BAVA KAMA 68 - Two weeks of study material have been dedicated by Ms. Estanne Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

בבא קמא דף סח. א

הגונב אחר הגנב באופנים דלהלן, מה דינו, לאיפוך דרבא?

הגנב הראשון הגנב השני
לסתמא
דברייתא
ולרב פפא
גנב ובא אחר וגנבו משלם תשלומי כפל משלם קרן בלבד
גנב ומכר ובא אחר וגנבו משלם תשלומי ד' וה' משלם תשלומי כפל
גנב וטבח ובא אחר וגנבו משלם תשלומי ד' וה' משלם קרן בלבד [1]
לאיפוך דרבא בבברייתא גנב ובא אחר וגנבו משלם תשלומי כפל משלם קרן בלבד
גנב ומכר ובא אחר וגנבו משלם תשלומי ד' וה' משלם קרן בלבד [2]
גנב וטבח ובא אחר וגנבו משלם תשלומי ד' וה' משלם תשלומי כפל [3]

גנב שמכר באופנים דלהלן, האם משלם ד' וה'?

קודם יאוש אחר יאוש
לרב נחמן לר' יוחנן משלם ד' וה' - דעשה מעשה מכירה משלם תשלומי ד' וה'
לרב ששת לר' אלעזר פטור - דלא אהנו מעשיו [4] משלם תשלומי ד' וה'
לריש לקיש משלם תשלומי ד' וה' פטור - דכבר קנהו [5]

בבא קמא דף סח: א

האם אפשר להקדיש באופנים דלהלן?

הגנב - להקדיש מה שגנב הנגנב - להקדיש מה שנגנב ממנו
לרבנן לר' יוחנן אינו יכול - דאינו שלו אינו יכול - דאינו ברשותו
לצנועים לריש לקיש אינו יכול - דאינו שלו יכול - דלא בעינן ברשותיה להקדש
-------------------------------------------------

[1] ממקרה זה דייק רבא שהברייתא הזו משובשת, דאל"כ הא לכו"ע שינוי קונה - וכיון ששינוי קונה מדוע הגנב השני משלם רק קרן. ולכן הוכיח שהברייתא משבשתא וצריך להפוך את הברייתא וכדלהלן, אולם רב פפא תירץ דהסיפא בית שמאי היא דאמרי שינוי במקומו עומד.

[2] דשינוי רשות בלא שינוי לא קונה - ומיירי שלא היה יאוש, ונשאר הדין שאין הגונב אחר הגנב משלם תשלומי כפל.

[3] דאף שלא היה יאוש, בכל אופן שינוי קונה.

[4] ורב ששת רצה להוכיח כדבריו דמיירי אחר יאוש, דהרי ר"ע אמר שהטעם שחייב ד' וה' משום "שנתשרש בחטא" - ואם מיירי לפני יאוש שלא אהני מעשיו אין כאן השרשה וחיזוק בחטא כי לא הועיל. ורבא דוחה שאין ראיה, דנשתרש בחטא - היינו "ששנה בחטא", וזה נעשה כאן מפני שמכר את הגניבה ולא החזיר.

[5] וא"כ שלו הוא טוב ושלו הוא מוכר ולא שייך לחייבו.

-------------------------------------------------