BERACHOS 27 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
1)

THE TIME OF TEFILAS MINCHAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 30a)

ר' חייא בשם רבי יוחנן תפלת המנחה ותפילת המוספין תפלת המנחה קודמת

(a)

(R. Chiya citing R. Yochanan): [If one must pray] Tefilas Minchah and Tefilas Musaf - Tefilas Minchah has precedence.

הוון בעון מימר כשאין ביום כדי להתפלל שניהם אבל אם יש ביום כדי להתפלל שניהם תפלת מוסף קודמת

(b)

Assumption: This is when he does not have time in the day to pray both of them, but if there is time in the day for both of them, Tefilas Musaf has precedence.

ר"ז בשם ר' יוחנן אפילו יש ביום כדי להתפלל שניהם תפלת המנחה קודמת רבי נתן בר טוביה בשם רבי יוחנן אפילו יש ביום כדי להתפלל שניהם תפילת המנחה קודמת.

(c)

Rejection (R. Ze'ira citing R. Yochanan): Even if there is time in the day to pray both of them, Tefilas Minchah has precedence. Also R. Nasan bar Tuviyah citing R. Yochanan said that even if there is time in the day to pray both of them, Tefilas Minchah has precedence.

[דף ל עמוד ב] והתני הקדים תפלת המנחה לתפלת המוספים יצא

(d)

Question (Beraisa): If one prayed Tefilas Minchah before Tefilas Musaf, he was Yotzei.

לשעבר הא בתחילה לא בדא

1.

Inference: This is b'Di'eved, but l'Chatchilah, one may not do so!

פתר לה בשלא הגיע זמן התפילה

(e)

Answer: He answers that [the Beraisa] is when the [l'Chatchilah] time for Tefilah (i.e. Minchah Ketanah) did not arrive. (Then, l'Chatchilah he should pray Musaf first.)

כהדא דריב"ל מפקד לתלמידיו אין הוה לכון אריסטון ומטא יומא לשית שעין עד דלא תסקון לאריסטון [דף מד עמוד ב (עוז והדר)] תיהוין מצלון דמנחתא עד דלא תסקון.

1.

This is like R. Yehoshua ben Levi commanded his Talmidim - if you will go to a big feast, and six hours of the day came before you went to the feast, pray Minchah before you go to the feast. (This shows that one can be Yotzei Minchah before Minchah Ketanah.)

וכמה הוא פלג המנחה אחת עשרה שעין חסר רביע.

(f)

When is Plag ha'Minchah? It is 11 hours, less a quarter hour.

תמן תנינן תמיד נשחט בשמנה ומחצה וקרב בתשע ומחצה ערב פסחים נשחט בשבע ומחצה וקרב בשמנה ומחצה בין בחול בין בשבת.

(g)

(Mishnah): The [afternoon] Tamid was slaughtered at eight and a half [hours of the day], and [totally] offered at nine and a half. On Erev Pesach it is slaughtered at seven and a half, and offered at eight and a half, whether it is a weekday or Shabbos.

ר' ירמיה בעי הכא את עביד מנחה שתי שעות ומחצה והכא את עביד מנחה שלש שעות ומחצה

(h)

Question (R. Yirmeyah): Here you make the time for Minchah [the last] two and a half hours [of the day, for you say that Plag (half the time for) ha'Minchah is the last hour and a quarter of the day], and there you make the time for Minchah [the last] three and a half hours [for you say that the Tamid was slaughtered at eight and a half hours]!

אמר רבי יוסי לא הוקשה תפלת המנחה לתמיד של בין הערבים אלא לקטרת

(i)

Answer (R. Yosi): Tefilas Minchah is not equated to the afternoon Tamid, rather, to the Ketores;

מה טעם [תהילים קמא ב] תכון תפלתי קטרת לפניך משאת כפי מנחת ערב

1.

What is the reason? "Tikon Tefilasi Ketores Lefanecha Mas'as Kapai Minchas Arev."

צא שעה אחת לעיסוקו ואת עביד מנחה שתי שעות ומחצה

2.

Deduct one hour for engagement [in offering the Tamid, and after it Ketores is offered at nine and a half hours], and you make Minchah [the last] two and a half hours.

רבי יוסי בן חנינא היה מתפלל עם דמדומי חמה כדי שיהא עליו מורא שמים כל היום

(j)

R. Yosi ben Chanina used to pray with the redness of the sun (Shacharis at sunrise, and Minchah close to sunset), so the fear of Heaven would be on him the entire day.

אמר רבי יוסי בן חנינא ויהא חלקי עם המתפללים עם דמדומי חמה

(k)

R. Yosi ben Chanina: May my portion be with those who pray with the redness of the sun!

מה טעם [שם לב ו] על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא מהו לעת מצוא לעת מצויין של יום

1.

What is the source? "Al Zos Yispalel Kol Chasid Elecha l'Es Metzo." What is l'Es Metzo? It is the time of Mitzuy (completion) of the day. (R. SHLOMO SIRILIYO)

אחוי דאימיה דרב אדא הוה מצייר גולתיה דרב (בצומא רבא - ר"ש סיריליו מוחקו) א"ל כד תיחמי שמשא בריש דיקלי תיהב לי גולתי דנצלי דמנחתא

(l)

The brother of Rav Ada's mother guarded Rav's cloak (that he wore during Tefilah. Rav) told him, when you see the sun at the top of the date trees, give to me my cloak, so I will pray [Tefilas] Minchah.

ושמשא בריש דיקלי תמן איממא הוא (הכא - זהב הארץ מוחקו)

(m)

When the sun is at the top of the date trees there (in Bavel), there is still much time left in the day. (We infer that Rav does not hold that one should pray at the end of the day - ZAHAV HA'ARETZ.)

1.

Note: It seems that 'the end of the day' is Tzeis ha'Kochavim, which depends on how many degrees the sun is below the 'sea horizon', i.e. what the horizon would be if the land were at sea level. In Eretz Yisrael, which is elevated, the sun is still visible, e.g. at the top of the date trees, when it is at the 'sea horizon', so night comes soon after this. In Bavel, which is sunken, when the sun is at the top of the date trees, it is far above the 'sea horizon', so this is a long time before night. (PF)

דמר רבי יוחנן [דף מה עמוד א (עוז והדר)] [ישעי' מד כז] האומר לצולה חרבי זו בבל שהיא זוטו של עולם

2.

(R. Yochanan): "Ha'Omer la'Tzulah Charavi" - this is Bavel, which is the bottom of the world.

אמר רבי יוחנן למה נקרא שמה צולה ששם צללו מיתי דור המבול [ירמי' נא מט] גם (בבבל לנפול חללי ישראל גם בבבל) [צ"ל בבל לנפול חללי ישראל גם לבבל] נפלו חללי כל הארץ.

(n)

(R. Yochanan): Why is [Bavli] called Tzulah? All those who died in the flood Tzalelu (sunk) to there - "Gam Bavel Linpol Chalalei Yisrael Gam l'Bavel Naflu Chalalei Chol ha'Aretz."

כתיב [בראשית יא ב] וימצאו בקעה בארץ שנער וישבו שם אמר ריש לקיש למה נקרא שמה שנער ששם ננערו מיתי דור המבול

(o)

It says "va'Yimtze'u Vik'ah b'Eretz Shin'ar va'Yeshvu Sham" - Reish Lakish said, why is it called Shin'ar? To there Nin'aru (were stirred) all those who died in the flood.

ד"א שנער שהם מתים בתשנוק בלא נר ובלא מרחץ

1.

Alternatively, [it is called] Shin'ar, for there they die b'Tashnuk (this is like the Targum of [Tzarah] v'Tzukah, i.e. amidst great affliction), without a lamp (they have only sesame oil, which does not burn as nicely as olive oil) and without a bathhouse (the Romans built bathhouses in cities; the Persians did not - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL).

ד"א שנער שהם מנוערים מן המצות בלא תרומה ובלא מעשר

2.

Alternatively, Shin'ar, for they are Menu'arim (shaken out, i.e. empty) from Mitzvos, without Terumah and without Ma'aser.

ד"א שנער ששריה מתים נערים

3.

Alternatively, Shin'ar, for Sareha (its nobles; MAHARA FULDA - its Chachamim) die Ne'arim (when they are youths).

ד"א שנער שהעמידו שונא וער להקב"ה ואי זה זה נבוכדנצר הרשע:

4.

Alternatively, Shin'ar, for they established a great Sonei (hater) of ha'Kadosh Baruch Hu. Who is this? It is Nebuchadnetzar the Rasha.

[דף לא עמוד א] רב כר' יהודה

(p)

Question: [Rav prayed Minchah when the sun was at the top of the date trees in Bavel, when much time remained in the day May we infer that] Rav holds like R. Yehudah [that the latest time is Plag ha'Minchah]?

אין תעבדינא כרבנן לית ר"י מודי אין תעבדינא כר"י אוף רבנן מודו:

(q)

Answer: [No; he wanted to fulfill both opinions. He reasoned,] if I do like Rabanan (pray after Plag ha'Minchah), R. Yehudah does not agree (that I was Yotzei). If I do like R. Yehudah (pray before Plag ha'Minchah), even Rabanan agree. (We explained this like ZAHAV HA'ARETZ.)

2)

NEILAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 31a)

מניין לנעילה

(a)

Question: What is the source for [Tefilas] Ne'ilah?

אמר ר' לוי [ישעי' א טו] גם כי תרבו תפלה מכאן שכל המרבה בתפלה נענה

(b)

Answer (R. Levi): "Gam Ki Sarbu Sefilah" - this shows that [normally,] anyone who prays much is answered. (Therefore, Chachamim enacted an extra Tefilah.)

מחלפא שיטתיה דרבי לוי תמן אמר ר' אבא בריה דרב פפי ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי [משלי יד כג] בכל עצב יהיה מותר ודבר שפתים אך למחסור חנה ע"י שריבתה בתפלה קצרה בימיו של שמואל

(c)

Contradiction: R. Levi contradicts himself! There, R. Aba brei d'Rav Papi cited R. Yehoshua of Sichnin citing R. Levi to say that "b'Chol Etzev Yihyeh Mosar u'Devar Sefasayim Ach l'Machsor" - since Chanah prayed excessively, Shmuel's years were shortened!

שאמרה [שמואל א א כב] וישב שם עד עולם והלא אין עולמו של לוי אלא חמשים שנה דכתיב [במדבר ח כה] ומבן חמשים שנה ישוב מצבא העבודה והוויין ליה חמשין ותרתין

1.

Question: She said "v'Yashav Sham Ad Olam" - the "Olam" of a Levi is 50 years - "umi'Ben Chamishim Shanah Yashuv mi'Tzva ha'Avodah", and [Shmuel] lived to be 52!

אמר רבי יוסי בר רבי בון שתים שגמלתו

2.

Answer (R. Yosi bei R. Bun): ["Olam" does not include the] two years [that he nursed] before she weaned him [and brought him to the Mishkan. He lived 50 years from then.]

וכא אמר הכין

3.

Summation of Contradiction: [There, R. Levi said that it is not good to pray much], and here he says so [that anyone who prays much is answered]!

אי אמרה כן ליחיד הן לציבור

(d)

Resolution: If he said so for an individual (he should not pray much), does the same apply to a Tzibur?! (They have more merits; through much prayer, they are answered - MAHARA FULDA.)

ר' חייא בשם ר' יוחנן ר' שמעון בן חלפתא בשם ר"מ [שמואל א א יב] והיה כי הרבתה להתפלל לפני ה' מכאן שכל המרבה בתפלה נענה:

(e)

Question (R. Chiya citing R. Yochanan citing R. Shimon ben Chalafta citing R. Meir): "V'Hayah Ki Hirbesah Lehispalel Lifnei Hash-m" - this teaches that anyone who prays much is answered. (The verse discusses Chanah. SEFER NIR - even though R. Levi did not teach this, it is difficult, for presumably, he would not argue!)

אימתי הוא נעילה

(f)

Question: When is Tefilas Ne'ilah?

רבנן דקיסרין אמרין איתפלגון רב ור' יוחנן רב אמר בנעילת שערי שמים ור"י אמר בנעילת שערי היכל

(g)

Answer (Rabanan of Kisarin): Rav and R. Yochanan argue about this. Rav said that it is [the time of] locking of gates of Shamayim. R. Yochanan said that it is locking of gates of the Heichal.

אמר ר' יודן אנתורדיא מתני' מסייע לר"י בג' פרקים הכהנים נושאים את כפיהם ד' פעמים ביום בשחרית ובמוסף במנחה ובנעילת שערים בתעניות ובמעמדות וביה"כ [דף מה עמוד ב (עוז והדר)] אית לך מימר נעילת שערי שמים ביום

(h)

(R. Yudan Antundriya): A Mishnah supports R. Yochanan! At three times, Kohanim lift their hands (for Birkas Kohanim) four times in a day - at Shacharis, Musaf, Minchah and Ne'ilas Sha'arim on Ta'aniyos, in Ma'amados, and on Yom Kipur. Can you say that Ne'ilas Sha'arei Shamayim is during the day?! (Birkas Kohanim is only during the day. SHE'ELAS YA'AVETZ (1:51) says that Rav holds that the Hekesh of Brachah to Avodah is a mere Asmachta; it is only for what it was taught (to forbid drinking wine beforehand). Also, Avodah of the day we may finish it at night; likewise, even if Ne'ilah finishes at night, it is considered a Tefilah of the day.)

אחוי דאימא דרב אדא הוה צייר גולתיה דרב בצומא רבא א"ל כד תיחמי שמשא בריש דיקלי תיהב לי גולתי דנצלי נעילת שערים

(i)

The brother of Rav Ada's father would guard Rav's Talis on Yom Kipur. [Rav] told him, when you see the sun at the top of the date trees, bring to me my Talis, to pray Ne'ilas Sha'arim.

מחלפא שיטתיה דרב תמן הוא אמר בנעילת שערי שמים וכא אמר בנעילת שערי היכל

(j)

Question: Rav contradicts himself! There he says that [that the time is at] Ne'ilas Sha'arei Shamayim, and here he says [before sunset, i.e.] Ne'ilas Sha'arei Heichal!

אמר רב מתנה על ידי דרב מאריך בצלותא סגין הוה מגיע לנעילת שערי שמים

(k)

Resolution (R. Matanyah): Since he used to pray at great length, it lasted until close to Ne'ilas Sha'arei Shamayim.

נעילה מהו שתפטר את של ערב

(l)

Question: Can Ne'ilah exempt [one from praying Ma'ariv, i.e. the Tefilah] of the night?

ר' אבא ורב הונא בשם רב נעילה פוטרת את של ערב

(m)

Answer (R. Aba and Rav Huna citing Rav): Ne'ilah exempts Ma'ariv.

א"ל ר' אבא לרב הונא היאך הוא מזכיר של הבדלה

(n)

Question #1 (R. Aba, to R. Huna): Where does he mention Havdalah [in Ne'ilah]?!

אמר ר' יונה לרבי אבא היאך יהא שבע פוטרת שמונה עשרה

(o)

Question #2 (R. Yonah, to R. Aba): [How can Rav say that Ne'ilah, which has only] seven [Brachos], exempts [Ma'ariv of Motza'ei Yom Kipur, which has] 18?

1.

Note: This is difficult according to Rav's opinion below (Halachah 3, that in Havinenu one says the end of all the Brachos. According to Shmuel, it is seven Brachos, and it exempts 18!

א"ל ולא כבר איתתבת

2.

R. Aba: Was [Rav] not already refuted [through my question? Why do you need to ask another question?]

א"ל בגין דאיתתבת תיבטל

3.

R. Yonah: Due to [your seeming] refutation, [are Rav's words] Batel?! (Perhaps one can answer your question. Therefore, I need to ask my question!)

[דף לא עמוד ב] אמר ר' יוסי מה דאקשי ר' אבא קשי יאות מה דאקשי ר' יונה לא קשי יאות קל הקילו עליו משום תעניתו שיהו שבע פוטרות שמונה עשרה

(p)

Answer (to Question #2 - R. Yosi): R. Aba's question is a proper question, but R. Yonah's question is not difficult. [Chachamim] were lenient for one due to his fast (he is in pain, and needs to eat) to say that seven [Brachos] exempt [the need to say] 18.

רבי אבא בר ממל אמר לחברייא מריי מן כולכון שמעית שאין נעילה פוטרת של ערב

(q)

(R. Ba bar Mamal, to Talmidim): From all my Rebbeyim, I heard that Ne'ilah does not exempt Ma'ariv.

ר' סימון בשם ריב"ל אין נעילה פוטרת של ערב

(r)

(R. Simon citing R. Levi): Ne'ilah does not exempt Ma'ariv.

א"ר יוסי ב"ר בון ותני ר"ח בכל יום אדם מתפלל שמונה עשרה במ"ש ובמוצאי יה"כ ובמוצאי תענית ציבור

(s)

Support (R. Yosi bei R. Bun): R. Chiya taught so, that every day one prays 18 [Brachos] - on Motza'ei Shabbos, Motza'ei Yom Kipur and Motza'ei Ta'anis Tzibur. (This shows that Ne'ilah does not exempt Ma'ariv.)

ר' יצחק בר נחמן בשם ריב"ל יה"כ שחל להיות בשבת אף על פי שאין נעילה בשבת מזכיר של שבת בנעילה

(t)

(R. Yitzchak bar Nachman citing R. Yehoshua ben Levi): If Yom Kipur falls on Shabbos, even though there is no Ne'ilah on [a regular] Shabbos, he mentions Shabbos in Ne'ilah.

[דף מו עמוד א (עוז והדר)] אוספין עליה ר"ח שחל להיות בתענית ציבור אף על פי שאין נעילה בר"ח מזכיר הוא של ר"ח בנעילה

1.

They added to this - Rosh Chodesh that falls on a Ta'anis, even though there is no Ne'ilah on Rosh Chodesh, he mentions Rosh Chodesh in Ne'ilah.

3)

CHANGES IN TEFILAH AND KERI'AS HA'TORAH ON ROSH CHODESH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 31b)

רבי סימון בשם ריב"ל שבת שחל להיות בחנוכה אף על פי שאין מוסף בחנוכה מזכיר של חנוכה במוסף

(a)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): Shabbos that falls during Chanukah, even though there is no Musaf on [a regular day of] Chanukah, he mentions Chanukah in Musaf.

אוספין עליה ר"ח שחל להיות בתוכה אף על פי שאין מוסף בחנוכה מזכיר הוא של חנוכה במוסף

1.

They added to this - Rosh Chodesh that falls on [Chanukah], even though there is no Musaf on [a regular day of] Chanukah, he mentions Chanukah in Musaf.

ראש חודש שחל להיות בתענית היך מזכיר הוא של (ראש חדש) [צ"ל תענית - חרדים]

(b)

Question: When Rosh Chodesh is a Ta'anis, where does [the Shali'ach Tzibur] mention the fast [in Musaf? An individual mentions it in Avodah, like all requests for the future.]

ר' זעירא אומר בהודייה

(c)

Answer #1 (R. Ze'irah): [He mentions it] in Hoda'ah (Modim).

ר' אבא בר ממל אמר בעבודה

(d)

Answer #2 (R. Ba bar Mamal): [He mentions it] in Avodah (Retzei).

ר' אבינא אמר אומרה ברכה רביעית

(e)

Answer #3 (R. Avina): He says it for [a Brachah by itself, i.e.] the fourth Brachah.

אמר ר' אבא מה מצינו בכל מקום אומרה ברכה רביעית אף כאן אומרה ברכה רביעית

(f)

Support (R. Ba): We find that everywhere, he says it for the fourth Brachah (i.e. by itself; "fourth" is not precise), also here it is the fourth Brachah. (We explained the question and answers like the Ritva, Ta'anis 13b DH Adberei).

וכן נפק עובדא כהדא דר' אבא

(g)

[They concluded that] in practice, we do like R. Ba.