BERACHOS 36 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
1)

BRACHOS ON THE SEVEN SPECIES OF ERETZ YISRAEL (Yerushalmi Perek 6 Halachah 1 Daf 41b)

רבי יוחנן נסב זיתא ובירך לפניו ולאחריו והוה רבי חייא בר ווא מסתכל ביה

(a)

R. Yochanan took an olive and blessed before and after [eating] it. R. Chiya bar Va was looking at him [in astonishment];

אמר ליה רבי יוחנן בבלייא למה את מסתכל בי לית לך כל שהוא ממין שבעה טעון ברכה לפניו ולאחריו

1.

R. Yochanan: Babylonian, why do you stare at me? Do you not hold that anything from the seven species requires a Brachah before it and after it?!

[דף ס עמוד ב (עוז והדר)] אית ליה ומה צריכה ליה מפני שגלעינתו ממעטתו ולית ליה לר"י שגלעינתו ממעטתו

2.

Remark: [R. Chiya bar Va] agrees [that anything from the seven species requires a Brachah before it and after it]. It was difficult to him (SEDEI YEHOSHUA), for the pit reduces it [from the Shi'ur! We say a Brachah Acharonah only for the volume of an olive including the pit, and R. Yochanan ate the olive without the pit.]

מה עביד ליה ר' יוחנן

3.

Question: How can R. Yochanan answer this?

משום ברייה

4.

Answer: [He said a Brachah Acharonah] due to a Beriyah (a complete creation).

[דף מב עמוד א] מילתיה דר"י אמרה שכן אפי' אכל פרידה אחת של ענב או פרידה אחת של רימון שהוא טעון ברכה לפניה ולאחריה

(b)

Inference: R. Yochanan's teaching shows that even if one ate one grape or one pomegranate seed, it needs a Brachah before and after.

יין בזמן שהוא כמות שהוא [צ"ל חי - פני משה] אומר עליו בורא פרי העץ (ואין נוטלין) [צ"ל ונוטלין - פני משה] ממנו לידים בזמן שהוא מזוג אומר עליו בורא פרי הגפן (ונוטלין) [צ"ל ואין נוטלין - פני משה] ממנו לידים דברי רבי אליעזר

(c)

Wine - when it is like it is, Chai (undiluted), one says on it Borei Peri ha'Etz and one may use it to wash his hands. When it is mixed [with water], one says on it Borei Peri ha'Gefen and one may not use it to wash his hands. R. Eliezer says so;

וחכמים אומרים בין חי בין מזוג אומרים עליו בורא פרי הגפן (ונוטלין) [צ"ל ואין נוטלין - פני משה] ממנו לידים

1.

Chachamim say, whether it is Chai or mixed, one says on it Borei Peri ha'Gefen and one may not use it to wash his hands.

א"ר אבא אין בו משום איבוד אוכלין

(d)

Question (R. Aba): [Does R. Eliezer hold that undiluted wine,] the Isur of wasting food does not apply to it?! (CHAREDIM)

רבי יעקב בר זבדי בשם רבי אבהו [דף מב עמוד ב] שמן זית אומר עליו בורא פרי העץ

(e)

(R. Yakov bar Zavdi citing R. Avahu): Olive oil - one says on it Borei Peri ha'Etz.

אמר רבי חייא בר פפא קומי רבי זעירא ומתניתא אמרה כן חוץ מן היין שעל היין הוא אומר בורא פרי הגפן

(f)

Support (R. Chiya bar Papa, in front of R. Ze'ira - Mishnah): [For fruits of a tree we say Borei Pri ha'Etz,] except for wine. On wine we say Borei Pri ha'Gafen;

ויין לאו שחוק הוא לא מר אלא חוץ מן היין [דף סא עמוד א (עוז והדר)] הא שאר כל הדברים אף על פי ששחוקין הן בעינן הן

1.

Is wine not minced [grapes], and it says 'except for wine'?! This implies that other matters, even if they are minced, [regarding Brachah] they are intact!

רבי אבא אמר רב ושמואל תרויהון אמרין ירק שלוק אומר עליו שהכל נהיה בדברו

(g)

(R. Aba): Rav and Shmuel - both of them say that cooked Yerek, we say on it sheha'Kol Nihyah bi'Dvaro.

רבי זעירא בשם שמואל ראשי לפתות ששלקן אם בעיינן הן אומר עליהם בורא פרי האדמה שחקן אומר עליהן שהכל נהיה בדברו

(h)

(R. Ze'ira citing Shmuel): Turnip heads that were cooked - if they are intact, one says on them Borei Peri ha'Adamah. If he minced them, he says on them sheha'Kol Nihyah bi'Dvaro.

א"ר יוסי (ומתניתא) [צ"ל מתניתא לא - הגר"א, רידב"ז] אמרה כן חוץ מן הפת שעל הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ ופת לאו שחוק הוא לא מר אלא חוץ מן הפת הא שאר כל הדברים אף על פי ששחוקי' הן בעינן הן

(i)

Objection (R. Yosi - Mishnah): [On things that grow from the ground we say Borei Pri ha'Adamah,] except for bread. On bread we say ha'Motzi Lechem Min ha'Aretz. Is bread not minced, and it says 'except for bread?! This implies that other matters, even if they are minced, [regarding Brachah] they are intact!