קא אמינא אנא אבין השמשות דרבי יוסי קא אמינא
(k)

Answer: R. Meir disagrees with R. Yehudah's opinion of Bein ha'Shemashos, he holds like R. Yosi:

דאמר רבי יוסי בין השמשות כהרף עין זה נכנס וזה יוצא ואי אפשר לעמוד עליו
1.

(R. Yosi): Bein ha'Shemashos is like an eye's wink -- the new day enters immediately after the previous day ends. (Therefore, Kohanim can immerse until nightfall, when people go to sleep.)

(דף ג א) קשיא דר' מאיר אדר"מ
(l)

Question: R. Meir (in Beraisos #2 and #3) contradicts himself!

תרי תנאי אליבא דר"מ
(m)

Answer: Tana'im argue about R. Meir's opinion.

קשיא דר' אליעזר אדר' אליעזר
(n)

Question: R. Eliezer (in our Mishnah and Beraisa #3) contradicts himself!

תרי תנאי אליבא דר' אליעזר
(o)

Answer #1: Tana'im argue about R. Eliezer's opinion.

ואב"א רישא לאו ר' אליעזר היא:
(p)

Answer #2: In our Mishnah, R. Eliezer teaches only about the latest time for Shema; the earliest time is according to the [anonymous] first Tana.