בבא קמא דף סח. א
הגונב אחר הגנב באופנים דלהלן, מה דינו, לאיפוך דרבא?
הגנב הראשון | הגנב השני | ||
לסתמא דברייתא ולרב פפא |
גנב ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי כפל | משלם קרן בלבד |
גנב ומכר ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי ד' וה' | משלם תשלומי כפל | |
גנב וטבח ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי ד' וה' | משלם קרן בלבד [1] | |
לאיפוך דרבא בבברייתא | גנב ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי כפל | משלם קרן בלבד |
גנב ומכר ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי ד' וה' | משלם קרן בלבד [2] | |
גנב וטבח ובא אחר וגנבו | משלם תשלומי ד' וה' | משלם תשלומי כפל [3] |
גנב שמכר באופנים דלהלן, האם משלם ד' וה'?
קודם יאוש | אחר יאוש | |
לרב נחמן לר' יוחנן | משלם ד' וה' - דעשה מעשה מכירה | משלם תשלומי ד' וה' |
לרב ששת לר' אלעזר | פטור - דלא אהנו מעשיו [4] | משלם תשלומי ד' וה' |
לריש לקיש | משלם תשלומי ד' וה' | פטור - דכבר קנהו [5] |
בבא קמא דף סח: א
האם אפשר להקדיש באופנים דלהלן?
הגנב - להקדיש מה שגנב | הנגנב - להקדיש מה שנגנב ממנו | |
לרבנן לר' יוחנן | אינו יכול - דאינו שלו | אינו יכול - דאינו ברשותו |
לצנועים לריש לקיש | אינו יכול - דאינו שלו | יכול - דלא בעינן ברשותיה להקדש |
[1] ממקרה זה דייק רבא שהברייתא הזו משובשת, דאל"כ הא לכו"ע שינוי קונה - וכיון ששינוי קונה מדוע הגנב השני משלם רק קרן. ולכן הוכיח שהברייתא משבשתא וצריך להפוך את הברייתא וכדלהלן, אולם רב פפא תירץ דהסיפא בית שמאי היא דאמרי שינוי במקומו עומד.
[2] דשינוי רשות בלא שינוי לא קונה - ומיירי שלא היה יאוש, ונשאר הדין שאין הגונב אחר הגנב משלם תשלומי כפל.
[3] דאף שלא היה יאוש, בכל אופן שינוי קונה.
[4] ורב ששת רצה להוכיח כדבריו דמיירי אחר יאוש, דהרי ר"ע אמר שהטעם שחייב ד' וה' משום "שנתשרש בחטא" - ואם מיירי לפני יאוש שלא אהני מעשיו אין כאן השרשה וחיזוק בחטא כי לא הועיל. ורבא דוחה שאין ראיה, דנשתרש בחטא - היינו "ששנה בחטא", וזה נעשה כאן מפני שמכר את הגניבה ולא החזיר.
[5] וא"כ שלו הוא טוב ושלו הוא מוכר ולא שייך לחייבו.