בבא קמא דף מד. א

שור שהיה מועד להתחכך על בני אדם בכתלים, ולבסוף נתחכך שלא בכוונה [1], מה דינו?

האם חייב מיתה האם חייב כופר
לשמואל פטור - דומיא דבעליו [2] חייב - "אם" כופר לרבות
לרב פטור - דומיא דבעליו פטור - לא דריש "אם"

בבא קמא דף מד: א

מה הם האופנים של חיוב ופטור ממיתה וכופר?

חייב כופר פטור מכופר
חייב מיתה מועד בכוונה תם בכוונה
פטור ממיתה מועד שלא בכוונה תם שלא בכוונה

מי שהרג באופנים דלהלן מה דינו?

נתכוון להרוג את זה והרג את זה זרק אבן לגו - והיו ט' ישראלים וכנעני א'
לר' שמעון פטור - וארב לו עד שיתכוון לו כ"ש שפטור שלא נתכוון
לרבנן חייב פטור - וארב לו עד שיתכוון לו [3]

שוורים דלהלן שהרגו אדם האם חייבים סקילה?

שור האשה, היתומים, האפוטרופוס [4] שור המדבר (הפקר), הקדש,
גר שמת בלי יורשים
לרבנן חייבים סקילה חייבים סקילה
לר' יהודה חייבים סקילה פטורים - משום שאין להם בעלים [5]
-------------------------------------------------

[1] פי', שלש פעמים נתחכך בכותל כדי להפיל אותו על בני אדם, והוא באמת חייב מיתה בפעמים האלה - כיון שנתכוון להרוג את האדם, אלא שברח ולא הרגו אותו. ובפעם הרביעית שהוא כבר מועד, נתחכך בכותל להנאתו - ונפל על בן אדם, והראיה שהפעם זה היה להנאתו היא ממה שגם אחרי שנפל הכותל עוד המשיך להתחכך באבנים.

[2] יש היקש בפסוק (שמות כא:כט) "השור יסקל וגם בעליו יומת" - המלמד אותי שדוקא באופן שהבעלים הם במיתה השור בסקילה, ובאופן זה שהרג השור שלא בכוונה כשם שהבעלים פטורים כך השור פטור.

[3] ומזה לומדים דין קבוע, שאע"ג שיש כאן תשעה ישראלים ויש ללכת אחר הרוב, מ"מ כיון שהכנעני קבוע ביניהם הוי ליה מחצה על מחצה וספק נפשות להקל - ופטור הזורק.

[4] פי', יש שור של יתומים שאין להם אפוטרופוס, ויש שיש להם אפוטרופוס.

[5] והתורה אמרה (שמות כא:כט) "והועד בבעליו". ומבואר בגמ' שאפי' אם נגח ולבסוף הקדיש או הפקיר ג"כ פוטר ר' יהודה, דבעינן שתהא נגיחה והעמדה וגמר דין של השור שוים בבעלים אחד.

-------------------------------------------------