BAVA KAMA 72 - Two weeks of study material have been dedicated by Ms. Estanne Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

בבא קמא דף עב. א

גנב שגנב חולין ושחטם בעזרה, האם חייב ארבע וחמשה?

למ"ד אינה לשחיטה
אלא לבסוף
למ"ד ישנה לשחיטה
מתחילה ועד סוף
לרב חביבי מחוזנאה חייב ד' וה' פטור [1]
רב הונא בריה דרבא חייב ד' וה' חייב ד' וה' [2]

בבא קמא דף עב: א

מאימתי עד זומם נפסל?

לעדות [3] לעדות ממון
לאביי למפרע משעת עדותו שהעיד שקר [4]
לרבא ללישנא קמא: מכאן ולהבא - משהוזם [5]
לא"ד: למפרע משעת עדותו שהעיד שקר [6]
מכאן ולהבא - משהוזם
-------------------------------------------------

[1] פי', דאם שוחט חולין בעזרה, כיון ששחט בה פורתא אסרה, וממילא מה ששוחט בהמשך לא של הבעלים הוא טובח ופטור.

[2] ומתרץ דמה שהוא חייב ד' וה' זה על ההוא פורתא - שטבח בתחילה. אולם ענה לו רב אשי לא תידחי, וטבחו כולו בעינן וליכא. אלא כגון ששחט מקצת סימנין בחוץ וגמרן בפנים.

[3] דהיינו כל עדות חוץ מעדות ממון, כגון לאסור אשה לבעלה או גיטין וקידושין ועדות החודש.

[4] טעם אביי, שמשעה שהוא מעיד שקר הוא רשע והתורה אמרה "אל תשר רשע עד" - וממילא הוא פסול לכל עדויות שבתורה.

[5] הל"ק ס"ל דטעמו של רבא דעד זומם הוא חידוש, דהרי יש כאן תרי ותרי - ומאי חזית שאתה מאמין לאחרונים תאמין לראשונים, אלא שחידשה תורה לפסול את הראשונים, וא"כ אין לך בו אלא משעת חידושו ואילך. ולטעם זה אין חילוק בין העדויות ובכל עדות נפסל רק מכאן ולהבא.

[6] ס"ל שגם רבא מודה לאביי שעד זומם למפרע הוא נפסל, ורק עדות ממון שאני כדי שלא להפסיד את הלקוחות שהחתימו אותו על איזה שטר מכירה בינתים, לכן לא פסלו אותו אלא מכאן ולהבא. וכתבו התוס' (לקמן דף עג. בד"ה אי נמי, בסופו), דעל מה שמקשה הגמ' לקמן "מאי בינייהו" הייתה יכולה לתרץ בקל שנפ"מ לענין עדות ממון וכמבואר כאן. אלא שהגמ' לקמן דוחקת למצוא נפ"מ בעדות ממון עצמה.

-------------------------------------------------