בבא קמא דף מד. א
שור שהיה מועד להתחכך על בני אדם בכתלים, ולבסוף נתחכך שלא בכוונה [1], מה דינו?
האם חייב מיתה | האם חייב כופר | |
לשמואל | פטור - דומיא דבעליו [2] | חייב - "אם" כופר לרבות |
לרב | פטור - דומיא דבעליו | פטור - לא דריש "אם" |
בבא קמא דף מד: א
מה הם האופנים של חיוב ופטור ממיתה וכופר?
חייב כופר | פטור מכופר | |
חייב מיתה | מועד בכוונה | תם בכוונה |
פטור ממיתה | מועד שלא בכוונה | תם שלא בכוונה |
מי שהרג באופנים דלהלן מה דינו?
נתכוון להרוג את זה והרג את זה | זרק אבן לגו - והיו ט' ישראלים וכנעני א' | |
לר' שמעון | פטור - וארב לו עד שיתכוון לו | כ"ש שפטור שלא נתכוון |
לרבנן | חייב | פטור - וארב לו עד שיתכוון לו [3] |
שוורים דלהלן שהרגו אדם האם חייבים סקילה?
שור האשה, היתומים, האפוטרופוס [4] | שור המדבר (הפקר), הקדש, גר שמת בלי יורשים |
|
לרבנן | חייבים סקילה | חייבים סקילה |
לר' יהודה | חייבים סקילה | פטורים - משום שאין להם בעלים [5] |
[1] פי', שלש פעמים נתחכך בכותל כדי להפיל אותו על בני אדם, והוא באמת חייב מיתה בפעמים האלה - כיון שנתכוון להרוג את האדם, אלא שברח ולא הרגו אותו. ובפעם הרביעית שהוא כבר מועד, נתחכך בכותל להנאתו - ונפל על בן אדם, והראיה שהפעם זה היה להנאתו היא ממה שגם אחרי שנפל הכותל עוד המשיך להתחכך באבנים.
[2] יש היקש בפסוק (שמות כא:כט) "השור יסקל וגם בעליו יומת" - המלמד אותי שדוקא באופן שהבעלים הם במיתה השור בסקילה, ובאופן זה שהרג השור שלא בכוונה כשם שהבעלים פטורים כך השור פטור.
[3] ומזה לומדים דין קבוע, שאע"ג שיש כאן תשעה ישראלים ויש ללכת אחר הרוב, מ"מ כיון שהכנעני קבוע ביניהם הוי ליה מחצה על מחצה וספק נפשות להקל - ופטור הזורק.
[4] פי', יש שור של יתומים שאין להם אפוטרופוס, ויש שיש להם אפוטרופוס.
[5] והתורה אמרה (שמות כא:כט) "והועד בבעליו". ומבואר בגמ' שאפי' אם נגח ולבסוף הקדיש או הפקיר ג"כ פוטר ר' יהודה, דבעינן שתהא נגיחה והעמדה וגמר דין של השור שוים בבעלים אחד.